חוק המבקר "מסוכן והרסני" סמוטריץ: "סוף לפופוליזם" - סרוגים

חוק המבקר "מסוכן והרסני" סמוטריץ: "סוף לפופוליזם"

הצעתו של ח"כ סמוטריץ' שתגביל את סמכויות מבקר המדינה, צפויה לעבור היום בוועדת השרים. באופוזיציה מתנגדים בחריפות. יחימוביץ': "חוק מסוכן והרסני" • סמוטריץ: "יחזיר את המבקר לתפקידו המקורי במדינה דמוקרטית מתוקנת"

author-image
חוק המבקר "מסוכן והרסני" סמוטריץ: "סוף לפופוליזם"
  יחזיר את המבקר לתפקידו המקורי (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

אל הצעות החוק השנויות במחלוקת שעלו לאחרונה לכותרות, מצטרפת הבוקר (ראשון) הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ'  (הבית היהודי) שתגביל משמעותית את סמכויות מבקר המדינה וצפויה לעבור בוועדת השרים לחקיקה.

אולם חברי הכנסת מהאופוזיציה מתנגדים בחריפות לחוק ורואים בו קשר ישר ליוזמות הקודמות המעוניינות להגביל את עבודת המשטרה. לדברי ח"כ שלי ייחימוביץ' "מדובר בחוק מסוכן והרסני ומשמעותו בפועל סגירת מוסד מבקר המדינה ויצירת מדינה מושחתת ופרועה שבה אין דין ואין דיין".

יחימוביץ' הוסיפה כי ניסיונותיה למנוע העלאתו היום של חוק זה לא צלחו, וכי היא עדיין מקווה שקול ההיגיון יגבר. "אם החוק ינוע קדימה – לא יהיה מנוס מלנהל מאבק ציבורי, פרלמנטרי ומשפטי חריף".

בתוך כך גם גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד' הגיב הביע את התנגדותו לחוק, "הבוקר מעלה הקואליציה הצעת חוק שנועדה להשתיק את מבקר המדינה. הם לא ייתנו לו לבדוק מה הם עושים, ובעיקר את מה שהם לא עושים. במקום לתקן ליקויים, הם מעדיפים פשוט שהאזרחים לא יידעו שהם קיימים".

לפיד הוסיף: "כל יום שעובר אנחנו קצת פחות דמוקרטיה. כל יום שעובר ברור יותר שהמערכת הפוליטית יצאה מדעתה. יש לנו מדינה מדהימה, אזרחים שעובדים קשה, ומלמעלה יש פוליטיקאים שפשוט לא אכפת להם מכלום חוץ מעצמם. אז מה הם עושים? משנים את החוקים כדי לוודא שלא נדע מזה".

"ממשלת האצילים ממשיכה לדאוג רק לעצמה והפעם מבקר המדינה על הכוונת", אמר יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי והוסיף: "שהתרבות הפוליטית המושחתת של הממשלה מאפשרת פגיעה נוספת בשומרי הסף. הגבלת סמכויות המבקר והחלשת כוחו לא משרתת את הציבור, רק את חברי הממשלה שמעוניינים לפעול ללא פיקוח.  אני חוזר ומתחייב, ממשלה בראשותנו תבטל את כל החוקים שמגבילים את המלחמה בשחיתות".

לקריאת הצעת החוק המלאה⇐ חוק מבקר המדינה 

החוק ישים סוף לפופוליזם ולרדיפת התקשורת של משרד המבקר

כנגד הביקורות, אומר סמוטריץ' לסרוגים: "הצעת החוק שלי תסדיר את תפקידו וסמכויותיו של מבקר המדינה, תחזיר אותו לתפקידו המקורי במדינה דמוקרטית מתוקנת ותשים סוף לפופוליזם ולרדיפת התקשורת של משרד המבקר."

בדברי ההסבר נכתב,  התערבות המבקר בתהליכי קבלת ההחלטות תוך כדי התהוותן והפיכתו לעוד אחד מהשחקנים על המגרש, בין אם בטרם או תוך כדי עבודתו על הכנת דו"ח הביקורת ובין אם לאחר מעשה במעורבות פעילה מול הגופים המבוקרים בתהליכי הטיפול שלהם בליקויים שעליהם הצביעה הביקורת, מעבר לכך שהיא תפגע ביכולתו של המבקר לערוך את הביקורת מאותה פרספקטיבה חיצונית ייחודית, היא גם תטיל עומס בירוקרטי נוסף על הגופים המבוקרים, תדרוש השקעת משאבים גדולה מצדם ותייצר כפל בקרה מול גופי בקרה אחרים כדוגמת היועץ המשפטי לממשלה וכדומה.

לפיכך מוצע לקבוע כי מבקר המדינה לא יתערב בתהליכי קבלת ההחלטות של גוף מבוקר תוך כדי התהוותם ולא יתן הוראות לגוף מבוקר לעשות או להימנע מלעשות פעולה כל שהיא.

 

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו