יש לנו מכונת קפה במשרד, האם היא כשרה? - סרוגים

יש לנו מכונת קפה במשרד, האם היא כשרה?

במקומות ציבוריים רבים מוצבות מכונות קפה לשימוש הציבור, במקומות עבודה, בתי מלון, צימרים וכדומה. האם לשומרי הכשרות מותר להשתמש בהם? הרב יצחק דביר על הבעיות ועל הפתרונות

יש לנו מכונת קפה במשרד, האם היא כשרה?
  (צילום: שטרסטוק)

מכונת קפה כשרה

במקומות ציבוריים רבים מוצבות מכונות קפה לשימוש הציבור, במקומות עבודה, בתי מלון, צימרים וכדומה. לעומת כלים ציבוריים אחרים שבהם שימוש שאינו מבוקר עלול לגרור בעיות כשרות רבות, מכונות הקפה בנויות ממערכות פנימיות ללא גישה להוספת תוספות שונות. הוספת תוספות למערכת אפשרית בשני מקומות:

א. הכנסת פולי קפה או קפסולות.

ב. הכנסת חלב. (מכונות משוכללות יותר שבהן קיימת אפשרות לתוספות שונות, כגון: שוקו וכדומה, דורשות דיון נפרד). נדון בהשלכות של כל אחת מהן על כשרות המערכת.

קפסולות קפה

למיטב ידיעתנו כיום, פולי קפה או קפסולות קפה ללא תוספת טעמים אינם טעונים הכשר, וממילא רוב השימוש במערכת הינו כשר. משום כך במקומות עבודה המספקים לעובדים קפסולות ללא טעמים בלבד – מותר להשתמש במכונת הקפה בלא להכשירה.

לעומת זאת במכונות קפה בצימרים, שאיננו יודעים באלו קפסולות השתמשו קודם לכן, וכן במקומות עבודה שבהם כל אחד מביא מביתו את קפסולת הקפה, אנו חוששים שמא השתמשו בקפסולות המכילות חומרי טעם או אבקות חלב שאינם כשרים (החשש קיים בעיקר בקפסולות מייבוא אישי), ועלינו להכשיר את מערכת הקפה לפני השימוש.

הכשרת מכונת קפה

הכשרת המערכת תתבצע על ידי הוצאת כוס מים רותחים מן המערכת, במערכות חכמות שאינן מאפשרות את הפעלת המכונה כאשר אין קפסולה בתוכה, יש לרוקן קפסולה משומשת מתוכנה, ולהפעיל את המערכת כשהיא בתוכה.

כאשר ידוע בוודאות שבעשרים וארבע השעות האחרונות היה במכשיר שימוש בקפסולה שאינה כשרה, ניתן להכשיר את המכונה רק על ידי עירוב של סבון במכולת המים למשך הפעלה אחת. במכונות בעלות חיבור ישיר לברז המים ההכשרה מורכבת יותר, ועל המהדרין להמנע מלהשתמש במכונה במקרה זה.

כשרות החלב

ברובן המוחלט של מכונות הקפה, החלב עובר דרך צנרת נפרדת מן המים והקפה. בארץ ניתן למצוא מעט מאוד חלב שאינו כשר, ומשום כך אין צורך להכשיר את מערכת החלב קודם השימוש. (גם המקפידים על חלב 'מהדרין' אינם צריכים להכשיר את המערכת , אך אם נותר חלב במכונה עליהם לוודא שהוא תואם את רמת הכשרות שאליה הם רגילים).

במכונות קפה שבצימרים ובבתי מלון בחו"ל, סביר להניח שהיה בעבר שימוש ב'חלב גוי', ולכן יש להכשיר את מערכת החלב לפני השימוש. זאת נבצע באמצעות הכנסת מים עם סבון לכד החלב, והפעלת המערכת פעם אחת.

==

הרב יצחק דביר הוא מרבני 'כושרות'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
קלוץ קשס. תתחילו להפעיל את המוח!!
| 31-10-2017 6:44