בבית לוחמי הגטאות יחגגו בר מצווה מאוחרת לניצולי שואה - סרוגים

בבית לוחמי הגטאות יחגגו בר מצווה מאוחרת לניצולי שואה

במוזיאון הילדים 'יד לילד' בבית לוחמי הגטאות מזמינים ניצולי שואה שלא זכו לחגוג את בר המצווה כראוי, בשל הרדיפות של הגרמנים, לבוא עם בני משפחותיהם ולציין את קבלת עול מצוות של הנכדים. לצד הטקס החגיגי, ישתפו הסבים את בני המשפחה בחוויות שעברו בזמן השואה.

author-image
בבית לוחמי הגטאות יחגגו בר מצווה מאוחרת לניצולי שואה
  בר מצווה מאוחרת. זאב רווה (ארכיון פלאש90)

במוזיאון הילדים 'יד לילד' בבית לוחמי הגטאות מזמינים ניצולי שואה לחגוג בר מצווה מאוחרת.

היוזמה החלה בעקבות פרויקט נוסף של 'יד לילד' שהחל לפני כעשור במסגרתו מוצעת האפשרות לבני מצווה ולמשפחותיהם לציין את בר המצווה בפרויקט ערכי המציע חיבור ומפגש עם עולמם של בני מצווה שחיו בתקופת השואה.

בעקבות ההיענות הרבה מצד צעירים והוריהם, התקבלה גם פניה מאב לבן מצווה, אשר אביו (סבו של הנער) ניצול שואה אשר לא זכה לחגוג את בר המצווה שלו בתקופת השואה. בבית לוחמי הגטאות 'הרימו את הכפפה' וקיימו אירוע משותף ומרגש בהשתתפות בני המשפחה וחברי הסב והנכד.

בעקבות האירוע המוצלח ולאחר תקופת הכנה, מזמינים אנשי מוזיאון בית לוחמי הגטאות את כל המעוניין לבוא ולהשתתף בפרויקט בר המצווה, המשלב לצד טקס משפחתי גם ביקור מודרך בבית יד לילד במסגרתו יכול הסב לספר את סיפורו לנכד ולכל בני המשפחה.

לחגוג ולחלוק את הזכרונות

"בר המצווה הוא טקס אישי ומשמעותי אותו נוהג לחגוג כל נער יהודי באשר הוא", הסבירה ענת כרמל מנהלת יד לילד בבית לוחמי הגטאות, "ניצולי שואה רבים עברו את תקופת מלחמת העולם השנייה כשהם במקום מסתור, רחוקים מקרובי המשפחה שלהם, שחלקם אבדו להם."

"ניצולים רבים חוו חוויות אלו בהיותם בגיל הנעורים. רבים מהם לא חגגו, ואפילו לא ציינו, את בר המצווה שלהם. גילינו שהצורך הזה קיים, יחד עם הצורך לשתף את בני המשפחה בזיכרונות ובחוויה הקשה, לחלוק ולהעביר את הזיכרון לדורות ולכן פתחנו את הפרויקט המשפחתי."

מי שחגג לפני כשנתיים את בר המצווה שלו בגיל 83 יחד עם נכדו ליעוז, הוא זאב רווה, שאת בר המצווה שלו לא יכול היה לחגוג בגיל 13, מפני שהסתתר בצ'כוסלובקיה מפני הגרמנים. רווה עלה לתורה יחד עם נכדו ברחבת הכותל המערבי, באירוע שריגש רבים.

חוגג נוסף היה האנס דה ליאו, לוחם הנאצים אשר חגג השבוע בגיל 91 בר מצווה בכותל לאחר שהדבר לא התאפשר לו בצעירותו בשל המלחמה וחינוכו החילוני. בעת ביקורו בארץ, לפני כשנה חגגו לו קרוביו את בר המצווה בכותל המערבי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו