הכנסת בתגובה לבג"צ: דחו עתירות נגד חוק ההסדרה - סרוגים

הכנסת בתגובה לבג"צ: דחו עתירות נגד חוק ההסדרה

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון פנה היום לבג"ץ בדרישה לדחות את העתירות נגד חוק ההסדרה: "על בג"ץ לאפשר לכנסת לפעול לפי שיקול דעתה ולא להתערב בחקיקה"

author-image
הכנסת בתגובה לבג"צ: דחו עתירות נגד חוק ההסדרה
  (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הכנסת הגישה היום (שלישי) לבג"ץ את תגובתה בעניין העתירות הדורשות לבטל את חוק ההסדרה: "יש לדחות את העתירות ולהעניק לרשות המחוקקת במקרה ייחודי זה מרחב תמרון רחב לקביעת ההסדר".

בתשובתם כתבו היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון ובאת כוח ה כנסת, עו"ד אביטל סומפולינסקי, כי עמדת הכנסת היא דבר ראשון "שכמו ככל חקיקה ראשית של הכנסת, חוק ההסדרה נהנה מחזקת החוקתיות. נוכח חזקה זו,ככלל, על-פי ההלכה הפסוקה, על בית המשפט לנהוג בזהירות ובריסון בבואו להפעיל את סמכותו".

מחייב פיתרון מחוץ לקופסא

עם זאת, "חוק ההסדרה הוא חוק שנועד לסיטואציה מיוחדת ותחומה שככל הנראה לא ניתן למצוא לה פתרון בכלים המשפטיים הקיימים, זאת בשל השילוב של מורכבות המעמד של שטחי יהודה ושומרון והסכסוך המתמשך באזור, יחד עם המציאות שבה בתים רבים ושכונות נבנו על קרקע פרטית של תושבי האזור או על קרקע שלא הוכרזה כאדמת מדינה, וכאשר בחלק גדול מהמקרים מדובר בבתים שנבנו לפני שנים רבות, בתמיכה של גורמי הממשלה או רשויות האזור, מחייבת פתרון מחוץ לקופסה".

עוד הוסיפו כי מנקודת המבט של הכנסת, "הותרת המצב כפי שהוא, משמעותו גזירת הרס וחורבן על מתיישבים רבים, ולעתים על קהילות ושכונת שלמות, וזוהי תוצאה שרוב חברי הכנסת סברו שאין להשלים עמה. זאת במיוחד כאשר גם בעלי הקרקע הפרטית אינם יוצאים נשכרים מהותרת המצב הקיים על כנו, שכן מתעורר ספק רב אם לאחר הפינוי יוכלו הם באופן מעשי להחזיק ולהשתמש במקרקעיהם."

חוק ההסדרה- פתרון לא שגרתי לבעיה לא שגרתית

על כן, "חוק ההסדרה מייצר את אותו פתרון לא שגרתי לבעיה קשה ולא שגרתית המאפשר את הסדרת המקרקעין והקצאתם לטובת ההתיישבות לצד מתן פיצוי הולם לבעלי הקרקע. מדובר בהסדר ייחודי, שאף שאינו בהלימה מלאה עם דיני הקניין בישראל או באזור, לדעת רוב חברי הכנסת הוא מאזן בין מכלול הנסיבות, הזכויות והאינטרסים הנוגעים בדבר. חשוב לזכור בהקשר זה, כי חוק ההסדרה אינו משנה את "כללי המשחק", והוא אינו מתיימר לשנות את הדין המקומי הקיים שימשיך לחול על כל הבנייה מכאן ולהבא, שכן החוק חל רק על העבר".

ינון וסומפולינסקי מציינים "שהסוגיות שמעלים העותרים בעתירותיהם עלו במהלך דיוני החקיקה במלוא עוצמתם, ובפני חברי הכנסת הוצגו עמדות של משפטנים ומלומדים, שחלקם הביעו תמיכה בחוק וחלקם הסתייגו ממנו", אך לבסוף, "הכנסת הכריעה בסוגיה בכללותה, מתוך מודעות להשלכותיו של החוק, במישור המדיני ובמישור המשפטי, ותוך לקיחת אחריות לסיכונים הכרוכים בכך".

בסיכומו של דבר כתבו כי "באמצעות חוק ההסדרה ביקשה הכנסת להסדיר את הסוגיה הסבוכה של בנייה על קרקע פרטית באזור ושעתה הגיעה לנקודת קצה שחייבה את התערבות המחוקק. למציאות מורכבת זו ככל הנראה לא ניתן למצוא פתרונות שגרתיים. הכנסת ביקשה למצוא את נקודת האיזון שתביא לידי ביטוי מיטבי את מכלול האינטרסים והזכויות של הנוגעים בדבר".

"הכנסת סבורה כי הנסיבות המיוחדות העומדות ברקע חוק ההסדרה, מחייבות מתן מרחב רחב של שיקול דעת לממשלה ולכנסת לגבי הסדרת ההתיישבות בשטחי יהודה
ושומרון. מעבר לכך, היות ותגובת הממשלה כוללת התייחסות נרחבת לטענות העותרים השונות, תבקש הכנסת לראות בתגובת הממשלה לטענות אלה כמייצגת גם את עמדתה".

יושבי ראש שדולת א"י בכנסת ח״כ יואב קיש וח״כ בצלאל סמוטריץ בירכו על תגובת הכנסת לבג"צ חוק ההסדרה ומסרו: "התגובה תומכת בתגובת הממשלה, ומבקשת לדחות את העתירה ולאפשר לחוק הצודק שחוקקנו לפעול את פעולתו ולשים קץ למצב האבסורדי בו מי שהפסיד בקלפי מקדם פינוי ישובים באמצעות בג"צ.החוק יאפשר צדק לכולם: גם למתיישבים, וגם לבעלי הקרקע שיקבלו פיצוי מוגדל, בכסף או בקרקע. אנו מציעים לשופטי בג"צ, שהחוק יאפשר גם להם לחדול מפסיקות אבסורדיות של הרס-לשם-הרס – לכבד את הכנסת ולהימנע מפסילת החוק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בושה של יועץ משפטי חלש
יוסי | 20-09-2017 9:36
כתב בי הדין שהוגש בשם הכנסת- מבייש כל משפטן מתחיל. חשיבה הנוגדת כל עקרונות משפט ישראל והדין החוקתי. הסדרה של מה? כל עוד אין חוק המספח את השטחים- הכל קאלם פאדי. הדין הבינלאומי לא מאפשר הזיות כמו הסדרת גזל אדמות , פשוט הזוי. בכך היועץ ביזה עצמו. לא ראוי.