מה הסיכוי לזכות בדירה בהגרלת 'מחיר למשתכן' הבאה? - סרוגים

מה הסיכוי לזכות בדירה בהגרלת 'מחיר למשתכן' הבאה?

בהגרלות הבאות של מחיר למשתכן כ-50% מהדירות הן בישובי מרכז הארץ. מהו סיכוי הזכיה בדירה מוזלת באחד מישובי המרכז? ומהו הסיכוי בצפון ודרום הארץ? | צפו בבדיקה של אתר מדלן

author-image
מה הסיכוי לזכות בדירה בהגרלת 'מחיר למשתכן' הבאה?
  שר הבינוי והשיכון גלנט ותוכנית מחיר למשתכן (צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90)

החודש נודע לכ-14,000 משקי בית שנרשמו להגרלה הגדולה של מחיר למשתכן על זכיה בדירה מוזלת בהנחה של מאות אלפי ₪ ממחיר השוק. יחד עם זאת, כ-65% מסך הנרשמים קיבלו תשובה שלילית ויאלצו לנסות את מזלם בהגרלות הבאות. בבחינת היקף השווקים של קרקעות להקמתן של אלפי דירות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו בהצלחה, עולה שבחודשים הבאים צפויות לצאת להגרלה מעל ל-15,000 דירות מוזלות.

סביר להניח שבין הנרשמים לאלפי הדירות שיצאו להגרלה, נמצא כ-27,000 זכאים שקיבלו תשובה שלילית בתום פרסום תוצאות ההגרלה הגדולה, יחד עם משקי בית שזכו בהגרלה הגדולה בתחילת החודש, אך וויתרו על הזכיה משיקולים שונים. למספר זה נוסיף זכאים שירשמו לראשונה להגרלה הקרובה, לאחר שהשתכנעו שהסיכוי לזכות בדירה מוזלת אינו נמוך כפי שהניחו כשתוכנית מחיר למשתכן יצאה לדרך. לפיכך, ניתן לשער שלהגרלה הגדולה הבאה יירשמו מעל ל-30,000 זכאים המשתייכים לסדרה א'.

אלה גרינגאוז, אנליסטית באתר מדלן: "ברמה התיאורטית, בהנחה שהביקוש לדירות מחיר למשתכן היה מתפזר באופן אחיד בין ישובי הצפון, המרכז והדרום, היחס בין מספר הנרשמים למספר משקי הבית היה 2 זכאים לכל דירה – כך שסיכוי הזכיה היה עומד על כ-50%. עם זאת, ניתוח דפוסי ההרשמה בהגרלה הגדולה בחודש אוגוסט, מראה שהביקוש לדירות מוזלות במרכז היה גבוה פי יותר מ-7 מאשר הפריפריה הדרומית ופי יותר מ-5 מאשר ישובי הפריפריה הצפונית. לכן, אם דפוסי ההרשמה שראינו בהגרלה הגדולה יחזרו על עצמם בהגרלה הבאה, נראה גם הפעם סיכויי זכייה נמוכים יותר במרכז הארץ וסיכויי זכיה שיעברו את ה-50% בישובי הפריפריה".

סיכוי הזכיה הגבוה ביותר בדרום הארץ

סיכוי הזכיה באחד מישובי הדרום שישתתפו בהגרלות הבאות יהיה הגבוה ביותר. את הסיבה לכך ניתן לייחס לעודף בהיצע דירות מחיר למשתכן באזור, לעומת הביקוש המתון יחסית מצד הזכאים – שכאמור בא לידי ביטוי בהגרלה הגדולה האחרונה.

אלה מאתר מדלן מסבירה: "לפי ניתוח דפוסי ההרשמה להגרלה הגדולה, מספר זכאי מחיר למשתכן שנרשמו ולא זכו בדירה מוזלת בדרום הוא לכל היותר 3,158. סביר להניח שהיה מדובר במספר נמוך יותר, שכן במקרים מסוימים משק בית נרשם ליותר מהגרלה אחת באזור. בהגרלה הבאה יוגרלו כ-5,700 דירות באזור הדרום, ולכן גם בהנחה שמספר הרישומים להגרלות בדרום יגדל ב-40% ביחס למספר הרישומים בהגרלה הגדולה שהתבצעה אוגוסט, ניראה פער בין הביקוש לדירה מוזלת, לבין מספר הדירות המוגרלות".

מרכז: סיכוי זכיה מינימלי של 28%

במצב קצה תיאורטי שבו כל הזכאים ירשמו לישוב אחד במרכז (ובנוסף חלקם ירשמו גם לצפון/דרום), נקבל לכל היותר 30,000 מתמודדים על כ-8,400 דירות מוזלות במרכז, כך שסיכוי הזכיה יעמוד על לפחות 28%.

אלה גרינגאוז מאתר מדלן: "ככל הנראה פחות זכאים יתמודדו על מספר הדירות המוזלות במרכז, ולכן סיכוי הזכיה באחד מישובי הביקוש בהגרלה הבאה יהיה גבוה מ-28%".
ומסבירה: "סביר להניח שכמות מסוימת של זכאים לא תירשם לאף הגרלה בישובי המרכז מסיבות שונות כמו למשל אי יכולת רכישת דירה ברמת המחירים של המרכז על אף ההנחה, או העדפה להירשם להגרלות בישובי הדרום והצפון".

"בנוסף לכך, בדומה לדפוס ההרשמה להגרלה הגדולה באוגוסט, ישנו סיכוי שחלק מהזכאים יירשמו ליותר מישוב אחד במרכז. לכן מספר הזכאים שיתמודדו על 8,400 הדירות שיוגרלו במרכז יהיה נמוך יותר, מה שמביא לסיכוי זכיה גבוה מהאחוז המינימלי".

*הגרף מציג רק ישובים שהשתתפו בהגרלה הגדולה באוגוסט ועתידים להשתתף בהגרלות עתידיות

הישובים בהגרלות הבאות (על פי בחינת המכרזים שנסגרו בהצלחה)

סה"כ דירות שצפויות לצאת להגרלה: כ-17,000. מתוכן כ-17% בצפון, כ-50% במרכז וכ-33% בדרום.

*הנתונים נכונים ליולי 2017.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו