הרב שלמה אבינר: אישה היא לא מכונה להולדת ילדים - סרוגים

הרב שלמה אבינר: אישה היא לא מכונה להולדת ילדים

הרב אבינר בהתייחסות ראשונה למודעה הקוראת לגברים נשואים לשאת אישה שנייה. "ודאי שאנחנו רוצים הרבה ילדים בעם ישראל, אבל אסור להתייחס לאשה כמכונה לעשיית ילדים או לסיפוק יצרים של גברים" בעיית הרווקות המבוגרות "מי שמבוגר לא צריך להיות בררן וגם הרווקות צריכות להתגמש"

הרב שלמה אבינר: אישה היא לא מכונה להולדת ילדים
  לשאת שתי נשים זה לא מציאותי. (פלאש90)

הרב שלמה אבינר בהתייחסות ראשונה לחשיפת 'סרוגים' כי רווקות מבוגרות הן העומדות מאחורי המודעה הקוראת לגברים נשואים לשאת אישה שנייה.

כותבי המודעה מביאים שלוש סיבות כדי לשאת אישה שנייה: 1) מצוקת הנשים המבוגרות. 2) הנצחון הדמוגרפי. 3) להציל את הגברים מעבירות. ושלושת הנימוקים האלה לא שייכים.

לגבי הטיעון הדמוגרפי, ודאי שאנחנו רוצים הרבה ילדים בעם ישראל, אבל אסור להתייחס לאשה כמכונה לעשיית ילדים. האישה לא צריכה לפתור את הבעיה הדמוגרפית. זה נכון, שהיא רוצה ילדים מתוך תשוקה פנימית, והתשוקה הזו מולידה ילדים, אבל אי אפשר להסתכל עליה כמכונה.

האישה היא לא מכשיר לסיפוק גברים

לגבי הצלת הגברים מעבירות של הרהורים וכו'. הם כנראה מתכוונים לגברים שמשתעממים עם הנשים שלהם והולכים לרעות בשדות זרים. גם כאן אנחנו אומרים שאישה היא לא מכשיר בשביל הגבר לסיפוק יצרים. אשה זה יחס של כבוד, הערכה, חיבה וכו'. נכון שיש בנישואים גם קשר גופני, אבל זה לא העיקר.

הטיעון הזה מזכיר לי את הכנסיה הפרוטסטנטית שהתירה לכמרים שלה להתחתן, כדי להציל אותם מהכשלונות של הכמרים הקתוליים. האם אשה זה בשביל להתגבר על יצרים?! חלילה. אם יש לבעל יצרים, שיעשה תשובה.

הוצאת דברים מהקשרם

גם פתרון למצוקת הרווקות לא ייעשה על ידי נישואים לגבר נשוי. שתי נשים בבית אחד זה מתח. לא במקרה התורה אומרת "כי יהיה לאיש שתי נשים, האחת האהובה והאחת שנואה".

הארגון מביא מקורות גם של הרב עובדיה יוסף, שחרם דר' גרשום, לא חל על ספרדים. זה אמנם נכון שהרב עובדיה יוסף מזכיר את זה, אבל הוא לא אמר את זה הלכה למעשה. בקיצור שולחן ערוך ילקוט יוסף, ובשובע שמחות של הרב עובדיה יוסף הוא לא מזכיר שמותר.

הרב דב שטיין בעד לשאת שתי נשים: הגבר הוא לא רכוש בלעדי של האישה

אי אפשר להוציא מתוך דיון הלכתי, היתר של מקרים חריגים. ישנו היתר לשאת אישה שנייה, במקרה של אישה חולת נפש שאינה כשירה לקבל גט, או אישה שבעלה רוצה לגרשה והיא תובעת סכומי עתק שלא מגיעים לה. על המקרים האלה דיבר הרב עובדיה יוסף. אבל מעולם לא שמענו שהוא התיר באופן גורף לשאת שתי נשים.

בכלל, איך ר' גרשום מאור הגולה, אוסר לשאת אישה נוספת, אחרי שבתורה מובא שמותר? מתרץ הרב צבי יהודה, ששתי נשים הן אחת אהובה ואחת שנואה. מה מסופר על שרה והגר, איזה מתח היה בין רחל ולאה. אז אם יש מתח, למה בכלל להתחתן עם שתי נשים? כי הייתה סיבה מיוחדת יוצאת דופן.

ההיסטוריונים אומרים שהיהודים לא לקחו שתי נשים אלא במקרים נדירים מאוד. הדיון לא צריך להיות האם חרם דרבנו גרשום מתייחס גם לספרדים ותימנים או לא, אלא למה שקרה בשטח, ובאמת לא התחתנו. גם אם אומרים שבתימן נשאו שתי נשים, זה לא אומר שבתימן לא היו נשים אומללות. אני רוצה לראות אשה שתסכים לאשר דבר כזה, להכניס עוד אישה הביתה?! זה לא אנושי.

להתגמש ולא להיות בררנים

הרווקות המבוגרות, זו בעיה, אבל ההצעה הזו היא לא הפתרון. צריך לשבור את הראש כדי לחפש גברים רווקים שרוצים להתחתן. נכון שרווקים מבוגרים אין הרבה, אבל יש גם אלמנים וגרושים שלא אשמים בגירושין. לא אבדה תקוותינו.

מי שמבוגר לא צריך להיות בררן, וגם הרווקות צריכות להתגמש קצת. באה אלי פעם אישה ואומרת, מצאתי בחור טוב, אבל הוא רוצה שאני אהפוך לחב"דניקית. אז אמרתי לה, עדיף להיות חב"דניקית נשואה על פני קוקניקית רווקה.

היום, בקושי אדם מסוגל לשמח ולמלא את חובותיו כלפי אשתו. הוא בקושי מצליח להבין ולעזור לאשה אחת, והרוב כמעט ולא מצליחים מחוסר יכולת או מחוסר חינוך להסתדר עם אישה אחת, אז יקחו שתי נשים?!

הדבר הזה לא מציאותי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
אז איך הבבא סאלי ואחיו הצדיק'ים היו נשואים ליותר מאישה
יעקב | 10-07-2011 14:34
אחת בו זמנית . כאן בארץ!
2
אשה נשואה
פלונית | 10-07-2011 14:35
לכבוד המערכת! אני כשאישה נשואה לא הייתי מוכנה שבעלי יתחתן עם עוד אשה ואם הוא יעשה כן אזי אני מתגרשת ממנו. אז מה עדיף?! איפה הראש שלכם גברים יקרים? העיקר אתם רוצים למלאות את התאוות שלכם?!
3
אני נשוי ואני אומר לכם להתחתן עם עוד אישה-רק הרעיון מפח
מני | 10-07-2011 15:26
מפחיד אותי. 2 זה יותר מ-1. ו-1 זה גם יותר ממה שחשבתי שהייתי רווק.
4
לשאלה על הבבא סאלי, הרב ענה בקטע האחרון. ברצוני להוסיף:
חיים | 10-07-2011 15:46
חז"ל תיקנו ברכה למעמד הקידושין: "ברוך ... מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין." כלומר קדושת ישראל נובעת מהעובדה שמסגרת חיי המשפחה מאורגנת על ידי חופה וקידושין.
5
איך רב יכול לפסוק בניגוד לכתוב בשו"ע שמתיר זאת?
אבי | 10-07-2011 16:58
6
אני נשואה לגבר שנשוי לעוד אישה-ואין לנו שום בעיה
טוני | 10-07-2011 17:02
לחיות ככה כמו שחיו אבותינו אולי זה בעיה של מקובעים...
7
גם לחיות עם אשה אחת זה לא מציאותי!
יעקב | 10-07-2011 17:12
חילונים לא מתחתנים... דתיים בררנים ונשארים רווקים ואחוזי הגירושין עולים. רק לשאת 2 נשים זה פיתרון!!!
8
אבל אני רוצה להתחתן-אז מה הפיתרון
עידית | 10-07-2011 17:17
של הרב ? עובדה שאין מספיק גברים! למה לרב לא אכפת ממני
9
חבל שהרב לא נותן פיתרון אמיתי
| 10-07-2011 17:21
אם התורה נתנה אפשרות להרבות נשים אז בדור שלנו זה הכי שייך!!!!!
10
אין ברירה
מאיר | 10-07-2011 23:03
יש עודף נשים ניכר. מדיניות עצימת העינים על ידי ציפיה לחורבנם של חייהם של צעירים כדי שיתנו לשאת אשה אחרת היא עצימת עינים מן הבעיה. כשיש למאה גברים 115 נשים בעל כורחם של דברים 15 נשים לא תנשאנה. הפתרון שהרב אבינר מציע הוא לחלק את שנות הפריון של הנשים כך שכל אחת תהיה נשואה קטע זמן כדי שגם לה יהיו ילדים. דימוי אשה למכונת לידה על ידי הרב אבינר בסופו של דבר מנסה להתמודד עם הבעיה בצורה דמגוגית. כך ניתן לומר גם על האשה הראשונה שאין בלתה שהיא אינה מכונת לידה ומספיק שתלד בן ובת. אתמהה. דבר אחד ברור הדעה הנפוצה בציבור כיום הינה נגד פוליגמיה(אחרי שטיפות מוח של עשרות שנים) הרב מטעם המדינה שיתמוך בפוליגמיה ינזק לפי הנראה. מוטב שרבנים ממוסדים על ידי רשויות המדינה לא יתעסקו בעניני דת ומדינה כשיש לי מחלוקת עם מישהו לא ארצה שפרקליטו יהיה השופט בינינו.
11
צריך לקדם זאת בחקיקה בכנסת שתתיר באופן חופשי לכל מי שרו
ברוך | 11-07-2011 10:29
שרוצה ויכול לשאת עוד אישה בלי אישור מיוחד מב"ד.
12
זה נדמה לי או שכל הגברים מתנגדים לזה?
רפי | 11-07-2011 11:08
הרי ברור לכולנו שאת האופציה הזו יממשו רק גברים הזויים ואטומים, או אנשים שהאישה שלהם החליטה לעזור לחברה טובה על חשבון המשפחה שלהם. מה שלא יהיה, טוב לא יצא מזה לשום גבר.
13
התגובות כאן ממש רדודות זה עצוב
אהרון | 11-07-2011 14:12
תגידו השתגעתם ? ההגיון הפשוט צריך הסבר ? כ"כ פשוט ששני נשים יביא חורבן והרס על כ"כ הרבה אומללים המתח השנאה הקנאה של הנשים של בניהם וכד' לאן נגיע ? האם באמת נתתם דעתכם לכל זאת ? לא פותרים בעיה ע"י בעיות נוספות .נכון יש בעיה עובדתית שלא כל אישה יכולה להיות נשואה זה כואב וזה עצוב אך זו המציאות בדיוק כפי שנכה לא יכול ללכת. אי אפשר לפתור בעיה ע"י יצירת בעיות אחרות. ברצוני לסיום להתייחס למספר נקודות. 1. הרב אבינר לא מזלזל בנשים אלא ההיפך. 2. מי זה בדיוק הארגון המכונה בטעות "סנהדרין " ? ומה הסמכת החברים שלו ? 3. האם דב שטיין הוא אכן רב ? (הוא קרוב משפחתי ואנכי לא ידעתי שהוא כזה .אם כי זו לא ראייה )
14
אכן לא אנושי וצריך לתת כבוד לנשים שחייהן נהיו הפקר.
שירה | 11-07-2011 23:18
גם ככה ברבנות האישה היא חפץ של הגבר, אם הוא רוצה הוא יתן גט ואם לא אז לא, אם הוא בגד אז לא נורא הוא מעד ואם האישה בגדה אז היא נואפת ,הדיבר "לא תנאף" פונה גם לנשים וגם לגברים !!! ואם כבר יואילו בטובם הדיינים לאפשר לאישה להתגרש אז רק לאחר שתוותר על הכל וגם על התחייבות הכתובה. ממש ביזיון מה שהולך בבית הדין הרבני וכולם שותקים. חיי הנשים הפקר וכל גבר יכול בכל יום נתון לנטוש את אשתו וילדיו ואף לא לשלם על כך ולא להיענש על כך במאומה,יש המון עגונות, נשים מוכות ונרצחות ועכשיו עוד רוצים לאשר לכל אחד להתחתן עם אישה נוספת פשוט תקברו את הראשונה ותרקדו לה על הקבר רק זה חסר. אני חושבת שאעדיף להתחתן בנישואים אזרחיים ובקצב הזה אולי רצוי גם שיהיה גוי ונשבעת לכם שאני בחורה מאמינה ששומרת שבת וכשרות וכו'. אבל המימסד מזלזל כלפי נשים ולא לכך התכוון ה' ....ממש לא...
15
פחחח הצחקתם אותי
שלי | 11-07-2011 23:35
אני ובעלי עובדים וקשה להסתדר היום ...הכל יקר ולא פשוט לגדל ילדים . ירצה עוד אישה ...סבבה אני אפסיק לעבוד ונראה אותו מפרנס שתי נשים ויותר ילדים רק ממשכורתו . אגב, זה לא יגדיל את הילודה אלא רק יחלק אותה , גבר שיהיה מסוגל לפרנס 4 ילדים יביא רק 2 מכל אחת במקום 4 מהראשונה אז מה זה ייתן בעניין הזה? בנוסף, לעניין הרווקות...צר לי אך הצעה כזו רק מראה ש"כשהראש דפוק כל הגוף סובל"...כי מה נראה לך שהאישה הראשונה וילדיה יעשו לך חיים קלים לאחר שנדחפת להם לחיים ? עם כאלה הצעות עצוב לומר אבל לא פלא שלא התחתנתן...
16
12 צודק ...לפחות במקרה שלי ...
נילי | 11-07-2011 23:36
17
12 צודק ...לפחות במקרה שלי ...כי..
נילי | 11-07-2011 23:40
בעלי באמת יהיה אומלל אם רק יחשוב על כזו אופציה ...כי הוא היחיד שידעתי מאז ומעולם ואני נאמנה לו אפילו במחשבות למרות שלאף אדם לא פשוט לשלוט על יצריו גם לנשים יש יצרים. אבל אנחנו בני אנוש ולא בעלי חיים והשכל וההיגיון הם שמבדילים בינינו בני האדם לעומת בעלי החיים , ולכן כשם שאני רק איתו אני דורשת נאמנות ומוסר בחזרה .. אחרת אומר לו שכאן דרכנו נפרדות...עם כל הצער שבעניין...
18
נשים מה קורה לכן?
אחת | 12-07-2011 18:08
19
האם אכן כל כך רע?!
אבני | 12-07-2011 21:20
ניתן להסתכל על פוליגמיה בעינים טובות. למה לא נחשוב ששתי נשים יכולות כחברות להנות מהנישואין יותר מכאשר הן לבד. האחת יכולה לצאת לעבוד והשניה תשמור על כל הילדים. יש להן כל הזמן עם מי להתייעץ בכל בעיה. גמ מעמדן מול האיש לא יפחת אלא יתחזק שהרי הן שתים והוא אחד. פרנסת משפחה בה יש כמה נשים היינו לכן גם הרבה ילדים נעשית הרבה יותר זולה לנפש. קונים תפוחי אדמה בארגזים זה הרבה יותר זול. יש לילדים חברה מגוונת ומעשירה. מה רע כל כך? "האשה אינה מכונה להבאת ילדים"... לפי אותו הגיון האשה אינה פרה חולבת ולכן לא ראוי שתניק את ילדיה... למרבית הפליאה יש נשים הרוצות לחיות עם אשה נוספת. בואו נשנה את החוק קודם כל לגבי המקרה שכל הנוגעים מסכימים!
20
להתגמש בשידוכים
YONI | 13-07-2011 0:41
אני בחור מבוגר גרוש בלי ילדים ומוכן להתפשר עים ילדים ואני רוצה להגיד שהבנות עים הילדים בררניות יותר מרווקות
21
הרבה נשים היום פשוט לא רוצות להתחתן
עובר אורח | 05-02-2012 6:34
והבעיה היא שהן לא מודות בזה בפומבי ו/או לפעמים הן עצמן לא מודעות לזה. כל בחור שיוצא אתן למטרת נישואין מגלה דרישות לא מציאותיות, התנהגות בלתי אפשרית ובסוף נפרדים ומגלים שכל הקשר היה בזבוז זמן. אני רואה בפמיניזם אחראי לכל זה. נשים צריך לחתן בגיל צעיר ככל האפשר, כמו שהיה נהוג בעבר. מה שהדורות הקודמים הבינו היטב הדור שלנו עוד לא למד. נראה שהוא הולך ללמוד זאת בדרך הקשה. מענין מתי הנשים יודו בזה? בינתיים מגיע עלינו אסון חברתי ודמוגרפי נ-ו-ר-א-י.
22
נשים לא 'מחתנים'
לעובר אורח יקר | 29-11-2015 17:14
מטרת ביקורי באתר הייתה מחקר בנושא פוליגמיה, ואני מניחה שאתה, יקירי, עם כל הכבוד, לא מתנגד לנישואים כאלו. אני מניחה שאתה לא מבין את הבעיות הרבות שנגרמות בעקבות נישואין בגיל צעיר, או נישואין על מנת לספק לאנשים כמותך את השקט והשלווה הנפשית שכן ככה ימנע ה'אסון החברתי והדמוגרפי הנוראי' שבו כנראה וכמובן שאנו אשמות. האם לא לקחת בחשבון שדרישותיהן של הנשים הן לרוב דברים בסיסיים שהן רוצות וזקוקות להן?.והגדר לי בבקשה את התייחסותך ל'התנהגות בלתי ראויה'..האם היא דיברה והביעה דעה שונה משלך?,האם הייתה לה ביקורת שבעינייך אין זה ראוי לאישה לחשוב כך, כי לנשים אסור לחשוב?! ומעל לכל אתה מאשים את הפמיניזם. הגדרת הפמיניזם היא שוויון בין נשים לגברים. הפמיניזם בהחלט לא אשם באותו שבר דמוגרפי קטלני אליו אתה מתייחס בדברך. הפמיניזם כן ייקח את האשמה על נשים כמו מארי קרי, ועדה יונת, שבזכותו הן יכלו להתפתח ולממש את יכולת השכלית, כשבעבר מקומן של הנשים היה במטבח. ולבסוף, נשים לא 'מחתנים'. הן נישאות, מבחירה שלהן, לגבר שהן רוצות, ואם יש להן דרישות גבוהות זה בגלל שהן יודעות מה הן שוות.