איך מדבר נתניהו עם יועציו הדתיים בשבת? בגרמא - סרוגים

איך מדבר נתניהו עם יועציו הדתיים בשבת? בגרמא

המצב הייחודי שנוצר בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו רוב היועצים ואנשי הלשכה הם דתיים, הביא לשאלה, כיצד לשמור איתם על קשר בשבת לצורך התייעצויות דחופות. לצורך כך רכשה הלשכה 12 מכשירי 'שבתפון' של מכון צומת, שמטרתם להמעיט במלאכות האסורות מדאורייתא במקום שאין צורך.

author-image
איך מדבר נתניהו עם יועציו הדתיים בשבת? בגרמא
  גם בשבת. היועצים הדתיים של נתניהו (פלאש90)

בעבר פרסמנו ב'סרוגים' על התופעה המדהימה שרוב יועציו הקרובים ואנשי לשכתו של נתניהו הם חובשי כיפה (ואחת עם כיסוי ראש).

בין היועצים ניתן למצוא את דורי גולד, רון דרמר ונתן אשל, בנוסף לגיל שפר ויעקב עמידרור. גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא אייל גבאי הוא חובש כיפה, כשלפי השמועות מי שיחליף אותו הוא דתי אחר, בנצי ליברמן.

במסגרת תפקידו, נאלץ ראש הממשלה לנהל עניינים דחופים גם בשבת, כשבחלק מהסוגיות הוא מבקש להעזר בעוזריו.

עיתון "ידיעות אחרונות" מפרסם כי לצורך מניעת חילול שבת שלא לצורך, רכשו בלשכת ראש הממשלה 12 מכשירי "שבתפון" שמאפשרים קיום שיחת טלפון בשבת, תוך מניעת עברה על מלאכות דאורייתא.

המכשיר שעלותו היא 1,119 פותח ע"י מכון 'צומת' עבור חמ"לים בצה"ל, במוסד ובשב"כ וכן רופאים או אנשי כוחות הצלה שנמצאים בכוננות גם בשבתות, ובא למנוע מצב של איסור דאורייתא שלא לצורך במקרה שאין בו פיקוח נפש.

להמעיט במלאכות דאורייתא

העיקרון ההלכתי שמאחורי מכשיר ה'שבתפון' הוא הפעלת השיחה באמצעות 'גרמא', כלומר המתנה בין זמן הפעולה לבין ביצועה על ידי הטלפון. הרמת השפופרת, הנחתה או חיוג המספרים, לא גורמים לפעולה מיידית, אלא הן מושהות עד שחיישן אלקטרוני הסורק מדי שנייה וחצי את המכשיר, מזהה שנעשתה לחיצה ומבצע אותה.

בכך יורדת חומרת עשיית המלאכה בשבת, ממלאכה האסורה מדאורייתא, למלאכה האסורה רק מדרבנן. במידה ומדובר בפיקוח נפש או בצורך מבצעי, ניתן באמצעות מתג מיוחד להעביר את הטלפון למצב רגיל, כך שפעולת הטלפון תתבצע מיד.

כאמור, מכשירי ה'שבתפון' חולקו לאנשי לשכתו של נתניהו שכעת יכולים, במקרה הצורך, לשמור על קשר הדוק עם ראש הממשלה גם בשבתות.

שבתפון של מכון צומת במדי חיל התקשוב בצה"ל (מכון צומת)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
רה"מ שגאה ביהדותו .כבר הרבה זמן לא היה דבר כזה...
אורי | 07-07-2011 17:14
2
למס' 1 - היה עדיף אם ביבי היה גאה בהתיישבות היהודית
תהילה | 07-07-2011 21:08
נחמד מאוד להדגים לתקשורת זיקה ליהדות באמצעות אכילת געפילטע פיש או חלוקת מכשירי ה"שבתפון", אך הרבה יותר קשה לעשות זאת באמצעות חיזוק ההתיישבות וביטול הסכמי אוסלו.