הקנס לערוץ 20 דווקא יעזור להילחם ברפורמים - סרוגים

הקנס לערוץ 20 דווקא יעזור להילחם ברפורמים

אולי כבר עכשיו יש לערוץ 20 ולתנועה הרפורמית והקונסרבטיבית בסיס משותף לא קטן? הניסיון לייצר מורשת יהודית מבלי מחוייבות לשמירת התורה והמצוות הוא גם סוג של רפורמה

הקנס לערוץ 20 דווקא יעזור להילחם ברפורמים

יש משהו מכעיס בהחלטה של מועצת הכבלים והלוויין לקנוס את ערוץ 20 במאה אלף שקלים, כעונש על כך שהוא מסרב באופן עקבי לתת במה לתנועה הרפורמית והקונסרבטיבית.

לא מדובר בערוץ ממשלתי אלא בערוץ מסחרי שמממן את עצמו באמצעות פרסומות, ומטרתו היא להעביר תכנים של מורשת יהודית. הבעיה היא שברשיון השידור שלו נכתב: "שידורי הערוץ יקיפו מגוון רחב של נושאים, הקשורים למורשת ישראל, לדת היהודית, להיסטוריה, לתרבות ולמסורת של העם היהודי בתפוצות ובמדינת ישראל, בהתחשב בהוויה התרבותית והחברתית של הציבור היהודי על כל מרכיביו, זרמיו וגווניו, במדינת ישראל ובתפוצות", ומאז שהרפורמים גילו את זה הם עותרים שוב ושוב בדרישה לקבל ייצוג בשידורי הערוץ, בתור "זרם ביהדות".

מועצת הכבלים יזמה פגישות בין נציגי הרפורמים לנציגי הערוץ, ואף הזהירה אותו מפני הקנס, אך זה לא שינה את עמדתו. כעת הוא נקנס, ונראה שזו רק יריית הפתיחה של המערכה המשפטית שעוד נכונה לו.

ממה ערוץ 20 מפחד?

אז למה ערוץ 20 כל כך מתעקש? מה אכפת להם לתת קצת פריים טיים לרפורמים? תשובה רשמית לא התפרסמה, אבל די ברור שערוץ 20 חושש להיות מזוהה עם התנועה הרפורמית. הערוץ הוקם בהשקעה אדירה כדי לשדר מורשת יהודית, והנזק שתוכניות כאלו מסוגלות לגרום לתדמית שהערוץ עמל לבנות לעצמו הוא גדול.

אבל אם נשים לב, להרבה מאוד ערוצים חילוניים אין שום בעיה לשדר מידי פעם תוכניות על יהדות. גם בעיתונים החילוניים מקפידים לתת נוכחות לדמות דתית. הם לא חוששים שזה יהפוך אותם למזוהים עם הדת. אז למה ערוץ 20 חושש שאם הוא יקצה שעה או שעתיים בשבוע לרפורמים זה יהפוך אותו למזוהה איתם?

לערוץ 20 ולרפורמים יש הרבה מן המשותף

ובכן, אולי כבר עכשיו יש לערוץ 20 ולתנועה הרפורמית והקונסרבטיבית בסיס משותף לא קטן? הניסיון לייצר מורשת יהודית מבלי מחוייבות לשמירת התורה והמצוות הוא גם סוג של רפורמה. עיקר העיקרים של המורשת היהודית הוא הקשר עם בורא העולם, מתוך מחוייבות ללכת בדרכיו. עם כל ההערכה לערוץ 20, ולכך שחלק מהתוכניות שבו הן נפלאות, כאשר מסתכלים עליו כמכלול בולטת העובדה שהוא איננו מאמץ את כל המורשת היהודית כמקשה אחת.

אמירה הברורה שמופיעה בתורה שוב ושוב שעם ישראל מחוייב לקיים את התורה על כל פרטיה ודקדוקיה – לא נמצאת שם. הערוץ איננו רואה בעיה לתת במה וכבוד לשדרנים שעוברים על מצוות התורה, יש לזה לגיטימציה. במה בעצם זה שונה מהרפורמים והקונסרבטיבים? בעיקר במינון, פחות במהות.

הרפורמים מכריחים את המסורתיים לבחור

חוץ מכל הנזק והרעש שהרפורמים והקונסרבטיבים עושים כאן בשנים האחרונות, יש גם משהו טוב בזה שהם הגיעו. הם טוענים ללא הרף שהציבור המסורתי, שאולי הוא הרוב כאן במדינה, הוא בעצם רפורמי. הוא אוהב את הפולקלור היהודי אבל מקיים רק מה שנוח לי – בדיוק כמו רפורמי ממוצע. הטענה הזו היא דמגוגיה, המסורתי בדרך כלל מאמין בתורה ובמצוות בשלמות, אלא שקשה לו להקפיד, ובזה הוא מודה. אולם עכשיו, כשהרפורמים שוטפים בתעמולה את מערכת החינוך, הצבא והתקשורת, הם למעשה מכריחים את המסורתי לבחור – קשר עם הקב"ה שכולל מאמץ לשמירת מצוות מלאה, או לחסות בעל כורחו תחת כנפיה של התנועה הרפורמית, שרואה בו שותף לדרך.

ערוץ 20 נמצא בדילמה קשה, וראוי להעריך את המוכנות שלו לשלם את הקנס הגבוה ובלבד שלא לתת ייצוג לרפורמים. האם הם יצליחו להחזיק מעמד? לאן זה יוביל? הפונקציה של "מסורתי עם מורשת לא מחייבת אך חס ושלום לא רפורמי" הולכת ומתמוססת. עם הרבה אמון בעם ישראל, אני חושב שזה לטובה.

==

ידידיה פישמן הוא יועץ תורני ומטפל רגשי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
יישר כח! דברים חשובים מאוד!
| 10-08-2017 13:19
סוףסוף קול שפוי שלא מוכן להתפשר על מחויבות מלאה לתורה, ולא מפחד להחניף לערוץ 20 ודומיו. עם כל האמפתיה הרבה שיש לי לערוץ 20, משהו שם מפריע.
2
לדעתי ערוץ 20 מתנהל כראוי אבל
דוד | 10-08-2017 21:25
הוא לא ערוץ שבא להחזיר בתושבה. זה לא ערוץ הידברות או ערוץ מאיר. זה ערוץ מסחרי שבא לחזק את המורשת היהודית (האמיתית, קרי האורתודוקסית) בעם ישראל. עצם היותו כזה הוא חייב לכלול גם אנשים שומרי מסורת או אילו מכבדים אותה באופן גלוי וניכר במילי ם ובמעשים כדי לקרב את עם ישראל אל המורשת שלו. אם זה היה ערוץ רק עם דתיים זה היה ערוץ רק לדתיים. הערוץ חייב להיות פונה לכל קהל ישראל. ונכון לצערנו לא כולם דוסים בעם ישראל. אבל אי אפשר להפיל את זה על ערוץ 20 הוא בסך הכל לאומי ציוני ימני ומסורתי ומכבד מאוד מאוד את תורת ישראל. וכן הוא בסך הכל מראה של מה שהציבור שרואה אותו רוצה לראות בטלוויזיה.
3
"איו רואה בעיה לתת במה...
| 10-08-2017 23:05
לאנשים שאינם שומרים תורה ומצוות" - ברצינות? אם מישהו הו חילוני אז צריך להחרים אותו? מה אמרו לשדרן החילוני? להעביר שיעור בכוזרי?
4
במקום לחזק
| 10-08-2017 23:07
את הערוץ הימני היחיד, מתלוננים שהוא לא 100%. מה עדיף? ערוץ 10?! או אולי ערוץ 2?! נכון שלא הכל ורוד, אבל מי אמר שהחיים הם פיקניק? אני ממש מצטער, הכתבה אולי נכתבה ממניעים טובים, אבל בפועל לפגוע בערוץ 20 זה כמו להחרים חתונה של אחיך בגלל שבסוף יש בה שעה של ריקודים מעורבים.
לגמרי נכון!
דוד | 13-08-2017 12:52
צודק לחלוטין אחי. השוואה יפה
5
עד שיש ערוץ שנלחם ברפורמים, אתה נלחם בו?
לא מבין | 11-08-2017 2:09
למה??
6
למה סרוגים מסננים לי את התגובות???
דוד | 11-08-2017 10:18
חוצפה! כתבתי תגובה כאן ומשום מה היא לא מופיעה. לא אמרתי שום דבר שיש בו עילה לא להעלות את התגובה שלי. וזה קורה לכם הרבה פעמים! סרוגים נמאסתם!
7
מאמינים בתקשורת
חיים | 13-08-2017 22:07
עם כל הכבוד והערכה לערוץ 20 נבחרתם על תקן של ערוץ מסורת. תנו מסורת בלי להתבייש!!! תתפלאו כמה עם ישראל צמא, וכל המפריעים ילכו חדשות ספורט ואוכל יש בכל ערוץ אחר והרבה יותר מקצועי אנחנו מעוניינים שיהיו ערוצים שיעבירו מסורת, תרבות יהודית, מושגים ביהדות ועוד,הגיע הזמן שגם רדיו מורשת וגלי ישראל יתנו מסורת בשעות היום
8
היית קונה לאשתך יהלום מזוייף?
משה | 08-10-2017 4:52
אז ביהלןמים אתה לא מתפשר. בנשמה שלך, שהיא קשורה לאינסוף כן?