מוסד הנישואין בנסיגה. אז מה אנחנו יכולים לעשות? - סרוגים

מוסד הנישואין בנסיגה. אז מה אנחנו יכולים לעשות?

יש סיבות שונות לכרסום במוסד הנישואין אולם השאלה המרכזית היא איננה מדוע זה קורה, אלא מה צריך לעשות, כיצד לחנך וכיצד להעצים את הזוגיות הטובה והקבועה

מוסד הנישואין בנסיגה. אז מה אנחנו יכולים לעשות?
  (צילום: שאטרסטוק)

מידי שנה מפרסם הלמ"ס נתונים בנושא מצב מוסד הנישואין במדינת ישראל. מידי שנה עולה גיל הנישואין ומידי שנה גם עולה גיל האנשים בני 45 ומעלה שלא התחתנו כלל. העמד כיום על כ10%, כאשר לפני 40 שנה עמד על כ3%.

אם נוסיף לכך את אחוז הגירושים העומד על כ30% אנו עומדים במצב בו מוסד הנישואין בכללותו נמצא במצב קשה. (כל זאת מבלי להתייחס לאיכות חיי הזוגיות, בגידות, נישואין פתוחים ועוד).

מצב זה מהווה איום על מעמד המשפחה בעם ישראל באופן כללי והוא דורש הערכות מיוחדת, שיתוף כוחות של כל מי שמוסד הנישואין חשוב לו. של כל מי שמבין שהבסיס לקיומו של עם ישראל היא המשפחה של אב, אם וילדים.

לא לשאול למה זה קורה – אלא מה עושים

סיבות שונות יש לתופעה זו אולם השאלה המרכזית היא איננה מדוע זה קורה, אלא מה צריך לעשות, כיצד לחנך וכיצד להעצים את הזוגיות הטובה והקבועה. מחקרים שונים בעולם כולו מצביעים על כך שזוגות שהקימו משפחה והתמידו בזוגיות טובה הם בריאים יותר ומאושרים יותר.

התורה הטיבה להגדיר את מהות הזוגיות והמשפחה הבאה בעקבותיה בצורה הקצרה והטובה ביותר. לאחר שהתורה אומרת "ויברא אלקים את האדם בצלמו… זכר ונקבה בראם", האדם השלם מורכב משני חלקים, זכר ונקבה. ממשיכה התורה בפרק ב ומרחיבה "… ולאדם לא מצא עזר כנגדו… ויבן ה' אלקים את הצלע אשר לקחת מן האדם לאישה ויביאה אל האדם. ויאמר האדם זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אישה כי מאיש לוקחה זאת".

האיש והאישה משלימים זה את רק כאשר הם אחד מול אחת. ממשיכה התורה ומלמדת כי כל זוגיות בין איש לאישה החל מאדם הראשון בנויה על ההבנה היסודית הזו "על כן יעזוב איש את אביו את אימו ודבק באישתו והיו לבשר אחד" (בראשית ב ,כ -כד). הבעיה היסודית ביותר המאיימת על מוסד הנישואין היא חוסר האמונה במושכל היסודי הזה של התורה. כל הסדנאות, השיעורים, היועצים והמדריכים עומדים על יסוד זה שמופיע בתורה.

סוד הנישואין

בט"ו באב אנו מציינים את אירוע השידוכים הגדול ביותר שהיה מתקיים מידי שנה בשנה כאשר בנות ישראל היו יוצאות אל הכרמים ומחוללות ומזמינות את הבחורים להשתדך "ומה היו אומרות: בחור שא עיניך וראה מה אתה בורר לך, אל תיתן עיניך בנוי תן עיניך במשפחה " (משנה סוף תענית).

זהו בעצם סוד הנישואין זוגיות טובה היא זוגיות הרוצה להמשיך את שלשלת הדורות ואיננה מחפשת רק את הקשר שבין האיש לאישה, כי קשר זוגי ללא הבנה של תפקיד האדם בהמשכיות האנושות ועם ישראל איננה זוגיות אמיתית. זהו בעצם מה שאומרת התורה 'והיו לבשר אחד' – דבר שבא לידי ביטוי בהעמדת דור ההמשך.

דברים פשוטים וברורים אלו משותפים לכל הגופים וארגונים הרבים העוסקים בתחום הזוגיות והמשפחה: מרכזי משפחה של הגרעינים התורנים, תנועת אמונה, רבני צוהר, רבני הקהילות, מכון פועה ועוד ועוד. על מנת לשנות מגמה ולהעצים את ערכי המשפחה בעם ישראל כולו יש צורך בחשיבה מערכתית משלבת כוחות של כל הגופים ויש צורך באמירה ממשלתית המגובה בדרכי פעולה ובתקציבים משמעותיים.

מצב חברתי-רוחני זה מאיים על החברה הישראלית הרבה יותר מההתמודדות עם הלהט"ב, כי הוא נוגע לכל משפחה ולכל בית בעם ישראל. ובתחום זה אין כל מחלוקת בין הגופים השונים העוסקים בתחום ולכן צו השעה הוא שיתוף פעולה מתוך תכנית מגובשת ורצינית, תכנית המשתפת את כל הגופים העוסקים בתחום חשוב ובסיסי זה.

==

הרב אלי קפלן הוא ראש הגרעין התורני במעלה אדומים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו