90 שניות על פרשת דברים עם הרב חגי לונדין - סרוגים

90 שניות על פרשת דברים עם הרב חגי לונדין

הרב חגי לונדין בדבר תורה קצר של 90 שניות לפרשת השבוע. והשבת פרשת דברים על ההבדל שבין ראייה ושמיעה, גם בהווה וגם בעתיד

author-image
90 שניות על פרשת דברים עם הרב חגי לונדין

90 שניות לפרשת דברים עם הרב חגי לונדין.

פחות לראות ויותר לשמוע

בפרשת דברים מתחיל הנאום הגדול של משה לפני מותו. הפרשה הראשונה בה עוסק משה היא מינוי שופטים ודיינים. לפני שנכנסים להקמת חברה בארץ ישראל צריך סדרי משפט. מילת המפתח בפרשייה הזו היא 'לשמוע': 'שמוע בין אחיכם'; 'כקטן וכגדול תשמעון'; 'הדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו'.

יש הבדל עקרוני בין ראייה לשמיעה. ראייה מביטה על המציאות הנוכחית שעומדת מול העינים. רואים באופן חד אבל מוגבל. שמיעה מסוגלת לשמוע דברים שלא נראים לעינים. לשמוע שמועות רחוקות, להאזין לרחשי הלב הפנימיים. התביעה שתובע משה מהדיינים ומכל עם ישראל הוא להתעלות למדרגת השמיעה.

פעמיים בכל יום אנו עוצמים עינים בקריאת שמע, מפסיקים כמה שניות להתמקד בהווה ובגלוי ושומעים את אחדות ה'- שמע ישראל ה' אלוהינו אחד. השבת לפני ט האב נקראת 'שבת חזון' על שם ההפטרה  של חזון ישעיהו שבה נאמר 'שמעו שמים והאזיני ארץ'. שמביטים בעינים רואים רק חורבן אבל מי שמאזין שומע גם את הנחמה. מי שמאזין מסוגל להתעלות מעל ההווה ולשמוע את העתיד. זהו החזון.

נהגו בעולם הישיבות לדרוש שחודש א"ב ראשי תיבות של – אלול בא. בחודש אלול אנו מתחילים לשמוע את קול השופר ואת קול ה' שמספר לנו שהגיע הזמן לשוב בתשובה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו