הזיגזג והתבהלה ההתקפלות והכניעה: רשימת הכשלונות של בנימין נתניהו בשבוע האחרון

הזיגזג והתבהלה ההתקפלות והכניעה: רשימת הכשלונות של בנימין נתניהו בשבוע האחרון

ההתקפלות בנושא המגנומטרים, הכניעה לכל תכתיבי הוואקף בהר הבית, ההתנהלות התמוהה במשבר עם ירדן. ראש הממשלה ושר החוץ מציגים איך לא מקבלים החלטות

הזיגזג והתבהלה: רשימת הכשלונות של נתניהו
  (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

11 יום אחרי ששלושה ערבים ישראלים רצחו שני שוטרים בהר הבית, וממשלת ישראל בשלומיאליות הצליחה לדרדר את ההרתעה הישראלית לתהומות הזכורים לרעה מהנסיגה של ישראל מלבנון או עסקת שליט.

המצב בהר הבית

סגירת הר הבית למוסלמים והצבת המגנומטרים בהר הבית היו צעדי תגובה סבירים, שנועדו להבטיח כי לא יוכנסו אמצעי לחימה לשטח ההר ולמנוע פגיעה נוספת של שוטרים. ההר נפתח כבר למחרת והמגנומטרים הוסרו לאחר איומים בהבערת השטח בידי מוסלמים, בפרט לאחר התקרית הביטחונית בירדן, בה ניגע בהמשך והטבח בנווה צוף.

הכניעה המוחלטת לכל דרישות הוואקף והמופתי הערבי, הוכיחה לערבים שישראל מפוחדת, מבוהלת ובעיקר סחיטה ולחיצה מכל איום בטרור. האינתיפאדה השנייה נפתחה ביו"ש לאחר ההתקפלות בלבנון. נשאר רק לקוות שלא נחזור לאותם מראות של פיגועים בהכוונת הרשות הפלסטינית גם הפעם.

מרגע שהתקבלה החלטה להציב את המגנומטרים, ישראל הייתה צריכה לדבוק בה. ההתקפלות המוחלטת בפני הוואקף, היא פתח הרסני לדרישות נוספות ומופרכות. בשורה התחתונה ממשלת ישראל בראשות נתניהו נכנעה עד לאחרון התכתיבים של המופתי. לא סתם בירושלים יצאו הערבים לחגיגות ניצחון.

כך רואים את התבוסה בעולם הערבי

התקרית בירדן

האירוע הבטחוני בשגרירות ישראל בירדן, יכול היה להישאר אירוע נקודתי, אלמלא ההתנהלות של ישראל בסוגיה. זה התחיל בהטלת הצנזורה על הפרשה מה שהכניס את ישראל לעמדת נחיתות מול התקשורת הערבית שהחלה לנפח את הסיפור הרבה מעבר לגודלו. זה המשיך מהכניעה לשלטונות ירדן שהטילו הגבלות על תנועת אנשי השגרירות. שיגור ראש השב"כ לפתרון התקרית הדיפלומטית (במקום מנכ"ל משרד החוץ למשל) רק העמיק את המשבר, שהפך לסוגיה ביטחונית במקום לסוגיה מדינית.

ירדן היא ממלכה המאוימת על ידי טרור איסלאמי, אפילו יותר מישראל. בגבולותיה (עירק וסוריה) נמצאים לוחמי דאעש, והיא לא יכולה להרשות לעצמה עימות עם ישראל. גם המים שישראל מספקת לממלכה מתוקף הסכמי השלום, הם לא דבר שאפשר לוותר עליו. שר חוץ חזק היה משתמש בקלפים האלה כדי ללחוץ על ירדן לשחרור אנשי השגרירות בלי תנאים.

נתניהו נפגש עם המאבטח משגרירות ירדן

(צילום: לע"ם)

גם פתרון המשבר לווה בהתנהלות מופרכת של ראש הממשלה. הזמנת השגרירה עינת שלאין לביתו, הייתה צעד סביר. אך התמונה המחובקת והמחויכת עם המאבטח זיו, כאילו היה אחד ממשוחררי מבצע אנטבה, ולא מאבטח שירה בשני ירדנים, אחד מהם בשוגג במהלך עימות. נתניהו לא הסתפק בתמונה הזו בתקשורת הישראלית, וגם צייץ אותה בטוויטר בערבית, החלטה תמוהה שבטח לא סייעה להסיר את הלחצים הירדנים והערביים על הממשלה.

כעת הירדנים אינם מאפשרים לאנשי השגרירות הישראלית לחזור לירדן עד להעמדתו לדין של המאבטח. גם פה ראש הממשלה ושר החוץ נתניהו נכנע לכל תנאי. אגב, שגריר ירדן בישראל מסתובב חופשי.

אפס תגובה ישראלית

הנתון הכי מביש בכל ההתנהלות של ממשלת ישראל היא השורה התחתונה. לפני 11 יום נרצחו שני שוטרים בהר הבית. לפני חמישה ימים נטבחה משפחה בנווה צוף. חמישה הרוגים ישראלים, ועד עכשיו ישראל לא ביצעה שום פעילות כדי להבהיר לטרוריסטים שיש מחיר לפעולה שלהם.

גם אם נתניהו היה מוכרח להיכנע ללחצים שהופעלו עליו או לתרחישי האימים שבשב"כ ניבאו אם המגנומטרים יישארו, אפשר גם לפעול בצד השני:

היית חייב להסיר את המגנומטרים בהר הבית – בסדר. אבל אפשר לעשות גם משהו בצד השני = להסיר גם את הבידוק המשפיל מהיהודים הנכנסים להר. פתח את שערי הר הבית ליהודים לאורך כל שעות היום ולא רק לשעתיים בבוקר ובצהריים. הגבלת הכניסה למוסלמים להר הבית לגיל 50 לחצי שנה.

הפיגוע בנווה צוף – מול הפיגוע הרצחני, אפשר לנקוט בצעדים דרסטיים – סגר מוחלט על הכפר ממנו יצאו המחבלים לחודשיים. הרחבת הבנייה בכל מועצה אזורית בנימין, סיפוח גוש טלמונים הסמוך למקום הפיגוע ומחובר טריטוריאלית לקווי 67'.

כרגע ישראל סופרת חמישה קורבנות של הטרור המוסלמי. ואפס פעולות כדי למנוע את הפיגוע הבא. וזה הכישלון הכי גדול של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
ביבי החזיר את הר הבית לערבים
יעקב דינור | 27-07-2017 13:30
שלטון המערך/העבודה שיחרר את ירושלים שלטון הליכוד - החזיר את ירושלים אבל זה לא התחיל כאן זה התחיל שבגין החזיר את סיני .........
2
כתבה מעולה בה "כל מילה בסלע". לצערנו, "בעל הבית השתגע ומשתגע", והוא חייב להתחיל להתאפס, היות ואין לנו מדינה אחרת.
| 27-07-2017 13:34
אין מדינה אחרת, נכון
| 27-07-2017 14:49
אבל יש יותר ממנהיג אחד (לא שאפשר לקרוא לביב מנהיג)
3
צריך שיהודים יארגנו הפגנה
מוטי | 27-07-2017 14:50
בכניסה להר הבית, שמסרבים להיכנס דרך מגנומטרים אם אין לערביים. סביר להניח שביבי יתקפל גם כן, לא בגלל היהודים (הוא גיבור עליהם) אלא בגלל התיירים שגם הם ייפגעו מזה