הרב קוסטינר: 'הפקודה הזאת לא אנושית; לבטל אותה' - סרוגים

הרב קוסטינר: 'הפקודה הזאת לא אנושית; לבטל אותה'

ראש ישיבת מצפה רמון תקף בחריפות את פקודת השירות המשותף ואמר כי גם אם הרמטכ"ל יסכים לעדן אותה הם דורשים את ביטולה לגמרי. הרב אבינר: "איש ואישה בטנק זה לא נורמלי"

הרב קוסטינר: 'הפקודה הזאת לא אנושית; לבטל אותה'
  הרב צבי קוסטינר (צילום: ליב"ה)

כאלף רבנים ומחנכים השתתפו הערב (ראשון) בכנס 'ציון וירושלים' שעסק ביהדות ממלכתית – לחיזוק הצביון היהודי במערכות הציבוריות במדינת ישראל ובצה"ל

בכנס נשאו דברים הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הרב צבי שכטר ראש 'ישיבה – יוניברסיטי' בארה"ב, הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן, הרב מיכה הלוי רב העיר פתח תקווה, הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב יהושע שפירא ראש ישיבת רמת גן ,הרב דוד פנדל ראש ישיבת שדרות, הרב צבי קוסטינר ראש ישיבת מצפה רמון, הרב אברהם וסרמן רב קהילה בגבעתיים ורבנים נוספים.

הרבנים דיברו על החשיבות של יהדות ממלכתית וחיזוק הרבנות הראשית לישראל. בנוסף, נערך מושב מיוחד של ראשי ישיבות הסדר בנושא הסכנות במגמות השירות המשותף בצה"ל.

"בתי דין פרטיים לגיור- פתח לרפורמים"

הראשון לציון הרב יצחק יוסף התייחס לנושא הגיור שעלה לכותרות בשבועות האחרונים ואמר: "גיור צריך להיעשות רק על ידי הרבנות הראשית. הממשלה הזאת טובה. הממשלה הקודמת רצתה שכל רב עיר יוכל לגייר. בא אלי חבר כנסת שהציע את החוק – אם תיתן לרב פלוני אישור לגייר – ארד מהחוק. פגשתי את אותו רב, וראיתי שהוא לא מקשיב. הוא סימן מטרה ורוצה לגייר. כדי לפתור בעיה אמיתית של גויים בתוך החברה החילונית וההתבוללות – קבע שצריך לגייר קטינים, כדי לפתור את הבעיה. מרן אבא ז"ל, הרב עובדיה, אמר לי על כך ממיטת חוליו – מה יאכל הבן הזה? בישולי עכו"ם?! איך יקיים מצוות? אמר – יתחייב ללכת לממ"ד. זה מספיק?! כך ניתן לגייר קטינים? לתת לכל רב עיר לגייר זה פותח פרצה. רבני ערים יש להם קהילה. אני מכיר סיפורים של גיורים שלא כהלכה על ידי רבנים שקיבלו כסף. בזמן האחרון כל מיני קבוצות הקימו לעצמם דברים פרטיים – זה פתח לרפורמים".

"לפעמים כשרות זה עניין של ביזנס"

הרב יוסף המשיך וסיפר כי "פנה אליי רב אחד לפני שבועיים – איך אתה מחזק את רב פלוני – הוא אומר לציבור שלו לאכול רבנות! אמרתי לו – כאילו שהשגחה חרדית זה משהו משהו?! אמנם בבשר צריך לחפש את הכי טוב, אבל בכל הדברים האחרים מה ההבדל?! לפעמים זה עניין של ביזנס. הרבנים צריכים להיות תקיפים כלפי העסקים ולחזק את הכשרות של הרבנות. יד הרבנים צריכה להיות תקיפה ולהעלות את קרנה של הכשרות של הרבנות. כל רב צריך לספר לכולם על הכשרות שלו".

"הרבנות צריכה לקבוע מיהו יהודי"

הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן דיבר על החשיבות להתאגד סביב הרבנות הראשית לישראל ואמר: "הרב קוק הקים את הרבנות מתוך מטרה לייצר תשתית אחד שתאחד את כל ישראל. ולכן הרבנות צריכה לקבוע מיהו יהודי, גירושין, נישואין, כשרות. נקרא מכאן לאחדות לכל הבד"צים תחת הרבנות הראשית לבסיס אחיד, ועל גביו יוסיף כל אחד את חומרותיו והידוריו לפי מנהגיו".

בעניין הצבא אמר הרב: "אני פמיניסט – אבל יותר מזה פמיליסט – משפחתי. הרבנות הראשית קבעה שבנות – מקומן לא בצבא. מסגרת צבאית של בנים ובנות יחד אינה מקום לבנות. טייסת חותמת שעשר שנים לא תלד. המשפחה היא הערך החשוב ביותר. צריך לפתוח מסלולים לשירות לאומי משמעותי לבנות במודיעין ומקומות נוספים, ללא מסגרת צבאית מעורבת".

ראש ישיבת 'מרכז הרב' הרב יעקב שפירא דבר על אחדות המחנות לכשיבוא עם נקיון כפיים. הרב אמר כי אי אפשר לכנות אדם שמוסר את נפשו להצלת עם ישראל בביטוי של גזירות אנטיוכוס, והוסיף שגם הדאגה לרבנות צריכה לבוא בנקיון כפיים. הרב קרא  להושיט יד ארוכה לעבודה חינוכית משותפת גם לאלו שצריכים להתוודות

"במקום שבת שלום- סוף שבוע מבורך"

הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן, ציין שבשנה הקודמת הכנס עורר מהומה בעקבות הרצאתו של הרב יגאל לוינשטיין: "המהומה היא חלק מהבעיה. הרי מעשה ארץ מצרים בזמן ובמקום שישראל שם – הטומאה הכי גדולה בהיסטוריה. ומה היא – איש נושא לאיש ואישה לאישה. הרי אומות העולם גדרו עצמם מאשת איש, אז וגם עתה. בעלי חיים לא גדרו עצמם מאשת איש, כי אין להם את הקשר המופשט. אך איש נושא לאיש זה קומה פשוטה יותר שגם בעלי חיים גדורים בה, זה נגד קיום העולם. אבל להגיד שזו האמת, שמדינת ישראל צריכה לצאת מהמצב הזה – זה אסור בשום פנים . זה הלקח שאנחנו צריכים ללמוד – כמה פחד אוחז אותנו מלהגיד מה אנחנו חושבים שזה אמת! וזה נורא! גננת חילונית בגן חילוני – אמרו לה לא להגיד "שבת שלום" אלא "סוף שבוע מבורך". זה נורא".

הרב שפירא הוסיף: "כשאנחנו זועקים על הטומאה – זה מפני אהבתנו אותם. אנחנו צריכים להתמלא גבורה, להיות מוכנים אפילו לשבת בצינוק יחד עם הרב יגאל לווינשטין גם אם לא פיזי, אז רוחני, אבל אנו חייבים למצוא את הדרכים לזעוק את זעקת הקדושה, פתחון פה למייחלים לך".

"הממשלה חושבת שהיא יכולה לאשר עוד זרמים ביהדות"

הרב צבי שכטר ראש הישיבה יוניברסיטי אמר כי "הממשלה חושבת שממילא יש הרבה זרמים – חסידים מכל מיני סוגים, ליטאים, ספרדים וכו' אז היא יכולה לאשר גם עוד "זרמים" רפורמים קונסרבטיביים.

"כל פעם שאני מגיע לארץ שואלים אותי אם אני רוצה לעלות להר-הבית. אמרתי שאני לא יודע האם מותר לעלות או לא, אבל מכיוון שהרבנות פסקה שאסור לעלות אסור לפגוע בה, כי אז זה פוגע בכל מה שהרבנות עושה בכשרות וביוחסין ועוד. ומי אם לא אנחנו יכבד את ההחלטות של הרבנות הראשית".

"איש ואישה בטנק זה דבר לא נורמלי"

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כהנים, אמר: "האם צריך ללמוד תורה כדי לדעת ששירות נשים וגברים יחד ביחידות לוחמות הוא מטורף? כל אחד מבין שלדחוף איש ואישה לטנק 24 שעות ברצף זה לא נורמלי".

"צבא צריך לתפקד, והוא בנוי על ארבע יסודות: מבצעיות, מקצועיות, לכידות, מוטיבציה. נשים ביחידות לוחמות מזיקה לארבעת היסודות: מבצעיות – נוכחות נשים ביחידה יוצרת הסחת דעת. מקצועיות – נשים אין להם כוח פיזי כמו גברים. לכידות – נשים ביחידה זה גורר אינטריגות של חבריא ב'. מוטיבציה – קצינים המפקדים משובצים בעל כורחם. גם חיילים. חיילות מגיעות עם מוטיבציה – והמוטיבציה יורדת".

הרב אבינר סיפר כי "מבין קציני הצבא הבכירים, יש שהצליחו לרמות אותם, ויש שיודעים את האמת אבל מפחדים לדבר. כי אם ידברו – יבולע להם. הרבנים צריכים לדבר. אי אפשר לאיים עליהם. לא תגורו מפני איש. צריך לומר את האמת. אומרים עלינו שאנחנו לא אוהבים את צה"ל. זה לא שווה תגובה אפילו. את אשר יאהב ה' יוכיח. את כולם אוהבים, וודאי את צה"ל, גם את מי שאומר שטויות. אבל לא מוכנים שהם יהיו קברניטי המדינה. את הספינה צריך להציל".

"לא לעדן את פקודת השירות המשותף, לבטל אותה"

הרב צבי קוסטינר ראש ישיבת מצפה רמון דיבר על פקודת השירות המשותף ואמר: "הייתה פקודה של השילוב הראוי. אנחנו חשבנו שהיא חסרה מאוד אבל לפחות במקביל למגמה לאפשר שילוב חשבו גם איך לאפשר לחיילים לחיות עם זה ואיכשהו היה אפשר לחיות עם זה. אבל עכשיו המגמה היא השירות המשותף. טירונות – במקום כבוד האדם וחירותו שזה ערכי צה"ל האמיתיים– מדברים על שיוויון מגדרי".

"גם אם מחר יעדנו את הפקודה" אמר הרב קוסטינר, "אנחנו דורשים לבטל אותה לחלוטין. הפקודה הזאת לא אנושית, לא מוסרית, אנחנו רוצים צבא רגיל שבו גברים נלחמים".

יהודה ולד ממרכז ליב"ה סיכם: "מאות הרבנים והמחנכים שהגיעו לכנס מעידים שרבני ישראל מבינים שלפנינו שעת מבחן ביחס לעיצוב זהותה של מדינת ישראל. הגיע הזמן שנפסיק להתנצל מול איומי הסרק של 'הדתה' מבית מדרשם של ארגוני השמאל והכיבוש. עם ישראל רוצה שמדינת ישראל לא תהיה מדינת כל אזרחיה אלא מדינה יהודית. נמשיך לפעול יחד עם הרבנים ועם ארגונים נוספים לחזק את הזהות היהודית של מדינת ישראל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
דברים נכונים אבל לזכור שהדמוקרטיה
| 24-07-2017 0:27
היא ימות המשיח ואין מלכות רשעה יותר.
2
אשרנו
צבי | 24-07-2017 0:51
אשרנו שבעם ישראל יש רבנים כאלו!!!
3
אני גם האמנתי לרב יהושוע
אלי | 24-07-2017 6:12
עד שכולם התנפלו על העוזרת של בנט. אתם סתם הומופובים. ושמישהו יעדכן את הרב אריאל שבעלי חיים מקיימים יחסים הומוסקסואליים.
אתה משווה את עצמך לבעלי חיים? דביל.
דניאל | 24-07-2017 10:36
בכל אופן זה איסור תורה.
4
לפחות הודו שם שהרבנות היא ביזנס
אור | 24-07-2017 6:46
לגבי שאר הדברים שאמרו שם . שוקדם תלמידי ישיבות ההסדר ישרתו זמן כמו שלוחמות צהל משרתות אחר כך שיתלוננו שם כל הרבנים השובניסטים שם .
5
דיוק בפרסום. היו שלוש מאות רבנים. לא אלף.
אברך | 24-07-2017 7:37
חבל שלא הגיעו.
אפשר פשוט לספור ראשים בתמונות שפורסמו
לאהוד | 24-07-2017 13:42
אין יותר מ-300, שכח מזה
אברך?!
אהוד | 24-07-2017 10:42
הסיכוי שאתה אברך דומה לסיכוי שאתה דובר אמת. האולם הוכן ל800 איש והביאו עוד 200 כסאות לאור הצפיפות. כנראה שההצלחה לא מסתדרת לך עם האמת אז אתה מסדר אותה מחדש. עלוב,נמוך וזול.
6
התרשמתי עמוקות מדבריו של ראש ישיבת מרכז הרב
מאיר | 24-07-2017 11:36
הייתי בכנס ושמעתי בדריכות את דבריו של ראש ישיבת מרכז הרב ,ראיתי מסביבי את האנשים מקשיבים קשב רב כי הרי זאת לא הבמה ולא "המגרש הביתי" של הרב שפירא. דבריו - לפי הבנתי- עשו רושם רב ונתן הרבה חומר למחשבה לדעתי נאמרו שם כמה משפטים חשובים ביותר שלא הובאו בכתבה
דברי הרב שפירא לא עוררו שום קשב רב להיפך
אבי | 24-07-2017 15:52
דבריו של הרב צבי קוסטינר על גדולתו של הרב טאו ועבודתו לשם שמים עשו את הרושם הנכון. וד"ל
7
היה מעניין לשמוע את ראש ישבת מרכז הרב בכנס של ליב"ה
עידו | 24-07-2017 11:40
8
תגובה לאבי
מאיר | 24-07-2017 17:58
ראשית תוסיף את המילה " לדעתי" גם אני כתבתי ש"התרשמתי" לא כל דבר זאת אמת אבסולוטית , אמנם נכון שזה החינוך שכנראה אתה מקבל - אבל חבל מותר קצת ענווה שנית הרב קוסטינר אמר שצריך להיות כמו פנחס ואיני מעלה על דעתי שהתכוון ברצינות לכך או שמא אתה כבר לקחת "רומח"?
נו באמת אבי
אהרן | 25-07-2017 19:02
זכותו של הרב יעקב שפירא שליט"א להביע דעה, הוא בעיקר ביקש לחדד איך צריך להתנסח, ובאיזו צורה, איך צריך לנהל את המאבק. גם הוא מ'רבותנו'!
נו, באמת
אבי | 24-07-2017 19:38
א. כל תגובה כאן היא לדעתו של הכותב. זה פשוט. ב. פנחס לקח רומח להרוג רפורמים?! אבל מה לא יעשו בשביל להחליש את המסר שבדברי רבותינו, כמו שעשה הרב שפירא שממנו התרשמת 'עמוקות'.
יפה מאד
דוד | 24-07-2017 18:41
9
מי ערך את דברי הרב שפירא בהודעה לעיתונות?
שמואל כהן | 24-07-2017 21:36
כשהרב דיבר על נקיון כפיים הוא חזר להדגיש שזה ביחס להתנתקות שם אנשים טענו שחס וחלילה לפגוע בצהל והנה הם תוקפים אותו. משום מה זה נחתך לדבריו יוצאים מהקשרם. בנוסף כזכור לי שהרב מתח ביקורת על תקיפת העולים להר הבית. אולי דברים אלו הושמטו מדין פגיעה אחת במקום בית חיינו?
10
ראש ישיבת מרכז הרב
א.מ. | 24-07-2017 21:45
עליו נאמר חכמת אדם תאיר פניו. דברי חכמים בנחת נשמעים. בעדינותו באצילותו ובהארת פניו ניכרת קדושה וטהרה מיוחדות
11
חימוש משטרים רצחניים
אלי יוסף | 25-07-2017 0:03
בע"ה הפסקת הסיוע הצבאי למשטרים רצחניים ב 25 לאפריל השנה, ניקי הלי – שגרירת ארה"ב לאו"ם הביעה בפני מועצת הביטחון כאב עמוק וסלידה ממה שקורא בדרום סודן: "אני קוראת למועצת הביטחון להשתמש בכלים העומדים לרשותה כגון סנקציות נוספות ואמברגו של אמצעי לחימה – אחרת האלימות והזוועות יימשכו ....אנחנו חייבים לומר לממשלת דרום סודן שאנחנו לא נסבול את זה יותר " – אמרה הילי. בפברואר השנה, הכריז האו"ם על מצב של "רעב " עבור ככ100,000 פליטים . הילי המשיכה לתקוף את האדישות של חברי מועצת הביטחון: " אם אתם רוצים להמשיך להיות עדים ל'רעב" בדרום סודן אז תמשיכו לשבת באפס מעשה." גם רציחתם של עובדים הומניטריים בסוכנויות הסיוע הייתה סיבה נוספת להחרפת התוצאות של הרעב . רוסיה וסין הובילו את ההתנגדות להצעה של ניקי הלי והסיוע הצבאי ממשיך לזרום לכוחות הרצחניים של נשיא דרום סודן. קיבלתי טלפון מחו"ל, מאדם הזדהה כשגריר ישראל בדרום סודן. הוא ביקש שאפסיק להפגין מול משרד ראש הממשלה כי ישראל הפסיקה לחמש את הכוחות בדרום סודן. הוא אף הודה לפני שאותם כוחות היו אכן מעורבים בפשעי מלחמה. הודיתי לו על העדכון, אך ביקשתי להקשות עם שאלה אחת: "האם זה נכון שאנו מוכרים נשק לאוגנדה ואחר כך אוגנדה מעבירה אותו נשק לדרום סודן? " שגריר ישראל בדרום סודן השיב לי בקצרה – "אני לא יכול להכחיש את זה ". למעשה – ישראל מוכרת לדרום סודן – "מערכות מעקב " באופן ישיר, וכך מסייעת לכוחות הרצחניים לעקוב אחרי התנועות של הכוחות של האופוזיציה וגם של פעילי זכויות האדם. לעומת זה הנשק הקטלני מועבר לדרום סודן דרך מדינה מתווכת כמו אוגנדה. לפני כחודש, דווח ב-"South Sudan News - על פגישה בין נשיא דרום סודן סילבה קיאר ושגריר ישראל בדרום סודן, בה הוחלט על העמקת שיתוף הפעולה במידור הטכנולוגי והביטחוני. זאת כאשר יותר מ50,000 נשים ילדים וחפים מפשע נרצחו על ידי פעולות אכזריות של הכוחות של ממשלת דרום סודן. יש אזהרה מטעם האו"ם על אפשרות לגנוסייד (רצח עם ) נוסף. אחת התוצאות הטרגיות של האלימות היא, שתושבים בורחים מהכפרים וחשופים לסכנת רעב. בחודשים האחרונים מאות מתו מרעב. לפני כחודש התקיים מפגש בבר בתחנה בירושלים. אורחת הכבוד הייתה שרת המשפטים איילת שקד. שאלתי אותה: " בהיותך יושבת ראש ועדת שרים לענייני חקיקה, הובלת את ההתנגדות להצעת חוק של יהודה גליק ותמר זנדברג שעניינה להקים מנגנון פיקוח איכותי מוסרי אנושי ויהודי לסיוע הביטחוני שלנו למשטרים רצחניים. איך את מסבירה את ההתנהגות שלך?" שרת המשפטים השיבה: "התייעצנו עם מערכת הביטחון וקיבלנו את דעתה שהייתה מבוססת על שיקולים כלכלים וביטחוניים שאין לשנות את המצב הקיים." הקשבתי לשרת המשפטים והתפוצצתי וזעקתי: "ומה עם השיקולים האנושיים?" היא השיבה לי: "אני לא חושבת שזה פייר להאשים את מדינת ישראל עם מה שקורה בדרום סודן ". - ושוב זעקתי: "אז ממתי מותר לתת לרוצח נשק? " בשלב זה המאבטחים של השרה הראו לי הדרך החוצה. איך הגענו עד הלום ? מה קרה שאבדנו כל שפיות רגשית? יותר משלושים שנה ממשלות שמאל וימין מחמשים ומאמנים כוחות רצחניים – ואין זעקה . לפני כחמישה חודשים הגיש עורך דין איתי מק עתירה לבג"ץ להתיר פרסום העסקות עם רואנדה על ידי ממשלת רבין פרס שריד ב1994. בית המשפט דחה את העתירה ונימק שזכות הציבור לדעת אינו גובר על האינטרסים המדיניים של מדינת ישראל. בעצם בית המשפט החליט שעם ישראל לא זכאי לזכות הבסיסית של "חשבון נפש " ותיקון דרכינו. בספר בראשית, מסופר שאברהם אבינו מבקש מאשתו שרה לומר שהיא אחותו. פן יהרגו אותו, הרי אין "יראת א-לוקים" במקום הזה. והנה אנו מחמשים כוחות שנכנסים לכפרים, אונסים את הנשים ושורפים אותן חיים. בעניין זה אין התייחסות של המפלגות הדתיות. לפני שנה ישבתי אצל סגן שר הביטחון, הרב בן דהן . גם הוא הסביר לי שהנשק מועבר דרך מדינה מתווכת ובאופן לא ישיר, לכן אנחנו לא אחראיים. (דרך אגב החוק מדגיש שה end user - המשתמש האחרון חייב להתנהג לפי כללים אנושיים) ואני זועק: "אבל זה ייהרג ועל יעבור "?! וסגן השר, רב בישראל אומר לי: " אני רב, ואני אומר לך – זה לא ייהרג ועל יעבור ". כאן טמונה המחלוקת. בעוד כמה ימים ט' באב – יום חורבן בית ראשון ובית שני. בערב ט' באב נתאסף מול בית ראש הממשלה בירושלים לתפילה לאמירת קינות ולהרמת זעקה למען חוק שיסיר חרפה מישראל. ויקוים הכתוב -" אסף ה" את חרפתי ". במכירת הנשק למרצחים אנו נוגעים בשורשי החטאים שהביאו לחורבן: עבודה זרה – אנו משתחווים לכספים של רבי מרצחים. גילוי עריות – הנשק שלנו מגיע לכוחות שנכנסים לכפרים ואונסים נשים. שפיכות דמים – הנשק שלנו מגיע לכוחות שמעורבים ברצח אלפי נשים וילדים. שנאת חינם – שיתוף הפעולה שלנו עם רבי מרצחים מגביר שנאת חינם בעולם. מכרו את הנשמה שלנו בשביל בצע כסף - הגיע זמן לשוב ללב, לנשמה, לחמלה ולרחמים שלנו. יהי רצון שיקויים בנו דבר ה" לנביא יחזקאל: "ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם, והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר" , ונשוב להיות מי שאנחנו – "ישראל רחמנים בני רחמנים ". אליהו יוסף
12
אין על ראש ישיבת מרכז הרב
חיים | 25-07-2017 1:33
תכלס מי שעושה הכי הרבה דברים נגד השירות המשותף זה הרב שפירא הוא עובד מאחורי הקלעים בצורה יעילה ומצליחה בניגוד לכל מיני צעקנים שלא מפסיקים לצעוק. כל תוצאה טובה שיהיה בסוף זה בזכות הרב שפירא. הוא הוזמן לכנס הזה כי יודעים את פועלו וחשיבותו. שירבו רבנים כמותו בישראל
13
בצבא שלנו גם ככה יש רק נקבות
אוראור | 26-07-2017 18:18
ואין גברים אמיתיים בכלל - אז מה תשנה הפקודה הזאת? הרי יש לנו צבא של בלרינות - אתי פולישוק כבר יכולה להיות הרמט"כלית בקצב הזה.