מתקפה על היוזמה של צהר: "המסית לחתימה על הסכם כזה איננו רב אורתודוקסי"
44 רבנים ופוסקי הלכה סרוגים וחרדים יוצאים נגד הסכמי קדם נישואים של ארגון צהר, בית הלל והסתדרות הרבנים בארה"ב. "עלול להוביל ח"ו לבעיות חמורות של גט מעושה וממזרות"
44 רבנים ופוסקי הלכה דתיים וחרדים יוצאים נגד הסכמי קדם נישואים של ארגון צהר, בית הלל והסתדרות הרבנים בארה"ב.
בעבר כבר תיארנו בהרחבה את מהותו של הסכם קדם נישואים. מטרת ההסכם שנחתם לפני החתונה היא למנוע מקרים של עיגון מצד הבעל או מצד האישה בשעה שאחד מהם מסרב לקבל או לתת גט לבן זוגו. ההסכמים עד כה, לדוגמה של ארגון רבני צהר, הציעו סנקציה כספית נגד הצד המעגן בכך שהוא צריך לשלם סכום כסף קבוע וגבוה בכל חודש של עיכוב הגט. אלא שפתרון זה נתקל בבעיה הלכתית אחרת המכונה "גט מעוּשֶֹה" – כלומר גט שניתן בניגוד לרצונו של הבעל.
ההחלטה הראשונה של מועצת רבני צהר הייתה לעודד את הציבור לחתום על הסכם קדם נישואים, ולמהלך הצטרף גם ארגון בית הלל. בעבר הבאנו התנגדויות של רבנים סרוגים להסכם, אך לאחרונה צורפו עשרות רבנים למסמך ארוך המסכם את הביקורת על המהלך. במסמך שהגיע לידי סרוגים, עליו חתומים עשרות רבנים, בהם רבנים חרדים כדוגמת הרב משה שטרנבוך, הרב אברהם אוירבך והרב שלמה יוסף מחפוד הם תוקפים את ההסכם וכותבים עליו בין השאר: "אבל האמת ששטר הסכם נישואין זה, הוא חורבן הדת ממש ומכשילין בחשש איסור אשת איש ומרבים ממזרים בישראל"
רבנים סרוגים: ההסכם נפסל בעבר על ידי הרבנות
אלא שלא רק הרבנים החרדים יוצאים נגד ההסכם אלא גם רבנים ופוסקים בציונות הדתית. רבה של העיר העתיקה, הרב אביגדור נבנצל כותב: "המסית לחתימה על הסכם כזה איננו רב אורתודוקסי, ואין לסמוך על פסיקותיו ההלכתיות."
רבה לשעבר של חברון וקרית ארבע, הרב דב ליאור כותב: "הסכם זה מנוגד ליסודות ההלכה, ועלול להוביל ח"ו לבעיות חמורות של גט מעושה וממזרות, זאת מלבד הרס קדושת חיי המשפחה כשבכל עת אחד מבני הזוג יכול בנקל לאכוף גירושין. הסכם מסוג כזה כבר נפסל ע"י הרבנים הראשיים לישראל זצ"ל."
דבריו של הרב ליאור מכוונים כלפי הצעה להסכם קדם נישואים של תנועת נעמ"ת, שנפסל על ידי הרבנים הראשיים לישראל בשנות השמונים, מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל ומרן הרב אברהם שפירא זצ"ל.
בצעד די חריג גם נשיא ישיבת הר המור, הרב צבי טאו, מצטרף לאוסרים את הסכם קדם הנישואים. הרב טאו ועוד שורה של רבנים סרוגים, הוסיפו את חתימתם לאישרור החלטת הרבנות הראשית דאז, והרב טאו הוסיף בכתב ידו: "כבר כתב מרן הראי"ה קוק זצ"ל 'גט שניתן שלא ברצונו של הבעל אינו כלום'. והעיד מרן הרצי"ה זצ"ל שהפעולה האחרונה של אביו הראי"ה זצ"ל כשבוע לפני פטירתו הייתה לכתוב בשארית כוחותיו מברק על התנגדותו הנחרצת לכל רעיון מסוג זה."
למכתב הצטרפו גם רבה של בת ים הרב דוד חי הכהן, רבה של בית אל הרב שלמה אבינר, וראש ישיבת אור וישועה ורב הטכניון לשעבר הרב אליהו זייני: "כבר כתבו הרבנים הראשיים זצ"ל כי מדובר ב"הצעות הבל שיש בהם משום זריית חול בעיניים ופגיעה במוסד הנשואין המקודש בעם ישראל"."
אין לתת גט על לביטול תוקפו של ההסכם
למתנגדים אפשר לצרף גם את הדיין הרב אוריאל לביא, מי שעמד מאחורי פסק הדין של "העגונה מצפת" ועל קידומו לבית הדין הגדול הטילו החרדים וטו. הרב לביא כתב בספרו עטרת דבורה לאסור על מתן גט לזוג שחתם על הסכם קדם נישואים:
א) אין לחתום על הסכמי קדם נישואין כמו 'הסכם לכבוד הדדי' או 'הסכם מאהבה' של צהר, מכיון שהסכמים אלו מחייבים את הצדדים במזונות לבן/לבת הזוג גם במקרים שבהם לא נפסקה חובת גירושין ע"י בית הדין הרבני. כלומר, יש לחתום על הסכם המחייב את הצד המעגן בתשלומים רק לאחר שבית הדין פסק לחייב גירושין ולא משעת הסכסוך בין בני הזוג.
ב) היה וחתמו בני זוג על הסכם כזה ובאים להתגרש – אין לסדר להם גט עד שיבטלו את תוקפו של ההסכם. כלומר סידור הגט יחל רק לאחר ביטול ההסכם.
ג) במידה וכבר סודר גט לבני זוג שחתמו על ההסכם בלא ביטול ההסכם – יש צורך במתן גט נוסף לאחר שיבוטל ההסכם.
ד) במידה והתחתנה האשה פעם נוספת בלא סידור גט נוסף – אם הבעל היה מאוים בצווי מאסר או שלא היה יכול לעמוד בסכום המזונות – אין אפשרות להקל גם בדיעבד והיא נחשבת כאשה נשואה. אם בהסכם היה סכום שהבעל יכול לעמוד בו – ניתן להתיר רק בדיעבד.
==
תגובות ארגון צהר וארגון בית הלל תפורסמנה לכשתתקבלנה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו