זהירות מאלו האומרים שכל בני האדם שווים! - סרוגים

זהירות מאלו האומרים שכל בני האדם שווים!

שופכי הדמים הגדולים של האנושות היו אלו שאמרו 'שכולם שווים'. הרעיון שהתחיל ביש"ו המשיך למהפכה הצרפתית בה עבדה הגיליוטינה שעות נוספות בשם החירות, האחווה והשוויון

author-image
זהירות מאלו האומרים שכל בני האדם שווים!
  רוצח בשם השיווין. סטאלין (ויקיפדיה)

עם ישראל ממשיך במסעו אל ארץ ישראל. בעקבות התקלה שארעה בפרשת שלח, הוא נאלץ לבצע חנייה ארוכה של ארבעים שנה, בה יוכשר דור חדש, שאיתו יהיה ניתן לקיים את ההבטחה לאבות, להכנס לארץ ישראל. השהיה במדבר לוותה באירועים, שעל אף שהם נראים נקודתיים, הם מלווים אותנו עד ימים אלו. אחד מהם הוא מחלוקת קרח ועדתו.

מחלוקת של חלק מהציבור כנגד הרבנים שלו, היו מאז קרח וכנראה יהיו עד בוא המשיח. רב המקובל על מאה אחוזים מבני הקהילה שלו, מועל בתפקידו.

תפקידו של הרב הוא להוכיח את בני קהילתו ולהיטיב את הנהגותיהם, וכשהרב צועק על בעלי-הבתים, המחלוקת בוא תבוא. בתלמוד מובאת אמירתו של אביי לרבה בר נחמני, כגון מר, ששונאים אותך כל בני העיר פוּמְבְּדִיתָּא. ומפרש רש"י במקום, משום שהיו רמאים והוא היה מטיף להם מוסר.

אבל במישור הרוחני, מחלוקתו של קרח היא אפילו יותר הרסנית. טענותיו של קרח כלפי משה ואהרון היא: "כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם יי וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל יי". על פניו טענה שנראית צודקת, יש כאן הדרישה הבסיסית לשוויון, כולם שווים בפני הקב"ה, אז מדוע אתם מפרידים בין הלויים לבין עם ישראל ובין הכהנים ללויים.

קין, קרח, יש"ו, קרל מרקס

קרח, לא המציא את הטיעון הזה, כבר קדם לו באלפי שנים, האדם השני בהיסטוריה – קין. קין אשר מקריב לקב"ה מפרי האדמה, וכמדרש חז"ל – מן הגרוע, טען גם הוא כי אין הבדל בין קרבן משובח לגרוע, מה זה משנה, קרבן הוא קרבן ואין חשיבות לאיכותו. הרשעה הגלומה בקין, שיצאה לפועל ברצח רבע מהאנושות, גנוזה כבר במחשבה המסוכנת הזו. מי שמטשטש את ההבדלים בין טוב לרע, אין פלא שהשימוש ברצח, אינו זר לו.

קין וקרח לא היו האחרונים שנקטו בקו המחשבה הזה. יש"ו הנוצרי המשיך את משנתם ואף הוסיף עליה את הטשטוש בין עם ישראל לבין הגויים. יש"ו קרא לבטל את הייחודיות של עם ישראל תוך מתן אפשרות לכל המעוניין להגדיר את עצמו כעם ישראל, מבטלות בעצם את הלאומיות העולמית. כל בני האדם שווים.

רעיונות אלו שלא יצאו לפועל בימיו של יש"ו חלחלו בתודעה המערבית עד שיצאו לפועל ראשית במהפכה הצרפתית, תחת דגל שלושת הצבעים: חירות, אחווה, שוויון. ולאחריה במהפכה הקומוניסטית שביטלה את הלאום וקראה לכל בני האדם להתאחד. למרות רעיונות אלו, שתי המהפכות האלו לוו בשפך דם אדיר הן בזמן המהפכה וביותר בשנים שלאחריה.

טשטוש הבדלים = חוסר מוסריות

אמירות אלו לא רק שאינן נכונות, אלא הן גם מסוכנות. האמירה כי כל בני האדם שווים היא שקר, אפילו האומרים אותה לא מאמינים למה שהם מוציאים מהפה. אם כולם שווים, מדוע מרוויח מנהל בנק יותר מאשר מנקה רחובות?

גם אם נאמץ את הגישה הקומוניסטית שכולם מרוויחים בשווה, למה הוא מנהל בנק והוא מנקה רחובות? במה מבין אדם שסיים לימודי כלכלה יותר מאשר אדם בעל שש שנות לימוד? הרי כולם שווים? זו בדיוק הטענה הקרחית, למה משה רבנו ואהרון הכהן, הינם יותר מאשר ראובן ושמעון?

אבל טענה זו הינה גם מסוכנת, בכך שהיא לא מוסרית. יצירת שוויון בין האנושות, תגרום לירידה מוסרית של העולם. אם כולם שווים, הרי גם רוצחים, גנבים ואנסים נמצאים בשורה אחת עם אנשי רוח ונדבנים. אנשים השקועים במעמקי הרוע ובתהומות החושך מועלים למדרגת אדם מן היישוב ולבכירים שבו. השוואה זו, לא תועיל לבער את הרשע, אלא תגרום להדרדרות הטוב.

רוצחים בשם השוויון

כבר הוזכר לעיל, ששופכי הדמים הגדולים של האנושות היו הטוענים 'שכולם שווים'. הנוצרים במהלך אלפיים שנה שפכו את דם העם היהודי בשם השוויון לעם ישראל. במהפכה הצרפתית בשם החירות, האחווה והשוויון עבדה הגיליוטינה שעות נוספות. ובכיר הרוצחים מאז ומעולם, סטאלין, הרג בשם ערכי האחווה הקומוניסטית. כשמישהו אומר "כל בני האדם שווים", צריך לפרש את כוונתו "כל בני האדם שווים ויש כאלו ששווים יותר".

כיום אנו נמצאים בעידן מתקדם יותר של טשטוש גבולות והבדלים. התנועה הפמיניסטית אינה מבחינה בהבדל בין נשים לגברים, תנועות שמאל קיצוניות אינן מבחינות בין רוצח וקרבן והפלורליזם שאינו מבחין בין אמת ושקר. המשבר הערכי שפוקד את מדינת ישראל נובע מבלבול מוסרי וערכי הנגזר מהשקפה זו.

בניגוד לקו החורז את קין-קורח-יש"ו, התורה מלאה בהבדלים. "הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה" ישנן הבחנות ותתי-הבחנות בין טומאה וטהרה, בין כשר לפסול, בין כהן לוי וישראל, בין יהודי וגוי, בין אסור ומותר, בין מוסרי ולא מוסרי. כל התורה היא שימת לב והבחנות דקות. הדרך להגיע לדקויות המוסריות האלו, אינה פילוסופית בלבד, אלא כרוכה בעבודה קשה, בקיום המצוות ובלימוד התורה.

סופו של קרח, לא היה ככל האדם. הוא לא נהרג בחרב כמו בלעם, או במגפה כמו עשרת המרגלים. "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרֲכוּשׁ. וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם חַיִּים שְׁאֹלָה וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל". הוא נבלע חי באדמה, ואבד מתוך הקהל. רק אובדנו המוחלט יוכל להוות תיקון לקו המחשבה הפסול שלו. כדי ש"לֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ".

מעשה קרח ועדתו, הסתיים, אבל הדיו עדיין מלווים את העולם ועומדים בעין הסערה, אפילו בימים אלו. תיקון חטא קרחו ועדתו, יעלה אותנו שלב אחד בכיוון של תיקון העולם והגאולה השלמה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
61 תגובות - 61 דיונים מיין לפי
1
דברים חשובים ונכונים!
שדגכעייחל | 22-06-2012 11:55
2
אריה היקר, לדעתי טעות בידך
אבי | 22-06-2012 15:23
קרח צדק וגם טעה. החצי הראשון של הפסוק נכון מאוד. והרי בפרשת קדושים נאמר לעם שהם צריכים להתקדש כולם ללא יוצא מן הכלל. האם ללוויים נאמר להתקדש יותר? אבל קרח טעה, משה לא בחר להיות המנהיג אלא נבחר. ולכן בהיותו מורד על בחירתו של משה הוא בעצם מורד בה'. הוא לקח טענת אמת וניסה לגרום לקהל להאמין שהמסקנה ההכרחית היא חציו השני של הפסוק. אך לא היא. קרח נהרג כי מרד במנהיגותו של משה. לא כי הוא אמר דברי שקר על קדושת העם כולו.
3
גם מגזענים צריך להזהר ראו 1939
ירון | 24-06-2012 0:11
4
התנועה הפמניסטית מבחינה בין גבר לאישה
פמניסטית | 24-06-2012 0:13
היא טוענת פשוט שנשים מקופחות מה שנכון, הן משתכרות פחות,מוכות יותר ומוערכות פחות (למשל ראו ברוך שלא עשני אשיה )
5
הרבה פעמים הוא מנקה רחובות כי נולד למשפחה ממעמד נמוך
דוקטורנטית | 24-06-2012 6:10
6
למגיב מספר 2 - אבי: טעות בידך. אם תדייק בפסוק בקדושים:
מני | 24-06-2012 9:25
תראה שכתוב "קדושים תהיו". כלומר, לא נאמר קדושים אתם, אלא "קדושים תהיו". כלומר, זה לא שכולם קדושים, אלא כולם צריכים לממש את הפוטנציאל שלהם להיות קדושים. והרי נאמר גם: ".. אנשי קודש תהיו לי" - שים לב, גם כאן - "אנשי קודש" , "תהיו" - וחבל שלא ניתן להדגיש את המילה תהיו, אך זו ההדגשה. זה הדיוק. קדושים תהיו. אנשי קודש תהיו. כלומר, זה לא שעכשיו אתם כבר קדושים ואנשי קודש, אלא יש לכם פוטנציאל להיות קדושים, להיות אנשי קודש. חובה עליכם לממש את הפוטנציאל. כמובן שכולנו בני אדם, ולא כולם יגיעו לאותה מעלה. אך זה ההבדל הגדול - קדושים, תהיו. אנשי קודש - תהיו. יש לכם פוטנציאל. כעת ממשו אותו. מילה אחת, הבדל גדול.
7
מביך ביותר. אין לך מושג מהו מרקסיזם / קומוניזם
רונן | 25-06-2012 23:30
והתיאור ההיסטורי שלך רדוד אפילו עבור תלמיד תיכון. החתירה בקומוניזם היא לשליטה מלאה של העובדים באמצעי הייצור וביטול הרכוש הפרטי, לא למשכורת שווה לכולם. אף מרקסיסט לא חושב שאין הבדלים מולדים או סביבתיים בין בני האדם. המחשבה היא שהבדלים אלו אינם מצדיקים את ניצולו של האחד ע"י האחר - הרווח שבעל ההון מרוויח מעבודתם של אחרים. גם לגבי ישו והמהפכה הצרפתית המצאת סיפורי מעשיות, אך לצערי אין לי זמן לכתוב כאן מגילות.
8
בושה
דוד | 26-06-2012 18:59
הגענו למאה ה-21 ועדיין שומעים דברי הבל כאלה... מצער אותי יותר שכרגיל מנצלים את הדת כדי להדגיש דעות המעודדות גזענות ושנאת השונה... אני כל כך מקווה שהשטויות ששפכת כאן לא יגיעו לאנשים. לגבי הטענות עצמן- נכון, אנשים מגיעים למקומות שונים בחיים. אבל זה לא סותר את ההכרח לאפשר שיוויון. ישנם מספר סוגים של שיוויון, אתה מדבר על שיוויון בתוצאה, לנקודת הסיום להגיע כשווים וזהו שיוויון שלא התקבל כמעט באף חברה (למרות שהקומוניסטים אכן ניסו לדחוף למקום דומה). השיוויון המקובל הוא שיוויון הזדמנויות ושיוויון אריסטוטלי (שיוויון בין שווים- לדוגמה לקבל לעבודה אנשים בעלי אותו תואר אבל צבע אור שונה. כשאתה מפריד בין תכונות שקשורות באופן ישיר לתחום ומוציא החוצה תכונות שלא קשורות. לכן בדוגמה הזו אסור לך לא לקבל את השחור כי הוא שחור). לגבי המלחמות שקרו בגלל זה... בני אדם תמיד ימצאו על מה להלחם. ולפי ההיגיון הזה עלייך לאסור את הדת. כי הדת גרמה להכי הרבה מלחמות בהיסטוריה (כל ספרי נביאים ראשונים ביהדות מאות אלפים שנרצחו, בנצרות מסעות הצלב, באסלם הג'יהד, יש שמייחסים לנאציזם פן דתי...). בקיצור יש לך היגיון פגום בלשון המעטה, אפס הבנה במושגי יסוד, ראייה גזענית על החיים והכי גרוע פנאטיות דתית שמקצינה את הכל מערבבת ויוצרת סלט מלא שנאה. אני מקווה שאנשים כמוך יעלמו עם הזמן... אבל ממה שלמדתי מההסטוריה זה כנראה לא יקרה...
9
זה הרעיון של הרב זיני מחיפה. לקחת אותו קצת רחוק..
אלחנן | 07-06-2013 16:48
10
נזכרתי על הרציחות שעשיתי בירושלים בימי הרומאים -
יהודה וירושלים-קנאי | 07-06-2013 19:07
11
לסרוגים , מודל הטוקבקים כמו כולם מבטל את יחודו של האתר
לסרוגים לא כטוקבק | 09-06-2013 2:34
זו נסיגה אחורה , האתר ידעך, כדאי לכם לחזור למתכונת הייחודית לכם מיד .
12
יישר כח!
| 09-06-2013 8:32
כל כך נכון. תודה רבה.
13
חיים
אריה יואלי דברים חזק | 09-06-2013 19:33
הלוואי שמי שצריך להבין יגיעו דבריך איליו בגדר "דברים היוצאים מהלב" אמן ואמן !
14
וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְּלוּךָ סֶּלָה !
יהודי כשר ! | 10-06-2013 4:43
"אַתָּה קָדוֹשׁ וְשִׁמְךָ קָדוֹשׁ וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְּלוּךָ סֶּלָה". עם קדוש בארצו הקדושה - "חילוני" באוגנדה !
15
הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ,
תורה אור | 10-06-2013 4:49
תורה אור - עם ארצות חושך ... נקודה !
16
גם בשם תורת הגזע אנשים נרצחו כמו ,אם לא יותר, מהשוויון
שריה | 19-06-2015 14:31
יש לברר את נקודת האמת של כל דבר.
17
לתגובה 4
הגיוני | 19-06-2015 14:34
להגיד שעשני כרצונו זה הרבה יותר טוה מאשר להגיד מה אני לא.. פשוט הדבר שכאשר אני שווה אני מציג מה אני ולא מה אני לא. די לאנוס את התורה והתפילה לדעותנו פשוט לנסות להקשיב לתורה. שבת שלום.
18
זה רעיון של מרן הרב
שמואל | 19-06-2015 14:41
הוא כותב זאת באורות.. דברים פשוטים.. אכן אנו גזע קדוש כהגדרת מרן הרב קוק.. ונפלינו אני ועמך.. ההבדל שבין יהודי לגוי הוא יותר גדול מגוי לבהמה שפה ההבדל רק כמותי ואצלנו איכותי
19
תפיסתך שגויה באופן עובדתי
אבירם טייכו | 19-06-2015 16:57
לא הבנת את רעיון השוויון, אתה חושב על הדברים מתוך נקודת הנחה של אדם שכסף ורכושנות זורמת בעוכריו. ציפיתי ליותר במיוחד מאדם שמכנה את עצמו איש רוח. הכוונה היא שמבחינת מעמדך הביולוגי, הסביבתי, החוקי, אתה שווה בין שווה לכל אדם. אף אחד לא דיבר על הבחירות שאדם עושה בחייו. להיות אנס זה לא מעמד חברתי, זה נובע מבחירה. כמו גם עבודתך ודתך. הכול זה בחירה. לעומת זאת להיות אדם שחור או לבן או סיני או הומוסקסואל או זו לא בחירה, אלא נתון טבעי. ומבחינה זו אסור שיהיה הבדל בין בני אדם, אחרת המשטר הנאצי יבוא ויאכל אותך.
20
לא מסכים
מוש | 20-06-2015 21:47
הטענה הייתה שונה. כל העם שמע את ה בהר סיני. ובזה הם בהחלט שווים. אין כאן דמיון, או רצון. זו עובדה. השאלה היא האם זה מוצדק שמשה ואהרון יאיישו את המשרות החשובות בהנהגה? שאר הדוגמאות במאמר מציינות רצון לכפות שיויון בשל זכויות טבעיות. שאינן פרי בחירה.
21
לתגובה 19
נתן בן שושן | 20-06-2015 22:02
אם להיות הומוסקסואל זה נתון טבעי, אני כנראה לא יודע באיזה טבע אתה חי.לגבי השוויון: עם ישראל הוא עם נבחר ואנחנו כן שונים לגמרי מהגויים.אנחנו מזכירים כל יום בבוקר "אשר בחר בנו מכל העמים". מי שלא מבין זאת , לא מכיר בסגולת ישראל ובתפקידה בעולם. ערב טוב
22
תנועת הלאומנות הנשית היא אחת ההוכחות לכך
אנטי שוביניזם נשי | 21-06-2015 0:52
מה שקרוי משום מה פמיניזם והתחיל כדרישה(נכונה וצודקת) הפך ברבות הימים לרדיקליזם בעל שאיפות כיבוש ושנאת גברים. לא קשה היה לנחש שכך יהיה כי תנועה לשוויון זכויות שמדברת כל העת על זכויות צד אחד בלבד ו"לא רואה ממטר" שיש זכויות אדם גם לצד השני- סופה שתהפוך (וכבר הפכה) לתנועת לאומנות נשית- פאשיזם נשי לכל דבר וענין- השולל זכויות אדם של כל מי שאיננו אשה.
23
אנשים בעלי חשיבות עצמית מוגזמת!
| 21-06-2015 14:40
הם חכמים, הם יודעים, מעולם לא קם אדם ואמר את מה שהם אומרים... אני מזדעזעת מהתגובות פה! אנשים פשוט מצודדים בקרח? אריה יואלי, יישר כח! תמשיך להגיד את הדברים החשובים!
24
חוסר הבנה מוחלט
אלכס | 21-06-2015 15:52
יש כאן חוסר הבנה בולט לגבי מושג השיוויון. האנשים לא זהים אחד לשני והם לא שווים באופן אחיד - הם שונים בתכונות גופניות, נפשיות ושיכליות. יש כל מיני אנשים אבל המשותף ביניהם הוא שיש להם זכויות בסיסיות שוות וכמו כן, כל בני האדם שווים בכך שהם בני אדם. האמונות שלהם, אין להם נגיעה למהותם האנושית. אז מה לא בסדר בקורח? מה עניין רווחים של בנקאי מול מוהל? גם מי שמרוויח הרבה וגם מי שמרוויח מעט זכאים לאותן הזכויות, לא יותר ולא פחות - כל השאר הם הסדרים של חברה כזאת או אחרת או החלטה שרירותית כזאת או אחרת.
25
בקשר לפמיניזם
מרדכי | 21-06-2015 18:34
אם היו מקפידים על האיסור שאיש לא ילבש תכשיט אישה ואישה לא תלבש תכשיט גבר הבעיה מתחילה שם שהנשים רוצות להיות קצת כמו גברים וגברים רוצים להיות כמו נשים אז שוב התורה צדקה
26
סוריה
נועם | 25-11-2020 17:02
סוריה חוזרת ליהודים
27
חילונים
נועם | 25-11-2020 17:03
חילונים לאיראן
28
ישו
נועם | 25-11-2020 17:03
ישו מנהיג הנוצרים
29
הרבי
נועם | 25-11-2020 17:12
הרבי מלובביץ' מנהיג היהודים
30
מוחמד
נועם | 25-11-2020 17:13
מוחמד הנביא מנהיג המוסלמים
31
מואפק
נועם | 25-11-2020 17:13
מואפק טריף מנהיג הדרוזים
32
חיים
נועם | 27-11-2020 8:01
חיים מוות
33
צפוף
נועם | 27-11-2020 8:12
צפוף קופיקו ארתור
34
האם
נועם | 28-11-2020 9:56
האם תהיה פה מדינה פלסטינית
35
פלסטינים
נועם | 28-11-2020 10:03
פלסטינים בלבנון
36
מצווה
נועם | 28-11-2020 10:54
מצווה גדולה להיות בשמחה
37
שלום
נועם | 28-11-2020 11:05
שלום ארוש עצב היהודים
38
הותיקן
נועם | 28-11-2020 12:15
הותיקן זה ירושלים של הנוצרים
39
לכורדים
נועם | 28-11-2020 16:51
לכורדים יש את עיראק
40
אני
נועם | 28-11-2020 17:44
אני יותר פוחד מהיהודים
41
העבודה
נועם | 30-11-2020 7:20
העבודה נגד דעם
42
דרוזים
נועם | 02-12-2020 18:25
דרוזים לסוריה נוצרים לאיטליה
43
ערב
נועם | 03-12-2020 6:12
ערב הסעודית המוסלמית
44
ישראל
נועם | 03-12-2020 6:26
ישראל היא הבית היהודי
45
הראפ
נועם | 03-12-2020 18:09
הראפ של נאנסי עג'רם זה לא לילדים
46
ישו
נועם | 04-04-2021 16:33
ישו יא שקרן
47
יואב
נועם | 16-04-2021 8:23
יואב גלנט סדאם חוסיין
48
נוצרים
נועם | 29-04-2021 8:54
הנוצרים האלה כלבים
49
הראפרים
נועם | 29-04-2021 8:54
הראפרים האלה כלבים
50
הדרוזים
נועם | 29-04-2021 8:54
הדרוזים האלה גמלים
51
החרדים
נועם | 29-04-2021 8:55
החרדים הם פינגווינים
52
ישו
נועם | 06-03-2022 11:04
ישו מנהיג המוסלמים
53
מואפק
נועם | 06-03-2022 11:05
מואפק טריף מנהיג המוסלמים
54
מירי
נועם | 04-08-2022 11:29
מירי נעמי
55
אסף
נועם | 12-12-2022 6:30
אסף דוד
56
ראש
נועם | 12-12-2022 6:48
ראש פינה = רמי קליינשטיין
57
קיבוץ
נועם | 12-12-2022 15:17
קיבוץ = ג'יי זי
58
לא
נוען | 12-12-2022 15:29
לא באוטו כי זה יוסיף לך יותר זמן
59
שלום
נועם | 23-04-2023 7:52
שלום ארוש מנהיג היהודים
60
נפתלי
נועם | 23-04-2023 9:46
נפתלי בנט מנהיג היהודים
61
נפתלי
נועם | 23-04-2023 9:46
נפתלי בנט נגד אבו מאזן