אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום
000
00
00
00

תנו גם ללא אורתודוקסים להתפלל בכותל

מתן אפשרות לזרמים הלא אורתודוכסים להתפלל בכותל, היא מחיר נסבל לגמרי. חז"ל לימדו אותנו שירושלים לא חולקה לשבטים ולאמירה זו יש גם משמעויות הלכתיות. ירושלים שייכת אם כן, לכלל העם היהודי

תנו גם ללא אורתודוקסים להתפלל בכותל

הציונות הדתית רואה ערך דתי באחדותו של העם היהודי וערך דתי בקיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל. נדמה לי שרוב בניה של הציונות הדתית אינם תומכים בהרחבת הקרע עם יהדות העולם. רובנו מוכנים לשלם מחירים משמעותיים עבור קירוב חלקי העם היהודי. מתן אפשרות לזרמים הלא אורתודוכסים להתפלל בכותל, היא מחיר נסבל לגמרי. חז"ל לימדו אותנו שירושלים לא חולקה לשבטים ולאמירה זו יש גם משמעויות הלכתיות. ירושלים שייכת אם כן, לכלל העם היהודי.

אלא שהנושא אינו על סדר היום. מרבית הישראלים אינם מכירים את יהדות העולם וממילא לא מודעים לקרע ולכאב. זאת, בדיוק כמו הדור הצעיר בתפוצות שפחות מכיר את מדינת ישראל, פחות מתעניין בה ופחות דואג לה.

רבנים בכירים ביהדות התפוצות מספרים על הדילמות שמתמודדת איתן הקהילה היהודית בגלות המודרנית. זוגות מתבוללים שמבקשים מרב הקהילה לחתן אותם, בקשה לעשות בר-מצווה לילד שאימו איננה יהודייה ואביו יהודי, משפחות שמנהלות חיי קהילה רפורמים ואורתודוקסים במקביל ועוד אינספור סיפורים. רובם הגדול מספרים כי דרכי ההתמודדות לא פשוטים, אבל החיבור שמנסה הרב ליצור למרות הקשיים ההלכתיים נסוב סביב החיבור לעם ישראל ומדינת ישראל כחלק משרשרת הדורות שמגשימה את ייעודה בארץ האבות.

גם חז"ל ראו כערך את ההתחשבות והחיבור עם יהדות התפוצות. הבורות יבשו, השדות קמלו ועדיין היו בני ארץ ישראל ממתינים בשאילת הגשמים עד ל-ז' במרחשוון, רק על מנת להתחשב באחרון עולי הרגל בדרכו חזרה לביתו שבגולה. למרות אי הישארותו בארץ, אנשי ארץ ישראל לא התעלמו ממנו, כפי שנכתב במסכת תענית: "כדי שיגיע אחרון שבישראל לנהר פרת".

איחוי סדק זה בין שני הצדדים, בתפוצות ובישראל, הולך ומתרחב והוא באחריות כולנו. זוהי משימה משותפת לכלל העם היהודי.
הצעד הראשון הוא נתינת מקום בכותל. אך יש עוד צעדים רבים נוספים שיש לעשותם משני הצדדים: לטפל באחוזי ההתבוללות העצומים הנגרמים מהתרחקות מהיהדות (ומרחק מישראל הוא מרחק מהיהדות), כמו גם בדה לגיטימציה הגוברת לישראל בעולם שגם היא מרחיקה צעירים מישראל ומיהדותם.

אלה הם תנאיו הקשים של מאבק זה. בתנאים כאלה הקרע בגלל מחלוקת על הכותל הוא פריבילגיה שאסור לנו להרשות לעצמנו.

איחוי הקרע בתוך העם היהודי הינו משימה טבעית עבור הציונות הדתית. בגלל הציוניות. בגלל הדתיות ובעיקר בגלל השילוב.

=======

תהלה פרידמן היא מראשי תנועת 'נאמני תורה ועבודה'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
בכתל יכולים כולם להתפלל , גם אלו שאינם יהודיים!!
יהודי | 05-07-2017 11:31
מי לא נותן להתפלל .?
2
כמה דיסאינפורמציה
אבי | 05-07-2017 11:35
יש רחבה. כבר הרבה זמן. ומשום מה אף אחד לא מגיע אליה. האם זו תמימות או היתממות לחשוב שכל מה שמטריד את התנועה הרפורמית זו היכולת להתפלל מעורב מול הכותל. כפי שכבר הוכח שוב ושוב, ובמיוחד בנושא מיקום הכניסה לרחבה הרפורמית - העניין הוא אך ורק הכרה. כל השאר כיסוי. לא כל כך מפתיע שנאמני תוע מנסים לסייע להכרה הזו
3
אין קשר בין משפט למשפט
צורי | 05-07-2017 11:37
4
דמגוגיה זולה
מאיר | 05-07-2017 11:39
מי לא יכול להתפלל בכותל? האפיפיר היה , טרמפ ואשתו היו? מי לא יכול ? אני עליתי מחול ולדעתי נראה לי שאת לא מכירה את יהדות חול
5
הנושא הוא בכלל לא התפילה בכותל!
שירה | 05-07-2017 11:46
וחבל שאת וחבריך לא מבינים את זה. תבדקי בפרסומים של הרפורמים, 'נשות הכותל' וכו' - הכותל לא מעניין אותם והם אומרים את זה בפה מלא. מה שהם נלחמים עליו הוא 'השליטה של החרדים', 'שיוויון בין המינים' ועוד כל סיסמאות נבובות. הכותל הוא רק שלב נוסף בקמפיין שלהם לחלן את המדינה.
6
נהר פרת הוא גבול ארץ ישראל השלמה.בדיוק שם ההמתנה נגמרת!
ע | 05-07-2017 12:55
יהודי חול מוזמנים לבוא ולהתפלל, אבל מי שקובע את הנורמות באי, אלה יהודי ארץ ישראל.
7
אני רוצה לדעת מי שאל אותך בכלל? את
דבורה אבו שם | 05-07-2017 13:10
מיצגת ארגון קטנטן נטול אנשים ומוסדות שכל ענינכם בהתרסה מול תלמידי חכמים גדולים וחשובים. לכי, את וחבריך המועטים, ללמוד איך מתגברים על מידת הגאוה.
8
נותנים להם להתפלל, אבל לא לשנות
ענת | 05-07-2017 14:43
חזל לא הרשו לשנות סדרים שהיו נהוגים ורגמו באתרוגים צדוקי שניסה לשנות
9
לא הבנתי את הקשקוש שכתבת דמגוגיה זולה.
נורית. | 05-07-2017 20:45
אם את מתנועת נאמנים לתורה דבר ראשון תכסי את ראשך בכיסוי ראש על פי ההלכה אחכ תקראי לעצמך נאמנה לתורה.
10
נדהם מהרדידות
יהודי | 05-07-2017 20:56
כל המאמר הזה רדוד לגמרי. קודם כל כולם יכולים להתפלל. שנית היה ראוי להגיד לכולם שיבואו ויכבדו את מנהג המקום אבל הגדילה לעשות ממשלת ישרא ופתחה עבורם מקום ששח יחגגו כאוות נפשם. פשוט לגמרי שהדבר היחיד שמפריע למיעוט (כן מיעוט) הרעשני הזה הוא שהם דורשים לכפות על כולנו להכיר בשיטה הנכשלת שלהם כשווה ליהדות האותנטית ואנחנו לא רוצים להיכנע לכפייה הזאת. זהו.
11
טיפשה. גם כיום כולם יכולים להתפלל בכותל
יוסי | 06-07-2017 1:09
ענינו של הכתל קדושה . מה זה שייך לאנשים האלו? הרי הם לא מאמינים באלוקים? מקווה שאת לפחות כן את ממש לא מוסיפה בשטויות שאת כותבת לתדמית של האשה היכולה ללמוד תורה. עם כאלו ביצועים שכליים זה ממש לא לענין. וזה לא שאתן פחות טובות מהגברים. זה לא מתאים לכן וזהו!
12
נכון גם לערבים צריך לוותר הם בני אנוש........
יוסי | 06-07-2017 12:27
הימין הקצוני מוביל לחרובן
13
חמודה, מי מפריע ללא-אורתודוקסים להתפלל בכותל?
שאול | 06-07-2017 13:05
אם אני ארצה לבקר במסגד, יתנו לי להיכנס חופשי, ובלבד שאכבד את חוקי המקום. כנל החילונים והגויים רשאים לבקר בכותל תוך שמירה על חוקי המקום. אלא מה, הקרן החדשה משלמת לך על התססה והכנסת צלם בכל היכל אפשרי.
14
אני לא מבין
| 06-07-2017 17:58
מישהו אמר ללא אורתודוקסים כהגדרתך- לא להתפלל בכותל?! שיבואו ויתפללו, עם ישראל כולו מחכה להם, רק שיתפללו לפי הכללים של הכותל ולא לפי הכללים שלהם. אני אגלה לך עוד גילוי: אף אחד לא אוסר עליהם על ידי חוק להתפלל כמו שהם מתפללים- בתוך בתי הכנסת שלהם! מדהים, לא? איך לשם הדתיים הפרימיטיביים לא דחפו את האף שלהם? לעניין ההתבוללות - איך אפשר מצד אחד להתנגד להתבוללות ומצד שני לתמוך ברפורמים שמחתנים גויה עם יהודי ולהפך? מניעת ההתבוללות תבוא רק ובעיקר על ידי עידוד עליה לארץ! ולא על ידי מתן לגיטימציה לחיים בגלות! ואני לא אומר את זה מתוך התנשאות על יהודי הגלות המרה(או כפי שאתם מכנים אותם יהודי התפוצות), כי גם אני לא בחרתי לעלות לארץ, אני נולדתי בה בה, ואני בעצמי לא יודע אם הייתי עולה לארץ אם הייתי נולד בחול, אבל זה לא מה שימנע ממני לעודד עליה של יהודים לארץ ולא ימנע ממני להציל אותם מהתבוללות.
15
קשקשנית יש להם רחבה שלמה ריקה שהם לא משתמשים בה
מאן דאמר | 07-07-2017 12:12
למה הם לא באים? מתי בכלל רואים אותם? עוד לא הבנת שהם לא רוצים להתפלל? הם רוצים הכרה בכך שהם שייכים ליהדות. והם לא. מי שיהודי בתנועה הרפורמית ולצערנו לא כולם יהודים ורוצה להתפלל אף אחד לא מונע ממנו זה הכל פוליטיקה - למה הם לא מגיעים? את יכולה להסביר לי? אני נמצא המון בכותל ועוד לא ראיתי זנב של רפורמי חוץ מקומץ נשים פעם בחודש שרבות מהן אפילו לא רפורמיות אלא פמיניסטיות יהודיות שהתחילו בעניין לפני יותר מ15 שנה בלי רעש ובלי צלצולים. ראית נהירה של רפורמים אפילו למגדלי עזריאלי? אז לכותל שיבואו? יש להם שם רחבה בשם עזרת ישראל מוכנה אך ורק להם. ומעניין שהיא שוממה. למה? את יודעת למה אבל מתחסדת, או שבכלל אין לך מושג קלוש על מה את כותבת.
16
לא, זה מחיר לא נסבל. אולי בעינייך הוא נסבל
... | 08-07-2017 23:33
אבל כל אחד והערך שלו לקודש
17
כשאני נכנס לכותל אני לא רואה בידוק לפי שבטים או זרמים.
יהודיר | 10-07-2017 15:29
גם בודהיסטים נכנסים לכותל. רק מה מהכלל 'ירושלים לא חולקה לשבטים' את לומדת שכן צריך 'לחלק' חלק מיוחד לרפורמים? אתמהה.
18
כששבט שלם חטא הוא טופל בחומרה רבה
א | 16-07-2017 19:07
זמרי בן סלוא פילגש בגבעה ועוד
19
ירושלים לא חולקה לשבטים, נכון! אבל
אור | 20-10-2017 15:02
צריך להיות שבט כדי לתבוע את הזכות הזו. הרפורמים אינם חלק מהיהדות. הם הוציאו את עצמם ואל להם להתלונן שהם לא מקבלים זכויות שמגיעות ליהודים על פי התורה. הקבה נתן לכל השבטים חלק בירושלים. הוא גם נתן את התורה לקיים אותה. אי אפשר לבזות ולהתעלם מהתורה ויחד עם זאת לדרוש זכויות שהתורה הזו נותנת. בלי חובות אין זכויות.