ביקורת סרטים לדתיים: הצלף • מותחן מלחמתי מפתיע

ביקורת סרטים לדתיים: הצלף • מותחן מלחמתי מפתיע

מעבר להיותו סרט מתח מלחמתי עשוי היטב, הצלף הוא אלגוריה ביקורתית למלחמתם הבלתי נגמרת של האמריקאים ברחבי המזרח התיכון. דרך סיפורם הפרטי של שלושה חיילים משתקפת מלחמת התשה מורטת עצבים מול אויב בלתי נראה, התנפצות אלימה של שתי תרבויות זו על זו והרבה דם וכאב

ביקורת סרטים: הצלף • מותחן מלחמתי מפתיע
  באדיבות בתי קולנוע לב

ביקורת סרטים הצלף

מעטות הם החוויות שנצרבות עמוק בנפשו של אדם כמו הפעם הראשונה שלוחם מוצא עצמו תחת אש אויב. לא משנה כמה התאמנת או כמה  מורעל אתה, שום דבר לא מכין אותך לחוויה הקיצונית הזו בה המוות שורק באוזניך, רסיסי חול ואבן ניתזים סביבך במחול מבולגן ואתה מנסה בכל חושיך לאתר את מקור האש.

חווית קצה זו, היא נקודת הפתיחה של הסרט הצלף, (the wall במקור) בו עוקבת העלילה אחר חייל אמריקאי שמוצא עצמו תחת אש אויב מדוייקת וקטלנית, כשכל מה שחוצץ בינה לבינו הוא קיר אבנים מתפורר ומט לנפול והאינסטינקט החזק מכל- לשרוד, בכל דרך אפשרית.

הצלף

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

באדיבות בתי קולנוע לב



השנה היא 2007, מלחמת עיראק נגמרה ממש עכשיו וצבא ארצות הברית מתקפל לו לאיטו מהאדמה שגבתה ממנו מחיר קשה ומדמם.  בלב שום מקום מדברי, מוצבים חיילי הכוחות המיוחדים-  הצלף סמל ראשון שיין מת'יוז ( (ג'ון סנה) והתצפיתן שלו סמל אלן אייזק (אהרון טיילור-ג'ונסון). כבר 20 שעות שהם מתצפתים על אותה נקודה לאחר שהוזעקו לשם בעקבות חיסולם של כמה עובדים בקו נפט ומאבטחיהם.

מכיוון שלא זיהו שום מקור ירי או תנועה חשודה, ובהשראת האווירה הכללית של סוף המלחמה, מחליט מת'יוז לצאת מהעמדה המוסווית, וסורק לבדו את אזור הקטל –  כמה זמן אפשר לחכות בשמש הקופחת לספק צלף ספק רוח רפאים שכל הסימנים מראים שהוא בכלל לא נמצא שם?!

באדיבות בתי קולנוע לב

החלטה זו מתבררת מהר מאוד כטעות טרגית. צלף עיראקי מיומן, שסבלנותו גברה על צמד האמריקאים,  פוגע ישירות במת'יוז שנשאר פצוע קשות בלב שטח ההשמדה, חשוף לגמרי ללא מחסה.

אייזק מבין מיד את תמונת המצב ורץ תחת אש לנסות להציל את חברו ולהגיש לו עזרה ראשונה. אך ירי הצלף משיג גם אותו והוא נמלט ותופס מחסה מאחורי חומה רעועה ושברירית, כשהוא פצוע קשות ברגלו וללא יכולת לסייע לחברו הגוסס.

אחרי כ- 10 דקות ראשונות של לוחמה ויריות, תתנהל עד לסוף הסרט לוחמה מתישה מסוג אחר לגמרי –  לוחמה פסיכולוגית מורטת עצבים.

באדיבות בתי קולנוע לב

הצלף האלמוני מצליח להתחבר לרשת הקשר של אייזק וממקום מושבו העלום מנהל דו שיח ארוך, מתגרה ומתוחכם על מנת להתיש את אייזק, שמחליט מצידו לשתף פעולה עם העירקי כדי לנסות ולמשוך זמן שיאפשר לו לחשוב על תוכנית לאיתור מקור הירי וחיסול הצלף.

באדיבות בתי קולנוע לב

סרט המתרחש כולו בלוקיישן אחד זה חתיכת חרב פיפיות קולנועית … בימוי מוקפד, דיאלוגים מושחזים ומתח תמידי גבוה מבטיחים סרט עוצמתי וממגנט, אך מאידך, הצד השני של החרב יכול להיות קטלני ביותר אם לא הקפדת על כל אלה והשארת את הצופה משועמם ומתוסכל, ועוד תקוע באותו מקום כל הסרט….

אם אתייחס לשתי קצוות חרב הפיפיות הזו כציר, הצלף נמצא איפשהו באמצע. יוצרי הסרט מצליחים להכניס אותנו לסיטואציה בצורה מרשימה – הקלוזאפים המדויקים, הגרפיות הישירה שלא מתביישת להעביר את מוראות ונוראות הקרב והסאונד המשובח הנלווה – גורמים לך להרגיש שאתה ממש שם, לצידו של שיין מאחורי החומה, פצוע, מיובש ומת מפחד.

לכל אורך הסרט אפשר ממש לחוש את הקרב, להרגיש את הלוחמה הפסיכולוגית נכנסת לך מתחת לעור וכמעט להריח את הזיעה החמוצה שמתערבבת עם אבק סופות החול לכדי עיסה אחת מדממת.

באדיבות בתי קולנוע לב

אך בניגוד לתחושה המחשמלת הזו שאתה ממש בתוך המתח והאימה, תוכן הדיאלוגים והרצף הקוהרנטי שלהם לוקה בחסר. חידוד המלל והבאתו למקום מדוייק יותר היה מביא את הסרט לרמת סרט מתח מושלם ומענג, בזה יוצרי הסרט הצלף החטיאו את המטרה (רוב סליחות. לא עמדתי בפיתוי משחק המילים).

ובכל זאת – בסך הכל הכולל, אהבתי. החוויה עוברת, המתח והאקשן נבנים יפה, והסוף מפתיע לגמרי.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו