מזעזע: בתי החולים ביצעו ניסויים בילדי תימן החטופים - סרוגים

מזעזע: בתי החולים ביצעו ניסויים בילדי תימן החטופים

עדויות מזעזעות היום בכנסת. במימון של 160 אלף לירות נעשה מחקר על תפקוד לבבות של תימנים, לצורך כך נאספו ונותחו לאחר המוות 60 לבבות של יוצאי תימן שהפכו ל"פסולת ביולוגית"

author-image
מזעזע: בתי החולים ביצעו ניסויים בילדי תימן החטופים
  על בטן הילד כתוב 'טחול'. מהתמונות שהוצגו בועדה

הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן קיימה היום (ד') דיון מיוחד על רקע העדויות שניתנו בוועדות בעניין ניסויים קליניים וניתוחים פתולוגיים שנעשו בילדי העולים מארצות תימן מזרח והבלקן.

יו"ר הועדה ח"כ נורית קורן, פתחה את הדיון ואמרה כי הוועדה הוקמה על מנת להבין מה עלה בגורלם של הילדים, הילדים נלקחו מההורים אל בתי התינוקות ובתי החולים במטרה לקבל תנאים טובים יותר. דווקא המקומות שהיו אמורים לשמור על הילדים היו המקומות מהם הם נעלמו ושם התבשרו ההורים על מותם וזאת מבלי שהראו להם גופות ומבלי שההורים נכחו בלוויות. חלקם אכן נפטרו, אך חלקם נעלמו ולא ידוע מה עלה בגורלם.

עד היום נשמעו סברות שנעשה שימוש בילדים לשם מחקר. כעת כשהפרוטוקולים נפתחו לעיון הציבור והוועדה עברה עליהם, ניתן לראות שגם חברי הוועדה היו חשופים למידע שמצביע על המחקרים שנעשו בילדים חיים אך לא עשתה עם זה דבר. עוד נחשפים עדויות על ביצוע ניתוחי גופות ללא הסכמה של ההורים וללא שמירה על כבוד המת. ברור שהמערכת הרפואית נהגה בצורה מתנשאת לעולים ולא הכירו בזכויות היסוד של החולה ושל ההורים למתן רשות ולא ידעו על הטיפולים השונים.

מתוך התמונות המזעזעות שהוצגו בועדה

ניסויים בריאות של ילדים חיים

בין העדויות שנחשפות היא עדותו של ד"ר ג'ורג' מנדל מנהל בית החולים בראש העין המעיד על מחקר שנעשה על דם חרמשי, שנבע מהסברה שיש לילדים את סוג דם זה. וזאת למרות שידוע שזו אנמיה ולא בסיס לשום מחלה. הוא אף ציין שנעשו בדיקות לגילוי מחלות ריאות בילדים חיים. עוד עולה כי מהילדים לא רק נלקחו דמים במסגרת הבדיקות הרגילות אלא הגיע רופא מארצות הברית לאסוף דגימות דם.

בדיון הוועדה הוצגו תמונות של ילדים בבית החולים, בהם נראית המילה "טחול" רשומה ומסומנת על גוף הילדים. בתמונות המקוריות נראים הילדים עירומים וללא שום כיסוי תוך זלזול עצום בילדים.

עו"ד מאיר ברודר הלשכה המשפטית משרד הבריאות פתח ואמר כי הדברים חמורים וצריך לגנות אותם. אך הדגיש כי צריך לראות הדברים בהקשר למציאות שהייתה באותם ימים ובמצב החוקי שנהג באותה התקופה. לעניין ההסדרה החוקית של ניתוחים פתולוגים אמר: החוק נחקק לראשונה בשנת 1953 אך רבים מהנתיחות היו לפניו. החוק המקורי היה קיצוני במתירנות שלו, מטרתו הייתה לאפשר ניתוחי גופות על מנת לאפשר מחקרים רפואיים וכחלק מפתיחת בית הספר לרפואה בירושלים.

החוק אפשר לבצע נתיחות לשלוש מטרות; בתי ספר לרפואה לשם לימוד ומחקר מדעי – חלק קטן בלבד, בתנאי שיש הסכמה בחיים או הסכמת קרובי המשפחה לאחר המוות. אם 24 שעות הגופה לא נדרשה היא הועברה באופן אוטומטי לבית הספר לרפואה. ולא הייתה דרישה מבית החולים לאתר את המשפחה; לצורך חקירת מקרי המוות, אילו רוב הניתוחים שנעשו בתוך בתי החולים באחוזים גבוהים, במקרים אלו לא הייתה דרושה של המשפחות אלא חתימה של 3 רופאים; נתיחה לצורך נטילת איברים על מנת להשתיל באנשים חולים, ויש לשים לב כי בשנות החמישים הנושא לא היה מפותח בארץ ולכן מסוג זה כמעט ולא נעשו נתיחות.

הגיע הזמן שהאמת תצא לאור

עו"ד ברודר הציג את דו"ח מבקר המדינה מספר 19 משנת 1968. הדו"ח שנעשה בארבעה בתי חולים. קובע כי ביותר מחמישים אחוז מהנפטרים בוצעו ניתוח לאחר המוות. הסיבה הייתה לברר את סיבת המוות. ההסדרה החוקית לא דרשה הסכמה של משפחה. הדברים בהחלט חמורים בפרספקטיבה של היום. החוק משנות ה 80 הוא קיצוני בכיוון ההפוך והמטרה שלו היא למנוע ולצמצם ככל האפשר את ניתוחי המתים.

עו"ד ברודר התייחס להסדר החוקי שנהג לגבי ניסויים קליניים ואמר כי לאחר מלחמת העולם השנייה בעקבות משפטי הרופאים, גובש קוד נירנברג ומאוחר יותר בשנת 1964 התקבלה הצהרת הלסינקי. הקוד קבע לראשונה שצריכה להיות הסמכה מדעת לביצוע הניסוי אך איננו קובע חובת מילוי טפסים או אישור של ועדות שונות.

עו"ד נירה למעאי היועצת המשפטית של הוועדה הדגישה כי החוק מגדיר מי יכול לדרוש את הגופה ומרחיב את הגדרת המשפחה לכל הקרובים. ולכן לא ניתן לטעון שהחוק התכוון למנוע התערבות של המשפחה. בנוסף אמרה כי החוק אמנם לא הציב הגבלות רבות אך דרש מהאוניברסיטאות לנהל פנקס גוויות, דרישה שוודאי גם הוצבה בפני בתי החולים שביצעו נתיחות.

ח"כ ענת ברקו הגיע הזמן שהאמת תצא לאור. כמה הקטסטרופה הייתה גדולה. היחס להורים למשפחות, הוא דבר שהוא בלתי נסלח. חלק מתהליך האיחוי והריפוי הוא העלאת הדברים על השולחן והפסקת ההסתרה. השאלה היא האם ישנם כאלה שלא מוכנים להשתתף אילו שלא רוצים שהסיפור שלהם ייחשף.

הפכו את הילדים ל'פסולת ביולוגית'

אלי ליפשטיין חוקר תולדות הפתולוגיה אמר כי החוק לא שינה את המציאות, הוא רק דרש חתימה של 3 רופאים ובפועל היו טפסים מוכנים מראש. עוד אמר כי במחקרו גילה כי בעיני מערכת הבריאות משפחות שנראות חלשות היו אובייקט יותר נוח. אנשים שנתפסו על ידי הממסד כחלשים, שניתן לגרש אותם מבית החולים, אלו הם שקראו להם הדברים הנוראים יותר, הילדים והמשפחות נתפסו אנשים שלא סופרים אותם בכלל. כאשר המשפחה הייתה חזקה ומודעת לזכויותיה אירעו פחות מקרים. הצייד היה מתבצע כאשר המערכת סברה שזה יעבור לסדר היום.

ליפשטיין הוסיף ותיאר כי כל התינוקות עברו ניתוח לאחר המוות כאשר הנתיחות בוצעו בתנאים מכפירים מעל כיור וליד שירותים. במהלך הנתיחה הוצאו האיברים והוכנסו לצנצנות מזכוכית. גופותיהם של התינוקות שגילם היה עד למספר שבועות היו נחשבות לפסולת ביולוגית כמו רקמות, וכאשר לא היה מקום בבית החולים היא הייתה נשלחת לקבורה מרוכזת.

בתגובה לדברים אלו אמר עו"ד ברודר כי קביעת דוח מבקר המדינה שיותר מ 55 אחוז נותחו מוכיחה כי לא מדובר רק בקבוצות מוחלשות – אלא בכל החברה.

ד"ר רפי שובלי מארגון אחים וקיימים הדגיש כי לא היה זה הלך רוח, אלא תופעה חמורה בה המערכת הרפואית ראתה את המזרחיים כשונים מבחינה גופנית ונפשית. המושגים שדובר עליהם בהקשר של המזרחי מתחום עולם החיות, והיות והם לא בני אדם אפשר לעשות בהם ניסויים.

עוד הביא עדויות מדברים אותם כתבו רופאים באותה התקופה: "המעברות הינן גן עדן למחקר כל העולם, זה יהיה מחדל לא לנצל את ההזדמנות הזו" בנוסף ציין כי רופאים בכירים מאותה התקופה מתריעים שהדגש עובר מטיפול למחקר, בתוך המולת המחקר נשכח הפציינט.

הגוויות רוטשו כדי לגנוב איברים

הרב יעקב רוז'ה הרבנות הראשית אמר כי המצב של החוק הראשון גרם נזק שפוגע עד היום הזה. בגללו עד היום מסרב הציבור הדתי להעביר גופות אפילו לבדיקה חיצונית בשל החשש מהניתוח. נעשה למשפחות עוול שהרי כל הניתוחים נעשו בניגוד להכלה ותוך פגיעה בכבוד המת. זו פגיעה הלכתית ומוסרית ואין על כך כפרה עד היום הזה. המתים לא סולחים.

עו"ד רחל דותן אחים וקיימים ציטטה מתוך פרוטוקול ועדת החקירה את מכתבה של ד"ר מן לפרופ' גלי שם כתבה כי היה ידוע בדבר קיומה של קרן ליד המכון לבריאות בארה"ב שנתנה למכון מחקר בישראל סכום של 160 אלף לירות לממן מחקר של תפקוד לבבות של תימנים, לבחון למה והאם בתימן לא היו מחלות לב. לצורך כך נאספו ונותחו לאחר המוות 60 לבבות מגיל עובר ועד גיל מבוגר. ייתכן והדבר מסביר מדוע הוסתרו הגוויות מהם הוצא הלב והם רוטשו . עו"ד מאיר ברודר מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות ציין כי במסגרת העדות בוועדת החקירה פרופ' גלי אישר שהיה מחקר כזה ואף אמר כי בילדים או מבוגרים שבוצע בהם ניתוח לאחר המוות נבדקו גם העורקים. אל הוא הכחיש באופן חד משמעי כי נלקחו ילדים ונהרגו לצורך ניתוח.

ח"כ יואב בן צור אמר כולנו בהלם וללא מילים. קשה להאמין שניצלו תמימות של עדות ולקחו נשים ילדים ומבוגרים וביצעו בהם את הזוועות. פשוט דבר שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום. אמנם רוב האנשים כבר אינם אך מדינת ישראל תצטרך לתת את הדעת על הדברים האלו.

ח"כ ישראל אייכלר אמר כי הזיכרון הוא הדבר המחזיק את העם היהודי. וסיפר כי אביו שהיה בחברה- קדישא בשנות ה 60 וזעק "אני רואה גופות ללא איברים" כולם אמרו לו שהוא משוגע, עד שפעם אחת הוא הוציא עין מזכוכית מגופה והביא אותה אל ח"כ פורוש לכנסת. רק לאחר הזעקה שקמה חוקק חוק האוסר ניתוחים גופות ללא הסכמה של המשפחה.

 הילדים הפכו פסולת ביולוגית, ללא קבורה

ח"כ נורית קורן, יו"ר הוועדה סכמה את הדיון והדגישה כי המידע שהוצג בוועדה לא הומצא כעת, הכל נמצא בפרוטוקולים של הוועדות שחקרו בעבר את הפרשה. חקרו ולא עשו עם הממצאים דבר.

הובהר לנו כי נעשו ניתוחים רבים על ילדים חיים ומתים, שנראה על פניו שהינם חסרי בסיס ולא היו נחוצים, לא לשם קביעת המוות ולא לשלומם של המטופלים. הממצאים המזעזעים אף הביאו את החוקר ליפשטיין למסקנה שההתייחסות הייתה נוראית, הילדים הפכו פסולת ביולוגית, ללא קבורה, ובטענה שלא היה מי שידרוש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
אוי לשתיקה
| 14-06-2017 21:16
אוי לשתיקה של עם ישראל על האיטולת המרושעת הזאת מזכירה לי משטרים אפלים .שבוא עולם יתן את הדין
2
אנשי מפ"י הנאורים .
| 14-06-2017 22:26
3
אבי אתה עובר בכל הרשתות ומוציא את עצמך קטן. ראית את כל
פ | 15-06-2017 11:43
התגובות הנזעמות שכתבו לך בוואלה וכד'. או שאתה חלק מהחבורה הנפשעת שלפי התגובה שלך הקודמת זה ממש נשמע כך.. או פשוט פרובוקטור שמחפש שיתייחסו אליו. בכל אופן מאד כדאי שבשני המקרים תקבל טיפול פסיכולוגי.
4
ואספסוף חפץ וסטרשנוב חיסלו אתהרב המקובל עוזי משולם הי"ד
העיקר חיסלו את את המתריע נגד העול | 16-06-2017 1:33
הכל היה רשום במסמכי ועדות הטיוח המימסדיות ציויניות צריך לעשות צפירה ביום הבאת התימנים מרבד הקסמים ולהקים מכון יד ורגל וטחול כו [יד ושם] על שואת התימנים
5
מנגלה היה המורה הרוחני שלהם .
יוסי | 16-06-2017 11:12
הדג מסריח מהראש לא רק רופאים עלובים אלה אשמים אני מאשים את כל הממשלה דאז מבן גוריון וכל ממשלתו המחליאים האלה אלה ממשל נאצים ותלמידים של מנגלה .
6
דמגוגיה זולה
ישראל | 16-06-2017 16:12
מכיוון שלא הצליחו לאמת שום חטיפת ילדים מנסים עכשיו עץ אחר. כאילו לא ניתחו אז את כל שאר המתים. אולי הגיע הזמן להוריד את התימנים מהעץ הזה. פשוט הייתה תמותה נוראית כמו שראינו ביהודי אתיופיה בדרכם לארץ.
ללל
מאחל | 23-11-2017 13:05
מאחל לך שתמות בייסורים נוראיים!!!!!
7
צוין בית החולים בראש העין... מניחה היו עוד מקומות רבים
מיכל | 18-06-2017 11:28
מזעזע
8
בכותרת "עלילות תימן" פירסם הרב ישראל רוזמן כתבה
פורסמה כאן באתר סרוגים | 19-06-2017 14:10
שהרב רוזמן יביט בתמונות ויבקש סליחה מהעדה, ובכלל מהתינוקות שהיום הם סבים וסבתות על מה שעוללו להם, יש רבים החיים ביננו, תמונות קשות ביותר, מעלות אסוציאציות נוראיות, הילד או הילדה במיטה עם סד ברגל ימין יתכן ולא תימני, מעניין לדעת אם מישהו יודע מי הוא או היא. מדינת ישראל אפילו לא ביקשה סליחה על מה שעוללה למשפחות לתינוקות ולילדים הללו.
הכונה הכותרת עלילות תימן לרב ישראל רוזן ולא רוזמן.
נכתב בטעות על ידי. | 20-06-2017 8:04
9
התעללות בתימנים. ימח שמם ,אלה רק האשכנזים המנוולים שעשו
ימנית | 22-06-2017 13:07
את כל הזוועות. אני לא מבינה עברו שואה ןכך התנהגו. היו גזענים אז ועד היום. לא פלא שיש להם יותר מחלות כי הם רעים.
אל תכלילי את כ ל האשכנזים: אלו שעשו את זה
אוראור | 23-10-2017 18:16
היו רק אנשים חסרי שורשים יהודיים ונשמה יהודית - כי בן אדם בעל נפש יהודית מעולם לא היה עושה דבר כזה - אשכנזי או לא - אף אחד שהוא בנשמתו לא היה עושה את זה - אלא רק אותם אנשים שהם באמת ראויים להיקרא אשכנאצים כי התנהגו בדיוק כמו הנאצים - אבל לא כל האשכנזים היו כאלו - ואל תשכחי שהאשכנזים היו ברובם מי שנספו בשואה וניצלו ממנה - לכן תזכרי שאותם אנשים עשו את זה לא בגלל שהיו אשכנזים - אלא בגלל שאף פעם לא היו יהודים - פשוט מאוד. שיהיה לך ולכולם יום טוב.
גזענית חצופה
ד | 23-06-2017 7:31
10
ממליצה לכל מי שמבין אנגלית לראות את זה.
רוז | 23-06-2017 16:27
זהו אחיין של מיקל גקסון. הוא יודע הכול. ממליצה לשמוע את כל הסיפורים שלו שתהיה לכם תמונה שלמה. https://youtu.be/eFVE4pN4CZ0
11
ראשי תנועת המזרחי בניו יורק היו שותפים בחטיפה ומכירת
שלי | 24-06-2017 17:47
הילדים למשפחות אשכנזיות בארה״ב. הרב ברנרד ברגמן שהורשע בפלילים ונכנס לכלא על מרמה והפרת אמונים ומעילה בכספים שקיבל כדי לנהל בתי אבות הוא גם היה זה שאחראי לחטיפת הילדים ומכירתם 5000 דולר לראש והרשויות בארצות הברית לא חשפו את הפרשה. הרוויח הון עתק מהנוכלות שלו.
12
ועד היום יש רופאים חסרי לב ונשמה שעושים
אוראור | 21-07-2017 16:41
ניסויים רפואיים , קטלניים ואכזריים בחולים - אז אל תחשבו שרק בתקופת השואה או בעת חטיפת ילדי תימן זה קרה - אני רק מאחלת לאותם רופאים סדיסטים שגורלם וגורל משפחותיהם יהיה זהה - מגיע להם.
13
מדיניות ההשתקה והשחיקה
ניצול שואה תימני | 13-10-2017 10:21
אילו שסביהם וסבתותיהם היו קורבנות הפכו לחיות טורפות,אידיאולוגיה נאצית,שימוש בבני אדם כבחפצים ,ניסויים בבני אדם כבעכברי מעבדה על טהרת הנאציזם, לעולם לא --שבת אחים גם יחד--, זה כבר לא יקרה
14
יימח שמם ושם זכרם של הרופאים הסדיסטים האלו - אמן
אוראור | 12-03-2018 11:11
שיעשו את אותו הדר להם ולמשפחותיהם!!!!!!!!!!!!
15
למרבה הצער - זה ככה גם היום: בדודה ובסבתא
אוראור | 22-06-2018 12:28
שלי זכרונן לברכה - הרופאים הבני שרמוטות עשו ניסויים - ובאשמתם דודתי וסבתי המנוחות נפטרו - רק באשמת!!!!!!!!!!!!!!!!!! חלאות!!!!!!!!!!!!!!!
16
רופאים נאצים שלא ברא השטן - יימח
אוראור | 02-12-2018 21:32
שמם ושם זכרם - אמן ואמן!
17
שיעשו אותו דבר לילדיהם של הרופאים - אמן!
אוראור | 26-05-2020 11:58
מגיע להם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!