פעילות גופנית בהריון; איך נעשה את הצעד הראשון בצורה נכונה?

פעילות גופנית בהריון; איך נעשה את הצעד הראשון בצורה נכונה?

אם לא התאמנת בעת האחרונה או בכלל, כדאי להתחיל עכשיו. כן, להתחיל בהריון. זה טוב, זה מומלץ וזה חשוב בדיוק כשם שאת מקפידה ליטול חומצה פולית ותוסף ברזל

author-image
פעילות גופנית בהריון; איך נעשה את זה בצורה נכונה?
  אני מתאמנת בהריון וזה עושה לי טוב (צילום: שטארסטוק)

טור שני בסדרה: ״פעילות גופנית בהריון – מותר / מומלץ / אסור״, והיום נענה על השאלה: האם מותר להתחיל להתעמל בהריון, ואם כן, איך?

אני מודעת לכך שנשים בהריון חוששות להתעמל, והחשש גם אם אינו מוצדק, הוא מובן. תקופת ההריון הנה תקופה רגישה, ויש לנהוג בה ביתר זהירות. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי פעילות גופנית בהריון אינה דבר מסוכן! ההיפך הוא הנכון.
על מנת להבין את הנושא היטב, יש להיפרד ממיתוס ישן ולהבין כי הריון אינו חולי. אישה בהריון תקין, לא צריכה לשכב במיטה ולחסוך בפעילות.

מנפצים את המיתוס

כולנו מסכימות כי פעילות גופנית תורמת לבריאות, אם כן, מה ההגיון שבתקופת ההריון, התעמלות תהפוך לדבר מסוכן?
כשם שספורט תורם לבריאות האישה שאינה הריונית, הוא מועיל לאישה בזמן ההריון. אוסיף את ה׳אני מאמין׳ שלי בזהירות: בעיניי ״מסוכן״ יותר להימנע מפעילות גופנית, מאשר להתאמן בזמן ההריון.
אם לא התאמנת בעת האחרונה או בכלל, כדאי להתחיל עכשיו. כן, להתחיל בהריון. זה טוב, זה מומלץ וזה חשוב בדיוק כשם שאת מקפידה ליטול חומצה פולית ותוסף ברזל.

איך מתחילים?

לפני הכל, יישור קו: התעמלות בזמן ההריון באה לתרום לבריאות ולתחושה הכללית, תוך הקשבה לגוף ובלי לקחת סיכונים מיותרים. פעילות גופנית בהריון, בייחוד למתחילות, מתמקדת בחיזוק השרירים, שיפור היציבה ופעילות אירובית מתונה. אין לנו מטרה לכבוש שיאים חדשים או להתאמן למרתון, ממש לא.

דונט פוש איט (צילום: שטארסטוק)

מה כן?
גוף ההריונית משתנה ככל שההריון מתקדם: הבטן גדלה והגוף נוטה להישען לאחור, דבר שעלול לגרום לעומס וכאב בגב התחתון, בנוסף, שיווי המשקל מתערער והתנועות הופכות מסורבלות. אימונים המתמקדים בחיזוק השרירים ותרגילי שיווי משקל יתרמו להתמודדות גופנית נכונה עם השינויים היציבתיים. הגוף יהיה נינוח יותר ואת תלמדי כיצד להפעיל אותו בצורה נכונה במהלך היומיום.

מאותן סיבות, אני ממליצה על שיעורי מתיחות. הארכת השרירים חשובה על מנת לשחרר עומס, הנעת המפרקים ולהגברת המודעות הגופנית. גם מבחינה מנטלית, מתיחות יסייעו לך להירגע, להפחית את סף החרדה ולאזן את ההורמונים.

מתיחות יסייעו לך להרגיש טוב. פיזית ומנטלית (צילום: שטארסטוק)

מומלץ לשלב פעילות אירובית, כגון הליכה מתונה. יש לשים לב לא להרים את הדופק יתר על המידה. דאגי להיות תמיד במצב בו את יכולה לדבר ללא קושי, ושחום הגוף לא יעלה בצורה מוגזמת. כדאי להתעמל במקום ממוזג, ואם האימון מתבצע בחוץ, אז בשעות נעימות ועם בקבוק מים זמין.

תקופת ההריון – שיא החיות והפריחה

מבלי לראות, אני יכולה לתאר לעצמי את הגיחוך ש(כמעט) כל הריונית הפטירה בשעה שקראה את המילים הנ״ל. הריון זה שיא החיות?! על איזו פריחה את מדברת?!
אז כן, לא התבלבלתי ואני לגמרי מציאותית. גם אני בהריון, גם אני הושבתתי, גם אני הקאתי וסבלתי מבחילות, גם אני לא הכרתי את עצמי המון זמן.

על מה את מדברת? אני מרגישה נורא (צילום: שטארסטוק)

למרות זאת, אני חושבת כי הריון זו תקופה של חיים. חיים בשיא. אלו לא רק החיים שלי, אני מייצרת בנאדם בתוכי. מה זה אם לא שיא החיות?
אנחנו רגילות לחשוב ש׳שיא׳ זה בהכרח הספקים כבירים ואנרגיות עצומות, אך לא, לא בהכרח.
שיא יכול גם להיות אנרגיות נמוכות, אישה שרוצה רק לישון וכיור מלא בכלים.
שיא יכול להיות חולשה כללית, חרדות וחוסר סבלנות.
שיא – זו את. כאן ועכשיו.
את מגדירה שיא חדש.
וזה לא בהכרח מה חשבת.

תחמיאי לעצמך. תודי על ההספק הלא מעודד. תאהבי את המקום הזה.
וצאי להליכה מסביב לשכונה… גם אם הקצב איטי והדופק שלך עולה תוך עשר דקות.
זו את עכשיו, וכאן את מגדירה שיא חדש.
שאף אחד לא הגדיר לפניך.

ברכותיי.

הטור השלישי בסדרה יתפרסם בשבוע הבא.

===========================================================================

הכותבת: אלישבע אריה-בן חמו, מדריכת ספורט, מחברת את עולם הפיטנס לחיי היומיום

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו