מבקר המדינה: כשלים חמורים במערך הכשרות - סרוגים

מבקר המדינה: כשלים חמורים במערך הכשרות

מבקר המדינה יוסף שפירא מפרסם היום דו"ח חמור על כשלים במערך הכשרות של הרבנות הראשית לישראל. משגיח שעובד 27 שעות ביממה, ואי סדרים ברבנות ירושלים

author-image
מבקר המדינה: כשלים חמורים במערך הכשרות
  כשלים חמורים בכשרות. שפירא (יצחק הררי, פלאש90)

מבקר המדינה יוסף שפירא מפרסם היום דו"ח חמור על כשלים במערך הכשרות של הרבנות הראשית לישראל, והפעלתם על ידי המועצות הדתיות.

בדו"ח בדק מבקר המדינה את מערך הכשרות לאחר בדיקה שערך לפני שמונה שנים, וגילה כי מרבית ההמלצות לא יושמו.

להורדת דו"ח המבקר בנושא הכשרות – לחצו כאן

תלות המשגיח בבית העסק

בפרק שעוסק במעמדם של המשגיחים קובע המבקר, כי מספר המשגיחים הכולל המופעל בידי המועצות הדתיות נאמד בכ-3,900-3,800. וכי-95% מהמשגיחים מועסקים בידי בתי העסק שעליהם הם משגיחים (יתרתם עובדי המועצות הדתיות ועובדי חברות חיצוניות).

משרד מבקר המדינה המליץ בעבר כי הרבנות ומשרד הדתות יפעלו להסדרת מעמדם של המשגיחים, לביטול תלותם בבעלי בתי העסק המושגחים המעסיקים אותם, כדי למנוע את ניגוד העניינים שמקורו בתלות זו – מה שלא קרה.

משגיח עובד 27 שעות ביממה

פרק נוסף עוסק במספר שעות ההשגחה של עובד כשרות. "לשיעור ניכר של משגיחים במועצות הדתיות ירושלים, נתניה ורחובות נקבע במצטבר, בכמה בתי עסק, היקף עבודה בלתי סביר לחלוטין – 24-12 שעות השגחה מדי יום; במועצה הדתית ירושלים 40 מתוך 412 משגיחים אמורים לעבוד יותר מ-16 שעות מדי יום, ומתוכם 16 אמורים לעבוד 24-20 שעות מדי יום! מדובר בהעסקת משגיחים בהיקף בלתי סביר של שעות השגחה, שלא ניתן לבצעו.

באחד המקרים דיווח משגיח כי הוא עובד 27 שעות ביממה, ומשגיח אחר דיווח על 22. "העלמת עין של המועצות הדתיות: המועצות הדתיות שחתמו על הסכמים למתן שירותי כשרות עם בתי העסק שבהם הועסקו המשגיחים היו חייבות לדעת על כך ולא לאפשר זאת, אך הן העלימו עין. הדבר מעורר חשש שמדובר בהקצאה כוזבת של שעות השגחה, ומשתמע מכך שבתי העסק נדרשו, כתנאי לקבלת תעודת הכשר, לשלם עבור שעות עבודה בהיקף שאינו ניתן לביצוע או שהסיכוי לביצועו המלא נמוך ביותר." קובע המבקר.

חשש כבד למינהל תקין במועצה הדתית בירושלים

פרק נוסף מטיל ביקורת קשה על מערך הכשרות בירושלים, בו קיים חשש כשרותי ומינהלתי כבד: "הממצאים על מערך הכשרות בעיר ירושלים מצביעים על פגיעה חמורה בסדרי המינהל התקין ועל הפרה בוטה של נוהל הכשרות. ההתנהלות הבלתי תקינה של המועצה איפשרה מתן היתרים בעל פה לעבודה נוספת של עובדיה בסיטונאות וללא הבחנה, ללא הענקת היתר מפורש ותוך עצימת עיניים מהנסיבות שנוצרו – בתי עסק משלמים עבור שעות השגחה שקרוב לוודאי אינן מבוצעות, או לפחות לא מבוצעות במלואן, כשבה בעת, לנוכח המשרות הנוספות שעובדי המועצה מבצעים בהיותם גם משגיחים, ספק אם הם יכולים למלא את תפקידיהם במועצה באופן ראוי ומלא

בכך עושה המועצה הדתית ירושלים פלסתר את נוהל הכשרות, את הוראות חוקת העבודה ואת ההסכם הקיבוצי המחייב את עובדי המועצה הדתית. המועצה והעומד בראשה נותנים יד להפרה חמורה ושיטתית של סדרי מינהל תקין עד כדי חשש להטעיה של בתי העסק והציבור הסומכים ידם על כשרות המזון ועל בתי העסק."

כשל חמור של המועצות הדתיות

בסיכום קובע המבקר: "ממצאי הביקורת מעידים על כשל חמור של המועצות הדתיות שנבדקו, ובהן המועצות הדתיות ירושלים ונתניה, בכל הנוגע לאכיפת הוראות נוהל הכשרות. המועצות הדתיות מאפשרות העסקה בלתי תקינה של משגיחי כשרות, ובכלל זה העסקה בהיקף שעות עבודה שלא ניתן לבצעו בפועל. הדבר מעמיד בספק את איכות עבודת המשגיחים. מדובר בעצימת עיניים חמורה ביותר של המועצות הדתיות, העלולה לפגוע ברמת הכשרות ובאמון הציבור במערך הכשרות שהמדינה אמורה להבטיח את קיומו, ואף בהטעיה של בתי העסק המשלמים בעבור שעות השגחה שלא תמיד מבוצעות בפועל. אגב כך, נוצר מצב נוח ומתאים לכל הצדדים, דהיינו – בתי העסק משלמים עבור ההשגחה אך היא מתבצעת באופן חלקי המאפשר להם גמישות ונוחות; המשגיחים מצדם משתפים עמם פעולה וזוכים להכנסה נוספת קבועה ושוטפת."

הרבנות – רוב הכשלים כבר תוקנו

ברבנות הראשית לישראל הגיבו על ממצאי הדו"ח ואמרו כי "במועד כתיבת דו"ח הביקורת על ידי מבקר המדינה, הוועדה לבחינת מערך הכשרות בישראל טרם סיימה את עבודתה ומסקנותיה טרם הוגשו למבקר המדינה. הרבנות הראשית לישראל רואה חשיבות רבה ביישום המלצות הוועדה וקוראת לכל הגופים הממשלתיים הנוגעים בדבר, ובראשם המשרד לשירותי דת, המופקד על תקצוב ותקנון מחלקות הכשרות המקומיות, להירתם ולסייע כל אחד בתחומו ליישום המלצות הוועדה וזאת בשיתוף פעולה עם צוות ההיגוי שהוקם, באופן שיבטיח הסדרה של מכלול ההיבטים הנוגעים לעניין לטובת הכשרות ולטובת הציבור שומרי הכשרות בישראל.

יישום מסקנות הוועדה יוביל לפתרון מלא של הליקויים אשר הוצגו בדו"ח המבקר."

הרב שטרן: נחוש בשינוי בשנים הקרובות

רבה של ירושלים הרב אריה שטרן מגיב לדו"ח הביקורת: "נבחרתי לתפקיד לפני שנתיים וחצי, ובהבחרי אמרתי כי אתן תשומת לב לכשרות וכך עשיתי מיום הבחרי.

ראיתי כי יש מקומות שיש בהם צורך לתיקון , מה שבשליטתי שיניתי ומה שאינו בשליטתי לא תמיד שינתי בגלל אי אילו גורמים שאינם חפצים בכך.

התרעתי על כך בפני אנשי המועצה הדתית, הרה"ר לישראל, לפוליטקאים וגם בפני אנשי התקשורת. שינויים דרסטיים מצריכים זמן, לא שנה ולא שנתיים, בע"ה נחוש בשינוי בשנים הקרובות. כמו כן עליי לציין כי יש גם רבים וטובים בכשרות של ירושלים שעושים מעל ומעבר בנקיות ובמסירות למען הגדלת הכשרות בירושלים.

איני מטפל בכשרות בגלל דו"ח המבקר, אלא בגלל שזו האחריות שלי, אמשיך לטפל גם לאחר שהמהומה התקשורתית תשכח"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
הכשרות של הרבנות בירושלים לא שווה לנייר עליה היא מודפסת
המסקנה - | 16-05-2017 16:19
עובר לאכול בהשגחה פרטית
2
המסקנה
| 16-05-2017 17:04
צריך לשפר ולהתייעל וההשגחה פרטית לא קשורה לעניין
3
לכן החרדים לא סומכים עח הרבנות כבר הרבה שנים
| 17-05-2017 13:30
רק בציונות הדתית שהכי חשוב לכם זה הציונות ולא הדת סומכים על הרבנות אידיאולוגית, אבל ההלכה יכולה לחכות למשיח, המשיח האמיתי ולא בן גוריון שהקים לכם מדינה
4
הכשרות
יוני | 18-05-2017 18:30
כך היה בחיפה ומי שמעיר מיד מפילים עליו תיקים במשטרה
5
צריך לוותר על תעודת הכשרות
יוני | 05-02-2018 9:36
זה סתם תמיכה בשחיתות. פשוט תבדקו את המאכלים עצמם