בדורות האחרונים משהו השתנה ביחס לתורת הסוד - סרוגים

בדורות האחרונים משהו השתנה ביחס לתורת הסוד

כולנו גדלנו על ההסתייגות מלימוד תורה הסוד, כשהרחיקו אותה עד לגיל 40, וגם זה אחרי שלמד ש"ס ופוסקים. מאידך, נראה שבדורות האחרונים משהו השתנה. הרב איתמר אלדר על ההתפתחות בלימוד הנסתר

בדורות האחרונים משהו השתנה ביחס לתורת הסוד

כולנו גדלנו על ההסתייגות מלימוד תורה הסוד כגון דברי ה'חיי אדם': "ואין לאדם ללמוד חכמת קבלה אלא עד שימלא כריסו בגמ' ופוסקים ויהיה ירא שמים גדול ויושב תמיד ועוסק בתורה" (חיי אדם ח"א כלל י' ס' יב').

מאידך, נראה שבדורות האחרונים משהו השתנה, וכבר כתב האדמו"ר מקומרנא, ר' יצחק אייזיק: "יש הרבה שוטים שבורחים מללמוד רזין של מרן האר"י וספר הזוהר, אשר הם חיינו, ולו עמי שומע לי, […] היו שוקדים כל ימיהם ללמוד ספר הזוהר וכתבי האר"י ז"ל, בלול עם חסידות של מרן הבעש"ט והיו מבטלים כל גזרות רעות […] ולו עמי שומע לי, בדור הרע הזה שהמינות גובר, היו למדים עם תינוק בן תשע שנים ספר הזוהר ותיקונים ולהגות בה, והיה יראתו קודמת לחכמתו ויתקיים" (נוצר חסד, פרק ד, משנה כ).

הסבר עמוק לשינוי זה ניתן בכמה מקומות בדברי מרן הרב קוק זצ"ל. העדר ההסתפקות בפרטים; הרצון לגעת בשורשי הדברים; החתירה ליסודות כוליים המהווים מפתחות להבנת כמה שיותר פרטים – כל אלו הם חלק ממאפייני דור השיבה לארץ ישראל.

היחלשות הרציונליזם בעולם הפוסטמודרני

אל הסברים אלו ניתן להוסיף גם את היחלשות הרציונליזם בעולם הפוסטמודרני, והמרחב שהתפנה בשל כך לאזוטרי ולנעלם; הסדקים בקונספציות המדעיות הדוגמטיות; ואולי מעל כולם את התנועה הניואייג'ית המכירה בקיומם של ממדים נוספים, מעבר לאלו המוכרים בכלי התובנה הקונבנציונליים.

אולם נראה כי לעיסוק בתורת הסוד, ישנו ערך נוסף משמעותי. נדמה כי נכון יהיה לומר שתורת הסוד מבקשת לפענח את ה-DNA של ההוויה. לחשוף את היסודות הראשוניים המנחים את ההנהגה האלוקית בבריאה, ולברר את היסוד המארגן והמנחה כל אורגניזם שלם באשר הוא – ממערכות השמים והארץ, ועד בריאת האדם עצמו על ממדיו הגופניים, הנפשיים והרוחניים.

כלי עבודה משמעותי בבואנו לבחון או ליצור, בעולם ובמציאות

חשיפת העקרונות הללו, מהווה כלי עבודה משמעותי בבואנו לבחון או ליצור, בעולם ובמציאות. מדובר במפה שמעניקה לאדם תוכנית עבודה ויכולת התבוננות בכל אשר יפנה.

ניקח כדוגמה את העיקרון הראשוני והיסודי בתורת הסוד, שההוויה כולה – מהאלוקות ועד הדיוטה התחתונה ביותר – ערוכה בתבנית של זכריות ונקביות. מקודשא בריך הוא ושכינתיה, דרך עולם הספירות – חכמה ובינה, חסד וגבורה, יסוד ומלכות; דרך הקב"ה וכנסת ישראל; שמים וארץ; איש ואישה; נותן ומקבל; זרע וביצית ועוד. התבוננות על העולם והאדם דרך תבנית זו מאפשרת לדייק, לחשוף קלקולים ולעצב דפוס התנהגות, תוך זיהוי מהו היסוד הזכרי ומהו היסוד הנקבי, מה חסר ומה מתגבר יתר על המידה.

כמו כן, השפה הקבלית מלאה בתיאורים ציוריים העוקבים אחר הליך הבריאה וההתהוות: הצמצום, החלל הפנוי, אורות וכלים; שבירת הכלים, מיתת המלכים, תהו ותיקון ועוד כהנה וכהנה. הבנת עומק של מושגים אלו ושל התנועה הפנימית שהם מייצגים, של התפקיד שהם נוטלים בהליך ההתהוות – מעניקה לא רק שפה כי אם גם יכולת התבוננות מחד ויצירה ועיצוב מאידך, לכל תהליך והתרחשות בהוויה כולה, הבנויה לתלפיות במתכונת הבריאה הראשונית.

העיסוק בתורת הסוד בדרך זו, אם כן, בראשיתו עוסק בעולמות עליונים, אך תכליתו על פי תובנה זו, איננה אלא לשוב אל העולם, אל המציאות, אל עצמנו עם תובנות חדשות, עם התבוננות מחודשת ומורכבת. התבוננות זו תאפשר לנו מבט חדש, עמוק, אולי נעז לומר, אלוקי – על המציאות ומתוך מבט זה נוכל לפעול באופן אחר, שעל פי הסוד, הוא האופן הנכון והמותאם ל-DNA של המציאות כולה.

==

הרב איתמר אלדר הוא ראש בית המדרש בישיבת ההסדר אמי"ת אורות שאול רעננה, וראש בית המדרש לתורה ולחיים במדרשת הגולן, אשר קיימה בסוף השבוע הקרוב שבת עיון בנושא 'לימוד קיומי בתורת הסוד', לקראת ל"ג בעומר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לא ממש מובן
מיימוני | 13-05-2017 22:17
לא ממש הסברת מה בדברי החיי אדם השתנה בימינו שאנשים מעזים לגעת בזה בלו להיות בקיאים בשס ופוסקים ועל ידי כך מגיעים למינות כפירה וע"ז
2
תורת הקבלה = אלילות מובהקת
יהודי | 13-05-2017 23:06
3
ביחס לדברי הרב יצחק אייזיק זצ"ל
צאצא יהודים חסידים | 15-05-2017 3:19
למרבה הצער לימוד הסוד באופן נרחב (או היטל פסיכולוגי שלו, כפי שעשתה החסידות החדשה) לא הצילו את היהודים מכפירה, ולראיה כמות המתחלנים מקרב יהודים חסידים באותן תקופות(ואיני אומר זאת בלעג, הריני צאצא למשפחה כזו שנמחקה לה כמעט כל ידיעה בתורה). שנזכה ללמוד מה שבהשגתנו ולא להתעסק עם מה (שעדיין) מעבר, כל אחד לפי מדרגות, צעד אחר צעד, וה' יגמור בעדנו
4
חסידות וכפירה
צחי | 27-10-2017 11:43
גדולי הכופרים אשר העמידו עמדה חילונית כנגד תורת ישראל דווקא יצאו מהעולם החסעדי כדוגמת אחד העם, ברדיצבסקי ועוד