הצדיק משנות ה-80: "לעזור לזולת ולתת אלו הערכים שגדלתי עליהם"

הצדיק משנות ה-80: "לעזור לזולת ולתת אלו הערכים שגדלתי עליהם"

לכבוד חזרת הסדרה האהובה 'שנות ה-80' למסכים, תפסנו לראיון מיוחד וקצת שונה את האיש שעומד מאחורי כל הסדרה המוצלחת, מני אסייג שמעבר להיותו תסריטאי מובחר בתעשייה הישראלית הוא גם 'איש החסד של הרשת'

author-image
מפעל החסד של האיש שמאחורי 'שנות ה80'
  איש של חסד - מני אסייג (מצד שמאל)בסט של 'שנות ה-80' (צילום פרטי)

מאחורי כל סדרה מוצלחת עומד איש מוצלח עוד יותר, אבל במקרה של הסדרה האהובה 'שנות ה80' (שחזרה לאחרונה למסכים בעונה שלישית) עומד איש לא רק מוצלח אלא גם איש חסד מוכשר, שלא מבין מדוע העזרה העצומה שהוא מקדיש מעצמו לאנשים שהוא ל מכיר צריכה להיות משהו יוצא דופן ולא דבר מובן מאליו.

"אם משפחה פונה אלי ואומרת לי: 'אין לנו מה לאכול בשבת' ברור שלא אמשיך בשגרת חיי, כאלו כלום לא קרה ואדאג שהמקרר שלהם יהיה עמוס"  מספר מני לסרוגים. לאחר שקיבל פניות לעזרה בכמות אדירה, עקב היותו גם איש מוכר בתעשייה ואושיית רשת. ראה מני שהוא לא עומד בזה יותר והחליט מני במקום להרים ידיים, רק להגדיל יותר את העשייה ופתח את קבוצת הווטסאפ- 'צדיק וטוב לו'.

קבוצה שהפכה למשפחה של חסד (צילום פרטי)

"פרסמתי פוסט אצלי בפרופיל וספרתי על כך שאני מקים קבוצת ווטסאפ, לאנשים שרוצים לעשות מעשים טובים ומי שרוצה להצטרף שישלח לי את מספר הטלפון שלו" מאז הצטרפו לא מעט חברים שעוסקים שנים בנושא ההתנדבות והנתינה וגם חברים מהפייסבוק של מני. הראשון שהצטרף לקבוצה היה דוד חיוט ומאז 50 חברים שהתגבשו למשפחה של חסד, פעילים בקבוצה מידי יום ומקדישים את מיטב זמנם לנתינה לזולת.

"יש לנו קופה שאנחנו אוספים בה כסף רק מחברי הקבוצה" מספר מני ומסביר "אני לא לוקח כסף מאנשים בחוץ, כי זו לא עמותה רשומה ואני לא רוצה להיכנס לדברים האלה אנחנו מסתדרים גם כך". בכסף הזה מני וחבריו עושים קניות לאנשים בודדים ולמשפחות חסרות יכולת ומפעם לפעם מארגנים גם חתונות ובר מצוות חסד.

עוזרים גם כשאין כסף

לצד אנשים מקושרים היטב בתעשייה ובעולם המדיה, נמצאים בקבוצה של מני גם אנשים שהם בעצמם זקוקים כלכלית לעזרה אך בכל זאת רוצים לעזור לזולת. "את יודעת מתוך קבוצה של 50 אנשים מתוכה תמיד תקלעי לסיפור של שניים, שלושה או ארבעה שהמצב שלהם בעצמם הדרדר כלכלית ואז כמובן שאנחנו כולם מתגייסים עבורם". גם אם לא בכסף, כל אחד מהם עוזר במה שהוא יכול באופן אישי לחתונה או בר מצווה, כמו למשל: להכין עוגיות, לסדר את האולם ועוד. "אומנם אין להם כסף מזומן אבל הם שווים המון" מספר מני .

מתוך אחת מבר המצוות שארגנו לילד ממשפחה חסרת אמצעים

כתסריטאי מובחר בתעשייה הישראלית (שנות ה-80, צחוק מעבודה, ועוד) וכאושיית רשת המקושרת לכל האנשים הנכונים בתעשייה ובכלל, מגייס מני אסייג גם את חשבון הפייסבוק שלו ומיטב קשריו לגיוס ועזרה עבור מי שזקוק "אם אני נתקע וצריך להשיג משהו אני רושם ותוך דקות ספורות יש את מה שצריך".

למשל בת לחולת סרטן מחולון, הגיע לגיל בת מצווה ולאימא שלה לא היה אמצעים לארגן לה מסיבת בת מצווה כשאר חברותיה. מני וקבוצתו לא היססו ומיהרו לדאוג להפיק לה אירוע מושקע החל מאולם וצלם ועד לזמרים, מתופפים, תקליטן, אורחים ומתנות ואם זה לא מספיק מני כמובן דאג לה לסרטון ברכה מכל הסלבס בישראל "ההתרגשות שלה ושל אמא שלה זה היה משהו שקשה לשכוח, צריך לראות את זה בעיניים כדי להבין. זה היה שווה את כל המאמץ ועד היום אני לא מפסיק לקבל תודות מהם".

נראה לו הכי טבעי לעזור

מני משתדל להגיע כמעט לכל אירוע שהוא מארגן, כך שהוא עמוס באירועים מכל הסוגים "לא מזמן הייתי באירוע בר מצווה מושקע שהפקנו  לילד אוטיסט שאבא שלו חולה סרטן, ארגנתי לו גם מפגש עם קבוצת הכדורגל שהוא אוהב. לראות פתאום ילד מנותק מהסביבה מתחיל פתאום לצחוק, לדבר ולחייך זה מחזה מרגש ששווה הכול"

יש אנשים שיראה להם מאוד נדיר ואפילו מוזר שאתה כאחד מהתסריטאים העסוקים בישראל מתעסק בכל זה…

"זה הבעיה של חלק מעם ישראל, שזה נראה להם מוזר שמישהו מפנה מזמנו כדי להתגייס עבור האחר. לעזור לזולת ולתת זה הערכים שגדלתי עליהם וזה נראה לי הכי טבעי וחבל שלאנשים זה נראה מוזר.

כל חיי עזרתי לכל מי שביקש, אלו הם חיי, אלו החיים של אנשים בישראל ושל החברים בקבוצה שלי. זה החינוך שקיבלתי לעשות טוב לעם ישראל. אנחנו לא סתם מקריאים כל מיני משפטים מחז"ל וממשיכים הלאה, אנחנו באמת מתכוונים לזה, למסרים של תורת ישראל, לא סתם לעשות הצגה כלפי חוץ ולזרוק כל מיני דברים לאוויר ואז ללכת חזרה לעיסוקים כאלו כלום לא קרה. אומנם זה דורש ממני זמן, אבל אני מצליח להסתדר וב"ה אלוקים סידר לי עבודה שמאפשרת לי לעשות גם וגם".

מכניס ערכים מהבית אל הטלוויזיה

גם בסדרה המוכרת שכתב על חייו האישיים "שנות ה-80", שחזרה ממש לאחרונה למסכים שלנו בעונה שלישית.  בה משחקים טובי השחקנים בניהם( אחיו שלום אסייג, עופר שכטר, אוולין הגואל ועוד) הוא משתדל להציג את הערכים הטובים עליהם הוא גדל "בסדרה חשוב לי לשקף את התום, הצניעות, את הערבות ההדדית בלי יומרנות וככה זה גם בחיים האישיים שלנו במשפחה, תמיד רואים את כולם כשווים לא מתנשאים על אף אחד. זה בא לידי ביטוי בכך שדתיים, אשכנזים, ספרדים, חילונים וכל המגוון שיש בארץ אוהבים את הסדרה הזו כאחד".

על הסט של שנות ה-80  "אי של פריפריה בתוך התעשייה הקשוחה"

תן לנו קצת ספוילרים לעונה השלישית של שנות ה80

"העונה הזו לדעת כל מי שצפה בה מתוך הסט, היא העונה הכי טובה משנות ה80. נתנו הפעם תפקיד גדול יותר לשלומי קוריאט ויש בה כמובן כמו שאני אוהב, כמה שחקנים ושחקניות צעירים שמקבלים במה פעם ראשונה בפריים טיים. אני שמח שיש לנו את הזדמנות לקדם צעירים. הסדרה הזו היא ממש משפחה, זה די שונה מהמקום המוכר שיש בתעשייה. זה אי של פריפריה בתוך העולם הגדול של התעשייה"

ולסיכום מה המסר שחשוב לך שנלמד מהסדרה? 

"תאהבו תצחקו, תעשו מעשים טובים ותזכרו תמיד שיש אנשים מסביבכם שצריכים אתכם שתהיו שם בשבילם וכמובן משפחה אחדות וערכים".

מאחורי הקלעים של שנות ה-80:

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
אין על קבוצת צדיק וטוב לו
אביבה | 14-05-2017 20:24
אנשים מופלאים אחד אחד. כל הכבוד למני ולמנהל הקבוצה דוד חיוט.
2
אשריו.
| 16-06-2017 0:24
3
אין כמו המרוקאים לב זהב
| 16-06-2017 0:44
4
במילה אחת: שאפו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אוראור | 20-03-2020 12:21
במצילה אחת: שאפו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!