הרב זייני: קבלת כסף מנכרים מעכבת את הגאולה - סרוגים

הרב זייני: קבלת כסף מנכרים מעכבת את הגאולה

שלוש שנים לאחר הסערה סביב קייטנות הקרן לידידות, בספר חדש של הרב אליהו זייני הוא מוכיח מהפוסקים כי קבלת תרומות מקרנות נוצריות מעכבת את הגאולה

author-image
הרב זייני: קבלת כסף מנכרים מעכבת את הגאולה
  כסף מנוצרים מעכב את הגאולה. (שאטרסטוק)

לפני שלוש שנים רעש המגזר בעקבות פסקי ההלכה של הרבנים שאסרו לקחת חלק בקייטנות שמומנו על ידי 'הקרן לידידות' שמקורה בכספים מנוצרים אוונגליסטים. לאחר מכן פורסם פסק מקל של הרב נחום רבינוביץ' והרב דוד סתיו המתיר לקבל צדקה מנוצרים, ונראה כי הסערה שככה.

בשנים האחרונות מממנים גורמים נוצריים עשרות מוסדות במדינת ישראל, מפעילות של משרדי ממשלה, דרך עמותות חסד, אגודות רווחה לחיילים ואפילו ישיבות וישובים ביהודה ושומרון.

כסף מנוצרים מעכב את הגאולה

בעקבות אותם פסקים יצא ראש ישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה, הרב ד"ר אליהו זייני למסע המברר את ההלכה בנושא קבלת צדקה מנכרים בכלל ומנוצרים בפרט, כשהוא מתייחס גם לשאלה מה המעמד התיאולוגי המדוייק של הנוצרים כיום.

את המקור המרכזי בספר מוצא הרב זייני בדברי הגמרא במסכת סנהדרין שם מכונים מקבלי הצדקה מן הגויים בשם "אוכלי דבר אחר" ופסולים לעדות. הסיבה ליחס השלילי כלפיהם מובאת במאמר אחר במסכת בבא בתרא שם נדרש הפסוק "ביבש קצירה תשברנה" אותו מפרש רש"י: "כשתכלה זכות שבידן וייבש לחלוחית מעשה צדקה שלהן אז ישברו".

על סמך שני מאמרים אלה בחז"ל יוצא הרב זייני למסע ארוך בבירור דעת רבותינו בנושא, וכדרכו הוא מוסיף עשרות מקורות של ראשונים וגאונים, שכמעט ואינם מוכרים, וכבר בעמוד 12 של הספר הוא מפרסם את המסקנה שכשיפסיק עם ישראל להיות תלוי בחסדי העמים, אז שלטונם עלינו ישבר ונזכה לגאולה. לכן כל המקבל צדקה מן הנכרים מעכב את הגאולה, ומאריך שלטונם של הגוים עלינו.

צילום: מתוך הספר

כתבי יד, וכתבים שנתגלו לאחרונה

לאורך הספר מובאים אלפי מקורות מספרות חז"ל ועד לאחרונים, כולל נוסחאות של התלמוד מכתבי יד עתיקים לפני שנגעה בהם יד הצנזור והחליפה מילים בעיקר ביחס לנצרות. בנוסף עשרות מקורות מכתבי הגאונים וממדרשי חז"ל שהיו עד כה נעלמים ונתגלו בשנים האחרונות בגניזה הקהירית ויצאו לאור מחדש, וששופכים אור חדש על הסוגיה.

הספר מחולק לשלושה חלקים – ועוסק בסעיפים השונים של ההיתר שפורסם בזמנו לקבל כסף מקרנות נוכריות. החלק הראשון עוסק בסוגיה הכללית של קבלת צדקה מנכרי, החלק השני מוכיח כי בניגוד לפסק ההוא, הנצרות עדיין לא הצליחה להשתחרר מבחינה תיאולוגית ממעמדה של ע"ז.

החלק השלישי עוסק בבירור דעתו האמיתית של רבנו המאירי שדבריו הלכו לאיבוד במהלך הגלות והובנו באופן לגמרי משובש, עד שאפילו מרן הראי"ה קוק מצא בהם יסוד להקל קולות מסויימות. רק לאחר פטירתו של הרב קוק נתגלה יצא לאור מחדש ספר 'בית הבחירה' למאירי, ובדבריו מוכח כי כל מה שיוחס לו בהקשר זה היא טעות יסודית חמורה, ויחסו לנצרות ולנכרים נשאר בדיוק היחס של התלמוד ללא כל שינוי, ולא מה שתלו בדעתו.

אילוסטרציה של כריכת הספר

הספר מסכם למעשה את שיטתו הלמדנית של הרב אליהו זייני, שאינה עוסקת בסברות או בפלפולים, אלא מחפשת את המקורות ההלכתיים והקדומים ביותר לכל דעה בסוגיה ולאחר מכן מעמידים אותם במבחן הביקורת כדי להכריע בין הדעות.

בסוף הספר מובאים מכתבים של רבנים מהדור האחרון העוסקים באיסור המוחלט לקבל כספים ממקורות נוצריים, בהם רבנים ציוניים וחרדים.

==

הרב ד"ר אליהו זייני, חסד לאומים חטאת (267 עמודים), בהוצאת ישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
כתוב דווקא שאם מלך מקבל מתנות
| 09-05-2017 0:59
מהגויים סימן שמלכותו מכוננת. בזמן הזה אם הצדקה מהגויים מותנת בשמיעת הוראות מהם ודאי שאסור לקחת.אבל אם הם נותנים בלב שלם ללא תנאים זה סימן טוב לישראל.
2
תגובה לאבינועם
רועי | 25-06-2017 0:19
צריך לומר לאבינועם: המבזה ת"ח נידון בצואה רותחת, ואין רפואה למכתו (אלא אם יחזור בתשובה).