בנם של מחמוד ופטימה: סיפורו של הלוחם היהודי - סרוגים

בנם של מחמוד ופטימה: סיפורו של הלוחם היהודי

מאות בני נוער ומבוגרים מכל רחבי הארץ הגיעו לאזכרתו של לוחם האצ"ל ברוך מזרחי הי"ד. ברוך מזרחי היה לוחם אצ"ל עם סיפור ייחודי שנפל ערב מלחמת העצמאות

בנם של מחמוד ופטימה: סיפורו של הלוחם היהודי
  (צילום: רועי חדי)

מאות בני נוער ומבוגרים מכל רחבי הארץ, ביניהם מגורשים מהיישוב שא-נור בצפון השומרון, הגיעו היום (ראשון) לאזכרתו של לוחם האצ"ל ברוך מזרחי הי"ד בבית העלמין הצבאי בנתניה. ברוך מזרחי היה לוחם אצ"ל עם סיפור ייחודי שנפל ערב מלחמת העצמאות. ואין לו משפחה שתנציח את זכרו.

לפני 88 שנים נולד חמודה אבו אל-עיניין בן למחמוד ופטימה ממשפחה מוסלמית לאומנית מפורסמת מצפת. לאחר שנחשף לפעילות בית"ר בסמוך לביתו, חמודה התקרב ליהדות ולציונות, התגייר ובחר את השם ברוך מזרחי. הוא הצטרף לבית"ר ולאחר מכן התגייס לאצ"ל.

לאחר מבצע הלקאת סרג'נטים בריטיים בו השתתף, נתפס ברוך מזרחי והוגלה יחד עם עוד מאות מלוחמי האצ"ל והלח"י למחנה מעצר באריתריאה שבאפריקה.

ב 1946, התעורר ויכוח בין השומרים הסודנים ליהודים הכלואים. השומרים ירו לעברם. שניים נרצחו וברוך מזרחי נפצע פצעים קשים. האירוע הביא לסערה גדולה בעולם היהודי ובעקבות כך הגיע למקום לביקור הרב הראשי דאז, הרב הרצוג, ובמהלך הביקור הגיע גם למיטתו של ברוך מזרחי. לשאלתו כיצד יוכל לסייע לו, ביקש מזרחי מהרב רק בקשה אחת: "אם חלילה אמות הביאו אותי לקבר ישראל".

בסופו של דבר, חזר מזרחי לארץ החלים מפצעיו וחזר לפעילות מבצעית אחרונה ממנה לא חזר. בדרך לאיסוף מודיעין בג'נין, הוא נעצר ונהרג בסמוך התנחלות שא-נור. לאחר שנים, במהלכן לא ידעו מה עלה בגורלו, יצאו חבריו ב- 1968 לחפש את גופתו והוא הובא לקבר ישראל בבית העלמין הצבאי בנתניה בטקס צבאי ממלכתי בנוכחות מנחם בגין ז"ל.

מי שאימץ את זכרו של חלל האצ"ל הזה הם קהילת שא-נור אשר שמעו על סיפורו של מזרחי והחלו לפני עשור לקיים את אזכרתו מדי שנה במטרה לחלוק לו כבוד. לפני כ 3 שנים החליטה המועצה האזורית שומרון בראשותו של יוסי דגן – בעצמו מגורש משא – נור לאמץ את זכרו של ברוך מזרחי שלא זכה להקים משפחה. לפני כשנה לאחר יום הזכרון אף קיבלה המועצה האזורית שומרון הכרה כמשפחתו של ברוך מזרחי מצה"ל והמועצה רשומה כאיש הקשר עם קצינת הנפגעים של צהל וכמי שמנציחים את זכרו.

יוסי דגן ראש מועצת שומרון ומגורש משא-נור אשר ביחד עם שכנו לשעבר שי ירד לקח על עצמו לקיים את משאלתו של ברוך מזרחי: "אם אמות, אני רוצה להיקבר כיהודי". אמר היום: "ברוך מזרחי הי"ד לא זכה להקים משפחה ולא זכה לילדים ונכדים שיגידו עליו קדיש, ועל כן קהילת שא-נור אימצה אותו והחליטה להפוך למשפחה שלעולם לא היתה לו. במשך חודשים, ערכו תושבי שא-נוא מחקר על תולדותיו ועשרות אלפי התושבים שביקרו בצפון השומרון באותן שנים שמעו והתרגשו מסיפורו המיוחד. תושבי היישוב אף היו בשלבים מתקדמים להקמת בית ספר שדה ואנדרטה לזכרו. לצערנו, גורשנו משא-נור ולא זכינו בינתיים להגשים זאת, אולם אנו מקפידים בכל שנה להגיע לכאן ולערוך לו אזכרה מכובדת וראויה. אני בטוח כי בעזרת ה' עוד נזכה לחזור לשא-נור ולחומש ובעזרת ה' האזכרה הבאה של ברוך מזרחי הי"ד תצא מהיישוב שא-נור עצמו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
כל מי שקורא שילמד משנה לעילוי נשמת!
כל הכבוד | 01-05-2017 20:48
להקים ישוב לעילוי נשמתו! בית מדרש ספר תורה!