ירידה בהיקף העסקאות לצד המשך עליית המחירים - סרוגים

ירידה בהיקף העסקאות לצד המשך עליית המחירים

נתוני אתר מדלן מצביעים על ירידה בהיקף העסקאות ב-2016 בערים הגדולות. עם זאת מגמת עליית המחירים לא התמתנה צפו בניתוח העסקאות והנתונים

author-image
ירידה בהיקף העסקאות לצד המשך עליית המחירים
  ירידה בעסקאות אך מנגד עליית מחירים (צילום: שאטרסטוק)

 

אתר מדלן בחן האם ב-2016 הראה השוק סימנים של האטה ומצא כי לצד ירידה בהיקף העסקאות בהשוואה ל-2015 מחירי הדירות המשיכו לעלות.

על פי הנתונים, בעוד שבתל אביב יפו חלה ירידה כללית בשיעור של כ- 30% בנפח עסקאות לרכישת דירות חדשות ויד שניה, מחירי הדירות עלו בשנה החולפת בשיעור חד שעמד על כ-13%. בנתניה ירידה בשיעור של כ-22% בנפח העסקאות לצד עליה של כ-9% במחירי הדירות. בפתח תקווה ירידה בשיעור של כ-20% בנפח העסקאות לצד עלייה של כ-10% במחירים ב-2016.

באשדוד ירידה של כ-17% בנפח העסקאות לצד עליה בשיעור של כ-12% במחירים. באשקלון ירידה של כ-14% בנפח העסקאות לצד העלייה הגבוהה ביותר בשיעור העומד על כ-14% במחירי הדירות בעיר.

בירושלים ירידה של כ- 13% בנפח העסקאות לצד עליה של כ-7% במחירי הדירות בעיר, בבאר שבע ירידה של כ-12% במספר העסקאות לצד עלה של כ-11% במחירים, בחיפה ירידה בשיעור של כ-7% בנפח העסקאות לצד עליה של כ-7% במחירים.

 

האם הרבעון הראשון של 2017 מסמן מגמת שינוי?

בחודשים האחרונים ניתן לראות אינדיקציות המצביעות על הצטננות שוק הנדל"ן: ירידה בהיקף המשכנתאות שנלקחו בחודש פברואר, ירידה קלה במספר הדירות שנרכשו בחודש ינואר וכן עליה בהיקף המכירות של דירות על ידי משקיעים (כנראה בעקבות המיסוי לבעלי דירה שלישית שנכנס לתוקף).

רוה איתן, סמנכ"ל המחקר באתר מדלן: "שנת 2016 חתמה עשור של עליות מחירים חדות בשוק הדיור, בשיעור כולל שעומד על כ-140%. במקביל לעליית המחירים ראינו ירידה בהיקף העסקאות, הן בדירות חדשות והן בדירות יד שניה. מנתונים ראשוניים ב-2017 עולה כי מגמת ההאטה בהיקף העסקאות נמשכת. נכון לעכשיו הירידה בנפח העסקאות לא הביאה לירידות מחירים אך במידה וההאטה בביקושים תמשך לאורך תקופה ארוכה ישנו סיכוי גבוה יותר להשפעה על רמת מחירי הדירות".

דוגמאות להורדת מחירים בלוח הדירות של אתר מדלן

 בתחילת מרץ השנה פורסמה מודעה בלוח הדירות במדלן למכירת דירת 3.5 חדרים ברחוב רוטשילד 98 בראשון לציון בכ-1.48 מיליון ₪. כשבועיים וחצי לאחר מכן המחיר ירד לכ-1.4 מיליון ₪. מדובר בירידה בשיעור של כ-5.5%.

בחודש פברואר השנה פורסמה בלוח הדירות של אתר מדלן מודעה למכירת דירת 3.5 חדרים ברחוב בצלאל במרכז ירושלים בכ-2.4 מיליון ₪. חודש לאחר מכן מחיר הדירה ירד בכ-200,000 ₪ לכ-2.2 מיליון ₪. מדובר בירידה בשיעור של כ-8%.

• בחודש מאי 2016 פורסמה מודעה למכירת בית פרטי בקיסריה (300 מ"ר) בכ-6.2 מיליון ₪ והשבוע המודעה בלוח מציעה את הנכס למכירה בכ-5.8 מיליון ₪. מדובר בירידה בשיעור של כ-6%.
בנצי אגיב, מחברת רימקס פרופשנל תל אביב: "התנודות בשוק הנדל"ן הן תוצאה של התערבות חיצונית מצד הגופים הרגולטורים המנסים באופן עקבי לרסן את מגמת עליות המחירים. כל זמן שיוצרים ציפייה חדשה שרמת המחירים תרד באמצעות יוזמות ממשלתיות, אנו רואים השפעה מסוימת על הביקושים. עם זאת, בעשור האחרון הניסיונות לייצר האטה במחירים לא צלחו והנפגעים העיקריים היו הזוגות הצעירים. לדוגמא, זוג שיכל לרכוש דירת 5 חדרים באזור מבוקש בתל אביב יפו ב-2011, אך החליט לחכות על הגדר בעקבות היוזמות הממשלתיות, יכול כיום לרכוש עם אותו סכום ראשוני דירת 2-3 חדרים באזורים פחות מבוקשים בעיר".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו