כמה ניצולי שואה כיהנו כחברי כנסת וכשרים? - סרוגים

כמה ניצולי שואה כיהנו כחברי כנסת וכשרים?

מאז כינונה של הכנסת כיהנו במדינת ישראל 935 חברי כנסת. 50 מהם, נולדו באירופה לפני מלחמת העולם השנייה או במהלכה ונמלטו ממנה בשנות המלחמה או לאחריהן. וכמה כיהנו כשרים?

כמה ניצולי שואה כיהנו כחברי כנסת וכשרים?
  (צילו: Yossi Zamir/Flash90)

מאז כינונה של הכנסת בשנת 1949 ועד היום כיהנו במדינת ישראל 935 חברי כנסת. 50 מהם, המהווים 5.33% נולדו באירופה לפני מלחמת העולם השנייה או במהלכה ונמלטו ממנה בשנות המלחמה או לאחריהן. כך עולה מנתונים שאסף אתר הכנסת בעזרת ארכיון הכנסת.

עוד עולה מהארכיון, כי בכנסת הראשונה כיהנו 9 ח"כים ניצולי שואה, ואילו הכנסת האחרונה שבה היו ניצולי שואה הייתה הכנסת ה-17 בה כיהנו שלושה ניצולים בלבד. בשלוש הכנסות האחרונות – ה-20, ה-19 וה-18 – לא כיהן אף ניצול שואה כחבר כנסת.

4 נשים ששרדו את שואת יהודי אירופה כיהנו בכנסת ישראל לאורך השנים, לעומת 46 גברים ששרדו את התופת.

שלושה מקרב ניצולי השואה שכיהנו בכנסת הגיעו לתפקיד הרם של יושב ראש הכנסת – חה"כ לשעבר מנחם סבידור ז"ל מהליכוד יו"ר הכנסת ה-10, חה"כ לשעבר דב שילנסקי ז"ל מהליכוד יו"ר הכנסת ה-12, וחה"כ לשעבר פרופ' שבח וייס מהעבודה יו"ר הכנסת ה-13.

בממשלות ישראל לדורותיהן כיהנו 5 חברי כנסת ניצולי שואה כשרים.

ומילה על דור הבנים: אחד הח"כים הניצולים, סגן ראש הממשלה והשר לשעבר יוסף (טומי) לפיד ז"ל (שינוי) העמיד דור שני לפוליטיקה – יו"ר יש עתיד חה"כ יאיר לפיד. בנו של ניצול שואה נוסף, חה"כ לשעבר יצחק ארצי ז"ל (מערך, שינוי – מפלגת מרכז), הוא הזמר שלמה ארצי שנתן בכמה משיריו ביטוי לזיכרון השואה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו