הרב ישראל רוזן: לא מבין את ההחמרה של הרב אלישיב - סרוגים

הרב ישראל רוזן: לא מבין את ההחמרה של הרב אלישיב

הרב ישראל רוזן, מתייחס לפסק ההלכה של הרב אלישיב האוסר על עיריית בני ברק להתקין שדות סולאריים המספקים חשמל, מחשש שמא החשמל ישמש למחללי שבת. "קשה להתייחס לידיעה בתקשורת, ובדרך כלל הידיעות מבית גדולי הדור מנווטת ע"י אנשי חצר, אף על פי כן אביע תמיהה רבתי לנוכח 'פסק' זה כפי שפורסם."

author-image
הרב ישראל רוזן: לא מבין את ההחמרה של הרב אלישיב

הובאה לתשומת לבי ידיעה בתקשורת לפיה הגרי"ש אלישיב שליט"א אוסר על עירית בני ברק להתקין שדות סולאריים המספקים חשמל מחשש שמא החשמל ישמש למחללי שבת.

קשה להתייחס לידיעה בתקשורת שאין מאחוריה הנמקות, ובדרך כלל הידיעות מבית גדולי הדור מנווטת ע"י אנשי חצר, אף על פי כן אביע תמיהה רבתי לנוכח 'פסק' זה כפי שפורסם.

כידוע (אולי לא לכולם), השדות הסולאריים מייצרים חשמל מאליהן, ללא מגע יד אדם, ובאוטומציה גמורה, מכח השמש הזורחת בשבת, ממש כמן השקאת שדות ע"י גשמי שמים בשבת. ברור אפוא שאין במתקן זה כל חשש למלאכת ישראל, או נכרי, בשבת.

כאמור, ההסבר שהתלווה לידיעה היה "שימוש בחשמל ע"י מחללי שבת". היאסר אפוא לבעל חנות למוצרי חשמל למכור מכשיר או ציוד כלשהו מחשש (ואולי ודאי) שהקונה הנחזה כחילוני ישתמש בו בשבת?

ומבעל חנות למכשירי כתיבה למכור עט לחילוני? ולשווק ירקות לשוק הפתוח, והרי גם חילוניים רוכשים מזון ולא מברכים? וכבר נמנו וגמרו שאין בסיטואציה כזו משום "לפני עיור לא תתן מכשול", ולא כאן המקום לשטוח יריעה זו.

יתכן שהפסק נובע משאלת 'שכר שבת', דהיינו רווחי השבת לעיריית בני ברק מ'מכירה' זו בעיצומה של השבת. אם זו סיבת ה'פסק' – אין משמעות האם הצרכן בשבת הוא חילוני או דתי (בתאורה ע"י שעון שבת, למשל). ואם 'שכר השבת' בעוכרינו – מה דין חשמל הגנרטורים שהוא כאמור פופולארי במגזר החרדי, הרי הוא איננו מסופק חינם?

סוף דבר, לא הצלחתי לרדת לסוף דעת פסיקה מחמירה זו. ואדרבה, לדעתי יש מקום לרבנים לעודד הרחבת המתקנים הסולאריים ועל ידי כך לחסוך חילול שבת בתחנת הכח, שהרי זו הסיבה לאי שימוש בחשמל ציבורי בשבת בחוגים חרדיים מסוימים.

==

הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון 'צומת'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו