פתטי: הגדה לפסח לציון 50 שנות כיבוש פלסטיני
גם בשמאל מציינים את שנת היובל לשחרור יהודה והשומרון ועושים זאת באמצעות הטקסט המכונן של העם היהודי - ההגדה של פסח. איך עושים את זה? באמצעות להטוטנות מחשבתית
פסח תשע"ז בסרוגים. גם בשמאל מציינים את שנת היובל לשחרור יהודה והשומרון ועושים זאת באמצעות הטקסט המכונן של העם היהודי – ההגדה של פסח.
תנועת SISO – (ראשי תיבות Save Israel, Stop the Occupation – הצילו את ישראל, עצרו את הכיבוש), הוציאה לאור הגדה מיוחדת לפסח העוסקת בציון 50 שנה לכיבוש ומכילה טקסטים מקוריים של יוצרים והוגים מהשמאל היהודי בארץ ובעולם: בין הכותבים ניתן למנות את הסופר הישראלי עמוס עוז, הזמרת אחינועם ניני, חבר הכנסת לשעבר הרב מיכאל מלכיאור הסופרת האמריקנית הרבה הרפורמית סוזן סילברמן ואחותה הקומיקאית שרה.
עמוס עוז על כוס ראשונה
הבעיה הבסיסית של המחברים היא הדיסוננס בין הרעיונות הרפורמים-שמאלנים של קוסמופוליטיות וטשטוש ההבדלים בין העמים, לבין הטקסט האולטרה-לאומי שלא לומר לאומני המופיע בהגדה של פסח. כדי לגשר על הפער, בחלק מהמקרים מתקנים העורכים את הטקסט בהגדה כך שיתאים לרעיונות שלהם. כך למשל הברכה הפותחת את ליל הסדר "אשר בחר בנו מכל עם" – האומרת כי עם ישראל הוא העם הנבחר, מתוקן בהגדה (כהמלצה) ל"אשר בחר בנו עם כל עם" – כלומר כולם שווים. גם באולימפיאדה ובאליפות העולם נותנים מדליית זהב לכל המתחרים, ולא רק לאחד מהם.
לחמול גם על הרוצחים
את הפסוקים "שפוך חמתך אל הגויים" – המבקשים להשיב לגויים כגמולם, מתלווה טקסט של יו"ר הכנסת לשעבר אברום בורג המתעמת עם הטקסט ואומר כי אין בו כבר צורך יותר, ויש להחליפו ל"שפוך אהבתך על הגויים".
ההגדה מלווה בציורים המייצגים את הווי הפלסטינים, כעמידה במחסומים, הליכה בסמוך לגדר ההפרדה, ואפילו יידוי אבנים. מנגד מופיעים ציורים של ארץ ישראל הישנה והנכונה – תמונת הצנחנים בכותל, דגל הדיו באילת וחלוצות בונות ומפריחות את השממה.
הזכרנו שקשה מאוד להפוך את הטקסט הפרו-ישראלי של ההגדה, למשהו שמאלני, אך בהגדה לא אומרים נואש. כך למשל על ארבעת הבנים תמיד אפשר להוסיף נגיעה שמאל-פמיניסטי, וכך כותבת פרופ' קרול גיליגן מאוניברסיטת ניו יורק.
צריך לשאול את הבת החומלת אפילו על המצרים – אלה שעד היום רצחו אותנו במצרים וזרקו את הבן הילוד ליאור, האם ביום השואה היא גם מרחמת על הנאצים המסכנים שאיבדו מיליוני אזרחים במלחמת העולם השנייה. גיליגן לא מסתפקת רק באמירה אלא גם מביאה מאמר חז"ל מתוך התלמוד כדי להצדיק את דבריה, אלא כמו שהבאנו פעם בסרוגים, השימוש בו נעשה בצורה מזויפת למקור. ר' יוחנן מעולם לא העלה על דעתו שצריך לרחם על הרוצחים.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו