כשאנחנו רצינו לתקוף את הצבא/ סיפור על חנן פורת - סרוגים

כשאנחנו רצינו לתקוף את הצבא/ סיפור על חנן פורת

קבוצת קציני מילואים, עליה נמנה גם כותב שורות אלו, יזמה מכתב לרמטכ"ל בעניין זה. כדי להשיג חתימות היה עלינו להגיע לציבור רחב. הכתובת הייתה אחת. חנן פורת. חנן עזר לנו להפיץ את המכתב בין בתי הכנסת. כמובן שגם הראנו לו את נוסח המכתב. היינו צעירים ומיליטנטים - הנוסח היה בהתאם. כשחנן ראה את הנוסח, הוא חייך ונזף בנו. 'לא צריך לאיים', הסביר, 'זאת לא הדרך שלנו'. כִּתבו על הקושי העצום שיש לנו עם שירות מעורב.

כשאנחנו רצינו לתקוף את הצבא/ סיפור על חנן פורת
  לא לאיים. להסביר. הרב חנן פורת זצ"ל 1983 (גיל גולדשטיין, אוסף התצלומים הלאומי)

על חנן

המאבטחים בלשכת ראש הממשלה הרימו גבה כשקומץ בחורים צעירים חובשי כיפות סרוגות נכנסו ללשכה. הימים היו ימי שלטון מפא"י העליזים, ובין מקורביו של לוי אשכול, שכיהן אז בתפקיד ראש הממשלה, לא נמנו חובשי כיפות.

הבחורים לא נראו מוטרדים יתר על המידה, הייתה להם מטרה מאוד ברורה. המנהיג שלהם, בחור צעיר, יפה בלורית ותואר, הישיר מבט לעברו של ראש הממשלה. "אנחנו רוצים לחזור הביתה, לכפר עציון", אמר חנן פורת. לוי אשכול, שלא היה מודע למשמעות ההיסטורית של המשפט שהוא עתיד להוציא מפיו, השיב בחיוך 'נו קינדערלך, רוצים להתפלל שם בראש השנה, תתפללו'.

זה היה האות לתחילת מפעל ההתיישבות המופלא בגוש עציון וביהודה ושומרון.

היינו צעירים – הנוסח היה בהתאם

מעטים האנשים שהצליחו להשפיע על מהלכים היסטוריים. אחד מהם הוא הרב חנן פורת. באמונה פנימית עמוקה ובנחישות הצליח הרב חנן לקדם את ההתיישבות ביהודה ושומרון. אבל לא רק אמונה ונחישות היו לרב חנן. אמונה ונחישות לא מספיקים. לרב חנן היה גם יושר פנימי, קור רוח, וכבוד לדעות החולקות עליו.

נזכרתי בדמותו בשבוע שעבר בעקבות התבטאויות של חברי כנסת בנושא השירות המשותף. לא זכיתי לעבוד עם הרב חנן פורת. במספר מקרים קטן זכיתי וקורא הדורות סייע לדרכי הצעירה להצטלב קמעא עם דרכו הרחבה. על אחד המקרים הבודדים הללו ברצוני לספר.

זה קרה לפני יותר מחמש עשרה שנה. פתיחת הדלת של קורס טייס בפני אליס מילר, גרמה לתגובת שרשרת. הצבא החל לשלב חיילות ביחידות לוחמות. רבים בציבור הרחב חששו ששילוב זה יפגע בכשירות הקרבית של היחידות הלוחמות וברמתן המוסרית.

קבוצת קציני מילואים, עליה נמנה גם כותב שורות אלו, יזמה מכתב לרמטכ"ל בעניין זה. כדי להשיג חתימות היה עלינו להגיע לציבור רחב. הכתובת הייתה אחת. חנן פורת.

חנן עזר לנו להפיץ את המכתב בין בתי הכנסת. כמובן שגם הראנו לו את נוסח המכתב. היינו צעירים ומיליטנטים – הנוסח היה בהתאם.

כשחנן ראה את הנוסח, הוא חייך ונזף בנו. 'לא צריך לאיים', הסביר, 'זאת לא הדרך שלנו'. כִּתבו על הקושי העצום שיש לנו עם שירות מעורב.

מאבק נחוש אך מכבד

'ניתן למצוא דרכים נאותות לשילוב בנות במשימות הצבאיות השונות', כתבנו, והוספנו לפי המלצת חנן, 'כשותפים מלאים בצבא, הנכונים לשאת ברצון ובמסירות בנטל הביטחוני, אנו סבורים כי אין זה ישר והגון להעמיד אותנו במציאות בלתי אפשרית זאת'. 'תכתבו על הקושי העצום שלכם – אל תאיימו', הנחה אותנו חנן. כך עשינו.

המכתב, בניסוח הנחוש אך הלא מאיים ובחתימתם של יותר ממאה קצינים, הגיע ללשכת הרמטכ"ל. בעקבותיו זומנו למספר פגישות. מיותר לציין שהמכתב שלנו היה רק חלק קטן ממערכת רחבה יותר של פניות שנעשו באותה עת על ידי גורמים רבים ונכבדים מאיתנו.

בסוף כל התהליכים הארוכים הללו נוסחה פקודת ה'שילוב הראוי', והוקם גוף שנקרא 'מנהלת השילוב הראוי', שהיה אמור ליישם את הפקודה.

לא באתי להורות את הדרך הישרה שבה ילך אדם הנאבק על עקרונותיו. לא באתי ללמד מהי דרכו של הרב חנן פורת. קטונתי. כל שבאתי לעשות הוא לספר סיפור אחד קטן-גדול על שיעור אחד קטן-גדול שלמדתי מהרב חנן פורת, על מאבק נחוש ומכבד. והאמת תורה דרכה.

איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם?  כל שהיא תפארת לעושיה,  ותפארת לו מן האדם. (אבות ב:א)

==

הרב עמיחי גורדין הוא ר"מ בישיבת הר עציון. המאמר יתפרסם בעלון 'שבת בשבתו'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
ובעקבות המכתב הצבא השתכנע, ונפתרו הבעיות בשילוב בנות...
חגית | 26-03-2017 14:28
ממש מצחיק. כתבתם בלי לאיים, לפני חמש עשרה שנה, ומה קרא מאז? פקודת השילוב הראוי, ועכשיו פקודת השירות המשותף. אולי הרב גורדין כן הגיע הזמן להתחיל לאיים?
2
כמה פגישות הסבר כבר היו? כמה אפשר להסביר עוד?
| 26-03-2017 15:47
בנוסף, המציאות השתנתה בהיקף ובעוצמת הלחץ של אג'נדות .
3
ככה דרך של הגוש להתקפל למדינה ןלא לקחת עמדה.
מנדל | 26-03-2017 17:12
ברוך השם שרבני הר עציון לא שלטו בזמן החשמונאים אחרת לא היה לנו חנוכה.
4
כמובן - דרכי נועם - כמה דתיים הם הילדים של נשוא המאמר
מתבונן | 27-03-2017 0:37
אבל אל דאגה ילדינו ימשיכו לשרת בצהא מסיבה פשוטה - הם הולכים לשם בשביל הכבוד ולא אידיאולוגית - גם אם יהיה איסור ברור הם כבר ימצאו או ימציאו תירוצים ! מכיר את החבר'ה
5
שיפרסם את זה בשבת מצוין - ככה יבריח עוד כמה נערים
אבישי | 28-03-2017 18:54
מהשטיפת מוח של המזרוחניקים. אמן כן יהיה רצון!
6
צריך עיון כל הזמן.
אלי | 29-03-2017 11:19
בגלל סיפור קטן ונחמד צריך לשנות את דרכי הפעולה? הבעיות של אז הם הבעיות של היום??