נשים לא יכולות להספיד? תגובה לרב אבינר - סרוגים

נשים לא יכולות להספיד? תגובה לרב אבינר

בת הקשורה בקשר עז לאמה או לאביה לא תספיד? נכדה המעוניינת להיפרד מסבא או סבתא שלה לא תוכל להספיד? האם יהיה נכון שתפקידו של הרב הוא להספיד, ללא כל תלות ברמת ההכרות עם הנפטרת?

נשים לא יכולות להספיד? תגובה לרב אבינר
  הרב מאיר נהוראי (מתוך אתר 'בית הלל')

לפני כשמונה שנים נפטרה אמי מורתי ונקברה בבית הקברות סגולה שבפתח תקווה.

כאשר אחיינית שלי ביקשה להספיד אותה בבית ההספדים, אנשי החברה קדישא מנעו זאת ממנה, ומכיוון שלא רצינו להיכנס למחלוקת בשעת ההלוויה, היא ספדה לבסוף ליד הקבר. יש שתולים במנהג את האיסור על נשים להספיד, שכן מעולם נשים לא נהגו נשים בכך, אך האם זה נכון?

במשנה נאמר שנשים היו מקוננות בשעת הלוויה, ובימי שמחה היו מענות ומטפחות, דהיינו, היו אומרות דברי קינה, ונשים אחרות היו עונות אחריהן (מסכת מועד קטן, ג, ח –ט). לא שמענו מעולם שחששו לבעיית צניעות בשעת הקינה, על אף שוודאי שלא רק נשים נכחו בלוויות. ובכלל, האם כשנמצאים בשעת צער ובכי אנו חוששים לבעיות של צניעות, או לקולה של האישה?! והרי גם ברגעי שמחה, לפי רוב שיטות הראשונים, אישה יכולה להוציא איש במקרא מגילה, ולא חששו לצניעות או קול באשה.

בקהילתי, במושב משואות יצחק, זו אינה שאלה: ברור הדבר שנשים סופדות. וכי בת הקשורה בקשר עז לאמה או לאביה לא תספיד?! נכדה המעוניינת להיפרד מסבא או סבתא שלה לא תוכל להספיד?! זאת ועוד, האם יהיה נכון שתפקידו של הרב הוא להספיד, ללא כל תלות ברמת ההכרות עם הנפטרת, או שמא יהיה נכון יותר שחברה קרובה תספיד?

אכן התפרסם לאחרונה פסק שאשה לא תספיד מטעמי צניעות. מי שמעוניין להדיר את רגליהן של נשים ממסע ההלוויה יכול להסתמך על ה'זוהר', (המובא ב'בית יוסף', יורה דעה, שנט), שיש למנוע מנשים מלהיכנס לבית הקברות אחר המיטה. הלכה זו הובאה גם ב'שולחן ערוך' (יו"ד, שנט, ב), וניתנו לה כמה פרשנויות. אף על פי כן, אנחנו אוחזים בפרשנויות המקלות, ומאפשרים לנשים להיכנס לבית הקברות בהלוויה או לאחר השבעה והשלושים.

המקלים ראו לנגד עיניהם את הצורך הגדול בכך, ולא היו מעוניינים למנוע מנשים את הכניסה לבית הקברות ברגעים כה מורכבים, על אף שבדורות הראשונים זה לא היה מקובל ('ילקוט יוסף', דינים לאשה ולבת, פרק א). מאליה עולה השאלה: האם דווקא בהספד על ידי נשים, שפשוט להתירו מבחינה הלכתית, ראוי לכופף את ההלכה לכיוון ההפוך, ולאסור?!

זאת ועוד, כבודם של המתים מהווה ערך שלמענו אנו נוקטים בגישה מתירה, אפילו שיש מניעה הלכתית כבדה ומשמעותית יותר. לדוגמה, במועדים שחל בהם איסור הספד לא מונעים מבני המשפחה להספיד, שכן הקושי הוא גדול, אלא נוהגים לקצר או לחילופין להמיר את ההספד בדברי פרידה. הצורך בפרידה מהנפטרים ובבכי עליהם הוא צורך אנושי, והפסיקה אינה מתעלמת ממנו, אלא דווקא מתחשבת בו. זאת היא הסיבה שכבר מימים ימימה נשים קוננו ובכו בפני הקהל כולו. אם יש מקום להגמיש כללים מוצקים, על מנת לאפשר למשפחה הרחבה להביע את כאבה, גם בהספד על ידי נשים, שלא נאסר מעולם, יש מקום לכך.

באופן כללי, אל לנו לדון בסוגיות הקשורות להשתתפות פעילה של נשים באירועים כמקשה אחת. אינה דומה אמירת הספד בבית הקברות, כל שכן בזמן שהיא מתבצעת באמצעות רמקולים, הנחיית חופה על ידי אישה, או העברת שיעור על ידי אישה, לאמירת ברכה משבע הברכות על ידי נשים. ישנם חילוקים בין המקרים, ויש להציב לנגד עינינו את העיקרון התלמודי שאימץ בעל 'תרומת הדשן' ('פסקים וכתבים', קלב) – 'לעשות נחת רוח לנשים', כערך הלכתי שיש להתחשב בו. פגיעה בכלל המובהק הזה יוצרת גם היא בעיה הלכתית, אשר לעתים עלולה להיות חמורה יותר, ולכן יש לבחון בכל מקרה ומקרה את השיקולים ההלכתיים, מתוך רצון 'לעשות נחת רוח לנשים'.

=======

הרב מאיר נהוראי הוא רב הקיבוץ משואות יצחק ויו"ר ארגון רבני ורבניות 'בית הלל'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
התביעה לא על הרב אלא על הנשים....
חייל דוס | 01-03-2017 10:34
אם אישה איבדה את הבושה והצניעות של בת ישראל עד שרוצה לעמוד לפני קהל ולבכות ולהספיד אז באמת הרב לא יכול לעזור לה.... אולי כומר או קאדי רב הוא זה שמורה דרך לפי התורה לא לפי הרצונות וההרגשות
הספדים
אסתר | 08-08-2021 18:37
אין דבר שיגרום לי יותר נחת מהמחשבה שאחת מנכדותי תרצה להספיד אותי. לידיעת כל המגיבים בצרות עין וצרות לב. מנסיוני בהלוויות גם אם קימת התנגדות מלכתחילה אם עומדים על כך , חברה קדישא אינה מונעת נשים מלהספיד. אני מניחה שיש קהל שזה לא מתאים לו מבחינת התפיסה הדתית ולאחרים כן. שכל אחד ינסה להכיל תפיסות דתיות של אחרים גם אם אינו מסכים.
תגובה לתגובה - לשאלת ההבהרה
לא הרב | 01-03-2017 18:43
קראתי כמה פעמים כדי להבין והניסוח אכן קצת מבלבל אבל לאחר מספר קריאות הבנתי שהכוונה היתה כך: הרב סובר שאשה שמספידה / מנחה חופה / מעבירה שיעור אינה דומה לאשה שמברכת ברכה מברכות השבע ברכות.
שאלת הבהרה
עופר | 01-03-2017 15:10
לא הבנתי מהמאמר האם הרב מתיר רק הספד על ידי אישה או גם הנחיית חופה ואמירת ברכה בשבע ברכות. אשמח לתגובת הרב ואם מתיר - מהן האסמכתאות ההלכתיות?
תגובה 1
מאמר מצויין ומבין ומכיל | 01-03-2017 14:58
אני חושב הרב נהוראי מבין עניין, מבין את המציאות , מבין לליבם של בני ובנות המשפחה, מבין שבמציאות הנוכחית אין מקום להפרדות מלאכותיות ואיסורים שאיבדו את משמעותם לפני מאות שנים.. נא להתקדם למאה ה21 .. לכבד , להקל ולקרב, לא לאסור, להפריד , ולגרום לתחושות שליליות
2
כדאי לעיין
שלמה החרדי | 01-03-2017 11:05
כנראה שהתעלמה מכבוד הרב הגמרא במסכת סוכה (דף נב עמוד א): "וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד. אמרו: והלא דברים קל וחומר. ומה לעתיד לבא - שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם - אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד, עכשיו שעסוקין בשמחה ויצר הרע שולט בהם - על אחת כמה וכמה". ומשם מוכח חד משמעי שגם בשעת הספד ובכי יצר הרע שולט, בשונה מדברי הרב.
לא הבנת במחילה.
דניאל | 09-04-2017 11:22
יצר הרע אינו שולט בשעת ההספד,ואף על פי כן התורה מרחיקה.
תודה רבה, כשקראתי את השורה שבשעת צער לא משגיחים על היצר
דת"ל | 01-03-2017 23:13
הרגשתי שנתקלתי בעבר במשהו סותר לחלוטין, תודה על המקור. כשהרב מקבל את הסמכות שלו מהציבור שלו ולא מהתורה האלוקית- משפטים כאלה יוצאים מפיו. עצוב מאוד ומכאיב. רב שהציבור שלו לא רצה פעם אחת לסלק אותו- בקושי יכול להיקרא רב. איך אפשר להכניס אישה, שתפקידה להביא חיים, למקום של מוות? גם אשתי, שלרוב אני פוסק לה כדעות המקלות כי קשים לה דברים והיא בתהליך, מבינה את הדבר הבסיסי הזה.
3
הבעיה היום שזה כבר לא הספדים. צריך גם לדעת איך מספידים
שחר | 01-03-2017 12:41
ולפעמים אתה עומד נבוך מול דברים שנאמרים מפי בני המשפחה, באמת יש דברים שהם פנים משפחתיים שאינם מיועדים לאוזני כל הציבור. ואולי עדיף שיבטלו את זה לגמרי ויספידו אלו שיודעים לעשות זאת ומבינים מהי המטרה של ההספד.
4
מי אומר שנשים קוננו בפני גברים אולי הלכו בסוף הלויה
צחי | 01-03-2017 15:10
ובנוסף מנין לכבוד הרב מאי קולא ומאי חומרה בענין זה, אולי הקולה היא לשתוק ולא להכנס לבית קברות. ובכלל מי אמר לכבוד הרב מהו כבודו של מת מעבר למה שמציוין בהז"ל, האם כבודו דורש אל המתים?
5
האם זה לא הרב שהתיר לתמר אריאל ז"ל לעבור על יחוד?
ענת | 01-03-2017 17:03
מאיפה אתה לוקח את כל הקולות האלה? ואל תדאג לנו הנשים, נחת הרוח שלנו היא לקיים את התורה ללא הנחות.
6
נו מה המרחק הגדול כבר בין דתי לאומי לרפורמי
רפורמי | 01-03-2017 17:22
בעוד 2- שנה לא נבדיל מי הוא דתי לאומי ומי הוא רפורמי אדוק... כיפוף ההלכה לחיים, תתבייש!
7
כבוד תורה !
סליחה!! | 01-03-2017 20:03
סלח לי כבוד הרב, מי אתה? ומי אתה שתחלוק על הרב אבינר? ומה קורה עם ערוץ סרוגים שהוא מתפאר בביטויים רפורמים גרידא ? איך אנחנו נראים? השם ירחם
הרה"ג אבינר
דוד | 17-05-2017 0:13
'הרב אבינר אמר על עצמו שהוא אינו גדול...' מזכיר לי בדיחה : אחר שרב הביע דעתו ופתח במילים : 'לעניות דעתי, ... הגיב התלמיד : 'לעניות דעתו של הרב...' תן לחכם ויחכם עוד
ומי אתה בכלל שתדבר אליו ?
זאב | 05-03-2017 22:13
הרב אבינר לא רב גדול.הוא בעצמו אומר את זה על עצמו.כל רב יכול לחלוק עליו
8
אסור לבזות את הרב
דוד | 01-03-2017 23:02
אני מבין את כל הקולות נגד המאמר של הרב, אני אולי אפילו מסכים עם רובם, אבל אני רוצה למחות בתוקף על הזילזול בכבוד הרב ע"י חלק גדול מהמגיבים. אני בטוח שזלזול בתלמיד חכם זה איסור הרבה יותר חמור מאשר שאשה תספיד.
9
לעשות נחת רוח לנשים -
א | 02-03-2017 2:08
זה טוב. לעשות נחת רוח לגברים ולילדים - זה גם טוב. השאלה היא מה נחת רוח לריבונו של עולם!
10
אני קולע נכון שזו גם דעתו של ה' שלמה ריסקין?!
איציק | 02-03-2017 12:18
רפורמים שרק מחפשים למתוח את החבל
11
הלכה רואה לדורות והרבנים רואים לרגע
מרסלו קצור | 02-03-2017 16:42
כל הפולמוס אם לתת להספיד או לא לתת להספיד אפשר לתקוף אותו מכמה זוויות אבל יש דבר אחד שחייבים לקחת בחשבון כולנו מבית הלל עד החרדל הכי חרגל שיש. ההלכה וגדולי הדור ראו את העתיד ולא ראו את הפופוליזים של עכשיו, מתי שפסקו שלא לתת לנשים להספיד גם אז היו נשים שידעו לדבר, שהיה להם צורך לדבר ושהיו יכולות להספיד אבל זה פוגע במרקם של חברה שיש לה בסיס איתן, צנוע ואפילו במצבים קשים לפני מטת המת גם לא ניתן לבלבול לתפוס אותנו. הייתי לפני שבוע בלוויה אשר המנוחה לא הותיר בנים אלא רק בנות ואז מקובל בעיר הזאת שנשים גם אומרות קדיש. איך זה היה ? חילול כבוד המת יותר ממש שרצו לכבד אותו. רבותיי מי שפסק את כל ההלכה לא היו אנשים פשוטים היו גדולי ומאורי האנושות למה לכרסם ולהתחיל לפלפל האם זה כן צנוע או לא צנוע. הכי צנוע זה לקבל ביראה פסקי הלכה מקיר לקיר ועם זה גם נכבד את המתים ואת החיים
12
שמעתי שנשות הכותל מוחות על...
לילי | 02-03-2017 19:44
שמעתי שנשות הכותל מוחות על... שבעשרת בני המן שתלו על העץ אין אפילו אשה אחת...
13
מנהג הקינות של נשים לא פורש נכון.....
ירון | 02-03-2017 19:52
אצלנו נשים קוננו, אך חבל מאוד שכבוד הרב לא בירר עד הסוף את המנהג באופן פרקטי ומסתמך על התלמוד וההלכה, ללא ידע ביישום ההלכה..... אצלנו בעדת יוצאי יהדות תימן נשים המשיכו כל הדורות לענות לטפח ולקונן, אך וראה זה פלא ..זה לא היה בנוכחות ובחברת הגבריים כלל וכלל.....הנשים היו מתאספות לעצמן בחדר.. ושם הייתה אישה שזה היה כישרונה ותפקידה והיא קוננה וכולן עונות ובוכות אחריה....גם נשים שלא היו אדוקות קיימו ושמרו על קיום מנהג זה ודווקא בנפרד ושלא בנוכחות גברים ...זה נשמר עד היום במקום שיש קהילות גדולות של יוצאי תימן..בראש העין לדוגמא..חבל שהרצון לפתיחות מעוות הלכות יסודיות של צניעות שנשמרו אלפי שנים, נושא ההפרדה המגדרית צריך עוד הרבה חיזוק גם מול נשים אסרטביות ודעתניות.
14
סנגוריה דוחה גינוני צניעות
משה אהרון נווה עמל הרצליה | 02-03-2017 22:10
ודעו לכם שלהספד יש גם תכלית של סנגוריה בבית דין של מעלה. כך שההספדים מציידים כביכול את הנשמה במעטפת של מגננה. ולעתים ההספדים של הנשים הופכים העיקר לעניין זה. וחבל מאד לחסום אותן. שהרי בכך מקפחים ממש את הנשמה
15
תכלס
| 08-03-2017 4:05
מלקרוא את התגובות, הפכתם לגרועים מהחרדים, ושונאי נשים גדולים מהמוסלמים. בושה.
16
המאמר נראה כניסיון לאנוס את ההלכה ע"י מקורות עלומים
אלחנן | 09-03-2017 7:44
ושברי סברות להגיד דבר שהיא לא סוברת כמותו. התאכזבתי.
17
מחילה
יניב | 17-05-2017 0:09
גם אתה הצלחת להתבלבל? מאמרך מראה, שאתה אוחז בכל הקולות האפשריות, ומתעלם מפסיקה מפורשת. חבל שכתבת מאמר
18
פעם היו רבנים שרוממו את הקיבוצניקים,היום האחרונים מוריד
ההמום | 11-07-2017 19:11
היום הקיבוצניקים מורידים את הרבנים שמחפשים היתרים וקולות כל היום וכל הלילה בכדי לרצות אותם על זה הרב צבי יהודה זצ"ל היה אומר עם לרמב"ם ולא רמב"ם לעם.
19
רביי יקר קודם שבני בתך אשתך וילדות שלך יתלבשו צנוע
גל | 18-07-2017 10:10
20
כבוד הרב
ברק | 29-07-2017 22:48
שלום וברכה. למרות שאני לא מסכים עם הרב בהבנתו את הסוגיה ההלכתית. חשוב מאוד למחות על כבוד התורה מותר לרב אבינר ולרב נהוראי לחלוק אחד על השני ובטח בצורה זה נעשה[בצורה מכבדת ובהבאת מקורות] אולם אין לנו שום רשות לזלזל באף רב[כמובן חוץ מרבנים רפורמים] בטח ובטח בתשעת הימים ימים שיש להרבות בכבוד התורה שהרי רק בגלל שלא ברכו בתורה תחילה נחרב הבית ולכן תנו כבוד לתורה ולחכמיה.