"עמדתי ואתבונן אם יש לומר הלל בברכה ביום ה' באייר, שהוקבע ליום חג העצמאות של מדינת ישראל בארץ ישראל, או לא?" כך נפתחת תשובה מפורטת של פוסק הדור, מרן הראשון לציון הרב עובדיה שליט"א בענין יום העצמאות בכלל ואמירת ההלל בו בפרט.

בתשובה ארוכה בשו"ת יביע אומר (ו,מא), מראה מרן כיצד צריך להתייחס ליום העצמאות, הדברים ארוכים וידועים, ואני מביא רק את המסקנה להלכה, לזכות את הציבור:

"הטעם משום שנס זה אינו יוצא מגדר הטבע, שאין אומרים הלל על נסים נסתרים אשר הקב"ה עושה עמנו בכל עת, משא"כ נס פך השמן שהוא יוצא מגדר הטבע, ולכן תקנו הלל בימי חנוכה."

"ומעתה במלחמת הקוממיות שהנס היה דרך הטבע, כי כזו וכזה אכלה החרב, וכמה נפשות יקרות נפלו במערכות ישראל, אם כי בסופו של דבר תהלות לאל יתברך כי לא יטוש את עמו בעבור שמו הגדול, וגבר ישראל, מ"מ אין הדבר חורג מדרך הטבע ולכן אין לקבוע ע"ז הלל בברכה."

"ועדים אנו להתדרדרות מוסרית מדהימה, המתירנות גוברת וההתפרקות משתוללת בראש כל חוצות, חוסר צניעות, בגדי פריצות, ספרי פורנוגרפיה, וסרטי קולנוע מבישים, חילולי שבת בפרהסיא, פתיחת איטליזי טריפה בממדים מבהילים, ועוד כהנה וכהנה, ועל הכל שמאות אלפי ישראל, מתחנכים במוסדות חינוך לא – דתיים, ולומדים שם להתנכר לכל קדשי ישראל, ולפנות עורף לצור מחצבתם, ולהיות ככל הגוים בית ישראל, עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בורות בורות נשברים אשר לא יכילו המים, ונתקיימה נבואת ישעיהו: ירהבו הנער בזקן והנקלה בנכבד."

ועוד "מפני שעדיין אויבינו קמים עלינו לכלותינו". שע"י המלחמות נהרגו רבים מבני ברית ומשאינם בני ברית, אין לומר שירה, מכיון שכמה אלפים מאחינו בית ישראל נהרגו במערכות ישראל ה' ינקום דמם אין לנו לקבוע אמירת הלל בברכה. ומכל שכן שהתאריך ה' אייר שהוכרז על מדינת ישראל כמדינה ריבונית ועצמאית, אינו יום שנגאלו מצרתם, כי הרי המלחמה נמשכה אח"כ ביתר שאת ורבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה. שהשמחה מהולה בתוגה.

ובכלל מוסיף מרן שיש איסור לומר מזמורי תהילים בתפילה: "שיש ליזהר שלא לומר מזמורי ההלל אחר תפלת י"ח במקום שתקנו חז"ל לומר הלל ביו"ט ור"ח, כי נודע שכל עניני התפלות בנויים ומיוסדים על אדני רזי עולם, כמ"ש בזוה"ק ובכתבי האר"י ז"ל, שהכל מתוקן ומסודר בכוונות עליונות ונשגבות, וחז"ל תיקנו ביו"ט ור"ח אמירת הלל אחר תפלת י"ח לסוד כמוס, ואנן הדיוטות אנן, ואנחנו לא נדע אם אמירת הלל מישך שייכא במקום הזה, ולכן לא יאמרוהו אלא לאחר סיום התפלה כולה".

יום חשבון נפש

אחרי דברים ברורים אלו של מרן, הגר"ע יוסף שליט"א, אין עוד שאלה ופקפוק שאין לומר הלל ביום העצמאות.

ומנהג יפה שהתפשט בשנים האחרונות, אצל קהילות הספרדים, הוא לייחד את יום החופשה מעבודה, ליום שכולו תורה ואמירת תהילים ויש שנהגו לעלות בו לקברי צדיקים כדי להתפלל ולקרוא לה' שיצילנו מהצרות הרעות הפוקדות אותנו הן בתאונות דרכים והן במחלות הקשות לא עלינו, וישלח לנו פרנסה ואריכות ימים.

ושהקב"ה ישלח ברכה לכל חיילי צה"ל, ויזכו לחזור בשלום לבתיהם, ויחזיר את עם ישראל כולו בתשובה שלמה ונזכה לגאולה האמיתית במהרה בימינו, אמן.