צום עשרה בטבת: המחלוקת שורפת ומכלה כל פינה טובה בחברה

נכון הוא, שחילוקי דעות לגיטימיים ואפילו מחויבים, אבל אסור שיביאו למחלוקת, כי המחלוקת שורפת ומכלה כל פינה טובה בכל חברה. העניין של האחדות לא מחייב אחידות, אבל זה חייב לבוא מתוך אחד

צום עשרה בטבת: המחלוקת שורפת ומכלה כל פינה טובה בחברה

ידוע  כי צום עשרה בטבת מצוין לתחילת המצור של נבוכדנאנצר על ירושלים בזמן בית ראשון שנמשך שלוש שנים, והוא ראשית הפורענות המתגלגלת של חורבן בית ראשון.

כאשר מתבוננים בתקופה זו של סוף בית ראשון אנו נפגשים עם שיא ההתפלגות בעם ישראל בין מלכות ישראל למלכות יהודה- תקופה שבה גלו עשרת השבטים תחילה ואחריהם שבט יהודה.

משמע, שכאשר מבקשים לפגוע בעם ישראל, פוגעים ביסוד המאחד והוא ירושלים – עיר הקודש והמקדש. עיני כולם נשואות לשם כל הימים ובכל הזמנים. לאמיתו של דבר, זה ממשיך בבית שני, ואם נרצה עד היום ממש. היום ט' בטבת, יום פטירת עזרא הסופר, מנהיג שיבת ציון. מה עשה דבר ראשון בשובו מן הגלות? הוא ביצר את חומות ירושלים ובנה את המקדש. כאז כן עתה, עבר תלאות ומלחמות מבית ומחוץ ולא התייאש עד שבנה המקדש.

חילוקי דעות אסור שיביאו מחלוקת

בהמשך כשמבקשים לבקוע את חומות ירושלים דבר ראשון מצור, שמביא לכילוי הכוחות וגם לכילוי כוחות האחדות. יסוד ההצלחה והעמידה בעם ישראל מאז ומתמיד היה האחדות בכל תנאי, למרות מחיריה. מתי יסוד האחדות מביא את ההצלחה והעמידה? רק כאשר האחדות באה מתוך עקרונות אמת עקביים, לא מזגזגים ולא עם אינטרסים אלא לגופם של דברים ועניינים. אין ספק שהדבר קשה עד מאוד, אבל זו הדרך שהוכיחה את עצמה לאורך כל ההצלחות.

נכון הוא, שחילוקי דעות לגיטימיים ואפילו מחויבים, אבל אסור שיביאו למחלוקת, כי המחלוקת שורפת ומכלה כל פינה טובה בכל חברה. העניין של האחדות לא מחייב אחידות, אבל זה חייב לבוא מתוך אחד. ויש רק אחד-אחד שעל זה שישה מיליון אנשים נספו בשואה באירופה, שיום עשרה בטבת הוא יום הקדיש הכללי לחללי ונספי השואה שלא נודע יום מותם, וה' ינקום דמם.

והנביא זכריה מייחל שצום העשירי ייהפך לששון ולשמחה, אבל מתוך "משפט אמת שפוטו וחסד ורחמים עשו איש את אחיו… ורעת איש אחיו אל תחשבו בלבבכם".

==

הרב שמעון אמור הוא רבה של מכללת חמדת הדרום הדתית האקדמית לחינוך בשדות נגב

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

תגובה 1
הצג את כל התגובות