ספר התקציב חשף: כמעט רבע מחללי צה"ל – בגלל התאבדויות

ספר התקציב חשף: כמעט רבע מחללי צה"ל – בגלל התאבדויות

נתונים שפרסם משרד הבטחון במסגרת תקציב המדינה מעלים כי 60% מחללי מערכת הבטחון לא נפלו בפעילות מבצעית-בטחונית. שיעור המתאבדים גבוה מהנופלים בקרב

כמעט רבע מחללי צה"ל – בגלל התאבדויות
  60% לא נפלו כתוצאה מפעילות מבצעית. בית עלמין צבאי (יונתן זינדל/פלאש90)

רבע מחללי צה"ל – בגלל התאבדויות.

בכנסת מצביעים בשעה זו על תקציב המדינה, אך בין אלפי העמודים של ספר התקציב בפרק של תקציב משרד הבטחון, מסתתר נתון מבהיל על שיעורם של המתאבדים בקרב חללי צה"ל, המשטרה והשב"ס.

בעמוד 76 של ספר תקציב בפרק של משרד הבטחון, מופיעה טבלה המפרטת את התקציב המופנה לסיוע ושיקום משפחות שכולות של משרד הבטחון. בטבלה ישנו פילוח של מספר החללים במערכת הבטחון לפי סיבת המוות בעשור האחרון.

יש לציין כי הטבלה עליה הצביעו חברי הכנסת שגויה, הטור השמאלי – המכיל את סה"כ הנהרגים גבוה יותר מאשר סך הטורים אותם הוא מסכם. לדוגמה, השורה השנייה של תאונות בזמן פעילות מבצעית – יש בעשור האחרון 10 חללים, אך בטור הסך הכל מופיע 28.

בדקנו את הנתונים משנים קודמות, ומצאנו כי מקור הטעות הוא סיכום של נתונים משנת 2003 (הכוללים גם את שלהי האינתיפאדה ושנות הטרור ביו"ש וברצועת עזה) ובכך קפץ מספר החללים בכמעט 60%.

משרד הבטחון

הטבלה השגויה שהופיעה בספר התקציב. הטור השני משמאל לא תואם את שאר הטורים

הנתון המדאיג: רבע מהחללים – מתאבדים

מהנתונים עולה כי שנת 2006 הייתה השנה עם מספר ההרוגים הגבוה ביותר, בגלל מלחמת לבנון השנייה שגבתה יותר מ-120 הרוגים, ולאחריה 2010 בגלל 44 נספי השריפה בכרמל, השייכים לשירות בתי הסוהר, ונכללים במצבת הנפגעים של מערכת הבטחון. מיד לאחריה 2014 עם 67 החללים של צוק איתן. בשאר השנים מספר החללים הכולל של מערכת הבטחון לא עולה על 95 בשנה, כששנת 2015 הייתה שנה השקטה ביותר עם 54 חללים בלבד.

יש לציין כי המספרים שנוקבים ביום הזכרון, כולל גם את נפגעי הטרור ופעולות האיבה, ולכן הם גבוהים במעט מהמספרים בטבלה.

בשורה התחתונה לחללי מערכת הבטחון נוספו בשנים האחרונות 993 קברים. אלא שהפילוח שלהם מראה כי רק 174 (18%) נפלו בקרב. במסגרת הפעילות המבצעית נפלו עוד 79 חללים בתאונות מבצעיות, בתאונות דרכים בתפקיד או בתאונות אימונים. 17 חללים נפלו כתוצאה מאירועי פח"ע.

רוב ההרוגים של מערכת הבטחון אינם כתוצאה ישירה מהפעילות הבטחונית.

נתוני חללי מערכת הבטחון

הטבלה הנכונה של מספר ההרוגים במערכת הבטחון.

כרבע מכלל החללים – 228 נהרגו במה שמוגדר כחשד להתאבדות. עוד 126 נהרגו בתאונות דרכים במסגרת חופשה והם כ-13% מכלל החללים. כחמישית מחללי מערכת הבטחון מתו כתוצאה של מחלה ועוד 48 מסיבות אחרות שלא פורטו.

בצה"ל אומרים לנו כי הנתונים שנמסרו משקפים את כל מערכת הבטחון ולא רק את צה"ל וכי בשנים האחרונות נעשים מאמצים גדולים להפחית את שיעור ההתאבדויות בצה"ל ותאונות הדרכים, הן באמצעות הסברה והן באמצעות טיפול מהיר בחיילים המראים סימני מצוקה. יש לציין כי מספר המתאבדים נמצא במגמת ירידה.

לא מבדילים בין הרוג להרוג

בסך הכל שיעור ההרוגים של מערכת הבטחון שלא נהרגו בפעילות מבצעית עומד על 60%!, כלומר על כל חייל שנהרג במסגרת שירותו הצבאי, יש כמעט שניים שנהרגו מסיבות שאינן קשורות לצבא.

יש לציין, כי ההגדרה כחלל או כמשפחה שכולה, כוללת כל חייל, שוטר או איש מערכת הבטחון שנהרג במהלך שירותו, בין אם התאבד או נפל בקרב. גם ההנצחה והפיצויים לה זכאית המשפחה השכולה לא משתנה בין הרוג להרוג.

בעבר היו נסיונות לדרג את נסיבות המוות, כך שחייל שהתאבד או נהרג בתאונת דרכים בביתו, לא יזכה להנצחה אותה מקבל לוחם שנפל בקרב, אך היוזמה נכשלה, כמו יוזמה שבאה להבדיל בין פצועי ונכי צה"ל השונים.

ממשרד הבטחון החליטו להתעלם מהפנייה שלנו בנושא.

מצה"ל נמסר: "הנתונים המוצגים מתייחסים לכלל כוחות הביטחון ומהווים תמונה חלקית. בשנים האחרונות ניתן לראות ירידה במקרי האובדנות בצבא. צה"ל פועל באופן שוטף ונרחב למניעת אובדנות תוך שיתוף כלל הגורמים הרלוונטים על מנת לתת כלים פיקודיים ומקצועיים, יצירת שיח נכון, מודעות ורגישות לכלל האוכלוסיות המשרתות.

בשנה האחרונה הונגשו הגורמים המטפלים ונעשית הסברה בנושא. כמו כן, לאחר כל מקרה אובדנות נפתחת חקירת מצ"ח ולצידה תת- ועדה בראשות אל"ם לתחקור המקרה ביחידה, וכן מתבצע דיון בראשות רמ"ט אכ"א על מנת להסיק מסקנות ולהוציא הנחיות נדרשות בהתאם."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
משהו לא טוב קורה בצבא
| 22-12-2016 10:23
או שלא לכל אחד מתאים להיות במסגרת צבאית או שההתנהלות של המפקדים מול חייל במצוקה, בעייתית וחסרת יכולת מקצועית בעליל. אני תוהה עד כמה הצבא מטפל בבעיה הזו. זה פשוט קורע את הלב לשלוח את הילד שלך לצבא, להפקיד את ביטחונו בידי צבא הגנה לישראל שלא מצליח להגן על הילד שלך.. מי שפך כאן את הדם הזה? אסור להדחיק את הבעיה הזו.
בלי הקב"ה אדם אבוד בעולם
יפה יוסף | 13-08-2017 13:46
ואם הוא נמצא בצבא עם מפקדים קשוחים שלא רואים בן אדם לפניהם עוד יותר קשה לחייל שממלא הוא חלש.
2
מה ערך הכתבה?
קבן | 07-01-2017 16:34
כמה מתוך המתאבדים היו עושים זאת ללא קשר לצבא? מה הקורא אמור להסיק/להבין או שפשוט לעשות קופי פייסט?
3
חבל שאתם לא מדייקים
כותרת מטעה מדובר רק מ2006 | 28-04-2017 18:14
אם כי כמובן זה עדיין חמור מאד ויש להיאבק בהתאבדויות. אחת הדרכים היא לא לפרסם כתבה כזו, זה מעודד מתאבדים נוספים.
4
אם כך - האם מישהו עושה משהו מערכתי כדי למנוע את הדבר?
מזועזע | 29-04-2017 21:24
התאבדויות אפשר למנוע. לא את כולן אבל ודאי שפעילות והיערכות נכונה אפשר למנוע. והדבר החשוב ביותר מודעות של כל מפקד במיוחד אלה הצמודים לחיילים בכל שעות היממה.
5
נתון מפחיד יותר יש אלף בנות חללי צה"ל 80 ומשהו בקרב
אריק | 30-04-2017 8:15
עוד 100 ומשהו סיבות שונות , 300 ממחלות ופציעות ובערך 500 מהתאבדויות . צריך לשים את הנתון על השולחן ולדעת ששרות קרבי לנשים עם כשלון במבחני כושר ואי הצלחה במה שצריך יביא כשלון והרבה מקרים ח"ו כאלה .
6
כי מלחמת לבנון השניה היתה ב-2006
כותרת מטעה | 30-04-2017 12:35
ומאז גם המבצעים בעזה לא היו אירועים כ"כ משמעותיים באופן יחסי.
7
המספרים
בלה | 01-05-2017 11:38
איך בדיוק הגעתם ל-993? לפי הטבלה שלכם זה 876. גם בטבלה שלכם שום דבר לא מסתכם ולא מסתדר!
לא צריך להסתכל בפרטים.כל אחד עושה חשבון אחר
יפה יוסף | 13-08-2017 13:43
כללית צריך לחסוך במלחמות והחייל הפרטי שידאג לעצמו ויחזור בתשובה כי אם אין אני לי מי לי.
8
לא ברור מדוע לתאונת דרכים בתפקיד יש רובריקה נפרדת
אור | 01-05-2017 19:28
תאונת דרכים בתפקיד זו נפילה בתפקיד. אם חייל נוסע לבסיס ונהרג בדרך, אם חייל נוסע מבסיס לבסיס ונהרג - זה מוות לכל דבר. אם יורדים לרזולוציות כאלה אז צריך גם: מוות מקליע בודד, מוות מכדור תותח, מוות מכוויות, מוות בפיצוץ...
9
בעזרת השם שכל יהיה במגמת ירידה חוץ מתאונות
יפה יוסף | 13-08-2017 13:39
כדי להנצל מתאונות צריך לחזור בתשובה שלמה לתרום בנדיבות לבית הכנסת.