מי כרך את החבל לעמונה? ד"ר מיכאל בן ארי - סרוגים

מי כרך את החבל לעמונה? ד"ר מיכאל בן ארי

יו"ר מפלגת 'עוצמה יהודית', מכאל בן ארי, מסכם את המאבק על היישוב עמונה ומכתיר אותו ככשלון של ההתיישבות ושל עוד כמה גורמים

מי כרך את החבל לעמונה? ד"ר מיכאל בן ארי
  (צילום: Amir Levy/FLASH90)

המתווה הראשון שהוצב לפתחם של תושבי עמונה, נדחה על ידם ברוב מוחץ. דחייה שהכתה את הפוליטיקאים הקטנים בהלם והפעימה המונים שזרמו אל ההר לחזק ולחבק.

הצעה משופרת ללא מהות

ארבעה ימים לאחר מכן, הונחה לפניהם הצעה משופרת, אך ללא כל שינוי במהות. שוב, החרבת הישוב עד הסלע, ודחיקה של מעט (יותר) מהמשפחות על אותה פיסת קרקע זעומה. אך הפעם הדיון התקיים בעפרה, הישוב השכן והוותיק, רחוקים מביתם ומהמוני נאמני הארץ שהגיעו להיאחז עימם באהבה ובמסירות מפעימים.

בראש מורכן ומובס, כשהפעם רק חלק מהתושבים משתתפים בהצבעה, קיבלו עליהם תושבי עמונה את גזירת החורבן. יחד עם אלפים רבים הייתי שם באותם ימים סוערים, ולא רק בגלל הגשם הצולף והטורד והכפור החודר מבעד למעיל וכובע הצמר.

למרות שרבים הוכו בתדהמה מקבלת 'המתווה', כניעתם של אנשי עמונה לא הפתיעה אותי בכלל. עקבתי מקרוב אחרי מכבש הלחצים שהופעל עליהם מכיוונים שונים ובאופן מתוזמן. אמצעים רבים ממה שמכונה 'עקרונות המלחמה' הופעלו, כדי לגרום לאנשי המקום "לצאת כמנצחים"; עורמה, הטעייה, פיתוי, פיצול ועוד.

ההבטחה של בן דהן

ראשית היו אלו אנשי הבית היהודי שלרגע אחד לא התכוונו לעמוד בהצהרותיהם. חה"כ בן דהן הבטיח לאוזני ההמונים בחוה"מ סוכות: "בלי עמונה אין ממשלה", ואחריו החרו חבריו בהצהרות, שאני שאינני תמים, כבר הייתי משוכנע שהפעם בנט 'הולך עד הסוף', בהתעקשות על סעיף 7, המותיר את עמונה במקומה.

שיחה לילית אחת אצל רוה"מ, הפכה את ההצהרה וההבטחה לפארסה. בני הברית מהבית היהודי, הפכו בין לילה לתליינים. לא סתם תליינים, תליינים במתק שפתיים: "בזכות אנשי עמונה הגענו לחוק ההסדרה". וכדי להשלים את תמונת הניצחון, איתה ביקשו לעטוף את החורבן, דרשו מאנשי עמונה: "לצאת כמנצחים".

מכאן, לא היה מיקרופון שסמוטריץ' לא דילג אליו, להסביר, עד כמה המתווה (הראשון) הוא "הישג היסטורי", ואמירה בוטחת: "עמונה תישאר על ההר, שמונה חודשים ואחר כך עוד שמונה חודשים". זה היה מהלך מושלם להכנעת הסוררים. אנשי עמונה בודדו, משאר הישובים שכביכול מעמדם הוסדר בחוק ההסדרה (להזכירכם עדיין אין הסדרה, ואחרי התקציב גם לא תהיה), יצרו אצל הציבור מיצג שווא שיש להם 'מתווה מצויין', בזמן שגם סמוטריץ' שהפך להיות המשווק הראשי של חבילת החורבן, יודע היטב שמדובר בהבטחה שאין לה כיסוי ואף היא מכוונת ל – 12 משפחות בלבד, וגם זה באופן זמני.

לתמונה זו קיפצו גם, מנהל החמ"ד ומזכ"ל בני עקיבא, להזהיר את הנוער שלא יעז לתת תמיכה לאנשי עמונה העשוקים. עיתונאים מטעם גויסו בגיוס חירום, דבררו את 'ההישג האדיר' של בנט שטרח לשוב להזכיר את 'המערכה המופלאה' שהוא ניהל. היריות בתוך הנגמ"ש, על אנשי עמונה, כוונו בציניות לרכך ולהכניע, ללא טיפ טיפה של רחמים.

הביקורת של הרב גיסר

הגדיל לעשות הרב גיסר, הרב של עופרה, שירה בהם חיצי רעל ולעג: "איבדתם את תמיכת העם", הטיח בהם הרב של הישוב 'הכי פופולרי' (כך כנראה נדמה לו). הוא הטיח בהם שהם פוגעים בכל ההתיישבות בעקשנות המטורפת ולצורך העניין גייס את גם לוחמי מצדה. [כהיסטוריון, אני נפעם כל פעם מהידע הקלוש שמגלים הוגי דעות מטעם עצמם, כלפי העובדות ההיסטוריות הקשורות למרד].

בציניות ובנדיבות פטרונית, הציע להם הרב גיסר לנטוש את ביתם ולגור הם וטפם כפליטים במדרשת עפרה. ועוד לא דיברנו על ההשתלחויות התקשורתיות של ולרשטיין וחבריו, שקיבלו מיקרופונים פתוחים אצל רזי ברקאי, אסף ליברמן וברשתות הטלוויזיה.

דחיית המתווה הראשון, היתה כנגד כל הסיכויים וכנגד כל הציפיות של 'המבינים' שהכעס שלהם על אנשי עמונה גרם להם לעבור על דעתם. מי שהביט בעיתון מקור ראשון של סופ"ש האחרון, למד פרק בעיתונות מגוייסת. העורך חגי סגל בכותרת העמוד הראשון: "גול עצמי, במקום שעמונה תחגוג את ההזדמנות להישאר כחוק על ההר…". במאמר דעה מופרך (שאינו מסומן בצבע, כפי שנהוג לסמן מאמר דעה), מסביר סגל, שההתעקשות שלהם, תגרום לכך שתיווצר תובנה שהפינוי של המתנחלים אפשרי.

ואני לתומי חשבתי, שכבר ראינו שהפינוי אפשרי, בעקירת גוש קטיף, מגרון, האולפנה וכו'. לי דווקא נראה שאם אני עוזב ללא מחאה ובשתיקה, זה דווקא יוצר מתווה, שאיתו יום אחד יפנו את עופרה, וגם אותם 'רק יעבירו אותם לגליל או לנגב', עם אותו טיעון בדיוק.

אם היה מדובר רק במאמר העוקצני של סגל, ניתן היה לקבל שמדובר בדעה של עורך. אך למערכה גוייסה, עוד אידאולוגית והוגת דעות בשם אורלי גולדקלנג, הכותרת שלה, אף היא בעמוד הראשון, כדי שאיש לא יחמיץ: 'מאבק ארכאי'. גולדקלנג המלומדת, כבר החליטה שהיאחזות פשוטה וטבעית בארץ לא מתאימה לזמננו החדשים. ושולחת חצי לעג לאלו שלא מגיעים לתובנה שלה: "תם סופית עידן חומה ומגדל של המגזר".

כדי להשלים את תמונת האכזבה של קוראי מקור ראשון, יש גם כתבות כביכול אינפורמטיביות, זאב קם הכתב הפוליטי, בכותרת בומבסטית ובאותיות של קידוש לבנה, באחריות העורך כמובן: "בבית היהודי ובליכוד כועסים על תושבי עמונה: השגנו בשבילם מתווה טוב, וחטפנו מהם סטירה בפרצוף".

גם לאלו שמאמינים להבטחות של המתווה השני, ברור שהמתווה הראשון זרק את אנשי עמונה לכלבים. זה לא הפריע לכל אלו שעשו עליהם סיבוב פוליטי, להפוך את החלוצים מעמונה לפושעים שיביאו לחורבן ההתיישבות. מקור ראשון, הוא רק משל.

הלחצים הפסיכולוגים, כללו איומים עליהם כמו: "ייהרג כאן חייל, וזה יגרום לעקירת כל היישובים", כך איים אחד מהרבנים שהתייצב שם ביום חמישי בלילה, רק בשביל לרסק את כושר העמידה. עוד אחד מאלו ששכחו שבפעם האחרונה שהיה פינוי בעמונה, האלימות באה מהכיוון הממלכתי.

שני המתווים הציעו חורבן

המתווה השני, אינו שונה מהותית מהראשון. זה גם זה הציעו חורבן, הרכנת ראש, נטישת האדמה מרצון וללא מחאה, רק כדי שנתניהו ובנט לא יזכו לתמונות גירוש במשמרת שלהם. ההתגייסות של מערכות שלמות דוגמת מקור ראשון "עיתון הימין", והסכין בגב של אישים כמו הרב גיסר, לא הותירו רוח באנשים הגיבורים של עמונה.

לא הופתעתי שהם הותשו והגישו את הצוואר לחבל התלייה שהציעו להם 'חבריהם'. מהמערכה של אנשי עמונה ומתבוסתם, אני מצליח להבין את שמשון הגיבור, השופט הנבגד על ידי בני עמו, פעם אחר פעם, פעם על ידי אנשי יהודה פעם ע"י דלילה (שהיתה בת עמו!). לפני שהוא מסגיר את סודו שיביא אותו אל מותו הוודאי, נאמר: 'ותקצר נפשו למות'. אנשים שעולמם הוא עולם של נדל"ן וכסאות, עשו לאנשי עמונה את המוות, ובשממה האידאולוגית שלהם, הכשירו את ה'מתווה' הבא.

תזכורת כואבת

לנתניהו שלא מכשיר בניית חדר לנכה צה"ל בעופרה, יש מתווה להקמת מדינת מחבלים על חורבות עופרה. מסתבר עתה, שיש לו גם תומכים נלהבים שיסבירו את 'המתווה' באותם הסברים מלומדים שלמדנו מהרב גיסר חגי סגל ואורלי גולדקלנג. כל מילה שהם כתבו על גרוש עמונה והחרבתה מרצון, מתאימה להפליא לכל ההתיישבות ביו"ש. תחליפו את המילה עמונה במילה 'מתנחלים' ותשמעו שאת המקור של כל טענותיהם, הם לקחו מציפי ליבני שטוענת את אותם טענות על עופרה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
הכל ברור
אפי | 21-12-2016 13:18
אצל מיכאל בן ארי רק הסרוגים אשמים. לא בגץ, לא הליכוד, לא כולנו. הוא אינו מבין שאלמלא הבית היהודי בממשלה, נתניהו כבר מזמן היה מקים ממשלה עם המחנצ, ובמקום עמונה אחת היו לנו 30 עמונות. דווקא הגישה הפטאליסטית של בן ארי היא זו שהכי משרתת את השמאל. דווקא גישת מלחמות היהודים שהסיקריק הכהניסט בן ארי מייצר היא שגורמת לערבים לחכך ידיהם בהנאה
הבית היהודי רימו
אפילוג | 21-12-2016 18:03
אם ביבי היה יכול לקחת את המחנה הציוני היה זורק את בנט. עכשיו יש תקציב, היה צריך את הבית היהודי כמו אוויר. אבל הבית היהודי בגדו, פשוט בגדו. ותענה עניינית לדברים של בן ארי
2
הכל ברור
אפי סלע | 21-12-2016 13:20
אצל מיכאל בן ארי רק הסרוגים אשמים. לא בגץ, לא הליכוד, לא כולנו. הוא אינו מבין שאלמלא הבית היהודי בממשלה, נתניהו כבר מזמן היה מקים ממשלה עם המחנצ, ובמקום עמונה אחת היו לנו 30 עמונות. דווקא הגישה הפטאליסטית שלו היא זו שהכי משרתת את השמאל. דווקא גישת מלחמות היהודים שהסיקריק הכהניסט בן ארי מייצר היא שגורמת לערבים לחכך ידיהם בהנאה
3
אמת לאמיתה
ליטל | 21-12-2016 14:49
כואב הלב, כמה בן ארי צודק. חבריהם בגדו בהם והובילו אותם לחורבן
4
צריך ללכת על פי התורה אשר יורוך
מה הלחץ | 21-12-2016 17:35
הם לא פרחחים ולא בטיח הם אוהבים אץ ארץ ישראל ולא מוכרים אותה תמונת חופן דולרים חבל שהחרדים לא מבינים זאת הולכים לפי דת ישראל הם לא כמו כמה רבנים שהכינוי שלהם זה הרב נוח שתמורת כמה הבטחות הם ימכרו את ארץ ישראל די לגלותיות
5
מעולה
איתמר | 21-12-2016 21:06
שוב, כמו בכל פעם, סוקר מיכאל בן ארי את המציאות ליסודה, מבהיר את תמונת המצב במקצועיות מדהימה, ומורה דרך. זהו מנהיג. הוא האדם, שצריך להנהיג את מדינת ישראל.
6
אצל הבית היהודימפד"ל הכסא בממשלה תמיד היה בראש
יערה | 21-12-2016 23:13
סדר העדיפויות. שום דבר לא חדש. רק ימין חזק ולא מתקפל בראשות בן ארי יעשה כאן קצת סדר !
7
תשמע, באמת שנמאס לשמוע אותך...
אביחי | 23-12-2016 0:07
בשישי שעבר היית עם בן גביר בעמונה ושיבחתם והיללתם את ההתנהלות שלהם. עכשיו הפכתם את גיבורי עמונה לפושעים... בקיצור, כל מה שעוצמה יהודית רצתה לראות זה מכות של נוער גבעות עם חיילים ושוטרים. ארץ ישראל לא באמת מעניינת אתכם! תתביישו!!!