הרב ברוך אפרתי: האפיפיור משקר, אנחנו הרגנו את יש"ו - סרוגים

הרב ברוך אפרתי: האפיפיור משקר, אנחנו הרגנו את יש"ו

על ספרו החדש של האפיפיור המזכה את היהודים מהריגת יש"ו, כותב הרב אפרתי: "יש לומר בקול בהיר את האמת- אנו הבאנו להריגת אותו האיש, כאמור במסכת סנהדרין בקטע שצונזר מפחד הגויים. לא רומאים הביאוהו לדין אלא אנו, גדולי ישראל שלנו בסוף בית שני." שו"ת.

הרב ברוך אפרתי: האפיפיור משקר, אנחנו הרגנו את יש"ו
  לוקחים אחריות על המעשה (פלאש90)

שאלה

שלום

האפיפיור כתב ספר ובו מזכה אותנו מהריגת ישו! האם אין בכך פתיחת דף חדש? כיצד להתיחס לידיעה הזו דעת התורה?

תשובה

שלום

ראשית, יש לומר בקול בהיר את האמת- אנו הבאנו להריגת אותו האיש, כאמור במסכת סנהדרין בקטע שצונזר מפחד הגויים- "בערב הפסח תלאוהו ליש"ו הנוצרי והכרוז יוצא לפניו מ´ יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו ולא מצאו לו זכות ותלאוהו בערב הפסח".

לא רומאים הביאוהו לדין אלא אנו, גדולי ישראל שלנו בסוף בית שני.

אותו האיש התחיל דת חדשה, דת המוציאה את האופטימיות של העולם הזה, ושמה במקומה אהבת המוות וההתנתקות מהחיים. נכון שלא הוא היה עיקר העניין אלא פאולוס באיגרותיו אל הרומיים ולאחרים, הוא עשה את מירב הרשע והוציא את ישראל כאומה נבחרת וביטל המצוות, אך ממנו הכל צמח.

לכן יש לומר אמת ולא לקבל הבהרות שאינן נכונות, גם אם לאפיפיור יש צורך פוליטי או תאולוגי כרגע להשלים איתנו.

שנית, אנו לא נסלח לעולם לנצרות על מילוני הרוגינו, כפי שאנו מקוננים בכל שבת בתפילת 'אב הרחמים', כי דורש דמים אותם זכר, לא שכח צעקת ענווים.

אם הנצרות רוצה להשלים, עליהם לעשות שלושה צעדים:

עקירת ענייני הע"ז שבה, כך שתבהיר שאלהי העולם הוא אינו גוף, לא היה ולא יהיה.

בקשת סליחה ופיצוי נרחב לעם ישראל על מה שעוללו לנו, והכרה בנו כעם הנבחר שהשכינה שורה בו ומדינתו ולא רק בארץ הקודש באבסטרקטיות. ובכלל זה הפסקת המיסיון שלהם.

ולבסוף, שינוי התבנית התרבותית העקרונית המצויה בנצרות, ולהבהיר שלא בסלידה מנישואין ומעולם הזה מגיע האדם מעלה, אלא דוקא מתוך אמונה בעולם, אמונה בשכינה המצויה כאן. בזה הם כבר התחילו ב"ה, ועליהם להמשיך.

כל טוב

==

הרב ברוך אפרתי הוא רב קהילת "זית רענן" באפרת. התשובה פורסמה באתר 'כיפה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 28 דיונים מיין לפי
1
יש מרחק רב בין הקריאה לפתוח דף חדש לבין השאלה ההיסטורית
למה להיות טיפש | 06-03-2011 12:36
כבוד הרב מעולם לא למד היסטוריה וביקורת היסטורית באופן מסודר, כפי שאין ראוי שאדם מהרחוב שלא קרא ולא שנה יחווה את דעתו בעניני הלכה, כך אין ראוי שכבוד הרב שלא קרא ולא שנה מתודה היסטורית יחווה את דעתו בעניני היסטוריה. לעצם העניין שאלת זהות צולבי ישו נדונה במחקר המודרני והיא פירנסה ועדיין מפרנסת אלפי מאמרים ודוקטורטים - יש הטוענים לכאן ויש הטוענים לכאן. אמירה חדה כזו היא לא אינטלגנטית גם ביחס לעצם השאלה ההיסטורית, ובוודאי ביחס לשאלת האנטישמיות שהיא עלולה לגרור. חכמים הזהרו בדבריכם.
2
למה להיות טיפש
למגבי מס' 1 | 06-03-2011 13:01
תפתח את הגמרא במסכת סנהדרין, ותארה מה כתוב שם. המחקרים לא שווים כלום, כי יש גמרא מפורשת. ולטענותיך, יש מחקרים שטוענים שלא היה מעולם מתן תורה בסיני...
3
לתגובה הראשונה-
תלמיד | 06-03-2011 13:18
מהכרות עם הרב ברוך, הוא יודע הסטוריה בצורה מאד רחבה. רב הוא לא רק מתעסק בהלכות קטנות, רב צריך לדבר על הכל. הרב צבי יהודה אמר שהסטוריה של עם ישראל היא תורה! ואתה צריך להתנצל על הדברים הפזיזים שלך!
4
למגיב אחד
יהודי | 06-03-2011 13:19
אתה כנראה מפספס את העיקר. הרב לא מדבר מהרהורי ליבו הוא מצטט לך מהגמרא בסנהדרין, אז הטריליון מאמרים שלך לא רלוונטים. אחלה יום!
5
זלזול ברבנים
yoni | 06-03-2011 13:22
אתר סרוגים עד מתי תפרסמו תגובות שמזלזלות ברבנים? הרב שרלו מגונה כאן, הרב זיני מגונה כאן, הרב טאו מגונה כאן ועכשו הרב אפרתי? לא רוצים לקרוא מילים מכוערות על רבנים!!!!!
6
לא מסדרים לי הדברים
גדי | 06-03-2011 14:41
במחילה, תמוהים דברי הרב בעיני. מבחינה היסטורית ספק רב אם חכמי ישראל ראו בישוע הנוצרי אדם באמת מסוכן. אולי ראש כת כמו שהיו רבות באותו זמן ואחריו עד ימינו. ברור כי דברי הגמרא בסנהדרין נכתבו שנים לאחר הצלחת ההפצה של הדור השני לתלמידיו בעולם הפאגני. הנצרות כבר היתה דת, שהשתמשה בדמות צבעונית ותמהונית מלפני-200 150 שנה ללא שום קשר אמיתי עם מה שהוא הטיף לו. מי זכר בכלל. לגבי הנקודה שניה, מצד אחד "לא נסלח לעולם" ומצד שני "פיצוי נרחב" ? תמהני. מזכיר איזה יהודון מונציה, לא? לגבי הנקודה השלישית, אם הם היו מאמינים במה שהרב מציע להם, הרי שלא היו נוצרים אלה פלג אחד בתוך היהדות הדתית. לא קראתי את דברי האפיפיור, אני לא זקוק להכשר שלו. קראתי את דברי הרב כפי שפורסמו לעיל. אני מנסה להגיב תוכנית, כי תורה היא וללמוד אנו צריכים. אם טעיתי, אשמח לתיקון. בברכה גכ
7
מומלץ לר' ברוך אפרתי לקרוא את ספרו החשוב של חיים כהן
משה | 06-03-2011 14:45
על צליבתו של ישו, ולהודות בטעותו שלו.
8
דבריו של כותב המאמר פשוט לא נכונים:
אורח | 06-03-2011 14:56
בברייתא מדובר בישו שהיה תלמידו של ר' יהושע בן פרחיה שחי שלושה דורות לפני ישו הנוצרי - בערך 120 שנה לפני הספירה. אין כל קשר בין ישו הנוצרי לבין עבירות של כישוף שמופיעות בברייתא. בקיאות בהיסטוריה לא יכולה להחליף לימוד אקדמאי מסודר של הדברים, ועל כן גם אם כותב המאמר בקיא בעובדות הסטוריות אלו ואחרות - בוודאי אין הוא בר סמכא בעניינים אלו. עצם העובדה שהוא מפנה אל התלמוד כאל מקור הסטורי מוכיחה שאיננו בקיא דיו בלימוד ההסטוריה. מלבד זאת - מאמר זה מצביע על חוסר תבונה במרחב הציבורי, אולם מכיוון שמן הסתם אין יותר מדי נוצרים (כשם שאין יותר מדי יהודים) הנמנים על קוראי התשובות באתר כיפה או אפילו את המאמרים באתר סרוגים - אין צורך להתרגש יתר על המידה.
9
מיהו הרב ברוך אפרתי?
מלאך | 06-03-2011 14:57
10
אל תהיה יותר צדיק מן האפיפיור...
חברמן | 06-03-2011 15:03
וחוץ מזה - במשך דורות טענו רבנים והסטוריונים שאין לנו אחריות על הוצאתו להורג של ישו. מה בדיוק יכול לחדש רב בסוגיא זו בימינו, שלא על סמך מחקר מעמיק ויסודי?
11
שאלה
איש יהודי | 06-03-2011 15:06
צליבה איננה אחת ממיתות בית דין. לפי דברי הרב האם זה אומר שישו לא נצלב? האם כל מה שכתוב בברית החדשה הוא טעות? האם דורות של נוצרים האמינו סתם?
12
חיכיתי לתשובה אמיצה של רב להתרפסות שלנו
רונן | 06-03-2011 16:28
לפני האפיפיור. כל הכבוד
13
לי יש מאסטר עם תזה על הנושא, ודברי הרב נכונים ועוד איך
חוקר | 06-03-2011 16:31
מבחינה מחקרית למרות שהיהודים בגלות ניסו לשנות את ההסטוריה כי הרגו אותם. לא להתביש ברבנים הגדולים של בית המקדש השני
14
מסכים עם מגיב 5'.
| 06-03-2011 16:34
די לזלזול ברבנים. זה מכוער ולא כיף לקרוא תגובות אם זה נמשך. אין מאמר כמעט בסרוגים בלי איזה משועמם שמטקבק את הטפשות שלו ומעליב את אנשים שלמדו תורה, רב שרלו וזיני וכולם. זה מגעיל פשוט
15
אני מאמין לגמרא!
עילום שם | 06-03-2011 16:49
16
יחסי ציבור
שמוצניק | 06-03-2011 17:35
לפעמים נדמה שמאמרים מתפרסמים רק כדי לעשות יח"צ לכותביהם
17
קראת בכלל את מה שהוא אמר?
ורד | 06-03-2011 17:39
הוא אמר שרק ראשי היהודים דאז הם האחראים להריגתו של ישו, ולא כל היהודים - וזהו בדיוק העניין. הנוצרים בזמנו של ישו היו יהודים.
18
וירושלם צהלה ושמחה
ישראל | 06-03-2011 19:16
מילים כדורבנות ושאף אחד לא יקח ממנו את הזכות הזאת !!!! ונסיים במישה, מישה,מישה -מישה. שיהיה פורים שמח לכל עם ישראל
19
אכן הקטע מובא מתוך השמטות הצנזורה
יוסי | 06-03-2011 21:34
20
קצת לדייק בענין הגמרא
כותב | 06-03-2011 23:32
לכותב מספר 6 הגמרא זה לא המצאות שמעיברים בין חברי הכיתה ילדים בטלפון שבור מדובר באמוראים שחלקם אף היו תלמידהם של תנאים מהתקופה שהעבירו ודנו בדברי המשניות ולכן אנשים בסדר גודל של כאלה בדת אם הם דיברו על אדם בשם ישו שהוצא להורג בסנהדרין כנראה שזה לא המצאה אלא העברה של הידע כמו שהעבירו את דברי רבותיהם וכפי שכל אמרואי שמע מרבו והעביר הלאה
21
יש אנשים שצריך לקחת מהם את העט.
אין גבול לכסילות. | 08-03-2011 10:02
22
למה כתבו עליו "הרב" ולא כתבו "הרב הגאון"?!
אפרתי | 09-03-2011 9:39
23
ל-20 התלמוד אינו ספר היסטוריה. אלא אוסף של מסרים
גדי | 09-03-2011 10:15
אמונתיים, הלכתיים, מוסריים שכולם מהווים את מסורת חז"ל ועל פיהם אנו אמורים לנהוג ולהנהל. הדברים בהחלט עברו בצורה מקוטעת מדור לדור, חלקם נשכחו בדרך, ו/או עברו באופן לא מדויק. אם למדת גמרא, ודאי שמת לב שרוב רובן של סוגיות דנות באימות הדיוק של אימרות, לכן כ"כ חשוב ליחס נכונה את האימרה למי שאמרה. כל האוקימתות, מקורן במשהו שלא מסדר במסר שעבר ולכן מסיקים שכנראה דברו בבית המדרש על מצב מורכב יותר, ולא הגיעו אלינו כל פרטי הדיון. כפי שכתבתי, זה לא ספר היסטוריה, אלא ספר דרשות ומסרים. ובתוך שכזה אינו מתיימר ליהיות נאמן לחלוטין לתיאור היסטורי אלא למשמעויות המטה-פיסיות והמוסריות של המציאות. דוגמא פשוטה: אם אני רואה ששני חכמים בדורות שונים נוקטים בדיעה שונה, ואני אומר שהם חולקים. אין המשמעות שאחד האריך חיים עד שפגש את השני או שאני צריך לבטל את מה שאני יודע על הביוגרפיה שלהם. דוגמא נוספת: דרשן בבית כנסת המנסה להעביר לקהל שלו מסר אמוני כלשהו ומשתמש לצורך הענין במקרה כללי בחדשות. אינו מחויב להצמד במדויק לידיעה החדשותית (ודאי שלא יותר ממה שהעיתואים עושים, אבל זה נושא אחר). די לו שמזכיר נקודה אחת המקרה ו"מלביש" עליה את המסר שלו. די לו בכך. לא כל מה שעובר בעל פה הוא מיסרוני רכילות של בנות 15. זה לא המקום להאריך במבנה הגמרא והתלמוד על חלקיו השונים. לכן רציתי לענות בערוץ אישי, אבל לא ברור לי כיצד. טוב ונועם גדיכ
24
מסכן ישוע שנולד וחי ומת כיהודי-ובשמו הרגו מליוני יהודים
אין במה להתפאר | 10-03-2011 21:02
25
הסדרה סרוגים
יאיר | 23-10-2011 12:28
אגב עיינו בynet שהרב אפרתי אומר שאסור לראות את הסדרה סרוגים שמתחילה בקרוב עונה שלישית קל וחומר ממה שאסר שולחן ערוך לקרוא בספרי עמנואל ותשעים ותשע אחוז מהטוקבקיסטים שם עונים בהתלהמות ולא לגופו של עניין איך הם מסתדרים עם שולחן ערוך!!
26
שורה תחתונה
עופר | 08-02-2012 12:42
כל מה שהנוצרים צריכים לעשות כדי לרצות את כבוד הרב הוא בסה"כ להפסיק להיות נוצרים.
27
הפסוק בברית החדשה שגרם לרבנים לשנוא את ישו...
יהודה | 17-04-2012 10:02
15 ויבאו ירושלים ויבא ישוע אל-בית המקדש ויחל לגרש משם את-המוכרים ואת-הקונים במקדש ואת-שלחנות השלחנים ואת-מושבות מכרי היונים הפך: 16 ולא הניח לאיש לשאת כלי דרך המקדש: 17 וילמד ויאמר להם הלא כתוב כי ביתי בית תפלה יקרא לכל-העמים ואתם עשיתם אתו מערת פריצים: 18 וישמעו הסופרים וראשי הכהנים ויתנכלו אתו להשמידו(הבשורה ע"פ מרקוס פסוק 15-18)
28
מר 5 הנכבד - "במידה שאדם מודד מודדין לו"
דלת העם | 21-05-2013 17:14
הרב לא חס על כבודם של אלו שהוא מתנגד להם. לא בסגנון ולא בתוכן. לכן הוא מעורר תגובות נזעמות. זו לא הפעם הראשונה שסקטורים שלמים מוצאים עצמם נעלבים ומתוייגים על ידו כזונות ועובדי עבודה זרה (וסלח לי על השפה. על דל שפתי זה לא היה עולה כ"כ בקלות). אם אתה חריף מוטל עליך להיות גם מנומק היטב.