חותם על תשובת משרד החינוך לבג"ץ – "מדברים בשני קולות"

חותם על תשובת משרד החינוך לבג"ץ – "מדברים בשני קולות"

משרד החינוך מבקש לדחות על הסף עתירה לבג"ץ שדרשה כי החמ"ד ידריך את תלמידותיו לשירות צבאי. ארגון חותם בתגובה: "מצד אחד מציגים עמדה נחרצת ומצד שני משנים מדיניות"

author-image
חותם לחמ"ד: אתם בעד או נגד גיוס בנות לצה"ל?
  (צילום: גילי יערי/פלאש90)

משרד החינוך הגיש בימים האחרונים את תשובתו לעתירה לבג"ץ שהגיש עו"ד אמנון לורך ובה דרש כי מנהל החינוך הדתי (החמ"ד) ידריך את תלמידותיו לשירות צבאי. תשובת המדינה טוענת מחד כי יש לדחות את העתירה על הסף, ועומדת מאחורי חוקיות עמדת החמ"ד הדוגלת בשירות לאומי, אולם מאידך מצהירה כי משרד החינוך יתקצב גופים שיסייעו בהכוונת תלמידות הבוחרות בשירות צבאי.

"עוד מראשית ימי המדינה הכיר המחוקק ברב התרבותיות הקיימת בישראל בכל הנוגע לשירות נשים בצבא ומשכך קבע הוראות פטור מעוגנות בחוק המעגנות פטור לאשה הדתייה משירות צבאי", נכתב בתשובת המדינה. לפיכך אומרים במשרד החינוך כי מבחני התמיכה עולים בקנה אחד עם החוק.

אולם לצד זאת מצוין בתשובת המדינה כי "בימים אלו פועל החמ"ד לסיום התקנתו של מבחן תמיכה נוסף שמטרתו תמיכה בפעילות בלתי פורמלית למתן מידע הכוונה וליווי לתלמידות החינוך הדתי בכל הנוגע לאפשרויות השירות הסדיר בצה"ל". החמ"ד פועל לקידום מבחן זה מתוך הכרה בצורך ליתן מענה למגוון הקהילות והבנות הדתיות המתחנכות במסגרותיו ובתוכן גם לאלו המבקשות לבחון האפשרות לשרת בשירות צבאי, כל זאת מבלי שהדבר יגרע ממדיניותו החינוכית הכוללת כאמור.

השופט נועם סולברג שדן בעתירה קבע כי היא תופנה לדיון בפני שלושה שופטים, וסירב לבקשת העותר להוצאת צו ביניים שימנע העברת תקציבים לפרוייקטים של הכוונה לשירות לאומי לבנות וצבאי לבנים שלדבריו מנוהלים תוך אפלייה.

בעד או נגד הכוונת בנות לצה"ל?

בארגון חותם – יהדות על סדר היום, אשר עמדו מאחורי עצומת רבנים שקראה לשר החינוך שלא לשנות מעמדת החמ"ד הקיימת מימים ימימה ולא לתקצב פעילות התומכת בגיוס בנות לצבא הגיבו לתשובת משרד החינוך ואמרו כי משרד החינוך מדבר שני קולות.

"בתשובתו לבג"צ, משרד החינוך  נוקט באמירות מאוד ברורות בהם הוא מגבה את עמדת החמ"ד הדוגלת בהכוונת בנות לשירות לאומי משמעותי, ולא לשירות צבאי, אך ביד השניה מצהיר משרד החינוך על כוונתו לתקצב ולהכניס למוסדות החינוך הדתיים את הארגונים שמעוניינים לקדם שינוי תודעתי בנושא", אומרים בחותם.

"אנחנו קוראים למשרד החינוך  לכבד את מדיניות החמ"ד, ולא לכפות על האולפנות ומוסדות החינוך הדתי  תכנים ומסרים שבאים לשנות את אותם ערכים עליהם מתחנכות הבנות לאורך שנים, מתוך שידור חוסר  אמון בתרומה המשמעותית במסגרת השירות הלאומי, וניסיון להביא לשירות צבאי, שאינו תואם את תפיסת עולמם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו