רחבת 'הכותל הרפורמי' נבנתה בניגוד לחוק - סרוגים

רחבת 'הכותל הרפורמי' נבנתה בניגוד לחוק

ועדת החינוך של הכנסת קראה למבקר המדינה לבדוק כיצד אושרה הקמת רחבת תפילה רפורמית בסמוך לקשת רובינסון, דבר המנוגד לחוק הארכאולוגיה וחוקי הבנייה

author-image
רחבת 'הכותל הרפורמי' נבנתה בניגוד לחוק
  רחבת התפילה באמצע אתר העתיקות (באדיבות איילת מזר)

גם הארכיאולוגים מתנגדים למתווה הכותל. ועדת החינוך בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיימה הבוקר (ג') דיון בעקבות פנייה של ד"ר אילת מזר ארכאולוגית מהמחלקה לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית בדבר הפגיעה של 'עזרת ישראל' בארכיאולוגיה ובעתיקות בסמוך להר הבית.

בדיון שמעו חברי הכנסת כי הקטע הדרומי של הכותל המערבי, מתחת לקשת רובינסון, בו מוקמת כיום רחבת התפילה הזמנית – עזרת ישראל, נתגלו ממצאים ארכיאולוגיים ייחודיים שאין שני להם בעולם. לדברי ד"ר אילת מזר זהו המקום היחיד בו ניתן לראות את ההרס והחורבן של הבית השני. עוד עלה בדיון כי רחבת התפילה הזמנית שנבנתה לפני כשלוש שנים, נבנתה ללא ההיתרים הנדרשים.

יש לציין כי מי שעמד מאחורי פתרון 'מתווה הכותל' שמתברר כעת כי הוא אינו חוקי, היה היועץ המשפטי לממשלה דהיום אביחי מנדלבליט שהיה אז מזכיר הממשלה.

רשות העתיקות הבהירה שתפקיד הרשות הוא למצוא את האיזון הנכון בין שמירה על העבר והערכים הארכיאולוגיים ובין מתן פתרון לצרכי הפיתוח של המדינה ולכן הסכימה לבניית הרחבה הזמנית. לדברי מנכ"ל רשות העתיקות ישראל חסון, "אין ולא תהיה פגיעה בממצאים הארכיאולוגיים".

המקום חייב להישאר פתוח

ד"ר מזר טענה מנגד כי "מדובר באזור היחיד ממנו אנחנו יכולים לראות את הכותל במלוא הדרו ואת החורבן שהתרחש בימי בית שני. האתר בעל חשיבות עליונה ועלינו לתת לו את הכבוד הראוי לו ולא להסתירו באמצעות במה המיועדת לאירועים חברתיים".

לדבריה הצטרפו גם הארכיאולוג מאיר בן דור שאמר כי "המקום הזה חייב להישאר פתוח בלי שום בינוי מעליו, משום היותו חשוב ביותר", ופרופ' עמוס קלונר, מהמועצה לארכיאולוגיה שלדבריו "החשיבות של האתר היא בגדר סופרלטיב שאין כדוגמתו בירושלים ובארץ ישראל כולה".

איילת מזר בצאתה מועדת החינוך של הכנסת

הכותל הדרומי 3

רחבת התפילה באמצע אתר העתיקות (באדיבות איילת מזר)

חברי הכנסת התייחסו לדברים – ח"כ אורן חזן מהליכוד אמר: "הבמה מכוערת ומסכנת את האתר ואין לה שום היתר בניה ולמה שאין היתר צריך לפרק אותו".

ח"כ יהודה גליק אמר בלהט רב: "אנחנו תמיד נמצאים במתח בין שני קווים מקבילים: הרצון לשמור על המורשת והערכים הארכיאולוגים ומצד שני, הרצון של מדינת ישראל להתפתח ולהתקדם. אני ממליץ שרשות העתיקות תהיה הגורם שיבנה את רחבת ישראל שנותנת מענה למאות אלפי יהודים מרחבי העולם, שאמנם אני חולק על דעתם, אבל דווקא במקום שיש בו עדות ארכיאולוגית על החורבן, אני חושב שזהו המקום לתיקון של אהבת חינם ומתן אפשרות לכל אדם שירצה בכך להתפלל על פי דרכו".

בדיון השתתפה גם ענת הופמן שאמרה כי נשות הכותל התנגדו תמיד לפתרון בקשת רובינסון.

בתום הדיון הגיעה הוועדה למסקנות לפיה על מבקר המדינה לבחון את ההתנהלות סביב קבלת ההחלטות להקמת הרחבה הנוכחית, שהביאו לפגיעה בחוק הארכיאולוגיה ובחוקי הבניה. עוד קראה הועדה לתנועה הרפורמית ולארגון נשות הכותל, לדחות על הסף, כל פתרון שיהווה הפרה בוטה של חוק הארכיאולוגיה וחוקי הבניה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אל תתבלבלו. הרפורמים לא בנו את הרחבה. נשות הכותל
| 22-11-2016 17:18
מעדיפות להתפלל ברחבה המרכזית.
2
בכל מקום ארכיאולוגי יש מדרגות ובמות
| 29-11-2016 0:23
כדי שהמבקרים יראו מקרוב העיקר לא לתפילה. כולם אנשי מדון .מה הפלא שהמלחמות מיום בריאת העולם עד עכשיו. ברוך השם שהוא הבטיח שגם המלחמות יפסקו אחרת זה היה אסון .