נתניהו חשף את הפתרונות שלו להצלת עמונה - המודל הקפריסאי ונכסי נפקדים

נתניהו חשף את הפתרונות שלו להצלת עמונה - המודל הקפריסאי ונכסי נפקדים

בישיבת שרי הליכוד הבוקר חשף נתניהו את שני הפתרונות המקבילים שהוא מקדם כדי להסדיר את הקרקעות ביו"ש ולהציל את עמונה מהריסה. מהו המודל הקפריסאי?

נתניהו לשרי הליכוד: אלה הפתרונות להצלת עמונה
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המאבק על עמונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם שתי תוכניות מקבילות לפתרון בעיית הסדרת הקרקעות ביו"ש.

בישיבת שרי הליכוד ('שרינו') לפני ישיבת הממשלה, סיפר נתניהו על הפגישה שקיים עם פרופ׳ ג׳ו ווילר, משפטן עולמי מבית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד, כדי שיחווה דעתו על 'המודל הקפריסאי'. במקביל נתניהו הקים צוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לנושאים בין-לאומיים ד"ר רועי שיינדורף ואחז בן-ארי היועץ המשפטי של מערכת הבטחון, שמטרתו להביא המלצה להסדרה באמצעות טריבונל שמתבסס על המודל הקפריסאי.

המודל הקפריסאי הוא הפתרון שמצאו באי השכן למנגנון הפיצויים לתושבים שפונו מבתיהם עקב המלחמה. קפריסין מחלוקת בין החלק היווני (בדרום) והטורקי (בצפון). לאחר המלחמה ביניהם, הוקם מנגנון שיפצה את התושבים שנאלצו לעקור לחלק השני של האי ואיבדו את בתיהם וקרקעותיהם. פיצוי התושבים נעשה תחת פיקוח בינלאומי של בית הדין האירופי לזכויות אדם, כך שבמקרה של יו"ש, יוכלו התושבים היהודים להמשיך לגור בבתיהם, ואילו הפלסטינים שטוענים לבעלות יפוצו, תוך פיקוח בינלאומי.

בפגישה שהוביל נתניהו עם פרופ' ווילר השתתפו גם שר הביטחון אביגדור ליברמן, שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט.

הפתרון לעמונה

רה"מ אמר לשרים כי הוא ממשיך במלא המרץ לקדם את פתרון נכסי הנפקדים – חקיקה שיושמה לאחר מלחמת העצמאות כדי להפקיע נכסים של ערבים שנמלטו מהמדינה ב-48'. לפי החוק הקרקעות של מי שעזבו את גבולות הארץ, נמסרים לאופוטרופוס הכללי והוא מכריע מה לעשות בהם. עם זאת, בשנים האחרונות הקשה בית המשפט העליון על שימוש בחוק 'נכסי נפקדים' נגד נכסים ששוחררו במלחמת ששת הימים.

פתרון נכסי הנפקדים מקודם כפתרון לסוגיית עמונה ופתרון הטריבונל (בית הדין הבינלאומי – המודל הקפריסאי) שמוביל רה"מ מקודם כפתרון לבעיות הסדרה בהמשך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו