נזק במשחק
ש: חבר שפך עליי מים. שפכתי עליו בחזרה. התקלקל לו הסלולרי. האם עליי לשלם?
ת: לא. הוא קיבל על עצמו כללי המשחק שתשפוך עליו בחזרה (שו"ת שאילת שלמה ב שצ-שצא).
פושטי יד
ש: האם לתת צדקה לפושטי יד בכותל?
ת: אם בטוח שאינם נוכלים. רובם נוכלים (השערת רבנים. ע' שו"ע יו"ד רמא י).
בריחה משעור
ש: האם בבית ספר מותר להעלם משעור?
ת: לא. גניבת דעת של הפרת האמון ההדדי.
צניעות
ש: האם בת יכולה ללבוש חולצה קצרה ומכנסיים כשהיא לבד בביתה עם אחייה?
ת: תמיד צריך צניעות גם כשהיא לבד ובחושך (ע' גן נעול).
אקרופוליס
ש: איך להתייחס לתנועת אקרופוליס החדשה?
ת: להתרחק. בלול של אמונות כולל מסטיקה אלילית. גם מוגדר ככת. עיין יד לאחים.
ספר תהילים
ש: ספר תהילים של בית החולים נרטב מדמעותיי. האם עליי לשלם?
ת: לא. זה ייעודו (שו"ע ח"מ שמ א).
הדרכת חתנים
ש: קיבלתי הדרכה כחתן. האם עליי לשלם למדריך?
ת: בודאי. זה הדבר הכי חשוב מכל ההכנות לחתונה. לכן יש לשלם 1000 שקל. וכן למדריכת הכלות.
תלוש משכורת על שם אשתו
ש: האם מותר לתת לאדם עובד תלוש על שם אשתו, כי כך יותר נוח?
ת: א. אסור על פי חוק. ב. מסוכן, כי אם יקרה לו משהו, אפשר להיתבע במליונים.
משיח ובגדי שבת
ש: אני מחכה לראות המשיח כל יום. האם עליי לקחת איתי לכל מקום בגדי שבת?
ת: לא. כי המשיח יעשה דברים רבים בראשית בואו שעושים בבגדי חול. עיין רמב"ם מלכים יא א (וסיפר הגר"ח קניבסקי כי ברשות אביו 'הסטייפלר' היה מעיל אותו נמנע מללבוש וייעד אותו לקבלת המשיח, אבל לא שמענו שהוא לוקח אותו בכל מקום שהוא הולך).
קבלה לעם
ש: האם לזרוק לפח עלונים של קבלה לעם?
ת: לא. יש לגנוז (עי' אתר יד לאחים).
הרצל
ש: האם נכון שהרצל עשה תכנית שכל ישראל יתנצר?
ת: תעתועי הזיות בראשית חייו שחלשים יתנצרו, לא תכנית שהוצעה אף פעם אלא בינו לבין עצמו ביומנו, בהיותו תינוק שנשבה, ואחר כך פעל להקמת מדינת היהודים והמדינה היהודית (הרצל: קריאה חדשה מד"ר וייס).
ציון מוטעה
ש: קיבלתי במבחן ציור יותר גבוה מהציון שאני אמורה לקבל כי המורה טעה בחישוב. האם עליי לגלות משום יושר?
ת: כן, שלא תהיה גניבת דעת.
נטילת ידיים
ש: בגלל בעיה רפואית אני יכול ליטול רק יד אחת, האם לברך על נטילת ידיים?
ת: כן. ולעטוף היד החולה. עי' שו"ע או"ח קסב י. ולברך על נטילת ידיים בלשון רבים. כה"ח ד ב.
עלבונות
ש: אני תימני, חברים אומרים לי בצחוק שאנחנו התימנים אנו ערבים שחורים, שאנו לא מקפידים בכלום ומקלים בכל. נמאס לי לענות. מה לעשות?
ת: נזיפה קשה שהם עוברים איסור של הלבנת פנים גם אם זה בצחוק (שו"ע או"ח תרח ב הגה).
משאבה בשבת
ש: הביוב בביתנו נמוך מהמפלס לכן יש בתוכו משאבה המעלה את המים לביוב העירוני, הפועלת אוטומתית כאשר המים מגיעים לגובה. מסויים לגובה הבור. מותר בשבת?
ת: כן. גרמא. דבר שאינו מתכוון בספק פסיק רישא.
צנעת הפרט
ש: אם אנו לא רוצים שאנשים יחטטו לנו בחיים, מותר לנו לומר שאנחנו לא ידועים מין העובר למרות שאנו יודעים?
ת: כן. דומה לפוריא (יבמות סה ב).
ש"ץ מחלל שבת
ש: מה לעשות אם יש שליח ציבור מחלל שבת?
ת: לצאת בשקט (גיטין סא א).
שם ד'
ש: האם מותר לומר אלהים ישמור אותך או חייבים לומר אלוקים?
ת: מותר. כי זה בכבוד ראש (עי' שו" יחוה דעת ג, יג).
ביטול אירוסין
ש: ביטלתי ארוסים כי גיליתי דברים חמורים על ארוסי שהסתיר ממני. אמרו לי שאם לא יסלח לי, זה יעכב את זיווגי בעתיד, אך הוא לא סולח לי.
ת: א. זה לא מעכב שום זיווג. ב. הוא צריך לבקש סליחה על שרימה אותך. ג. החמרת לבקש סליחה את, ד' יברך אותך.
משה רבנו
ש: איך הספיק משה רבנו ללמוד תורה, אם עבר לבית פרעה כתינוק?
ת: עבר בגיל שתים עשרה. שמות רבה ה ב.
הקשת כוסות
ש: האם להקיש כוסות זה לזה כאשר אומרים לחיים?
ת: חוקות הגויים. שו"ת מבשר טוב ב עט.
אינטרנט
ש: האם לקרוא טוקבקים באינטרנט?
ת: לכתחילה שלא יהיה אינטרנט בכלל. אך אם יש, יש להתרחק מאד מהטוקבקים שהם מלאים לשון הרע, עלבונות, שקרים ועוד.
ברכה אחרונה
ש: על איזה כמות מברכים ברכה אחרונה?
ת: כזית. 28 סמ"ק. קופסת גפרורים (שו"ת שאילת שלמה א קי).
תורה או ארץ ישראל
ש: מה עדיף, תורה או ארץ ישראל?
ת: יש מצבים בהם ד' מחליט עלינו גלות כדי להתחזק בתורה.
בטוח רפואי
ש: האם בטוח רפואי אינו חוסר בטחון בד'?
ת: לא. בטחון בד' זה לבטוח במה שד' הבטיח. אך ד' לא הבטיח לך שלא תחלה. ספר המספיק לעובדי ד' לרבינו אברהם בן הרמב"ם. שער הבטחון (שו"ת אגרות משה או"ח ב קיא. שו"ת יחוה דעת ג פה).
למי לתרום
ש: האם לתרום צדקה למי שהסתבך, כגון שלא עשה בטוח רפואי וצריך ניתוח, או מי שעשה חתונה יקרה?
ת: כן. אך עדיף לתת לעניים שלא באשמתם.
צניעות
ש: יותר ויותר אני נפגש בתופעה שגברים ונשים הן רווקים הן נשואים משוחחים וצוחקים זה עם זה, ואף אנשים יראי שמים נופלים בזה…
ת: צריך לדון אותם לכף זכות, שאינם יודעים שזה דבר נורא, ולא זכו ללמוד גמרא, רמב"ם, שולחן ערוך או קצור שולחן ערוך קנב ח.
עמידה בפני רבו
ש: האם כשאני מדבר עם רבי בטלפון עליי לקום?
ת: לא חייבים. אבל זה טוב (וכן נהג הגרש"ז אוירבך לעמוד כשדיבר בטלפון עם הגר"מ פיינשטיין – חכו ממתקים ב לד. וכן שמענו שהג"ר שמעון שוואב עמד – אחרי הוא היה פחות ויותר בכיסא גלגלים משום חולשת ברכיו – כשדיבר בטלפון עם הגרא"מ שך ושעמד הג"ר אהרן קוטלר כשדיבר בטלפון עם האדמו"ר מסקווירא).
בני אדם קדמונים
ש: כיצד להתיחס לממצאים על בני אדם לפני המנין שאנו מונים לאדם הראשון?
ת: אדם הראשון הוא הראשון בצלם אלהים. שמונה קבצים א תקצד.
דרישה במשכורת
ש: אם לדעתי משכורתי נמוכה ממה שמגיע לי, האם מותר לי לדרוש העלאה או זה פגם באמונה?
ת: אין פגם. טוב מאוד. אדם צריך לדרוש מה שמגיע לו בצדק. בבא קמא ביחס לאביגיל (ב"ק צב ב).
מה דעתך בנושא?
4 תגובות
0 דיונים
אריאל
רואים שלא קראת את התשובה. הרב אבינר לא הכחיש שהייתה להרצל תוכנית כזו, אלא שהדבר היה בנבכי ליבו בלבד, ולא עשה דבר כדי לממש את התוכנית הזו. בנוסף, הוא התנער ממנה...
רואים שלא קראת את התשובה. הרב אבינר לא הכחיש שהייתה להרצל תוכנית כזו, אלא שהדבר היה בנבכי ליבו בלבד, ולא עשה דבר כדי לממש את התוכנית הזו. בנוסף, הוא התנער ממנה לאחר זמן קצר, ויש לו זכות ענקית בהקמת מדינת *היהודים* אותה הגה.
המשך 23:18 27.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמי
בשאלה אחת לפני האחרונה, האם הרב סובר שהיה אדם קדמון לפני האדם הראשון שמתואר בתורה?
17:04 27.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דיויד
הרצל הוטרד מאד מ"הבעיה היהודית" ושקל פתרונות שונים. אחד הפתרונות ששקל היה התנצרות המונית. הוא כותב ביומנו ("כתבי הרצל", כרך ב', יומן א', עמ' 14, בעריכת מזכירו האישי ד"ר רפאל...
הרצל הוטרד מאד מ"הבעיה היהודית" ושקל פתרונות שונים. אחד הפתרונות ששקל היה התנצרות המונית. הוא כותב ביומנו ("כתבי הרצל", כרך ב', יומן א', עמ' 14, בעריכת מזכירו האישי ד"ר רפאל שאול לנדאו): בערך לפני שנתיים חפצתי לפתור את שאלת היהודים בעזרת הכנסייה הקתולית. ביקשתי להבטיח לעצמי בראשונה את עזרת נסיכי הכנסייה באוסטריה ולהשיג על־ידיהם ראיון אצל האפיפיור, כדי להגיד לו: עזור לנו מפני האנטישמים, ואני מחולל תנועה כבירה בין היהודים שיעברו באופן חופשי ונאה לנצרות. חופשי ונאה במובן זה, שמנהיגי התנועה - בייחוד אני - יישארו יהודים ובתור יהודים יטיפו לקבלת הדת השלטת. בעצם היום, בראשון בשבת, בשעה 12 בצהריים, תצא לפועל ההמרה בתהלוכה חגיגית ובצלצול פעמונים בכנסיית סטפן. לא בבושת פנים, כמו שעשו יחידים עד כה, כי אם בגאון. והעובדה שהמנהיגים יקיימו בידם את יהדותם, ובלוותם את העם עד מפתן הכנסייה יישארו בעצמם בחוץ - תרומם את כל העניין ותשווה לו קו של כנות רבה. ועוד, דווקא מ YNET: (אפילו אתר שופר לא היה כותב זאת טוב יותר...) http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2941088,00.html והשאלה חוזרת לרב אבינר "האם נכון שהרצל עשה תכנית שכל ישראל יתנצר?" והפעם אני חושב שכולנו יודעים את התשובה...
המשך 16:49 27.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתל"ש
14:26 27.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר