השבועון 'עולם קטן' מפרסם בגיליון של השבת, סקר טרי ומקיף מבית 'מעלה' ומכון לש"ם על הרגלי הגלישה של הנוער הדתי לאומי.
ארנון סגל, מביא את תוצאות הסקר שנערך במוסדות העל–יסודיים של הציונות הדתית, מעלה תוצאות דרמטיות באשר להרגלי צריכת האינטרנט של הנוער הדתי. הסקר משווה בין נתונים הגלישה של שנת תשע"א, לבין אלו של שנת תשס"ו.
מסקנות הסקר אמורות להדאיג את ציבור ההורים. נער דתי-לאומי ממוצע צורך קרוב לשש שעות אינטרנט ביום (324 דקות), שליש יותר מאשר לפני חמש שנים. לפי הסוקרים, העלייה נובעת בעיקר מהחדירה הטבעית של האינטרנט לכל תחומי החיים.
גם בתוך התפלגות השימוש באינטרנט חל שינוי משמעותי. בשנה האחרונה מרבית השימוש של הנוער הדתי באינטרנט הוא לצורך שיחות (53%), בעוד שלפני חמש שנים השתמשו בו בעיקר לצרכים חווייתיים – הורדת סרטים, שירים ומשחקי מחשב (76%).
"זה כמובן לא אומר שהצריכה החווייתית פחתה בצורה משמעותית, שהרי סך דקות הגלישה עלה מאוד, אלא שבמוקד השימוש עומדות כיום השיחות האינטראקטיביות." מנתחים ב'עולם קטן'.
יש סינון אבל מצליחים לעקוף אותו
הנתון המעודד של הסקר, הוא שבכמעט 50% מהבתים הדתיים–לאומיים קיים סינון אתרים, פי שניים מאשר לפני חמש שנים. אלא שמכיוון שההורים נוטים לתת אמון גבוה בסינון שהם מתקינים לילדיהם שכן ככל שכמות המסננים עולה, רמת הפיקוח יורדת.
העובדה הזאת מסייעת לכ–37 אחוזים מבני הנוער שבביתם קיים סינון, לעקוף אותו.
הנתון הקשה ביותר בסקר הוא שקרוב לשליש מהנוער הדתי–לאומי מדווח שהוא גולש מפעם לפעם גם לאתרים לא צנועים. בעניין הזה, למרבה הפלא, ממש אין הבדל בין תלמידי ישיבות תיכוניות 29% לבין תלמידי תיכונים דתיים 29.8%. כמו ביחס בין אלו שהגדירו את עצמם מפד"ל לבין אלו שהגדירו עצמם חרד"ל.
עורך הסקר, עידו ליברמן, בעלי מכון לש"ם, תושב מורשת שבגליל ודתי–לאומי בעצמו, מצוטט ב'עולם קטן' שבנתוני הגלישה לאתרים האסורים הופיע רק מי שהודה מעצמו בגלישה אליהם, בעוד שייתכן שמספר הגולשים האמתי גדול יותרֶ ובכמה באמת מדובר.
הסקר המלא וניתוחו יופיעו ב'עולם קטן' של השבת.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
חבר בנאמני ת"ע
חבל שהחרדלים לא מבינים שלאן שלא ילכו, הם צריכים לתת כלים!
20:46 23.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טוביה
סוף הלכות איסורי ביאה אין לך דבר בכל התורה כולה שהוא קשה לרוב העם לפרוש אלא מן העריות והביאות האסורות. אמרו חכמים בשעה שנצטוו ישראל על העריות בכו וקבלו מצוה זו...
סוף הלכות איסורי ביאה אין לך דבר בכל התורה כולה שהוא קשה לרוב העם לפרוש אלא מן העריות והביאות האסורות. אמרו חכמים בשעה שנצטוו ישראל על העריות בכו וקבלו מצוה זו בתרעומות ובכיה שנאמר בוכה למשפחותיו על עסקי משפחות: ואמרו חכמים גזל ועריות נפשו של אדם מתאוה להן ומחמדתן. ואין אתה מוצא קהל בכל זמן וזמן שאין בהן פרוצין בעריות וביאות אסורות. [ועוד] אמרו חכמים רוב בגזל מיעוט בעריות והכל באבק לשון הרע: לפיכך ראוי לו לאדם לכוף יצרו בדבר זה ולהרגיל עצמו בקדושה יתירה ובמחשבה. טהורה ובדעה נכונה כדי להנצל מהן. ויזהר מן הייחוד שהוא הגורם הגדול. גדולי החכמים היו אומרים לתלמידיהם הזהרו בי מפני בתי הזהרו בי מפני כלתי. כדי ללמד לתלמידיהם שלא יתביישו מדבר זה ויתרחקו מן הייחוד: לשמור על ההלכה כפי שהיא זה לא קיצוניות! (ואגב, אני לא יודע לגבי אחוזי אונס, אבל זה ברור שאחוזי ההטרדה המינית גבוהים הרבה יותר בציבור החילוני כל מי שהיה בצבא, יכול להעיד על ההבדל בשיחות בין החיילים הדתיים והחילונים והדברים ידועים
המשך 20:38 23.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נכון שבחברה פרוצה יש בעיות קשות, אבל זו לא סיבה ללכת לקיצוניות השניה. למעשה, הנתונים מראים שבחברה החילונית ובחברה החרדית יש את אותם אחוזי אונס (ההבדל הוא רק בנכונות להתלונן...
נכון שבחברה פרוצה יש בעיות קשות, אבל זו לא סיבה ללכת לקיצוניות השניה. למעשה, הנתונים מראים שבחברה החילונית ובחברה החרדית יש את אותם אחוזי אונס (ההבדל הוא רק בנכונות להתלונן במשטרה). כנראה שהרמב"ם ידע על מה הוא מדבר.
המשך 19:59 23.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טוביה
תגיד לי, אתה יודע כמה גולשים בציבור שאין בו הפרדה?
19:01 23.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צולל
היות ויש הפרדה מכילה א' ולפעמים גם בגן - רוצים לדעת מה כ"כ מעניין בבנות שאסור להפגש איתם כבר מגן חובה.....ככל שתחסמו/תסננו ותעשו בכח במקום להסביר הגיונית ככה תחשבו שנכשלתם...
היות ויש הפרדה מכילה א' ולפעמים גם בגן - רוצים לדעת מה כ"כ מעניין בבנות שאסור להפגש איתם כבר מגן חובה.....ככל שתחסמו/תסננו ותעשו בכח במקום להסביר הגיונית ככה תחשבו שנכשלתם יותר
המשך 14:11 23.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר