אם אלימה

ש: האם יש לי חובה לדווח לרווחה על אמא שמתנהגת באלימות קשה כלפי ילדה הקטן?

ת: כן.  אם שיחה איתה לא מועילה (נשמת אברהם ד רז בשם הגרש"ז אוירבך, הגר"א וולדנברג ויבלח"ט הגרי"ש אלישיב).

שידוך ותמונה

ש: האם לשם הצעת שידוך מותר לי להראות לבחור תמונה של בחורה בלי רשותה?

ת: לא.  צריך לבקש רשות.  תמונתה שייכת לה.  יתר על כן, אין לחסום אפשרות, כי פעמים רבות תמונה אינה מחמיאה, והמציאות יפה הימנה (שו"ת משנה הלכות ד קיד.  ולא כשו"ת בצל החכמה ד פה).

התפקדות לליכוד

ש: האם להתפקד לליכוד כדי להשפיע?

ת: רק אם ברצונך להצביע לשם יש לזה מקום.

ש: האם מותר להתפקד למפלגה כאשר אין כוונה כלל להצביע בעבורה, אלא כדי להשפיע על מהלכיה?

ת: זו זכות מוסרית רק על המצביעים, אם לא, זו גניבת דעת אסורה.

ליצנות רפואית

ש: האם ליצנות רפואית היא אסורה כדין כל ליצנות או מותרת?

ת: ליצנות אכן אסורה.  ע"ז יח ב.  אבל ליצנות לטובה היא מותרת, כגון נגד עבודה זרה.  מגילה כה ב.  וחז"ל משבחים שני אנשים שהיו משמחים אנשים עצובים בבדיחות.  תענית כב ב.  לכן ליצנות רפואית היא מותרת ומצוה.  אך רק איש לאיש ואשה לאשה.

גאולה

ש: האם זה נכון שזה הגאולה?

ת: החלה לפני כ-130 שנה עם עליה ראשונה בתרמ"א (התקופה הגדולה 374-378).

מוח אחד

ש: בספר ים החכמה תשסו ז ח לג"ר מורגנשטרן נפסק שמוח אחד הוא איסור תורה של קוסם על פי הסיפרי והרמב"ם.  האם הרב גם סובר כן?

ת: נראה שזה אסור משום דרכי האמורי, כיון שלא הוכח מדעית (עי' שו"ת שאילת שלמה ג שלו.  ד רסג).

פירסינג

ש: למה אסור לעשות פירסינג בגבה?

ת: חוקות הגויים.  שחץ (עי' שו"ת שאילת שלמה א שלט אות ב).

ניחום אבלים

ש: על מה לדבר עם חבר שאיבד את אביו?

ת: קודם להקשיב.  אז יודעים על מה לדבר (שו"ע יו"ד שעו א).

תרומת זרע לרווקה

ש: האם מותר לרווקה בת 40 שמיואשת מלהתחתן והזמן עובר לקחת תרומת זרע מבנק הזרע?

ת: לא.  זה יולד ילד יתום.  אין להתיאש.  לפנות לשדכנים טובים, גם לאתרים: שושבינים וכולנו שדכנים.  ובינתיים להקפיא ביצות (שו"ת שאילת שלמה ד רעז).

גידול זקן

ש: למה יש לגדל זקן?

ת: א. שלמות פני היהודי.  ב. בעיות הלכתיות קשות במכונות גילוח (עי' ס' הדרת פנים זקן).

יצר הרע

ש: למה התורה לא מעלה אותו, אני לומד מסילת ישרים ורב קוק שנים, ונלחם נגד היצר כמו בהתחלה?

ת: עבודת תמיד לעבוד ולמשא.  שמנה קבצים ח לו.

פייסבוק

ש: האם כדאי להשתמש בפייסבוק או לחדול?

ת: שכרו יוצא בהפסדו.

חולצה עם פסוק

ש: האם מותר להכנס לשירותים לבוש בחולצה עם פסוק?

ת: הפסוק צריך שני כיסויים ויש אומרים שדי בכיסוי אחד ורשאים להקל.  פסקי תשובה מד אות ג.

תפילה ומוזיקה

ש: האם אני יכול להתפלל בליווי מוזיקה קצבית אם כך יש לי התחברות?

ת: לא.  צריך חרדת קודש ולא "התחברות" (שו"ת שאילת שלמה ד כח).

חתונה רפורמית

ש: יש אח שמתחתן רפורמית.  אמרתי לו שלא אבוא.  אז הוא אמר שייפגע מאד.  מה לעשות?

ת: אין לו מונופול להיפגע.  אתה נפגע שהוא מחלל את התורה.  והוא נפגע שאתה שומר תורה.  אז אתה לא כופה עליו את התורה, והוא לא כופה עליך לעבור על התורה (גיטין סא א). 

שיזוף בשבת

ש: מותר להשתזף בשבת?

ת: מותר.  זו לא הצביעה שהתורה אסרה (שו"ת אז נדברו ב ל.  ולא כשו"ת מנחת יצחק ה לב ושו"ת חלקת יעקב ד יז).

הפסקה בשמונה עשרה

ש: באמצע שמונה עשרה גיליתי שחסרים דפים בסידור ואיני יודע בעל פה?

ת: מותר ללכת לקחת סידור.  זה לא נחשב הפסק לענין (פסקי תשובות קד.  שו"ת באר משה ג יג).

פרוטה

ש: מה זה פרוטה?

ת: 1\40 גרם כסף.  בימינו זה בערך 5 אג'.  בדור מחיר של אונקיה כסף שהם 31.1 גרם (שו"ת שאילת שלמה א רצא, תג).

נישואים על תנאי

ש: האם כדאי לתקן קידושין על תנאי שפוקעים למפרע אם בן זוג אחד רוצה להתגרש כדי לחסוך בעיות של מסורבות גט?

ת: כבר דחו רבותינו הצעה זו, כי לא בגלל כמה מקרים אומללים, מבטלים קדושת הנישואים בישראל, להפוך כולם לספק זנות (עי' שו"ת אגרות משה אה"ע ד קו-קז).

תפלה מתוך סלולרי

ש: האם מותר להתפלל מתוך תפילות שבטלפון סלולרי?

ת: כן.  אם אין סידור.  כי מסיח תשומת לב (ע' שו"ע או"ח ס' צו).

עגיל בטבור

ש: האם מותר לעשות עגיל בטבור?  כמובן – מכוסה.

ת: אסור.  חוקות הגויים.  (עי' שו"ת שאילת שלמה א, שלט אות ב)

כשרות תרופה

ש: מה דין תרופה בלי הכשר?  ומה אם היא על בסיס בשר או חלב?

ת: כל תרופה חסרת טעם היא כשרה (הליכות שלמה – מועדים ח"ב ד ו ובהערה).

גר וכבוד הורים

ש: האם גר צריך לכבד הוריו הביולוגיים?

ת: כן.  כמו שגם גוי מכבד הוריו (שו"ע יו"ד רמא ט.  ע' שו"ת אגרות משה יו"ד ב קל.  שו"ת יחוה דעת ו ס).

אופנוע

ש: האם מותר לנסוע באופנוע?  אני מאד זהיר!

ת: לא די בכך.  יש נהגים אחרים מאד לא זהירים, באופנוע חשופים.  זה כלי מאד מאד מסוכן (ע' שו"ת שאילת שלמה א תעג).

יהושע בן נון

ש: למה יהושע בן נון הוא בחיריק ולא בצירי כמו בן בכל התורה?

ת: כלל דקדוקי, בגלל שהיא הברה נסמכת לא מוטעמת, כגון בן – בנך, לב – ליבי, בן-יקה, בן-לילה, בן-הכות, בנימין.  אך לא תמיד (רמב"ן על במדבר לג יא.  וע' תורת משה שם).

מזון תינוקות

ש: מה עדיף מזון תינוקות יותר בריא או בלי אבקת חלב עכו"ם?

ת: יותר בריא.  אין מחמירים על תינוקות (שו"ת שאילת שלמה א שיד).

מקלחת חמה בשבת

ש: אם אני מאד סובל מותר לי להתקלח בחמים בשבת?

ת: מותר בכמה תנאים:

א. שיש צער רב, כגון לכלוך או זיעה רבה.

ב. שמוש בדוד שמש או דוד חמשל מכובה שימשכו ממנו מים חמים רבים ביום ששי. 

ג. סבון נוזלי. 

ד. לא לסחוט שער אלא לנגב בעדינות. 

ה. מגבת גדולה שלא תיסחט (שמירת שבת הלכתה יד יא).