הרב בזק טועה בתואר הרב ובתפקידו / תגובה - סרוגים

הרב בזק טועה בתואר הרב ובתפקידו / תגובה

הרב בזק טועה בתואר הרב ובתפקידו. תפקידו של הרב לחנך ולהוכיח קודם כל, ורק לאחר מכן ללמד תורה, כפי שקבעו חז"ל במסכת חולין, במסכת כתובות ובמסכת ברכות. ככלל, אף לימוד תורה אינו כולל רק את הטכניקה של קיום המצוות

author-image
הרב בזק טועה בתואר הרב ובתפקידו / תגובה

הרב אמנון בזק קובל על הרב מזוז על "ההתיימרות לדעת כיצד הקב"ה מנהל את עולמו". לדעתו, אין לתור אחר בעיות רוחניות שגרמו לאסון זה או אחר, ו"מאז שפסקה הנבואה בישראל, אין לאף אדם יכולת לקבוע שאסון מסוים קרה בגלל אירוע מסוים".

אף על פי שיש לכך מקום, אינני רוצה לדון בשאלה האם צדק הרב מזוז או לא, מפני שמדובר בעניין נקודתי. השאלה המהותית היא אכן, כפי שטען הרב בזק, האם יש מקום לקבוע שאסון מסויים קרה בעקבות התנהגות מסויימת. את סיבת האסונות תולה הרב בזק בדרכו של עולם, ב"רשלנות" של מהנדסים ועוד.

אולם כאן טעה הרב בזק טעות גדולה. בתחילת הלכות תעניות קובע הרמב"ם: "מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבא על הצבור … . ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן … . אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים".

יש סיבה לאסונות

לא מדובר בחשבון נפש פרטי אותו עורך כל אדם לפני ה', אלא בכינוס ציבורי, לצורכו יש להפעיל צופרים. בכינוסים אלה, נדרשים הרבנים לפשפש בעוונות הציבור ולהוכיח את הציבור על כך.

גדולי האמוראים קבעו בניגוד לרב בזק ואמרו: "אמר אביי: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחללו בה את השבת … . אמר רבי אבהו: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו קריאת שמע שחרית וערבית … . אמר רבי יצחק: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהושוו קטן וגדול … . אמר רב עמרם בריה דרבי שמעון בר אבא אמר רבי שמעון בר אבא אמר רבי חנינא: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה … . א"ר יהודה: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים". כנראה, חכמים אלו לא ידעו שרק לנביאים מותר להאשים …

הרב בזק טועה בתואר הרב ובתפקידו. תפקידו של הרב לחנך ולהוכיח קודם כל, ורק לאחר מכן ללמד תורה, כפי שקבעו חז"ל במסכת חולין, במסכת כתובות ובמסכת ברכות. ככלל, אף לימוד תורה אינו כולל רק את הטכניקה של קיום המצוות. לימוד תורה שכזה, מייתר את רוב תחומי התורה. כך חלקו הראשון של לימוד תורה – לימוד המקרא – כולל בעיקר חינוך לאמונה ויראת שמים.

אכן, אין לאדם להתיימר לדעת כיצד מנהל הקב"ה את עולמו, אך לשם כך ניתנה לנו התורה.

=======

הרב חננאל זייני, הוא ר"מ בישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
למה אתרי אינטרנט נותנים במה לניגוחים בין רבנים?
יהודי | 12-09-2016 10:23
אולי בגלל זה קרס החניון???
2
תשובה מנומקת ומכובדת
יהושע | 12-09-2016 11:04
יפה, כתיבה מכובדת ומנומקת.
3
רק חבל שתמיד המעשים הרעים הם בציבורים אחרים....
דני | 12-09-2016 12:37
ראשית, יש הבדל בין תוכחה כללית לבין קישור ישיר - שאת זה, יכול לעשות נביא. ואני בכלל לא נכנס לשאלה של מי בדורנו יודע להוכיח, והאם תוכחה מסוג זה של הרב מזוז עונה לדרישה של היודע להוכיח. חשוב מכך, כאשר התוכחות תמיד מגיעות על התנהגויות של ציבורים אחרים, אנשים אחרים, אך לעולם לא על דברים שיש לתקן בתוך הציבור של הרב, התוכחה נראית פחות אמינה ויותר האשמה.
4
לאבינועם בן חיים המגיב מהפייסבוק
ליבנה | 12-09-2016 18:01
לא הבנת בכלל את דברי הרב חננאל זייני. הוא אמר שאין עניין בעיסוק באשמה, אלא בלימוד מוסר. תפקידו של הרב הוא לחנך לשמירת התורה, ולשם כך הוא משתמש באירועים שקורים בעולם. וההוכחה היא מדברי הגמרא, בה מובאות בערך 8 דעות על מה חרבה ירושלים. אין לומר שהתנאים סברו באמת שכל החורבן הנורא, הצרות שבאו בעקבותיו למשך מאות ואלפי שנים הגיעו בגלל שלא קראו קריאת שמע או בגלל שלא בירכו את ברכות התורה... (כמובן, בלי לזלזל במצוות אלה). אלא, שהם ראו שזה היה רופף בעם, והחליטו לקחת את זה לשם לימוד מוסר.
5
פשרה
אד | 12-09-2016 18:43
אפשר להצביע על חטא שחטא הציבור אשר הוביל לאסון ולהוכיח אותו עליו. יש למחות נגד מי שרוצה לטעון שרשלנות כתוצאה מתאוות בצע, זה חלק ממנהג העולם ולהוכיח את הציבור על כך שקדושת החיים נעצרת אצלו כאשר בעלי עסקים צריכים להוציא כסף על מנת לשמור על הבטיחות של הלקוחות שלהם. אבל זהו חטא שהקשר בינו לבין האסון הוא ניכר לעין ואינו דורש שימוש בתאוריות על עולמות עליונים וכו' אלא הקשר הוא במסגרת חוקי הטבע. המחלוקת צריכה להיות אם החטא שאליו צריך להפנות את האשמה על אסונות, הוא בהכרח חטא שהקשר שלו לאסון הוא ניכר וניתן להסברה במסגרת הטבע, או לנסות לקשור חילול שבת לקריסת בניין או אי לימוד תורה מספיק לפיגועים, תוך היעזרות בתיאוריות שטוענות לידע על עולמות עליונים ועל איך אלוהים מנהל את עולמו. אני בעד האפשרות הראשונה. שבוע טוב.
6
אבל דוקא המטרה של הרב בזק
נכון | 12-09-2016 19:46
היא לעורר אנשים להיות יותר אחראים למעשיהם גם במישור המעשי גשמי, כן, הייתה רשלנות ואנשים צריכים לתת על כך את הדין ולהיות יותר מרוכזים ולדאוג לבטחון המדינה. אי אפשר להשאיר את המצב על כנו ולהגיד "מן השמיים ירחמו". אין שום ספק שהרב בזק לא ביטל ח"ו את דברי הרמב"ם, ברור שצריך לחזור בתשובה ולתקן את מעשינו, אבל לא להתעלם ממישורים אחרים של תיקון המידות.
7
בתלמוד כתוב שלא תעבדו את הד' כדי
| 13-09-2016 0:11
לקבל שכר וזה הרס את היהדות והיהודים כמו שהרב בזק רוצה להרוס. כתוב בתורה הקדושה. " אם תלכו אתי בקרי אלך אתכם בקרי" כי אין מקרה בעולם .יש השגחה פרטית על כל פיסס שאדם עושה או לא עושה.כן כתוב " בכל לבבך ובל נפשך ובכל מאודך" כלומר אין מקום לדבר אחר חוץ ממצוות או עבירות.
8
נראה שהרבנים אשמים
יוסי | 13-09-2016 11:51
למדנו בפרשיות השבוע שהזקנים אשמים בחטאי העם. כדאי שכל הרבנים יתבוננו בחטאים המיניים שלקו בהם חבריהם חטאי הרמאות בבחינות לרבנות גנבות מס בכל הארץ של רבנים ולפי זה יחליטו 'על מה אבדה הארץ?'
9
צודק הרב בזק לגמרי!
חיים | 13-09-2016 16:06
לא מספיק שסומכים על ניסים, עוד "יודעים" למה זה קרה ולמה זה קרה. צריך להודות שיש כאן רשלנות פושעת שמצדיקים אותה בלימוד תורה כל היום בכולל. נכון שצריך סייעתא דשמיא אבל חייבים לעשות כלי גשמי לברכה של הקב"ה. מי שלא עושה כלי וסומך על ניסים, ,אז זה קורה רק בגלל רשלנותו, ולא בגלל שפלוני "לא שמר שבת" או משהו בסגנון. זה עיוות נוראי של התורה ושל דברי הרמב"ם ז"ל!
10
יפה מאד הרב הצעיר זייני
חכם וצודק | 14-09-2016 21:24
הגושניקים מקבלים תמיד את עליונות תרבות המערב בעולם הזה, ולא רוצים להפריע לה ולשלוותה אפילו במעט.