הרב בזק טועה בתואר הרב ובתפקידו / תגובה
הרב בזק טועה בתואר הרב ובתפקידו. תפקידו של הרב לחנך ולהוכיח קודם כל, ורק לאחר מכן ללמד תורה, כפי שקבעו חז"ל במסכת חולין, במסכת כתובות ובמסכת ברכות. ככלל, אף לימוד תורה אינו כולל רק את הטכניקה של קיום המצוות
הרב אמנון בזק קובל על הרב מזוז על "ההתיימרות לדעת כיצד הקב"ה מנהל את עולמו". לדעתו, אין לתור אחר בעיות רוחניות שגרמו לאסון זה או אחר, ו"מאז שפסקה הנבואה בישראל, אין לאף אדם יכולת לקבוע שאסון מסוים קרה בגלל אירוע מסוים".
אף על פי שיש לכך מקום, אינני רוצה לדון בשאלה האם צדק הרב מזוז או לא, מפני שמדובר בעניין נקודתי. השאלה המהותית היא אכן, כפי שטען הרב בזק, האם יש מקום לקבוע שאסון מסויים קרה בעקבות התנהגות מסויימת. את סיבת האסונות תולה הרב בזק בדרכו של עולם, ב"רשלנות" של מהנדסים ועוד.
אולם כאן טעה הרב בזק טעות גדולה. בתחילת הלכות תעניות קובע הרמב"ם: "מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבא על הצבור … . ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן … . אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים".
יש סיבה לאסונות
לא מדובר בחשבון נפש פרטי אותו עורך כל אדם לפני ה', אלא בכינוס ציבורי, לצורכו יש להפעיל צופרים. בכינוסים אלה, נדרשים הרבנים לפשפש בעוונות הציבור ולהוכיח את הציבור על כך.
גדולי האמוראים קבעו בניגוד לרב בזק ואמרו: "אמר אביי: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחללו בה את השבת … . אמר רבי אבהו: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו קריאת שמע שחרית וערבית … . אמר רבי יצחק: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהושוו קטן וגדול … . אמר רב עמרם בריה דרבי שמעון בר אבא אמר רבי שמעון בר אבא אמר רבי חנינא: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה … . א"ר יהודה: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים". כנראה, חכמים אלו לא ידעו שרק לנביאים מותר להאשים …
הרב בזק טועה בתואר הרב ובתפקידו. תפקידו של הרב לחנך ולהוכיח קודם כל, ורק לאחר מכן ללמד תורה, כפי שקבעו חז"ל במסכת חולין, במסכת כתובות ובמסכת ברכות. ככלל, אף לימוד תורה אינו כולל רק את הטכניקה של קיום המצוות. לימוד תורה שכזה, מייתר את רוב תחומי התורה. כך חלקו הראשון של לימוד תורה – לימוד המקרא – כולל בעיקר חינוך לאמונה ויראת שמים.
אכן, אין לאדם להתיימר לדעת כיצד מנהל הקב"ה את עולמו, אך לשם כך ניתנה לנו התורה.
=======
הרב חננאל זייני, הוא ר"מ בישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו