לא צודקים ולא חכמים / תגובה לרבנים החרד"לים - סרוגים

לא צודקים ולא חכמים / תגובה לרבנים החרד"לים

מה שעומד על הפרק הוא גם היחס לכל אדם בציבור הדתי שדרכו שונה, שכן אותם רבנים מתקוממים בחריפות ובבוטות כנגד כל מי ומה שאינם מתיישרים עם הקו שלהם

לא צודקים ולא חכמים / תגובה לרבנים החרד"לים

מצבור ההתבטאויות נגד להט"בים, והתעצמות המאבק כנגד הרפורמים, שאנו עדים להם לאחרונה, אינם מקריים. הם מתרחשים משום שרבנים רבים חשים כיום מאוימים מפני רוחות ליברליות שמנשבות בשיח הציבורי. אינני מטיל ספק לרגע ביושרה של אותם רבנים ובכוונותיהם הטובות, אולם אני חולק עליהם הן ברמה העקרונית והן ברמת הרטוריקה. ברובד העקרוני הם עוברים על הכלל שקבעו חז"ל "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו" (אבות ב,ד). כדי להגיע למקומו של האחר יש להקשיב לו, יש להבין את הרקע להשקפותיו ולפעולותיו, ויש לנהל אתו שיח מכבד.

מי שמגיע למחוזות המצוקה של הצעיר הדתי המגלה שהוא בעל נטיה חד-מינית, ומי שמוטרד ממכלול הבעיות הדתיות, החברתיות והנפשיות שכרוכות במצב הסבוך שלו, אינו יכול לאמץ גישות שליליות ופוגעניות כמו אלה שנשמעות במקומותינו. במישור העקרוני אני מאמין שכל החובות שבין אדם לחברו, ובראשם המצווה "לאהוב כל אחד ואחד מישראל כגופו" (הלכות דעות ו, ג), חלות על הלהט"בים לא פחות מאשר על כל אדם מישראל. יהיו אשר יהיו הגורמים לנטייתם המינית (ולכך התייחסתי במאמרי "דעות" 11 תשס"א), הם לא בחרו בה מרצונם החופשי. רובם הגדול היו מעדיפים לקיים זוגיות נורמטיבית, להקים משפחה, להגשים את הציפיות של עצמם, של הוריהם ושל החברה, ולא לחיות בדיסוננס מבחינה דתית.

חמורה לא פחות היא הרטוריקה הבוטה בה משתמשים רבנים מסוימים כלפי הלהט"בים. פסוקו של החכם באדם: "מוות וחיים ביד הלשון" (משלי יח, כא), נכון בנושא זה באופן מיוחד. הגדרת הלהט"בים כסוטים, חולים, נכים וכיו"ב עלולה להוריד שאולה את הצעיר הדתי, המקבל את ההרגשה שאין לו מקום בעולמו של הבורא ב"ה. היא עלולה לדרבן את חבריו לזלזל בו, לכנותו בכינויי גנאי ולהתרחק ממנו. מדוע כשמגיעים לנושא זה נשכח מפי הרבנים הכלל: "חכמים היזהרו בדבריכם"?!

דברי הרב יגאל לוינשטיין בכנס מרכז ליב"ה

יתר על כן, הרטוריקה המתלהמת אינה רק לא ראויה, היא לא מועילה. אדרבה, היא גורמת לכל מי שיוצא מהארון – לצאת גם מארון הקודש, ולהתרחק מתורה ומצוות. היא גורמת לרבים בציבור הכללי להרגיש ניכור מהיהדות, שמצטיירת בעיניהם כחסרת הבנה וכחסרת חמלה. האם מישהו חושב ששימוש בכינויי גנאי עשוי להאהיב שם שמים על הבריות?!

הלהט"בים אינם לבד. גם הרפורמים זוכים לגינויים שאינם נכונים לא עקרונית ולא רטורית. לאחרונה הם זכו לזיהוי חדש: "נוצרים" או אף "גרועים מנוצרים" (ראו הרב שלמה אבינר "באהבה ובאמונה" לפרשת קרח). כמו בנושא הקודם, אין לי כל ויכוח על איסורי תורה, ואני שותף לביקורת הנוקבת על דרכה של התנועה הרפורמית. ברם, ההשוואה לנוצרים מסלפת את המציאות, והיא אמצעי רטורי פסול. עבור 35% מיהדות ארה"ב התנועה הרפורמית היא העוגן והבסיס של זהותם היהודית. נכון הבעיות קשות ביותר: חוסר אמונה, אי שמירת מצוות, מתן גושפנקה לנישואי תערובת – כל זה ידוע וצריך להילחם בו. אולם מלחמה יש לנהל בכנות וביושר, והדימוי לנוצרים אינו נכון ואינו משכנע.

אולם הנושא איננו רק היחס כלפי הלהט"בים והרפורמים. מה שעומד על הפרק הוא גם היחס לכל אדם בציבור הדתי שדרכו שונה, שכן אותם רבנים מתקוממים בחריפות ובבוטות כנגד כל מי ומה שאינם מתיישרים עם הקו שלהם. מי שמאמינים ביהדות שיש בה סובלנות והכלה של האחר, מוקעים על ידם כרפורמים או נאו-רפורמים (והרי הם אפוא כנוצרים או נאו-נוצרים…). ברור להם שכל האמת נמצאת בכיסם, והם מנהלים מלחמות מתמידות בבעלי עמדות השונות משלהם ולו במקצת. אני מיצר על כך מאוד דווקא משום שאני מעריך ומוקיר רבנים אלה, וסבור שראוי שדבריהם יישמעו. אולם כדי שטענות חשובות כמו אלה שהשמיע הרב לווינשטיין בכנס ליב"ה תשמענה, יש צורך להשמיען באופן שהאוזן יכולה לשמוע והלב מוכן לקבל. דברי חכמים בנחת נשמעים, במתינות, בשיקול הדעת ומתוך כבוד לכל אדם ואדם.

=======

הרב דר' רונן לוביץ, הוא רב היישוב ניר עציון, נשיא 'נאמני תורה ועבודה' ומרבני 'בית הלל'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
35 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
more of the same, בלה בלה בלה
אם אין לך מה להגיד חדש, אל תגיד את זה לנו | 25-07-2016 17:00
2
הייתי כותב תגובה ארוכה אבל זה פשוט מעייף
| 25-07-2016 17:28
פשוט תתבייש לך.
3
חד מימדיות וחוסר יכולת להבין
| 25-07-2016 17:46
מה שהרב הכותב ודומיו לא מצליחים להבין, זה את גודל האהבה שאותם רבנים קיצוניים, יכולים להשפיע על הפרטים, לעומת הביקורת הנוקבת על התופעה. זו הבנה שנטועה עמוק בתורת הרב קוק זצ״ל . ישנם הרבה רבנים חרד״לים שעוסקים בנושא הלהטבים, כפי דרכם. לא נראה לי שמי שעבר במכונים שלהם, יכול להגיד שחש בשנאה או דחיה מהם. וכן, גם הרב אבינר.
4
קשקוש! רב אורתודוקסי עומד עם 2 רגליו על הקרקע. אך הוא
סתם אני | 25-07-2016 18:18
נאמן להלכה, לא מעגל פינות כדי למצוא חן בעיני מישהו, הלכה היא הלכה היא הלכה כולל איסורים והיתרים
מוחה!!!!!
ינון | 09-08-2016 10:59
יש אפשרות לא לקבל דעת מסימת של הרבנים ואת דרכם, ולהסכים עם חוג אחר של רבנים. אך עלינו לזכור שהם ר-ב-נ-י-ם!!!
5
ויפתח ה' את פי האתון. עוד אידיוט למצעד האיוולת
שר''י | 25-07-2016 18:37
בני לאו, ריסקין, וחבר מריעהם יש''ו
6
חז"ל אמרו שלא הייתה (בימיהם) תופעה כזאת בישראל.
מאיר | 25-07-2016 18:45
וכל זה בגלל חוסר הלגיטימציה לתופעה. במקום לגנות, מתגלית עתה הבנה שאינה במקומה, והיא רק גורמת ליותר אנשים לתעות ולהיות מבולבלים. דבר זה הוא בניגוד גמור לתורה. כמובן שברמת הפרט צריך להקשיב ולעזור, אבל לא ברמה הציבורית
7
הנצרות שינתה פחות ביהדות מאשר הרפורמים
ענת | 25-07-2016 19:00
זוהי בהחלט דת אחרת, דת שכולה פולקלור ואוסף מנהגים שכל אחד בוחר לעצמו. לא ייאמן ש"רב" כותב כך.
8
הזוי!!
יהודי | 25-07-2016 19:01
איזה דתי אתה? אתה חולק על מיקרה מפורש! לא מאמין ש"רב" מבין את הלהט"בים! אולי אתה מבין גם את אוכלי הטרפות ומחללי השבת? ואני בטוח שכשזה מגיע לנושא ארץ ישראל, שם פתאום אסור וחלילה להתפשר.
9
ממתי מותר לאהוב את הרשעים?
נועה | 25-07-2016 19:03
האם גם על נואפים שאינם יכולים להתגבר על יצרם תאמר כך? ומה תגיד אם בעוד עשרים שנה יגידו שגם נישואי אח ואחות זה נאור? אינך רואה את המדרון החלקלק שאתה מהלך בו? אני מבינה שאדם עובר עבירה כי הוא לא מתגבר על יצרו אך הוא לא בא לפרסם זאת בראש חוצות, הלהט"בים מנסים להכשיר את השרץ ועוד "גאים" בכך...
10
כל כך אוהבים את עם ישראל לפי שיטת הרב קוק
ל-3 | 25-07-2016 19:11
ולכן 1. מקימים בתי ספר נפרדים 2. מקימים תנועות נוער נפרדות 3. מקימים ישובים תורניים נפרדים והכל בשם אחדות וליכוד עם ישראל סביב התורה הלא מוחלפת הצביעות חוגגת והכל לשם שמים
מה לעשות שחלק מהציבור הדתי לאומי חפיפניק?
| 15-08-2016 0:17
אני לא יכולה לשלוח לממד כי בממד שולטים המשפחות החילוניות עם הדתיים החפיפניקים ואז הבית ספר נראה כך וכו..אתה צבוע וקשוט עצמך תחילה. צניעות זה ערך עליון בתורה אבל לפי גישתך למי אכפת?
11
כל זמן שהלהטבים והרפורמים מתנהגים
| 25-07-2016 19:11
ברמה נורמלית אז מדברים אליהם בצורה יפה כדי לא לפגוע ולקרב אבל כשהם מתחילים לעשות מלחמות אין לנו רצון בכלל שהם ישמעו אותנו .
12
כל כך
עמוס | 25-07-2016 19:39
האם כל כך מסובך להבין שיש רצון לחבק ולסייע לכל מי שמתמודד עם הבעיה הזו ומודע לכך שזו בעיה?ולעומת זאת אי אפשר בשום פנים להכיל את מי שהופך את הקושי והבעיה לאידאולוגיה שמרימים בשמה דגלים?
13
פשוט בושה שאנשים לא מדייקים באמת בדברי הרבנים!
קווניק חשוך גאה | 25-07-2016 20:11
כל המאבק של כל מי שמגדיר את עצמו כמאמין בתורת ה׳ ובקב"ה הוא לא נגד האנשים הפרטיים אלא נגד התנועה הזו שמנסה לשדר לציבור שהכול נחתם ולנסגר בנטייה המינית ו"הכול מולד" ו"צריך להיות גאים בזה". טסור להתבלבל: יש את הפן הפרטני - כל אחד ואחד הוא איש יקר עם פוטנציאל גדול להוכיח שתורת משה אמת ושהוא יכול לקיים אותה על אף כל הקשיים. ויש את הפן הכללי של התנועה שמנסה לעוות את הציבוריות לכיוון פךורליסטי מיואש - על זה הרב יגאל יוצא בחריפות!
14
התורה אומרת לנו שזה תועבה דבר לא נשתנה מאז
אליהו | 25-07-2016 20:57
גם אז זה היה ״מורכב״. בעצם זה תמיד מורכב להתמודד עם יצר הרע - אך להצדיק את החוטאים שנופלים בפח זה לא יהדות, ולא תורה. המאמר מוצץ מהאצבע.
15
שוב נופלים בפח חוסר אבחנה בין פרט לציבור
| 25-07-2016 23:15
כפרט - כל יהודי הוא אהוב ורצוי ומצווה לקרבו אל תורה ומצוות (אנו מקרבים אותו - לא מתקרבין אליו!!! - קריטי!!) כציבור וכשיטה שחורגים מההלכה המחייבת - נילחם באותם פרטים מקובצים - מלחמת חרמה ללא פשרות !!! וכאן אתם נופלים ועושים סלט ירקותבין השניים חוסר האבחנה הזה בין הפרט לציבור הוא שורש הבלבולציה שלכם!!!
16
רואים למה הציונות זה שואה של העם היהודי
רואים למה הציונות | 26-07-2016 10:07
הכוונה לציונות הדתית אין דבר כזה "רב" ציוני זה מרד בשם ר
יש כזה דבר רב ציוני .זה מתחיל מהתורה . אברהם אבינו היה
| 15-08-2016 0:14
הציוני הראשון..
17
דברי חבל
דרור | 26-07-2016 11:31
לפי דברים שלו לא צריך תורה כלל . הכל רק המלצה. לדבריו אין שום בסיס בהלכה ובחז''ל. זה בעצם אותה נצרות מחודשת
18
כל כך הרבה שטויות והבל
דוד | 26-07-2016 13:48
עוד מישהו שמקבל כסף מהקרן החדשה להשמדת ישראל.
19
רק כבוד "תורתו" חכם ומבין הכל - כולם לא חכמים.אתה ממש
משה | 26-07-2016 15:55
איש עניו מאד...כולם טיפשים ואני חכם
20
נופלים בפח
| 26-07-2016 17:59
הכל הצגה? בשעה שהח"כים החרדים חוגגים את הישג (כאילו) ביטולו לימודי הליב"ה, שרת המשפטים איילת שקד חושפת בראיון לרשת ב' כי שר החינוך בנט מצליח נגד השם יתברך לכלול בהידברות עם המגזר החרדי לימודי מתמטיקה אנגלית והיסטוריה למוסדות החינוך החרדיים. לדברי שקד ביטול החוק של לימודי הליבה שקידם הרשע יאיר לפיד נעשה מתוקף ההסכמים הקואליציונים, אבל בנט מצליח להכניס בהסכמה את הלימודים החשובים למוסדות החרדיים, והוא לא עסוק בחוקים פופוליסטיים שמעולם לא היו יכולים להיות מיושמים. עוד הוסיפה שקד, נפתלי נמצא בקשר עם מנהלי המוסדות החרדים, "מכניס לימודי מתמטיקה, חמש יחידות ואנגלית לתוך המוסדות החרדים, הוא עושה את זה דה פאקטו בלי כותרות בשקט בשקט". על מוסדות הפטור אמרה שקד כי, "נפתלי בנט מצליח בהידברות גם עם מוסדות הפטור, אני לא אנקוב בשמות כי זה יעשה נזק, אבל רוב התקשורת שטחית ולא חושפת את הדברים. אני מתחייבת (נגד מה שרוצה אלוקים) כי המוסדות החרדים ילמדו אנגלית בקרוב, השיח רדוד ואנשים לא מבינים את הפרטים. בקיצור החרדים נופלים בפח! ומה יהיה סופן של כל אלו הכופרים בתורה ומחייבים לחרדים ללמוד לימודי ליבה -כפירה ממש? סופן יהיה ממש כמו הרצל שהיה כופר ורצה לנצר את "כל" היהודים כמו המן הרשע, ולא חזר בתשובה נשרף וימשיך לישרף בגיהנום בצואה רותחת. ראו סירטוני הרצל והציונות של הרב אמנון יצחק. לקיים מה שנאמר: בעקבות משיחא חוצפא יסגא (תִרבה), ויוקר יאמיר: הגפן תתן פריה והיין ביוקר, ומלכות (מדינת ישראל) תהפך למינות, ואין תוכחת (לחכי"ם המשומדים), בית וועד יהיה לזנות, והגליל יחרב, והגבלן (הגולן) יישום (יהיה ריק מאדם), ואנשי הגבול (הכופרים בקב"ה) יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו, וחכמות סופרים (היינו פלג ב"ב) תסרח, ויראי חטא ימאסו (ע"י אנשי שטיימן), והאמת תהא נעדרת (מהם). נערים פני זקנים ילבינו, זקנים יעמדו מפני קטנים, בן מנוול אב, בת קמה באמה, כלה בחמותה, אויבי איש אנשי ביתו, פני (מנהיג) הדור (של ב"ב) כפני הכלב, הבן אינו מתבייש מאביו. ועל מה יש לנו להשען? על אבינו שבשמים, שוב להשען רק על אבינו שבשמים.
21
שלום כבוד הרב, אני לא מכיר אותך, אבל נהנתי לקרא את דברי
אברך ביתרי | 26-07-2016 22:11
כבודו, אני לא מסכים איתך, וברשותך אבהיר את דברי, אני חרדי, אבל עם ראש מאד פתוח לשמוע דעות אחרות, לא פוחד משום דעה. תראה הציונות הדתית בתפיסתי היא מוזרה, הציונות הוקמה ע"י חבורה של פורקי עול שמים, מאחר והם ידעו שבזמנם רוב העם שומר מצוות, הם הקימו את הרבנות הראשית כעלה תאנה, למשוך עוד ועוד אנשים, מה שקרה שהם יתישבו בלבבות של הרבה אנשים שחלמו בגולה על ארץ האבות, וסחפו אותם איתם, הרב קוק זצ"ל קדוש עליון, דיבר על גשר, גשר בין הציבור הדתי לחילוני, כשהמחנה המשותף הוא אהבת הארץ ומסירות למענה, מה שיצא מהגשר הזה שיותר דתיים צעדו לצד החילוני, ופרקו עול מצוות , ומיעוט קטן עבר בגשר לצד השני, בתווך יש הרבה 'רבנים' שכל אחד מזיז את קו הגבול שלו לפי טעמו, ברגע שיש בסיס לגשר יש רבה חנויות בדרך. כואב אבל זו המציאות לדעתי
22
שמח שהאמת יוצאת לאור
דרור אברהם | 27-07-2016 16:23
במשך השנים האחרונות היה נראה שיש גורמים רבניים שנוטים לרפורמה ולשינוי דפוסי ההלכה, כעת שהם אומרים את הדברים בעצמם, לא ניתן להבין אחרת. ידע הציבור לבחור בבהירות מי דובק בתורה ומי דבוק בשינוי ובמודרנה .
23
תגובה גם לעורך וגם לכותב המאמר
יוסף בנימין | 27-07-2016 17:05
הכותב פותח בשבחם של הרבנים ה"חרד"לים". הוא חולק עליהם ואינו מסכים לאמירותיהם אך הוא אינו מכנה אותם :"לא צודקים ולא חכמים" למה לשים כותרת מתלהמת שאינה משקפת את הדברים ופוגעת גם ברב הכותב וגם ברבנים שעליהם הוא מדבר. לרב עצמו - יתכן שיש לרחם על בעלי נטיות הפוכות ולא להשפילם, אך הכעס של הרב יגאל לא הופנה כלפי בעלי הנטיה כשלעצמה אלא כלפי הרצון לכפות כל חייל באשר הוא ללגיטימציה של התופעה הנקראת בתורה תועבה ושמי שעושה אותה חייב סקילה בזמן הסנהדרין. בקשר לרפורמים זו לא נטיה חולנית של מישהו, זה רצון לקעיקע את התורה. הרי אם יאמר העבד לרבו אעשה רק מה שמתאים לי ממה שאתה מצוה הרי לא עקר רק אותו דבר אלא את מחויבותו לתורה ולקב"ה בכלל. וכי מה זה משנה אם הקשר של יהודי לבורא יעבור דרך הרפורמה או לא יעבור בכלל או יעבור דרך זרמים אחרים - הרי יהדוןת זה לא, ומוטב שיידעו זאת
24
אב חיב ללמד את בנו תורה אומנות ולהשיטו בנהר. מי שלא
א | 27-07-2016 20:08
מלמד את בנו אומנות, כאילו לימדו ליסטות. בכתובה מתחייבים לזון, לפרנס,,,, כמנהג גוברין יהודאין. גם הארמית היא האנגלית של תקופת בבל השפה של הבבלים שבה השתמשו יהודי בבל ואנו משתמשים בה עד היום. הורים חרדים מוחים היום שלא מאפשרים להם להקים בתי ספר שבהם נלמדים לימודי ליבה לקום ולומר שיהודים שרוצים היום לקיים את כל הנ"ל פועלים נגד השם יתברך זה לזרוק לפח את כל חלקי הגמרא הכתובים בארמית, ואת כל ההתנהלות היהודית שבכל הדורות. מותר להשאיר 10 בטלנים של בית המדרש. יהודים חרדים באירופה ובארה"ב מנהלים עסקים, כל עולם היהלומנות חי משך שנים על היהודים החרדים והמושג "מזל ברכה" הגיע ממנו כל חכמי ישראל היו אנשי עבודה, חלק נכבד מהם עובדי עבודת כפים. היותם חלק מהעם נתן להם יכולת טובה בהרבה להיות דיינים מאשר לאנשים המנותקים מהעולם שמסביב.
25
נוגע ללב.. צביעות דביקת וזולה לא יודע איך אתה רב יישוב
א | 27-07-2016 20:55
א. הנביאים בתנך לפעמים מתבטאים בצורה קשה ומעליבה שים לב ( אגב יש בתנך הרבה יותר עוקצנות ממה שאתב יכול לדמיין ) אתה גם בז להם ... לא חכמים , הוא גם חילק בן יחס לאדם פרטי לבין הקהילה מה ששכחת להזכיר וכו וכו בקיצור - הגאוה היא הטפשות היותר פראית
26
אמר רבי נהוראי, מניח אני כל ומנות שבעולם ואיני מלמד את
אושר | 28-07-2016 14:52
בני אלא תורה,אשרינו שזכינו לעשרות אלפי בני תורה המיישמים את האמירה הזו.
27
בושה וחרפה
ששוניקו | 28-07-2016 16:18
אם כל אחד יעוות את התורה לפי ראות עיניו, כמו שהרב לוביץ' עושה - לאן נגיע. עצוב.!!!! הגיע הזמן להתפכח
28
מי שאין לו מתנגדים הוא לא רב
רינה | 05-08-2016 6:11
אם רב רוצה להיות נחמד לכל אחד מוטב שלא יהיה רב ההלכה היהודית היא עבור כולם ואין מבחר שכל אחד יעשה מה שמתאים לו
29
הבעיה היא שהכותב לא נזהר בדבריו
יאיר | 06-08-2016 21:26
לגישה הצדקנית והפלורליסטית שמציג הכותב, יש מחיר הרבה יותר גדול מאשר דבריו של הרב יגאל! כאשר מטשטשים את השלילה שבדרך הלהטבית - גורמים לעוד ועוד צעירים וצעירות להתבלבל בזהותם המינית! במקום שיהי ברור שזו לא דרכה של תורה, הרב ודומיו מטשטשים זאת ואז החור צעיר שיש לו גרע של בלבול בזהותו, במקום להמשיך להתפתח באופן נורמלי - מתבלבל ומחליט שהוא הומו. חכמים הזהרו בדבריכם!!!!
30
לאתר סרוגים מאיפה אתם מקריצים את הרבנים האלה?
| 09-08-2016 0:18
אנחנו רוצים רבנים סרוגים שמביאים רק דעת תורה!
לא מצליח להבין תלמידי חכמים עם כיפה סרוגה לראשם והרי הם
אביבה | 01-09-2016 11:23
משייכים עצמם לציונות הדתית הטועה והמתעתעת! מוזר...
מה היה לנו רבים מן המגזר הסרוג הם להטבים!!!
שושי | 01-09-2016 11:14
ואני אחד מהם!