למה לא אחתום על מכתב תמיכה ברב לוינשטיין - סרוגים

למה לא אחתום על מכתב תמיכה ברב לוינשטיין

מי שסותם את פיו, נכון לעכשיו, זה הרב שבגינו קמה כל הסערה. הוא לא צריך סיוע של יחצנ"ים, הוא יודע לבטא את עצמו נהדר. יתכבד ויבהיר את דבריו. הרב אלי קפלן מסביר למה אינו חותם על מכתב תמיכה ברב לוינשטיין

author-image
למה לא אחתום על מכתב תמיכה ברב לוינשטיין

אני לא חותם

בשעות האחרונות אני מקבל מיילים והודעות עם בקשה לחתום על עצומת תמיכה ברב יגאל לוינשטיין. העצומה היא נגד "סתימת פיות" של רבנים האומרים דעתה של התורה בקול ברור.

עוד עושה העצומה הבחנה בין התנגדות לתנועה המעודדת יחסים חד מיניים לבין הצורך לעזור ולתמוך במי שיש לו נטייה כזו. הבחנה ראויה ונכונה.

ראשית, אינני חושב שיש משמעות לחתימה של מאות רבנים על עצומה כלשהיא, שהרי ישנם כמה רבנים גדולים שחותמים וכל השאר הולכים בעקבותיהם, כך שלחתימתי האישית אין כל ערך ציבורי.

מסיבה זו אני נמנע מלחתום על עצומות מזה זמן. ואם כבר יש לי מה לומר באופן מיוחד, אז אמצע את הדרך לבטא זאת… אולם במקרה זה, יש לי גם התנגדות נוספת.

לא משחקים במגרש של התקשורת

א. אף אחד לא סותם את הפה לאף אחד. יש התקפות חריפות, שלא בצדק, אבל התקפות אלו הינן רק בכלי התקשורת הכלליים. אם תסתכלו בכלי התקשורת החרדיים, אין כל זכר לכל הדיון, לא לדברי הרב יגאל ולא למתנגדיו. למה ? כי להם זה באמת לא אכפת.

ישנם רבנים חרדיים האומרים דברים חריפים לא פחות בנושא, אבל קולם לא נשמע בכלי התקשורת הכלליים, כי הם בכלל לא מתכוונים "לשחק על המגרש הזה" הם מדברים לקהל שלהם ודי להם בכך

אבל אנחנו רוצים "לשחק על המגרש" של כלי התקשורת הכלליים, אז שם כללי המשחק הם שונים. שם "לא חולקים כבוד לרב" יותר מאשר לכל איש רוח אחר. מי שרוצה להשמיע את דעתו בציבור הכללי צריך לדעת שהחוקים שם שונים.

למה הרב יגאל לא מדבר?

ב. מזה כשבוע מופיעים רבנים שונים בכלי התקשורת ומפרשים את דברי הרב לוינשטיין. הם אומרים כי כוונתו לא הייתה לפגוע באדם הפרטי בעל נטייה כזו, אלא רק בארגונים המעודדים את התופעה. ולכן אין מדובר כאן על שנאת אדם באשר הוא אלא ויכוח אידאולוגי. יתכן שהם צודקים, אבל מדוע הרב לוינשטיין בכבודו ובעצמו איננו קם ומבהיר את דבריו. הרי הוא זה ששותק מאז הנאום המפורסם. הרי הוא זה שאמר שהם "סוטים" ללא הבחנה בין הפרטים לבין הארגונים.

ג. ישנם רבנים שהסבירו שהמונח "סוטים" איננו כמו שהוא נשמע בימינו, היו שהשוו זאת לאדם שמן הסוטה מן המשקל הרצוי ועוד ועוד. וגם כאן ראוי לשאול: האם הרב לוינשטיין איננו יכול להבהיר את דבריו. לא לחזור בו …לא להתנצל… אלא רק להבהיר?!

מי שסותם את פיו, נכון לעכשיו, זה הרב שבגינו קמה כל הסערה. הוא לא צריך סיוע של יחצנ"ים, הוא יודע לבטא את עצמו נהדר. יתכבד ויבהיר את דבריו. הוא איננו צריך רבנים שיסבירו ויפרשנו אותו, אפילו הוא לא צריך את שותפו הרב אלי סדן בכדי להסביר את דבריו.

נכון, גם אז יהיו כאלה שיתקפו אותו, אולם מי מי שרוצה להשפיע על החברה הכללית, צריך לדעת להתמודד גם עם התקפות שכאלה.

למה הוא לא מדבר? הרב יגאל בכנס מרכז ליב"ה

ועוד הערה כללית: חלק גדול משנאת החינם בין בני אדם נובעת מחוסר תקשורת, מכך שכל אחד אומר את מה שיש לו להגיד ואיננו מנהל שיח עם האחר. איננו מקשיב לאחר ואיננו מנסה למצוא מכנה משותף. ויכוח זה הוא דוגמא מאלפת לכך.

הרי אם הרבנים החולקים זה על זה בחריפות בשבוע האחרון, היו מדברים זה עם זה, היינו מגלים שאין מרחק גדול בין תפיסת העולם של מרבית הדוברים. כי כולם אומרים שמדובר באיסור חמור, כולם אומרים שצריך לעזור לאדם הפרטי שיש לו נטיה חד מינית. כולם גם מתנגדים להחצנה של התופעה על ידי ארגונים שונים. אז על מה המחלוקת, האם זו סטייה, מחלה או נטייה טבעית. אם מדברים ומסבירים את הדברים, אזי אין כבר הרבה הבדל בין המינוחים.

==

הרב אלי קפלן הוא ראש הגרעין התורני במעלה אדומים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
חבל
| 20-07-2016 16:35
"וחסרון לא יוכל להמנות", זה שנמנו חבריו לדבר מצוה ולא נמנה עמהם. (ברכות כו א)
2
אתה לא תחתום...
דתי לאומי | 20-07-2016 17:23
אתה לא תחתום כי הוא שייך לזרם הר המור שאתה כ"כ לא אוהב
3
הפרדה
| 20-07-2016 17:33
טיפול מחייב הוא הפנמה של המציאות שהציונות והדת אינן חד הן והן מכילות אינטרסים שונים המחייבים הפנמה והערכות להגדרה חדשה של יעדים.
4
הערות
| 20-07-2016 18:08
א. הגיע הזמן שיחלקו כבוד לרב גם שם. ב. למה הוא צריך להבהיר? מי אמר שהוא חושב ככה? ג. מי הרבנים האלה? איזה סמכות יש להם לפרש את דברי הרב לוינשטיין? ד. הטענה חוזרת לרב כותב המאמר הזה - למה הרב לא אומר זאת לרב לוינשטיין? ה. מי שחלק על הרב לוינשטיין אינם רבנים אלא עמי ארצות במסווה של תואר ד"ר מאונ' בר אילן. עם כל הכהוד לאונ' בר אילן, אין למי שנושא תארים שלה לפרש את התורה. המחלוקת היא על הגישה. וזה דבר חמור. וחוץ מזה, מי אמר שכולם מסכימים על מה שהרב הזכיר במאמר?
5
למה לא אתרום למכינה שלך
עם ניוטרל נוסעים רק בירידה | 20-07-2016 19:15
התממות בנושא בנט, התממות בנושא סוטים
6
הכת הד"ל מושיטה את טלפיה
יהודי | 20-07-2016 19:16
נמוכי מצח ושפלי קומה
7
שאלה לכבוד הרב
אלי | 20-07-2016 23:14
א. הרב שמע את דבריו של הרב יגאל במלואם? כי כל מי שמאזין לכל השיחה, מבין היטב למה הרב יגאל מתכוון, ולכן הטענה נגדו שיפרש את דבריו ומדוע הוא שותק, היא טענה מגוחכת... במקום לתקוף - תשמעו את הדברים ואל תוציאו אותם מהקשרם. הרבנים שפירשו את דבריו, פשוט הקשיבו לשיחה, בניגוד לכלי התקשורת שרק הוציאו את המילים שהם רוצים.. (כמו שאפשר לומר שהתורה מעודדת עישון סמים, שהרי נאמר "קח לך סמים"..) ב. אם שמת לב או לא, בתקשורת אין כללי משחק. התקשורת היא בעלת אג'נדה אחת, ומי שלא מיישר קו - מותקף מכל הכיוונים. כשיאיר גולן אמר שהוא מזהה תהליכים שהיו בגרמניה הנאצית, הוא לא זומן לשימוע אצל יו"ר משרד הבטחון וכדו'. אולם, הרב יגאל - כן. "היו אמיצים נוכח אש אויב, נוכח דעה שונה" - זה נכון כנראה רק אם דעותיך הולכות בכיוון אחד ומיוחד, אך אם אתה מעז לקרוא תגר נגד המיינסטרים - אתה חשוך, ואחת דתך להמית.. אתה נהפך לסכנת העם. אז כן, במצב כזה ראוי לנו לכל הפחות למחות, לומר בקול רם: שהתורה היא לא פחות מאשר מרצים באוניברסיטה שיכולים לומר ככל העולה על רוחם ללא מורא..
8
ישר כוח לרב אלי! מסכים עם דבריך
דוד | 21-07-2016 0:01
.
9
האומר "פופו" אינו מן המניין
אלי | 21-07-2016 1:36
וחכמתו סטייתו.
10
לא להיגרר לתגובות ודיבורים דרך התקשורת!
שלום | 21-07-2016 7:43
אני מקווה שהרב יגאל ישאיר את הדיון בבית המדרש, כמו שהתכוון מלכתחילה. הוא לא דיבר אל התקשורת. השיח דרך מאמרים באינטרנט הוא רדוד ולא אמיתי. בתקשורת, מי שחושב שנטייה הפוכה זאת בעיה- הוא חשוך- הומופוב- ואסור לו לתת הרצאות בפני חיילים וכו'. הבעיה שלהם היא לא עם המילה "סוטים", אלא עם חוסר הלגיטימציה לתופעה- מה שכל אדם ישר חושב, ומה שכל רב למד ומלמד בפסוקי התורה!
11
הרב לוינשטיין כבר אמר את דברו. מה יש לו להסביר.
סתם יהודיה | 21-07-2016 7:44
ולך, כבוד הרב, לא היה מזיק לתמוך בו בלי התפלפלויות ותירוצים למיניהם.
12
שריה יועציה... ורבניה
דוד | 21-07-2016 7:48
בדיוק מהסיבה הזאת כבר כמה שנים טובות שאני מוסיף בברכת המדינה "ושלח אורך ואמתך לראשיה שריה יועציה....ורבניה.... ותקנם בעצה טובה מלפניך" גם הרבנים צריכים עצה מה לומר, איך אומרים, מול איזה פורום וכו... שנזכה
13
לא! בבקשה תחתום. מה נעשה בלי החתימה שלך???
מעריץ | 21-07-2016 8:11
גאווה בלי מצעד.
14
לא הבנתי כלום
יעקב | 21-07-2016 10:07
כנראה כתבת דברים מאוד עמוקים. אבל אני לא מבין. אתה חושב שכל הרבנים חושבים אותו דבר? זאת אומרת שהרב יגאל הרב לא והרב סתיו חושבים כולם שהומואים הם חולים ? הרב יגאל היה ברור . והם הביעו את דעתם. ואתה מה אתה חושב. לא הבנתי. עזוב את הרב יגאל הוא לא הנושא. באמת אל תדאג לו. אני חושב שהוא גם לא כל כך מחכה לזה. תדאג לנו תדאג לקהילה שלך. תדאג לעם שלך. מה אתה חושב? הקהילה ההומו לסבית אומרת את דברה בראש כל חוצות בצורה ברורה. ממקמת את עצמה כאופציה לחברה דתיים. תורמת לבילבול הזהות המינית של נערים ונערות. ואתה? אתה מהאו"ם? מה התורה אומרת? אתה גמיש בקטע של התורה? ליברל? זורם? או חשוך שחושב שהתורה הזו לא תהיה מוחלפת? למה ללכת סחור סחור? סליחה על הבוטות אבל אתה יודע, מי שהחליט לעלות למגרש הציבורי שם לא עושים הנחות.
15
פלפולי סרק. ישמלחמת תרבות וסתימת פיות להטבי"ת ואתה בורח
יהודי שפוי | 21-07-2016 10:25
כנראה אתה פוחד על האינטרס שלך. מתאים לאיזורי הר עציון ומעלה אדומים...
16
תסלח לי אבל מי כבודו?
תסלח לי אבל מי כבודו? | 21-07-2016 10:45
תסלח לי אבל מי כבודו?
17
פילוסופיה בגרוש. אל תחתום, מי בכלל מכיר אותך??
עוד אחד | 21-07-2016 11:33
?
18
קצת ענוה
ירבעם | 21-07-2016 21:28
אני מבין שכבר קבעת בשביל הקב"ה איזו עצה הוא צריך לתת, אתה מוכן לפחות לתת לו הזדמנות לערער? עכשיו ברצינות מה נותן לך את הכוח להיות מעל לרבנים האלו, למה אתה חושב שאתה צודק יותר ויודע יותר. הרי אין שום סיכוי שלמדת יותר תורה אפילו מאחד מהם. בטח שלא מכולם ביחד?! ודרך אגב, הבעיה ברפורמים היא עצם זה שהם החליטו שדברים מסוימים בהלכה ובתפילה אינם רלוונטים ונכונים ושינו/ביטלו אותם, לא הדעות השמאלניות שלהם. אני בטוח שאתה לא רפורמי, תעשה טובה וגם אל תהיה.
19
אל תחתום! אתה לא כזה חשוב שיגידו "וואו הרב קפלן גם חתם"
פנחס | 25-07-2016 15:26
ועם כל הכבוד - הרב יגאל לא צריך להבהיר כלום! דבריו מספיק ברורים ואמיתיים! חבל שגם אתה לא מספיק חד וברור כמוהו ומנסה להבהיר מסרים "בדרך שלך"! עד שמרוב ישרות יוצא לך עקום! יש עצומה בבחינת "אסיפת צדיקים טוב להם ולעולם" - אתה מבדיל את עצמך מהם - וזה אומר דורשני...חבל!