מסתמן: משבר ראשון בין נתניהו לליברמן - סרוגים

מסתמן: משבר ראשון בין נתניהו לליברמן

שר הבטחון אביגדור ליברמן צפוי להצביע נגד ההסכם עם טורקיה שיובא להצבעה לקבינט כמה שמסתמן כמשבר הראשון בינו לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו

מסתמן: משבר ראשון בין נתניהו לליברמן
  (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מי שצפוי להתנגד להסכם בהצבעה בקבינט הוא לא אחר משר הבטחון הטרי, אביגדור ליברמן, שנכנס לממשלה לפני מספר שבועות בלבד. באם בסופו של יום ליברמן אכן יצביע בניגוד  לעמדתו של נתניהו יהיה זה המשבר הראשון בין השניים מאז חזרת ליברמן לממשלה.

על פי הדיווח, שר בכיר אחר בקבינט תקף אחר הצהריים את ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שהסכם הפיוס ייחתם מחר, אך הוא יובא לאישור הקבינט רק ביום רביעי.

"זה תהליך ביזיוני שראש הממשלה מביא לקבינט עובדה גמורה. הוא הופך אותנו לחותמת גומי", אמר השר.

כאמור, על פי ההסכם בין שתי המדינות, ישראל צפויה לשלם כ-21 מיליון דולר לקרן הומניטרית טורקית שתשלם פיצויים למשפחות הפעילים שנהרגו ונפצעו על המרמרה. בנוסף, שתי המדינות יחזרו לנורמליזציה מלאה וחילופי שגרירים. טורקיה נסוגה מהתנאי להסיר את המצור על עזה וישראל תאפשר לטורקיה להעביר ציוד וסיוע הומניטרי לעזה דרך נמל אשדוד. ישראל תתיר גם לטורקיה להקים בעזה בית חולים, מתקן התפלת מים ותחנת כוח.

ישראל נסוגה מהתנאי שמפקדת החמאס תסולק מאיסטנבול, אך טורקיה תתחייב שחמאס לא יוכל לפעול נגד ישראל משטח טורקיה. אתמול התייחס שר החוץ הטורקי מבלוט קאווסגולו לסוגיית חמאס ואמר כי חמאס לא מהווה בעיה לחתימת ההסכם.

נוכח הביקורת על ההסכם אמר נתניהו: "אני לא מנהל את המדינה לפי ציוצים וכותרות רגעיות, אלא לפי מה שטוב לביטחונה, לכלכלתה ולאינטרסים של ישראל. ההסכם חשוב, הוא לא חף מביקורת. שאלת הגז והצעדת המשק הישראלי מקודמים על ידי ההסכם. זה לא אומר שניכנס לירח דבש, אני לא מייפה את זה. אבל האינטרסים החיוניים שלנו מקודמים בו".

לדבריו, "ישראל הגיעה להסכם בעל חשיבות אסטרטגית לביטחון, ליציבות האזורית, לכלכלת ישראל. העולם בטלטלה, המזרח התיכון בטלטלה והמדיניות שלי היא לייצר מוקדי יציבות באזור הבלתי יציב, הרוגש והסוער הזה. אנחנו עושים זאת עם שכנותינו הקרובות, מדינות ערביות, יוון וקפריסין, רוסיה, וגם עם טורקיה. וכמובן אנחנו עושים זאת בתיאום מלא עם בעלת בריתנו הגדולה ארצות הברית".
נתניהו הוסיף כי "ישראל וטורקיה הן שתי מעצמות גדולות באזור והנתק לא הועיל לאינטרסים חיוניים שלנו ומנע מאיתנו לשתף פעולה באותם מקרים והיו לא מעט כאלה שבהם הוא התבקש".

בנוגע לקשריה של טורקיה עם חמאס והשאלות שמעורר ההסכם בשאלת הנעדרים השיב נתניהו: "טורקיה לא שולטת בחמאס וגם לא מחזיקה בגופות. אם הייתה מחזיקה בהן, ייתכן שזה היה אפשרי, אבל זה לא המצב. ההתחייבות שקיבלנו מנשיא טורקיה וההנחיה שלו את הגופים הרלוונטיים – זה דבר טוב, כי בלי זה, בלי המכתב הזה, לא היה קורה שום דבר. עם המכתב יש סיכוי שהמהלכים האלה יתחילו ויבשילו. אלה תהליכים, דרושים סבלנות ואורך רוח, אבל ברור שהתקדמנו לנקודה אחרת".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
רק הכלכלה מעניינת אותו-כסףףףףף מה עם ביטחון חיי האזרחים
החיים לא נמדדים בכסף | 27-06-2016 23:36
הם שווים מעל כל סכום אגדי של כסף.
2
מחיר ההסכם
מאיר | 28-06-2016 0:03
יש להכפיל את התשלום לתורכים, ולהחזיר את חיילי צה"ל הביתה, לילה טוב.