בשנה החולפת נהרגו 349 בני אדם בכבישי ישראל- כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו השבוע, כאשר במקביל אל הנתון הזה מצטרפים בסקירה השנתית של הלמ"ס עוד 23 הרוגים בכבישי יהודה ושומרון אשר נספרים בנפרד משאר כבישי ישראל.

לבד מספרי המוות הללו- מפרט הדו"ח המסכם את מספר התאונות הכולל, מספרם של הנפגעים ופילוח נוסף שמצביע כמה מהם נפגעו באורח קשה כתוצאה מהתאונה. מי שמעיין בנתונים הללו מקבל רק חלק מן המנה, כיוון שכאשר נהג פלסטיני עובר תאונת דרכים בכבישי יהודה ושומרון, בה לא מעורבים יהודים, הוא לא נכנס לסטטיסטיקה אשר בסופו של דבר עשוייה להשפיע בהחלטה האם הכביש ראוי לשיפוץ או להצבת תמרורים חדשים.

על מנת ליזום תיקון פגעי תעבורה בכביש, ישנו רף מסויים של הרוגים או נפגעים אליו צריך להגיע באותו הכביש על מנת שהבקשה תזכה למענה ותוביל לשינוי תנאי הכביש- כאשר תאונות הדרכים של פלסטינים לא נכנסות לסטטיסטיקה, הנתונים שבידי שר התחבורה אינם משקפים את המציאות בשטח ועל כן תשתיות הכבישים לא זוכות לטיפול שימנע את האסון הבא.

בנוסף, נתוני הלמ"ס מציגים את נתוני התאונות בכבישי ישראל בלי התייחסות לכבישי יהודה ושומרון, ומופיעים בספירה נפרדת בלי קשר למספרים הכללים המפרוסמים.

טלי טל- מנהלת אגף בכיר תשתית כלכלה, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסבירה כי החליטו בלמ"ס לספור את הנתונים ביו"ש בנפרד לאור השינויים בגבולות שנעשו במשך השנים, ועל מנת שמבחינה טכנית ניתן יהיה לעקוב בצורה טובה יותר אחרי הנתונים במשך השנים.

בעניין תאונות הפלסטינים שלא זוכות להיכלל בסטטיסטיקה אומרת טל כי הם נשענים על נתונים של משטרת ישראל כאשר במשטרה נאמר להם שתאונות דרכים בהם מעורבים רק פלסטינים לא מטופלות על ידם, וגם אם שוטרים יגיעו לשטח הם יעבירו את הטיפול לידי המשטרה הפלסטינית ועל כן אין ברשותם נתונים.

לדבריה, במשטרה מפתחים בימים אלו תוכנה במחשב אשר תסייע בהזנת הנתונים בצורה מקיפה יותר ובכך תסייע גם לאנשי הלמ"ס.

במחוז ש"י של המשטרה מבהירים כי תאונות של פלסטינים בשטחי הרשות, הם בטיפול המשטרה הפלשתינית, אך כל תאונה בשטח שנמצא בשליטה ישראלית ומדווחת להם, זוכה לטיפול כמו כל תאונה אחרת ברחבי הארץ כאשר היא נרשמת גם כן במאגרים השונים.

במשרד התחבורה מגיבים לטענות לפיהם השר מקבל נתונים לא מדוייקים כדברי הבל.