איום המנהרות היה ידוע עוד לפני חטיפת שלושת הנערים ומבצע 'שובו אחים', אבל בדיונים בקבינט התברר כי לצה"ל אין תכנית עבודה מסודרת לטפל באיום מעזה.
בדיונים ניסו שר הבטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ להגיע להרגעה ולטרפד כל פעולה קרקעית בעזה, ואילו מנגד הרשים נפתלי בנט ואביגדור ליברמן דרשו פעולה אקטיבית ומיידית.
צפו במחדל הצבאי של שר הבטחון והרמטכ"ל כפי שעולה מתמלילי השיחות שנחשפו בכתבת ערוץ 2.
עכשיו ברור למה החליטו לפעול רק לאחר שמחבלים יצאו ממנהרה הייתי חייל מילואים במבצע, שבוע וחצי של עיכובים ודחיות מהגיוס עד הכניסה הקרקעית שיגעו אותנו והחלישו את המורל שלנו. עכשיו ניתן להבין שהכל היה בגלל החולשה של הדרג המדיני. מזל שהקב"ה מכוון את הדברים וגלגל את הדברים באופן שיעלון וגנץ כבר לא יוכלו להתנגד. ה' ירחם מה היה קורה אם לא היו יוצאים לפעילות...