הרב שרלו לארגון 'חברותא' - "אל תשתמשו בשמי" - סרוגים

הרב שרלו לארגון 'חברותא' – "אל תשתמשו בשמי"

הרב שרלו, שהיה מבין הרבנים הבודדים שסייעו לארגון ההומואים הדתיים "חברותא", מנתק את הקשר. הסיבות: "גלשו למקומות אסורים בתחומים אחרים, ובשל המדיניות בתחומי הקשר בין בני זוג מאותו המין". אחד ממייסדי 'חברותא' פרש והקים ארגון נוסף: 'כמוך'. לדבריו: חברותא הפכו לרפורמים. חברותא: "אנחנו מחוייבים להלכה".

author-image
הרב שרלו לארגון 'חברותא' - "אל תשתמשו בשמי"
  פלאש 90

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקוה, היה בין הרבנים הבודדים שסייעו לארגון הומואים הדתיים 'חברותא'. היום מתברר, הרב שרלו ניתק את הקשר עם הארגון והפסיק לפרוש את חסותו. הסיבה לכך היא הפיכתו בפועל של 'חברותא' לארגון רפורמי קונסרבטיבי.

הניתוק הגיע אחרי יום הכיפורים אז שלח הרב שרלו לחברותא את המכתב הבא: "מאז יום הכיפורים, אני לא מזדהה עם חברותא, בין בשל העובדה שהם גלשו למקומות אסורים בתחומים אחרים, ובשל המדיניות של חברותא בתחומי הקשר בין בני זוג מאותו המין. אשמח אם תפסיקו לטעון כי אני תומך בחברותא, ולהשתמש בשמי."

מה קרה ביום כיפור? עמית, ממייסדי 'חברותא', פרש מהארגון וחשף באתר 'כמוך' – הארגון החדש של ההומואים הדתיים – את מה שקרה. מסתבר, שארגון 'חברותא' פרש את חסותו על תפילה של "המניין הגאה" ביום הכיפורים. מדובר במניין לא אורתודוקסי, ולטענת עמית, הדבר נעשה ללא ידיעתו.

עמית חשף שורה של מחלוקות בינו לבין אנשי חברותא. הויכוחים היו על זהות הארגון ועל המסרים שאמורים לצאת מתוך 'חברותא'. האם מדובר בגוף הפונה לציבור הדתי לאומי ומקיים קשר עם רבנים אורתודוקסיים או שמא המסר הוא לכיוון הקהילה הלהט"בית וזניחת העקרונות ההלכתיים.

היו מספר מחלוקות עקרוניות בין עמית לחבריו. אחת מהן הייתה על תיקון הבן איש חי למשכב זכור. "כאתר דתי להומואים דתיים היה לי פשוט שיש מקום להעלות תיקון למי שחטא במשכב זכר. הרי האיסור מפורש בתורה, ואין על כך מחלוקת, והרי קהל היעד שלנו דתי", כתב עמית באתר 'כמוך', "בין הרכזים היה מי שהתנגד נמרצות ואף איים ש'על גופתו המתה' התיקון למשכב זכר שכתב הבן איש חי לא יעלה כי זהו תיקון הומופבי. אתם שומעים? קבוצה דתית טוענת שתיקון לאיסור תורה הוא הומופובי, השם ירחם."

עמית טוען כי חבריו לעמותה התנגדו לארגון מפגשים עם פסיכולוגים "בו יוצגו קשת הדעות בעולם המחקר בשאלת טיפולי ההמרה ויעילותם".

אחר כך נכנסו לוועד של 'חברותא' פעילים נוספים, שלטענת עמית, משכו את העמותה לכיוון של התנועה הרפורמית. למרות התנגדותו, 'חברותא' השתתפה בכנס שנקרא "סקס אחר" והעלתה את חתמו של הרב שרלו.

לטענת עמית, רצו אנשי חברותא להשתתף במצעד הגאווה. "הוועד החדש רצה מהפכה ולכן שבר את הסטטוס-קוו שהיה בקבוצה עד אז, והחליט פה אחד ובלי כל גמגום ותהיות: חברותא תצעד במצעד בגאווה", בסופו של דבר קבלה הקבוצה את התנגדותו ולא השתתפה במצעד.

בשבת שארגנו אנשי הקבוצה, דובר שוב על מניין שיוויוני, מה שגרם שוב לויכוחים על האופי של 'חברותא'. עמית שלח מייל נזעם לחברי הקבוצה והסביר כי מניין שיוויוני יפגע בתדמית של 'חברותא'. "הרב שרלו, אחד הרבנים הכי פתוחים לנושא, אינו לבד בכעסו על הקבוצה, והוא צודק בכעסו זה", כתב עמית לחבריו, "גם הרב יחיאל פאוסט, שבעבר בא למפגש, ושגם הוא נחשב לרב מאוד פתוח לנושא – גם הוא אמר לי שאם בעבר היינו מארגנים שבת ובה היה מניין גאה/שוויוני הוא לא היה בא למפגש שלנו, ולא היה בקשר עם הקבוצה שלנו", כתב עמית לחברי קבוצתו, "לאחר המניין ביום הכיפורים חטפנו על הראש מעוד רבנים, ולכן הוחלט שלא ניתן חסות ולא תהיה חלק משום מניין גאה/שוויוני בעתיד. לכן כשכעת הנושא עולה שוב איני מצליח להבין מה ההווה אמינא בכלל".

אחרי הדברים הללו, החליט עמית לפרוש מ'חברותא'. ברשימה שכתב באתר 'כמוך' הוסיף עמית את הנתונים הבאים. "חצי מראשי חברותא אינם דתיים. חלק מהם אפילו כופרים, אתאיסטים שאינם מאמינים באלוקים כלל, אוכלי חמץ בפסח ושאינם צמים ביום הכיפורים", כותב עמית.

עוד הוא טוען כי עורך האתר חברותא הנוכחי "הוא אדם חילוני" שדאג להעלים רשומות "שלא מצאו חן בעיניו, כמו שאלת טיפולי המרה. הוא דאג לשים תמונה של קונדום באתר".

עמית הסביר כי הוא מציין את עובדת השקפותיהם הדתיות (או הלא דתיות) של חברי 'חברותא' הנוכחיים כדי להמחיש שעמותת ההומואים הדתיים איננה אורתודקסית אלא רפורמית. "הפרטים הללו חשובים כי הם מעידים כאלפי עדים על אי-הכרת קהל היעד. כיצד ייתכן שבראש קבוצה המתיימרת להיות דתית יעמדו חילונים כופרים?! כיצד ייתכן שהם ינווטו ויקבלו החלטות, כיצד הם יכולים לעמוד מול הקהל הדתי לומר אנו בשר מבשרכם?"

"על כן הגיע הזמן לומר את האמת הפשוטה, הכואבת אבל האמתית והברורה – חברותא אינה אורתודוקסית."
למאמר המלא של עמית: www.kamoha.org.il

תגובת דניאל יונס, דובר עמותת חברותא:
"חברותא- הומואים דתיים (ע"ר) הוקמה בידי בוגרי ישיבות הסדר ומכינות קדם צבאיות למען כל מי שרואה עצמו כהומוסקסואל עם זיקה ליהדות האורתודוכסית. מאז הוקמה חברותא, לפני כשלוש שנים, הפכה חברותא מקבוצת גברים דיסקרטית לקהילה של ממש, וכיום היא מונה מאות מנויים על תפוצת המייל, עשרות רבות של משתתפים באירועים השונים ואלפי אנשים שנכנסים לאתר חברותא מידי יום.

"כקהילה, שמה חברותא למטרה, לשרת את כלל חבריה, דתיים ודתיים לשעבר, רווקים ונשואים (לנשים), הומואים בארון ומחוצה לו, וכן לתופעה חדשה אך הולכת ומתרחבת של זוגות ואף משפחות חד-מיניות. חברותא הייתה ונשארה מחויבת להלכה היהודית-אורתודוכסית, ומבטיחה לחבריה את מירב התנאים לחיים על-פי ההלכה, עם ולמרות נטיותיהם המיניות.

"חברותא מעולם לא עודדה עבירות הלכתיות, אך עם זאת מנסה לתת מקום ובית גם לאלו שאינם מקפידים על קלה כחמורה. חברותא עומדת בקשר עם רבנים ואישי ציבור מהציבור הציוני-דתי, במטרה לתת מענה לצרכיהם הדתיים של כלל חבריה.

חברותא משתפת פעולה עם כל ארגון גאה בכלל ודתי בפרט, שמעוניין לשתף פעולה למען השגת מטרותיה של חברותא, ולמען רווחתו של ההומו הדתי ובני משפחתו. חברותא רואה בברכה כל ארגון שקם על-מנת לעזור להומו הדתי, ומושיטה את ידה לשיתוף פעולה ותמיכה.

לפני כשלושה חודשים הפכה חברותא לעמותה רשומה, וככזו היא משתפת פעולה עם כל ארגון גאה, במידה וזה יעמוד במטרותיה של חברותא- הומואים דתיים"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
תקראו מה כתבי ב"קובץ מאמרים" על הדתיים לאומיים..
אלחנן וסרמן,ברנוביץ | 13-01-2011 20:40
למרות שהנאצים ימ"ח הרגו אותי, תורתי חייה וקיימת, צדקתי בקשר לגשר הדתי לאומי-חילוני.
2
לא מפתיע
שי | 13-01-2011 21:06
חבל, אך לא מפתיע שהרב שרלו מסתבך עם גורמים מפוקפקים שמשתמשים בו ככיסוי תורני לערוותם תרתי משמע. אהבת ישראל הינה ערך עליון וקדוש אך יש להקפיד שלא תסמא את עינינו מלראות את המומים הקיימים וכל שכן שהיא אינה סיבה לעצום את העיניים מלראותם וודאי שאסור לאטום את האוזניים מזעקת המתריעים על עושי מעשי זמרי ומבקשים הכרה וכבוד כפנחס
3
השלב הבא - התנתקות מהו"ד!
איציק | 13-01-2011 23:43
ומשאר הארגונים בסגנון...
4
שמעתי שגם הו"ד עכשיו על הכוונת
דביר | 14-01-2011 1:14
הרב אומר שצריך להיזהר מכל האירגונים האלה שתומכים בגייז. כולם משתשים בתורה כדי לקבל תמיכה. האמת עוד תצא לאור.
5
עכת הרב צריך לבדוק את גם הו"ד
שרה איצקוביץ | 14-01-2011 1:21
ולברר מי נתן לרון יוסף סמיכה ? ועל שום מה הוא מתהדר בשמה של הלכה ?
6
כל הכבוד לרב שרלו - סוף סוף שקיפות
גל | 14-01-2011 1:45
הגיע הזמן שהרב יעשה סדר בכל האירגונים האלה . ויבדוק את השקיפות שלהם ואת ניהולם הפנימי. חלקם מתהדרים כרבנים. אחרים משתמשים בשמותיהם של רבנים. אחרים מכופפים את יד ההלכה בכל פעם שנראה להם. וכולם מוציאי דיבה רעה זה על זה. זו קריאה אישית לרב שרלו לבדוק לעומק את כל האירגונים האלה של ההומואים הדתיים. הגיע הזמן להכיר ולהגיד את האמת.
7
סוףסוף מתגלים הפנים האמיתיות של חברותא
דרור | 14-01-2011 2:10
הבריחה מההתמודדות.. ההסתכלות המצומצמת והמתיימרת להיות נאורה ומכילה.. כל זה יפה מאד, כל עוד זה לא בא על חשבון התורה.
8
עמית - יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך
אריק | 14-01-2011 9:00
כמה הבהרות: "עמית" פרש מחברותא לאחר שלא רצה לקבל את הקו של קירוב לבבות לאלה שפרשו מהעולם הדתי. למרות בקשות חוזרות ונשנות, הוא העדיף ללכת בדרך הפילוג ולא בהדברות. "עמית" השתמש באופן בלתי חוקי ברשימות התפוצה של חברותא כדי לקדם את תנועתו. רשימות אלו היו חסויות בכדי לא לפגוע בפרטיות המשתמשים. הרב שרלו הוא עדיין דמות רבנית הלכתית מקובלת וראויה. זכותו בעולם הזה ובעולם הבא לקידום האחר בקהילה עומדת לו. למרות שאכן היו אירועים שאנשים אשר מזוהים עם חברותא השתתפו בהם כגון: המניין הגאה ומצעד הגאווה. זה אף פעם לא היה מטעם חברותא אלא על דעת המשתתפים בלבד. "עמית" פעל בצורה מאוד בוטה להפיץ רוח רעה בין הרב שרלו כדי לקדם את ענייניו הפרטיים, ולצערי זה הצליח.
9
המניפולציות של חברותא נחשפו
איתי - עו"ד | 14-01-2011 10:10
האמת חזקה מכל דבר. הצדק יצא לאור בקרוב גם אירגון הו"ד יעבור בירור דומה
10
וכי מה כבוד הרב חשב לעצמו
יוני | 14-01-2011 14:14
כל יהודי אמיתי מתמודד עם היצרים שלו מי יותר מצליך ומי פחות. כעט מתברר שארגון חברותא הם בכלל לא דתיים אלא הגרועים שבכופרים שעןשים ככל התועבות שהתורה הזהירה מפניהם ומעושים ביד רמה למעול מעל בה'. כל מי שנותן לגיטימציה לפרהסיה של תועבות אלו בסוף נכווה. כעט מתברר שלא מדובר כאן על נערים מתייסרים המתמודדים עם העצרים שלהם ( מה שכל יהודי מאמין חווה ובמיוחד סטרייט) אלא באנשים שהפנו כתף סוררת לאלוקי ישראל ולתורתו ועוברים על כל הכריתויות שבתורה נ.ב גם לי לאחר כמה שנות נישואין שוחקות ועבודה בעולם הקוסמטיקה יש יצרים להתהולל עם נשים על כל המשתמע מכך, אך מה שמבדיל אותי מבהמה זה האפשרות להתגבר על היצר!!!!!!!
11
עמית מצא את עצמו מחוץ לוועד חברותא- אז עכשיו הוא מכפיש
הומו דתי | 14-01-2011 17:41
זו האמת העצובה. חברותא היא עמותה רשומה- יש בה בחירות, כחוק. עמית, מוזמן להתמודד בהן. זה פשוט מגוחך שעמית שמצא את עצמו מחוץ לוועד חברותא- מכפיש עכשיו את הארגון שלא בחר בו. זה פשוט עלוב.
12
ל- 11 . עד היום גם חברותא קיבלו תמיכה ומהיום ..
| 16-01-2011 0:03
אולי הרב שרלו החכים ומבין שגם הו"ד לא כל כך תמימה כפי שהיא נראת
13
לתגובה 11 יש מעט מאוד רבנים שאכן מאמינים בדרך שלכם
אור | 16-01-2011 0:07
רוב הרבנים הקיימים לא רואים בכם אלטרנטיבה. וכעת גם הרב שרלו שולל את תמיכתו בכם. אני חושב שאם הוא נוקט עמדה מולכם אז המצב שם באמת בעייתי ביותר.
14
אני לא מבין משו
שי שטרית | 16-01-2011 1:53
אם הכותב/ העורך עזב אותם בגלל שהם רפורמים לדבריו, אז למה הוא לא התחבר להוד שלפי מה שראיתי באתר שלהם יש להם תמיכה מרבנים והם כן אורתודכסיים. תמוה לי.
15
תוציאו את זה מהראש.....
גיל | 16-01-2011 7:47
אין הומו וגם דתי.הרי כתוב במפורש איסור משכב זכר אז אל תבלבלו את השכל שאתם גם הומואים וגם דתיים.אי אפשר להיות גם דתי וגם טמא.אתם פשוט מרמים את עצמכם
16
גיל היקר...
שנאת אחים | 16-01-2011 11:08
האם אפשר להיות דתי וחסר רגישות? האם אפשר להיות דתי וגם להוציא דיבה על אנשים רבים וטובים ולקרוא להם 'טמאים' בגלל שהם נולדו בצורה מסוימת? ישנם טיפולי המרה, לא לכולם זה עוזר, אבל אם הם טמאים מלכתחילה, למה להם בכלל לקיים מצוות? גיל, קל לך לקיים את מה שנוח לך, אתה לא יודע מה זה חיים בלי אהבה אמיתית? במקום לחזק את ידיהים של אנשים שהקריבו דבר שמעולם לא נצטרך להקריב, אתה רק מחליש את ידיהם, גורם להם לוותר מלכתחילה, ובאמת מי בכלל רוצה להיות דתי, מי רוצה להיות בציבור שמטיף לאהבת אחים , ותולה אנשים לעיני העם בכל טוקבק אפשרי....
17
תגובות
אוריה | 16-01-2011 11:58
12 - הרב שרלו לא תמך בצורה פעילה ומתמשכת בחברותא כמו שהוא תמיד תמך בהו"ד. עד היום. זה לא עניין של "החכים" - חברותא היו תמיד על הגבול וחצו את הקו האדום הברור. הו"ד אפילו לא התקרבו לקוים אדומים שיגרמו לרבנים (בלי פניות פוליטיות) להתרחק מהם ולהתנער מתמיכתם. אתה מוזמן לנסות להשיג את הרב שרלו בעצמך ולברר מה דעתו על הו"ד. אתה גם מוזמן להפנות שו"ת בנושא אליו בכיפה. 13 - פשוט שקר. הרב שרלו לא הפסיק את תמיכתו בהו"ד ולו לשנייה אחת. 136 רבנים אורתודוקסיים שחתמו על מסמך העקרונות הם לא "מעט מאוד" לכל הדעות. כולל רבנים חרדיים. הדרך של הו"ד פשוטה מאוד ונמצאת בלב הקונצנזוס הרבני, הרבה יותר משאפשר לחלום (כולל מה שאני חשבתי). כל בר דעת מוזמן להכנס לאתר של הו"ד ששמתי בתגובה הקודמת שלי, לקרוא את העמדות ואת המסמכים, ולהחליט בעצמו. אני מזכיר שוב, הארגון זוכה לתמיכה *מתמשכת* גם של הרב בני לאו ושל הרב חיים נבון. מי שמפקפק בארגון מטיל דופי ברבנים רבים וטובים כולל אלה המוזכרים מעלה (שלא נחשדים בתרבות ה"משמשים" הפושה בחלקים בציבור הרבני ומכירים דברים מגוף ראשון).
18
זה לא משנה מי תומך בהו"ד
לאוריה | 16-01-2011 14:13
אותם רבנים תומכים בהו"ד על סמך התמונה שאנשיה הציגו בפניהם, השאלה היא מה באמת הולך שם הרחק מעיניי הרבנים, והאם ארגון של הומואים המצהירים שהם גאים בנטייתם ואין להם כל כוונה לשנותה, האם אם באמת שומרים על טהרתם? האם אם באמת מתנזרים זה מזה? והאם הם מאפשרים למי שיכול להשתנות לעשות זאת או שמנסים למנוע מכל אחד את האפשרות לנסות להשתנות?
19
הרב שרלו הסיר את תמיכתו מהוד- עובדה
ברק | 16-01-2011 23:08
ותפסיקו לבלבל לכולם את המוח. הגיע הזמן להכיר בעובדות
20
הו"ד בדרך למטה- הרב שרלו בדרך למעלה !
אוריה | 19-01-2011 17:50
כול הכבוד לרב שרלו שיש לוא אומץ להכיר באמת
21
פלגנות ולשון הרע
הצופה | 24-01-2011 20:54
איכה נאמין לאלו על שמירת הברית כאשר אפילו לשמירת הלשון אינם יכולים