המסמך שחושף: הרמטכ"ל נכנע לעמדה הרפורמית

המסמך שחושף: הרמטכ"ל נכנע לעמדה הרפורמית

לא רק פשרת הכותל, ולא רק המקוואות. מסמך שהגיע לידי סרוגים מעלה כי הרפורמים הם הדוחפים את ההחלשה של הרבנות הצבאית והכפפת תודעה יהודית לחיל חינוך

הרמטכ"ל נכנע לעמדה הרפורמית
  הכותל, המקווה ועכשיו גם תודעה יהודית. נשות הכותל (הדס פרוש/פלאש90)

רבים ניסו בחודשים האחרונים להבין את הסיבה לעקירת ענף תודעה יהודית מהרבנות הצבאית, לטובת אכ"א. הרי, הרבנות הצבאית רכשה ניסיון וההצלחה מוכחת בשטח, מדוע להעביר את הענף לגוף חדש, חסר ניסיון, בניגוד גמור לחוק הקובע שסוס טוב לא מחליפים?

לטענת גורמים בצבא, מטרת ההכפפה ליצור הסדרה בין תכני חיל חינוך וחיל הרבנות. תודעה יהודית, כך מבטיחים שם, לא תפגע, ומדובר בסידור ארגוני בלבד. אלא, שיש כאלו שמאד מרוצים מהחלטת הרמטכ"ל, והם יעשו הכל כדי שההחלטה לא תתבטל, כך שיתכן שהם יודעים משהו שאנו לא יודעים או שהם מבינים שככל הנראה לא מדובר ב'הסדרה' או 'ארגון מחדש', אלא במשהו הרבה יותר גדול.

לפני מספר שבועות, התנהלה בכנסת ישיבת ועדת חוץ וביטחון בשאלת הכפפת תודעה יהודית לאכ"א. לישיבה, שהוזמנה על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ הבית היהודי, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, וח"כ עליזה לביא מיש עתיד, הוזמן גם אהרן קרוב שמרצה בתודעה יהודית, על מנת שיציג מדוע אין לדעתו לבצע את המהלך. בנוסף, הוזמן לישיבה גם הרבצ"ר לשעבר תא"ל הרב ישראל וייס.

אלא, שכאן לא תמה רשימת המוזמנים. לכמה נוספים היה חשוב מאד לבוא לישיבה: הראביי גלעד קריב מנכ"ל התנועה הרפורמי; 'הרבה' סיון מס שעוסקת בהכשרת רבנים חילונים ומשמשת כיו"ר עמותת 'יהדות חילונית'; מיכל ברמן מנכ"ל 'פנים' איגוד ארגוני ההתחדשות היהודית. אם למישהו יש ספק שמא השלשה נקלעו לשם בטעות, דף עמדה של התנועה הרפורמית שהתגלגל לידינו שופך אור על הכוונות:

"השתלטותו של ענף תודעה יהודית הביאה לפגיעה קשה בזכויות היסוד של חיילי צה"ל לשיוויון ולחופש דת", כך נכתב שם. בהמשך מברכים בתנועה את החלטת הרמטכ"ל והם מבטיחים לפקח שבגוף החדש שיוקם ינתן שיוויון לגופים ליברלים, על מנת לאפשר לחיילים להכיר את כל סוגי היהדות.

עמדת המרכז הרפורמי

מי עומד מאחורי חיל החינוך. נייר עמדה של התנועה הרפורמית

בגלל חייל טבעוני הצבא כולו צריך להיות טבעוני

מלבד השקר בעצם הטענה כאילו פעילות תודעה יהודית מועברת בכפייה, תוך התעלמות מהמציאות בה דוקא חיל חינוך הוא שמקנה לחיילים פעילויות שרובן מוגדרות כפעיליות חובה, הרגישות הגדולה שמפגינה התנועה הרפורמית לסבלם של חיילי צה"ל, מהם נמנע בכפייה ובזרוע להכיר את כל זרמי היהדות מתעלמת מרצונם של חילי צה"ל עצמם. יש להעריך שבכל צה"ל כולו משרתים לא יותר מכמה עשרות חיילים שמשתייכים באופן מובהק לתנועה הרפורמית או התנועה ליהדות מתחדשת. לא יהיה מפתיע לשמוע שמספרם אף נמוך יותר. גם הביקוש האדיר ממנו נהנות הרצאות תודעה יהודית בקרב היחידות לא מבלבלות את עיניהם של אנשי התנועה שחרדים לתרבותם של החיילים. על פי חשבונם של הרפורמים הצבא צריך להיות כולו טבעוני כי יש בו פרומיל אחוז טבעונים.

בהמשך נכתב כי "פעילות הענף היתה בבחינת כפייה דתית שהופעלה על קהל שבוי… מצב בו גוף בעל אג'נדה דתית פוליטית מתווה כיצד יראה החינוך לזהות יהודית הוא מסוכן, אנטי דמוקרטי ושומט את היסודות של צה"ל כצבא העם." על כך שדמוקרטיה היא הכרעת הרוב כנראה לא שמעו שם.

מסתבר שבתנועה הרפורמית מבינים טוב מהי משמעותו של מהלך הכפפת תודעה יהודית לאכ"א, והם לא מתכוונים לוותר בקלות. במסמך המדובר נכתב שהתנועה תוודא שהשבתות הנערכות לחיילים יערכו על ידי גופים פלורליסטים שמציגים באופן שוה את זרמי היהדות בישראל. כמו כן, יש לעמוד על כך שהרבנות הצבאית תתעסק בהספקת צרכי דת בלבד.

רפורמים 2

נתון נוסף שקצת נעלם או הועלם הוא שאל"מ יעל הס רמ"ח חינוך במפקדת קצין חינוך ראשי היא אשתו של ראש התנועה המסורתית (הקונסרבטיבית) יזהר הס. לא שמענו על גילוי נאות או ניגוד עניינים בכל העיסוק בפרשה.

הנה עוד מישהי שמבינה היטב את משמעות המהלך. ככה כותבת מיכל ברמן, מנכלית ארגון פנים ליהדות חילונית ומתחדשת בעיתון ישראל היום: "המהלך יאפשר לחיילים להחשף למרצים מדיסציפלינות שונות ומתפיסות עולם שונות. רבנים שמרנים יוזמנו להרצות לצד הוגים, מנחים ומנהיגים משלל תפיסות עולם". הבנתם?

נראה שהרפורמים יודעים טוב מה הם עושים. לא עבר זמן קצר, וכבר הספיקו באכ"א לבטל כמה פרוייקטים חשובים של ענף תודעה יהודית, פרוייקטים שנחשבו להצלחה. כיום, מפקד שמעוניין כחלק מהשתלמויות אותם הוא צריך לעבור לבחור בהשתלמות שתועבר על ידי חיל הרבנות אינו יכול לעשות כן. ההשתלמויות למפקדים נמצאות בבעלות גמורה של חיל החינוך. כך לדוגמא, כל רב סרן בקבע, נצרך לעבור קורס בשם 'ייעוד וייחוד', על פי מסמך ייעוד וייחוד של חיל החינוך.

בקורס, שנערך בישיבה החילונית 'מכון בינה', ניתן למצוא מספר מרצים בעלי רקורד מעניין. על תורותיה של פרופ' רוחמה וייס לדוגמא לא צריך להכביר במילים. שיטוט קצר במאמריה הפזורים באינטרנט יבהירו מהר מהן עמדותיה של הפרופסורית על חז"ל, התורה או כל דבר אחר שריח של קודש נוטף ממנו. היא למשל קבעה בעבר כי בריחתו של יוסף מאשת פוטיפר נבעה מנטיותיו ההומוסקסואליות.

מרצה נוסף מתהדר בתואר כבוד של מנהל תנועת הנוער של מפלגת מר"צ לשעבר. מרצה אחר כותב בקביעות בעיתון הארץ. עם כזה רזומה של מרצים, לא פלא שהמכון זוכה לתמיכה נדיבה מהקרן החדשה לישראל ונמצא ברשימת הממולצים של התנועה הרפורמית בישראל וקרן פוזן.

אם כבר בקרן פוזן עסקינן, הציטוט הבא של מנכ"ל הקרן דניאל פוזן מעיד הרבה על הכבוד שיש לו על תכני היהדות. לשאלה מדוע לדעתו הורים חילוניים אינם מעוניינים בלימודי יהדות, עונה פוזן: "ההורים לא מרוצים כי זה לא אטרקטיבי, צריך שלימודי יהדות יהיו סקסיים." פשוט ככה, בלי להתנצל.

מימון חיצוני – הקרן החדשה

הפעילות המוגברת של הרפורמים ממומנת בעיקר על ידי מימון חיצוני, בהם קרן פוזן שמצהירה על עצמה כקרן שמממנת כנסים וחומרי הסברה בנושאי יהדות מנקודת מבט חילונית וכמובן על ידי הקרן החדשה לישראל שמעלליה כבר ידועים דים בציבור. אך הפעילות נגד תודעה יהודית, פעילות שכרגע הוכתרה כהצלחה מרובה, מהוה רק חלק מסדרת פעולות מחושבות, ממומנות ומאורגנות היטב של התנועה הרפורמית ושלל ארגונים שעוסקים בעמל רב בניסיון להפוך את דמותה היהודית של המדינה.

העובדה שבכל מדינת ישראל קיימים מספר בתי כנסת רפורמים אותם ניתן למנות בעזרת כמה אצבעות לא מונעת בעדם להפעיל את כל כובד המשקל בדחיפת חברי כנסת ואנשי ציבור לחוקק חוקים שמחזקים את הפרדת הדת מהמדינה, כמו פניות השכם והערב למשכן הצדק וזכויות כבוד האדם וחירותו – בג"ץ.

המגרש הביתי – בג"ץ

בבג"ץ הרפורמים כבר למודי הצלחה. באצטלה של כבוד האדם וחירותו והזכות לחופש דת, הכריח לאחרונה בג"ץ את משרד הדתות לאפשר טבילה רפורמית במקוואות הפרושים ברחבי הארץ. יש להעריך שמדובר במספר חד ספרתי של נשים בחודש במקרה הטוב, אך הנזק העקרוני כבר נעשה. אמנם בג"ץ יכל לסרב לבקשה בנימוק של פגיעה ברגשות הציבור, כפי שהוא נוהג לעשות רבות כאשר מדובר בקדשי דת מוסלמים וכדומה, אך הרפורמים כנראה ידעו שהיכל הצדק והמשפט מובטחת להם הצלחה.

ההתערבות הרפורמית בכל מה שקשור לדת ומדינה, עם אימת פסיקת הבג"ץ הביאה לאחרונה לקבלת 'פשרת הכותל' ההיסטורית, שהוגדרה על ידי הרפורמים כיום חג וסמל להכרה מלאה בקרוב בנועה הרפורמית תוך ביטול מונופול הרבנות הראשית. בנייר עמדה פנימי שהוכן על ידי התנועה הרפורמית אחרי הצגת 'פשרת הכותל' הובהר שהתנועה לא מתכונת לוותר על כך שהרחבה החדשה תוגבה ותושווה לרחבה הרגילה מבחינת גודל, תקציב וציוד. אם לא תתממש התביעה, מאיימים שם, נחזור לתביעתינו המקורית, לחלק את הרחבה המרכזית לשלשה חלקים ולהכשיר שם רחבה פלורליסטית שיוויונית.

הדברים האמורים כאן, עם עוד רבות שלא נכתב, מעלים תמונה מדאיגה. התנועה הרפורמית והמסורתית עם עוד גרורות בדמות עשרות ארגונים פועלים כאן היטב כבר שנים רבות. כעת הם מתחילים לקצור את הפירות. כעת, כפי שנראה, אין גוף רציני מהעולם האורתודוכסי שמוכן לקחת על עצמו להלחם ולהאבק בדמותה היהודי של המדינה בכלים בהם הרפורמים פועלים. ימים יגידו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
להזכירכם, בנט הוא זה שתומך ומכיר ברפורמים,
ערן | 18-02-2016 12:38
עד מתי תפסחו...
2
הכמיהה ליהדות
זוהר קרני | 18-02-2016 12:53
ב"ה
3
כמו שר"מים חייבים פראק, כך מתים חייבים בקברים.
| 18-02-2016 13:30
כמו שר"מים חייבים פראק, כך מתים חייבים בקברים. "הרב החופר קברים"
4
הרפורמיות אנטי ציונית
ג | 18-02-2016 14:18
בע"ה חשוב לדעת, שהנושא החינוכי בצהל הוא לא פלורליזם , אלא רוח הגייסות וציונות. רק יהדות אותנטית מעוררת כוח הרוח היהודית. נא להגיב, שהנושא בצהל הוא לא פלורליזם , אלא רוח הגייסות וציונות. רק יהדות אותנטית מעוררת כוח הרוח היהודית. הזהרו מחיקויים! ב. בכל מצב, אין להניח לתנועה הרפורמית, שקמה לפני כ150 שנה, באירופה ובעמאריקא, במגמה לבטל הזיקה אל ארץ ישראל וירושלים. לאפשר ליהודי להיות "אנגלי בן דת משה", "גרמני בן דת משה", או סתם גלובליסט. היפך הציונות. היפך התורה. וכן, דוגלים הרפורמים בהפרטת העם ובביטול הזיקה שלנו ללאומיות היהודית - שאין לך יותר מזיק מזה לרוח צה"ל, הנכון למסור נפשו על שמירת העם והארץ. הזהרו מחיקויים! ב. בכל מצב, אין להניח לתנועה הרפורמית, שקמה לפני כ150 שנה, באירופה ובעמאריקא, במגמה לבטל הזיקה אל ארץ ישראל וירושלים. לאפשר ליהודי להיות "אנגלי בן דת משה", "גרמני בן דת משה", או סתם גלובליסט. היפך הציונות. היפך התורה. וכן, דוגלים הרפורמים בהפרטת העם ובביטול הזיקה שלנו ללאומיות היהודית - שאין לך יותר מזיק מזה לרוח צה"ל, הנכון למסור נפשו על שמירת העם והארץ.
5
מישהו מצפה שחרדים יתגיסו?????????????
| 18-02-2016 14:22
6
ברור שאם עומדים לפני הרמטכ"ל רפורמים או אורתודוכסים
!!!!! | 18-02-2016 14:38
הוא יעדיף רפורמים, יען ליהדות האורתודוכסית אין כוח, הצבור שלנו חלש ומפולג. מאחורי הרפורמים עומדים כל הארגונים השמאלנים כאיש אחד הרוצים בהשמדת היהדות והמדינה היהודית.
7
התפילין של ראש שלהן לא במקום הנכון כפי שההלכה
נועם אופיר | 18-02-2016 16:17
דורשת.
8
רפורמים=ערב-רב!
יניב | 18-02-2016 22:19
הרפורמים הם אותם נשמות שגרמו לישראל לחטוא בעגל.