הכרזת העצמאות התורנית של הציונות הדתית החלה עם החלפת הר"מים החרדים בישיבת נתיב מאיר ושאר הישיבות התיכוניות בר"מים חובשי כיפות סרוגות. קשה להפריז בחשיבות השינוי התודעתי שנוצר כאשר בני הישיבות הציוניות נחשפו ללימוד גמרא בהיגוי ישראלי שהולך יד ביד עם שירות צבאי והשקפת עולם ציונית.
אך הכרזת עצמאות זו טרם הגיעה לידי מימושה המלא. את מדף ספרי העיון בישיבות ההסדר גודשים ספרי 'אחרונים', שרבים מהם נכתבו רק בעשרות השנים האחרונות, וכמעט אין ביניהם ספרים שנוצרו בבתי מדרש ציוניים.
בעולם הספרות ההלכתית קל למצוא תוצרים איכותיים של בני הציונות הדתית: 'פניני הלכה' של הרב אליעזר מלמד, 'הלכה ממקורה' של הרב יוסף-צבי רימון, 'מקראי קדש' של הרב משה הררי ועוד ספרים רבים אחרים. גם כתבי עת הלכתיים איכותיים כגון 'תחומין', 'אסיא' ו-'צהר' יוצאים לאור זה עשרות בשנים. אין צורך כלל להזכיר את העובדה שתחומי התנ"ך והמחשבה נשלטים כמעט ללא עוררין על ידי תלמידי החכמים של הציונות הדתית לגווניה, שהקימו לתחייה תחומים תורניים שנזנחו בעולם התורה הישיבתי הקלאסי.
אך תחום העיון נותר מיותם במשך שנים רבות, בעיקר בקרב ישיבות ההסדר. תלמיד ישיבה שלמד את הסוגיה עם הגמרא והראשונים, וחשקה נפשו לעיין ולפלפל בניתוחי האחרונים, היה לומד סימן ב'קהילות יעקב' של הרב קנייבסקי, מעיין בדברי ה'ברכת אברהם' או מציץ בספרי ה'הערות' של הרב יוסף שלום אלישיב. כך נוצרה תחושה של תלות גמורה בכתבי הלמדנים הליטאיים, שהלכה והתגברה עם יבול הספרים העצום שמניב העולם החרדי בכל שנה.
תמונת-מצב זו הולכת ומשתנה במהלך העשור האחרון. אט-אט קמים לנו תלמידי חכמים המשקיעים את אונם ביצירה תורנית-עיונית מקורית. כדוגמה בלבד אפשר להצביע על ספריהם של הרב יצחק שילת ממעלה אדומים, הרב דני וולף מישיבת הר עציון ועוד רבים שעוסקים בנושאים העיוניים העמוקים והמורכבים ביותר באופן שאינו נופל ממקביליהם הליטאיים.
יתרונות של החידושים הסרוגים
לפני כשלוש שנים החל מהלך חשוב המבקש לחזק את השינוי וההתקדמות בתחום. בשילוב כוחות של נציגים ממגוון רחב של ישיבות הקמנו, חבריי ואני, את כתב העת 'אסיף'. שנתון איגוד ישיבות ההסדר, המאגד בתוכו את מיטב המאמרים מפרי עטם של לומדי התורה בציבור הדתי: בעיון, בהלכה, בתנ"ך ובמחשבה.
כתב העת מצליח לאחד, באופן ייחודי וחסר-תקדים, את מגוון הקולות התורניים של הציונות הדתית, על כל גווניה. עם צאתו לאור של הגליון השלישי, בימים אלו, אנו יכולים לומר בפה מלא כי רמת הלימוד והכתיבה של בתי המדרש שלנו גבוהה ומרשימה בכל קנה מידה. לא זו בלבד שאין היא נופלת מן הכתיבה המסורתית, אלא שיש בה יתרונות העשויים להוביל את לימוד התורה לפסגות חדשות, וזאת לפחות בשני מובנים:
ראשית, הכתיבה הציונית נמצאת בשיח מסוים לא רק עם הכתיבה התורנית הקלאסית, אלא גם עם עולם האקדמיה. אין זאת שמאמר תורני-ציוני יכלול בהכרח התייחסות למחקר תלמודי, אך נורמות הכתיבה הנדרשות ממנו שאובות במובנים מסוימים מן הסטנדרטים האקדמיים. הן באופן ההצגה המסודר והבהיר, והן בדרישה מן המחבר לקרוא ולסכם את דברי הכותבים שקדמו לו, דרישה שלא קיימת כלל בספרות התורנית הקלאסית שבה עשרות ספרים חוזרים על אותם 'חידושים' במקביל.
מובן אחר הוא השילוב של מגוון דיסציפלינות בכתיבה העיונית. בספרות העיונית הציונית נמצא פעמים רבות ניתוח עומק של הפרשיות הרלבנטיות בתנ"ך, תוך שימוש בכלים שנרכשו ופותחו בתחום לימוד התנ"ך בדור האחרון. כמו כן נמצא לעיתים מזומנות דיונים בהשתמעויות הרעיוניות של הכיוונים העיוניים השונים, כאשר במאמרים מסוימים דיונים אלו יהוו תבלין בלבד, ובאחרים הם יהוו חלק מהותי מן העיסוק הלמדני.
העיון קודם לדרשנות
מטרתו של מאמר איננה רק להסב את תשומת הלב להתעצמותו הגוברת של עולם התורה והלמדנות הציוני המודרני, אלא גם להדגיש את החשיבות העצומה של ההשקעה והטיפוח של עולם זה. לימוד העיון הוא השורש והבסיס שעל גביו נבנות לאחר מכן הקומות של פסיקת ההלכה, ההכוונה הרוחנית וההנהגה הציבורית. המסורת מספרת שרבי מאיר שמחה מדווינסק חיבר את פירושו לתורה, "משך חכמה", עוד בטרם כתב את ה"אור שמח", ספר חידושיו על הרמב"ם. למרות זאת, חשוב היה לו לפרסם קודם דווקא את חידושיו הלמדניים, מתוך תפיסה שלפיה רב צריך קודם כל להיות למדן, ורק לאחר מכן להיות פוסק או דרשן. גם הרמב"ם כתב פירוש על המשנה ועל סוגיות חמורות בגמרא, קודם ששלח ידו בספרי הלכה ומחשבה.
מדוע זה כך? העיון הלמדני הוא הליבה שממנה יונקים כל שאר הענפים. שם נוצרים ומתלבנים מושגי היסוד המהווים את אבני הבניין לכל פסיקה הלכתית. שם נוצר "מעשה אדריכלות נפלאה, שבסיסה מונח על הארץ, בחיים היומיומיים, וראשה מגיע השמימה, לשיאה של הפשטה מחשבתית ושל התדבקות טרנסצנדנטאלית בשכלו האין-סופי של נותן התורה", כלשונו של הרב סולובייצ'יק. מי שדובר את שפת העיון, מסוגל להבין לעומק את תכני התורה שבעל פה, ולהיות חלק מתהליך המסירה והיצירה של תכנים אלו.
אם הציונות הדתית חפצת חיים היא, והיא מבקשת לתפוס מקום משמעותי בעולם היהודי, לא די בחיזוק כוחה הפוליטי או התקשורתי, ואפילו לא די בספרות תורנית פופולרית. עליה לבנות עולם עמוק של לימוד תורה, שבלב לבו עומד לימוד הגמרא בעיון.
==
ביום חמישי הקרוב (ב' אדר א', בשעה 19:30) יתקיים בהיכל שלמה כנס לכבוד השקת הכרך השלישי של כתב העת אסיף, שמוקדש לזכרו של חבר המערכת, הרב איתם הנקין הי"ד. בכנס ידברו וידונו טובי היוצרים התורניים של הציונות הדתית, ויעסקו בנושא הכתיבה התורנית המתחדשת. הציבור הרחב מוזמן לקחת חלק באירוע, וכן לעיין בגיליון החדש של כתב העת המופיע באתר 'אסיף', יחד עם כ-7,000 מאמרים נוספים מבתי המדרש הציוניים: http://asif.co.il/?page_id=32120
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
3 דיונים
איתמר עידן
אפשר ללמוד את חידושיו של רבי רחמים חי חוויתה הכהן זצוק"ל על הש"ס שראה במדינה "אתחלתא דגאולה" ואמר הלל ביום העצמאות הספר נקרא "פרחי כהונה", ספר "משמרות כהונה" לרבי אברהם...
אפשר ללמוד את חידושיו של רבי רחמים חי חוויתה הכהן זצוק"ל על הש"ס שראה במדינה "אתחלתא דגאולה" ואמר הלל ביום העצמאות הספר נקרא "פרחי כהונה", ספר "משמרות כהונה" לרבי אברהם הכהן יצחקי מגדולי רבני תוניס. אל תלכו אחרי הליטאים ששונאים את הציונות.
המשך 21:13 10.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף בנימין
חלוץ המכונים התורניים שקיים כבר 40 שנה ומחבר את לימוד העיון עם למוד ההלכה כחזונו של מרן הרב זצ"ל. הלכה ברורה וברור הלכה על המפה של עולם הישיבות הציוני דתי...
חלוץ המכונים התורניים שקיים כבר 40 שנה ומחבר את לימוד העיון עם למוד ההלכה כחזונו של מרן הרב זצ"ל. הלכה ברורה וברור הלכה על המפה של עולם הישיבות הציוני דתי עוד לפני שהרב אברהם סתיו נולד. מה ההדגשה הזו שרק עכשיו יש יבול ספרותי תורני למדני
המשך 18:53 09.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ממנו.
10:03 09.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי, מהנדס
הציונות הדתית "צעירה" אפילו מהרפורמים. אבל, כשרואים מי הכותב, הכל ברור........
09:40 09.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חמור חמורתיים
מה הופך את הפסיקה של המוזכרים לעיל לציונית? לא ברור לי טיב הטיעון. לדוגמא- הכותב ובני בית מדרשו פועלים רבות(במישור ההלכתי) נגד גופים לאומיים(דוגמת הרבנות הראשית) וזאת לפני שנוסיף את פעלו...
מה הופך את הפסיקה של המוזכרים לעיל לציונית? לא ברור לי טיב הטיעון. לדוגמא- הכותב ובני בית מדרשו פועלים רבות(במישור ההלכתי) נגד גופים לאומיים(דוגמת הרבנות הראשית) וזאת לפני שנוסיף את פעלו של מור-אביו שליט"א. מה ההגדרה של חידושים ציונייים? האם כל מי שלובש שחור נפסל לכתחילה? למה כל הפוסקים שמביא הכותב הם בני תרבות אירופה? האם אין חכמים יוצאי אומות ישמעאל שמרבים חידושים בקרב האחרונים? האם בקרב הציונים אין אחרים פרט לגוש ומעלה אדומים? בהירות כמאמר אקדמי- למרבה הצער מאמרים אקדמיים רבים(בעיקר בתחום מדעי הרוח) דווקא סובלים מעירפול וחוסר בהירות(לעיתים ע"מ להסתיר שהם בנויים על הבל וריק) האם אין בכך נפילה באיכות המאמר התורני? לסיכום, ההפרדה הגסה בעולם התורה(רק לצרוך אירופיים עם כיפות סרוגות וסנדלים) מזכירה את משפט שלמה, הבא נזכור שאנחנו לא מעוניינים לחתוך את הילד.
המשך 23:55 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
כשרואים מי הגאון הכותב, הכל מתבהר!
23:04 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליאור
אמת כתבת. יש תורת ישראל ויש תורה ציונית. ידע כל יהודי אם בתורת משה בחר - או בתורתו של הרצל. ולא, לא ניתן לגשר ביניהם - למרות נסיונותיכם בני 70 שנה.
19:57 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף בנימין
מי אמר שהצבור החרדי קיים מזמן אברהם אבינו והציוני דתי קיים רק מאה שנה? הרי אברהם אבינו עצמו היה ציוני כאמור בפרשת לך לך והצבור הציוני קיים מאז. הצבור...
מי אמר שהצבור החרדי קיים מזמן אברהם אבינו והציוני דתי קיים רק מאה שנה? הרי אברהם אבינו עצמו היה ציוני כאמור בפרשת לך לך והצבור הציוני קיים מאז. הצבור החרדי הוא זה שהתחיל להתקיים מאוחר.
המשך 18:11 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דדד
עכשיו הסרוגים מובילים 1:0 על החרדים, בואו נריע בפראות מהיציע... קבל את האמת ממי שאמרה, גם אם הוא (רחמנא ליצלן) חרדי. שכוויעח גדול על הוצאת 'אסיף' אבל אין דרך אחרת...
עכשיו הסרוגים מובילים 1:0 על החרדים, בואו נריע בפראות מהיציע... קבל את האמת ממי שאמרה, גם אם הוא (רחמנא ליצלן) חרדי. שכוויעח גדול על הוצאת 'אסיף' אבל אין דרך אחרת ליחצן אותו?
המשך 16:41 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
כל הראשונים התנהגו אחרת מכם... לא בילו בסניף בני עקיבא מעורב ולא שירתו עם בנות וגם לא הלכו ללמוד תואר אלא ישבו ולמדו כל היום ולא חיפשו קולות לא...
כל הראשונים התנהגו אחרת מכם... לא בילו בסניף בני עקיבא מעורב ולא שירתו עם בנות וגם לא הלכו ללמוד תואר אלא ישבו ולמדו כל היום ולא חיפשו קולות לא הקימו ארגוני נשים ולא ליגת כדורסל בתי כנסת לא הלכו לרעות צון בגבעות השמרון ולא לגדל עשבים משמחים בגבעות בנימין לא הלכו לחפש מעיין חדש ולא להקים האחזות שפונתה אז איך אותם אתם לומדים??? גם את החומש תחליפו.... כתוב שם והגית בו יומם ולילה ולא להיות רב דוקטור וגם כתוב שם והיה מחניך קדוש ולא סרט על הראש במקום מטפחת
המשך 16:24 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר