גם הרב ליאור: הסכם קדם נישואים פוסל את הגט - סרוגים

גם הרב ליאור: הסכם קדם נישואים פוסל את הגט

הרב דוב ליאור מתייחס לסוגיית הסכם קדם נישואים וקובע כי יש לבטל את ההסכם עוד לפני סידור הגט. במידה ולא - חייבת האישה גט נוסף משום שהגט פסול

גם הרב ליאור: הסכם קדם נישואים פוסל את הגט
  אילוסטרציה שאטרסטוק

רבה של קרית ארבע לשעבר הרב דוב ליאור הנחשב לגדול שבדייני הציונות הדתית קובע כי גט שניתן בעקבות הסכם קדם נישואים או כמו שהוא מכונה 'הסכם לכבוד הדדי' או 'הסכם מאהבה' – הוא גט בטל.

נזכיר כי מטרת ההסכם שנחתם לפני החתונה היא למנוע מקרים של עיגון מצד הבעל או מצד האישה בשעה שאחד מהם מסרב לקבל או לתת גט לבן זוגו. ההסכמים עד כה, לדוגמה של ארגון רבני צהר, הציעו סנקציה כספית נגד הצד המעגן בכך שהוא צריך לשלם סכום כסף קבוע וגבוה בכל חודש של עיכוב הגט. אלא שפתרון זה נתקל בבעיה הלכתית אחרת המכונה "גט מעוּשֶֹה" – כלומר גט שניתן בניגוד לרצונו של הבעל.

צריך גט נוסף בלי הסכם

בשאלה שהופנתה אל הרב ליאור, בעקבות התייחסות של הדיין הרב אוריאל לביא – ששמו עלה לכותרות בעקבות הביקורת שספג מרבנים חרדים בעקבות התרת עגונה שבעלה צמח – מאשר ומצטרף הרב ליאור להשגותיו על הסכמי קדם נישואים.

עיקרי הדברים אותם כותב הרב אוריאל לביא בספרו עטרת דבורה וזוכים להסכמתו של הרב ליאור הם:

א) אין לחתום על הסכמי קדם נישואין כמו 'הסכם לכבוד הדדי' או 'הסכם מאהבה' של צהר, מכיון שהסכמים אלו מחייבים את הצדדים במזונות לבן/לבת הזוג גם במקרים שבהם לא נפסקה חובת גירושין ע"י בית הדין הרבני. כלומר, יש לחתום על הסכם המחייב את הצד המעגן בתשלומים רק לאחר שבית הדין פסק לחייב גירושין ולא משעת הסכסוך בין בני הזוג.

ב) היה וחתמו בני זוג על הסכם כזה ובאים להתגרש – אין לסדר להם גט עד שיבטלו את תוקפו של ההסכם. כלומר סידור הגט יחל רק לאחר ביטול ההסכם.

ג) במידה וכבר סודר גט לבני זוג שחתמו על ההסכם בלא ביטול ההסכם – יש צורך במתן גט נוסף לאחר שיבוטל ההסכם.

ד) במידה והתחתנה האשה פעם נוספת בלא סידור גט נוסף – אם הבעל היה מאויים בצווי מאסר או שלא היה יכול לעמוד בסכום המזונות – אין אפשרות להקל גם בדיעבד והיא נחשבת כאשה נשואה. אם בהסכם היה סכום שהבעל יכול לעמוד בו – ניתן להתיר רק בדיעבד.

Document-page-001

דבריו אלה של הרב ליאור ושל הדיין הרב לביא, מצטרפים לפסק הלכה שהתפרסם בסרוגים בשבוע שעבר עליו היו חתומים 13 רבנים ודיינים חרדים ודתיים שהביעו חשש כבד על כשרות הגט שניתן לאחר שימוש בהסכם קדם נישואים.

באותו פסק הלכה עליו חתמו כאמור 13 רבנים, בהם הרב אברהם דב אוירבך רב העיר טבריה, והרב אליהו שלזינגר רב שכונת גילה בירושלים, רב הישוב בית וראש ישיבת עטרת ירושלים הרב שלמה אבינר, רב שלמה מחפוד ראש בד"צ יורה דעה המכהן גם כרב שכונה וכאב"ד לענייני אישות בבני ברק, הרב שלמה זעפראני מחשובי האבדי"ם בירושלים, הרב אברהם דב לוין אב"ד ירושלים לדיני ממונות ובירורי יוחסין ועוד הם כותבים הלכה למעשה להטיל ספק גדול בגט לזוג שחתם על הסכם קדם נישואים

"חלחלה אחזתנו מההצעה החדשה להנהיג סידור גט ע"י שהבעל מקבל על עצמו בקנין בשעת הנישואין שאם תרצה האשה להתגרש ובית הדין לא ימצאו לנכון לחייבו ליתן גט עפ"י דתוה"ק, הרי שיהיה מחוייב לשלם למזונות אף שחיה בנפרד ממנו ואינו מחוייב במזונותיה מחמת תיקון חכמים." כותבים הרבנים.

מכתב רבנים קדם נישואים

"ועל כן וע"כ כדי להוציא מדעת הטועים, וכדי לשמר את קדושת היחס של עם ישראל לדורות הבאים עד ביאת גואל צדק בב"א, הננו לגלות את דעת ההלכה הצרופה בעניין", מוסיפים הרבנים ומבארים: "להלכה אין להקל בגט הניתן מחמת חיוב ממוני שקיבל על עצמו, אלא רק בצירוף טעמים חזקים נוספים, וכהכרעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות (ח"ב סימן קס"ג) שאף שקיבל על עצמו מ"מ נחשב לאונס אם חזר בו אח"כ מרצונו לגרש.

הרבנים מנו מספר סעיפים מתוך דברי הפוסקים האחרונים הגורמים לפסילת הגט או המסתייגים מניסיון לכפות על אחד הצדדים את הגירושין. את המכתב מסיימים הרבנים במשפט: "רואים אנו רח"ל את בתי ישראל בחורבנם, וישראל סבא בסכנה!!!". הרבנים חתמו על המכתב וחלק הוסיף גם פסקה משל עצמו.

הפסק זכה לביקורת מצד רבנים בציונות הדתית שכינו אותו פשקוויל, וטענו כי הרבנים החרד"לים מצטרפים לצורת הדיון הפסולה של הרבנים החרדים.

הצעות אלטרנטיביות

בעבר כבר הבאנו הסתייגויות של רבנים בציונות הדתית ומחוצה לה בנושא הסכם קדם נישואים. על ההסכם של צהר כתב הרב דוב ליאור "אני סבור שבנושא כה רגיש אין לעשות הסכמים אלא באישור הרבנות הראשית לישראל מפני שדבר זה נודע לכלל ישראל ובכל מקום שיש ספק גט מעושה יש להחמיר". הרבנות הראשית לישראל גם היא התנגדה בעבר להסכמים כאלה וכינתה אותם 'הצעת הבל'.

בעבר הבאנו בסרוגים הצעה אחרת של הרב פנחס שפירא מביתר עלית, שגם הוא חתום על הפסק הזה, אך הוא הציע אלטרנטיבה בדמות הסכם "כתובה הדדית". ההסכם מבוסס בעיקרו על הצעתם של רבני ירושלים מהדור הקודם, הרב בצלאל ז'ולטי והרב שלום משאש, ובו פתרון אפשרי לבעיות ההלכתיות שהעלו הרבנים. יצוין כי את ההסכם שהציע הרב שפירא אישר הרב דוב ליאור באופן עקרוני, אך דרש כי גם הרבנות הראשית לישראל תאשר אותו.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
דוד
אברהם סתיו - אם אתה גם הבן של ... ולומד במקום של שחצנים | 14-01-2016 16:13
אז... ברור מהי תגובתך
2
מה הבעיה לכתוב תנאים בכתובה???????
| 14-01-2016 17:24
1) כל תוכן ההסכם יכתב כתנאים. 2) הבעיה שהנשים מקבלות גם מהדין האזרחי וגם מהדין הרבני והמתגרש נהיה עבד נרצע
3
לרב אברהם סתיו
אליעזר | 14-01-2016 19:34
שלום! אם כך, תפנה את שאלתך וטענותיך אל הגאון הרב ליאור שליט"א, מהיכרותי איתו בטוחני שהוא ישיב לך על שאלותיך.
4
אני (הרב אברהם סתיו) - ואפסי עוד
סימן לגסות הרוח - עניות של תורה | 14-01-2016 20:06
5
בנתיים, רוב הרבנים הציונים אוסרים
סולנה | 15-01-2016 12:16
צהר השתגעו